licht echoot door zoeker

Pagina: 1
Acties:

• ahrik
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
hallo,
Ik heb sinds paar maanden een d70s (+ nikkor 18-70mm). Nog druk aan het experimenteren dus maar ik merkte vandaag iets op. Ik hield mijn camera voor kerstverlichting (zal vast wel niet de enige zijn geweest afgelopen dagen ;)) maar ik merkte dat het gloeidraad van het kerstlampje een paar keer echode. Dit is (gelukkig) niet terug te zien op de foto zelf. Wel heb ik soms groene vlekjes op mijn foto van kerstverlichting etc. (met en zonder uv-filter)

Is dit een normaal verschijnsel en kom het misschien omdat de omgeving donker is en alleen de (kerst)verlichting brand?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je een voorbeeldfoto posten?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dit lijkt me sterk lijken op flares, iets wat normaal is met goedkopere (en sommige dure) lenzen en vooral het gebruik van goedkope filters.

Maar zonder voorbeeld foto blijft het gokken. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ja, is normaal bij felle lichtbronnen.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 23:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

idd, dat zijn de reflecties van de lichtbron die je ziet op verschillende glaselementen van je lens. Soms als een foto schuin tegen de zon inmaakt zie je er 10 achter elkaar

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je het op de foto niet terug ziet, gebeurt het vanaf de spiegel tot het oculair. Heel soms heb ik het ook, maar dan moet het wel een heel felle lichtbron zijn.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1