Toon posts:

testsysteem voor koelers

Pagina: 1
Acties:
  • 19 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb me gisteren eens bezig gehouden met het opzetten van een testsysteem voor koelers. :9
Ik denk dat je voor het testen van koelers niet meer nodig hebt dan een (stille) voeding, maar ik moet de voeding aansluiten op het moederbord met de stroomconnector. Als ik dat niet doe wil de voeding niet werken. Graag zou ik enkel de voeding gebruiken waar ik eenvoudig de koelers kan op aansluiten en kijken naar de luchtverplaatsing, geluidsproductie etc.
Heeft iemand enig idee waarom ik de voeding met het moederbord moet verbinden en of het ook zonder moederbord kan ? :)

Alvast bedankt,
Digital_Neon

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je kan een voeding prima inschakelen met een paperclip waarmee je 2 draadjes van de ATX connector kortsluit. Zie ook [search=voeding inschakelen zonder moederbord] :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Ow sorry ! :9

Ik had op iets anders gezocht en niks gevonden.
Het topic mag dus al dicht. :)

Digital_Neon

Verwijderd

nog beter werk je met een regelbare labvoeding (die dingen zijn over het algemeen helemaal stil aangezien ze geen fan hebben). Dan kan je ook nog metingen doen van de geluidsproductie onder verlaagde spanning, en dus lager toerental, en daarbij horend het toerental en de luchtverplaatsing en de temperatuur van de testweerstand onder je koelblok blijven monitoren.

Aardig wat werk, vereist trouwens een goede werkplek om dat te kunnen doen (stilte, constante temperatuur...) en redelijk wat toch wel halfprofessioneel gereedschap. Véél plezier ermee!

Verwijderd

Ik heb zelf een fancontroller gemaakt met deze dingetjes: http://www.national.com/pf/LM/LM2941C.html
Hiermee + een paar weerstanden en een potmeter, kan je een schakeling maken dat je aan bijvoorbeeld een laptopadapter hangt, en waarùmee je het voltage kan regelen tussen 5V en 12V.
Als je enkel 12V nodig hebt is het nog simpeler en kan je gewoon een LM7812 gebruiken.
Hiermee moet je niet zitten knoeien an een voeding om hem toch maar de juist eminimumload te geven waarop hij in werking treedt.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.