Logitech muis hapert als cd-drive opspint (fresh XP)

Pagina: 1
Acties:

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuw systeem gebouwd:

WinXP
MSI moederbord (p965 platinum)
Raid5
Core Duo

Alles lijkt aardig te werken. Alleen mijn oude Logitech dual optical muis hapert zodra de Samsung cd-rom / dvd writer opstart.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? _/-\o_

Ik heb een klein uurtje gezocht naar een mogelijk antwoord op mijn vraag via google en GoT. Helaas niets gevonden wat dit probleem bespreekt (misschien heb ik niet de juiste zoekterm gevonden).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk eens in device manager bij de IDE controllers of de CD-drive wel in DMA-modus draait. Vermoedelijk staat ie op PIO en dan krijg je zulk soort dingen.

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:50:
Kijk eens in device manager bij de IDE controllers of de CD-drive wel in DMA-modus draait. Vermoedelijk staat ie op PIO en dan krijg je zulk soort dingen.
Typisch. Ik zie geen IDE controllers in de device manager. :S

Heeft dat misschien te maken met de RAID installatie? Ik heb in het BIOS bij integrated peripherals onboard RAID op IDE gezet. Anders wilde windows niet installeren. Ik las elders op GoT dat die setting zo ingesteld moest worden.

Misschien relevant, misschien ook niet: de cd/dvd drive meldde daarstraks een error (bij een gebrande cd-rom):
"kan de opdracht niet uitvoeren door een fout en een I/O apparaat." Maar misschien is die gebrande cd gewoon slecht.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
jah, dat had ik dus ook, met defecte lito-on brander, als ik die teveel deed gebruiken, gingen me IDE hdd's ook naar PIO :(, mjah, gene wa je ken doen, is je IDE/alle controllers, ff uit apparaatbeheer gooien, dan restarten, dan detecteerd ie ze weer opnieuw..

(bij mij deed het vervangen van het apparaat wonderen :))

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-02 13:42

the mod man

iets van beeldmaker

fout in I/0 apperaat heb ik soms ook met nec slimline dvd brander, in apparaatbeheer staat dan dat mijn scm PPort SCSI-adapter niet geinstalleerd is (staat onder systeem apparaten) misschien is dat het probleem. Ik heb p5b deluxe geen raid

I can't wait to shoot!

• Palomar
  • Niet online
broes_willems schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:19:
[...]

Typisch. Ik zie geen IDE controllers in de device manager. :S
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1c73c2d39aac2170d10def572bd45e97/full.png

Dit zie je dus niet staan? Doet de cd-romspeler het uberhaupt wel met andere cd's?

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 29-12-2006 23:40 ]

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Ik zie inderdaad IDE/ATAPI niet staan.

Wel zie ik onder de floppy een categorie die "dvd-cd-rom-stations" heet. Daarin zit de cd/dvd combo drive onder de naam

"TSST corp cd/dvdhw SH-S188SM SCSI Cdrom device"

Dat SCSI snap ik niet. het is een gewone simpele IDE drive.

Ik geloof niet dat ik hier de DMA setting kan instellen. (Sorry ik ben maar gemiddeld onderlegd in PC's).

Edit:

@dutch2007: Alle controllers eruit gooien? IDE heb ik niet. De RAID dan maar? Klinkt eng!!

@The Mod Man: Ook bedankt voor jouw reactie. Ik geloof helaas niet dat mijn probleem hiermee vergelijkbaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door broes_willems op 30-12-2006 00:05 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik zie dat ie bij mij ook scsi heet (is gewoon een IDE brander). Zal wel komen door de VIA-drivers, maar lijkt me niet iets waar je je druk over moet maken.

Post anders eens een screenshot van je device manager (met wat relevante items uitgeklapt), want het klinkt allemaal wat vreemd (dvd die onder 'floppy' staat :?)

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 30-12-2006 00:10 ]

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:38:
[...]
Doet de cd-romspeler het uberhaupt wel met andere cd's?
Ik vergat nog te zeggen dat de drive het op zich prima doet. Ik heb vanaf deze drive gewoon windows en allerlei drivers geinstalleerd.

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Palomar schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 00:08:
Post anders eens een screenshot van je device manager (met wat relevante items uitgeklapt), want het klinkt allemaal wat vreemd (dvd die onder 'floppy' staat :?)
Ik bedoel niet 'onder floppy' in de zin van wanneer je hem uitklapt. Ik bedoel het eerstvolgende item. ;)

Ik zal eens kijken of ik wat kan posten. Ik moet wel eerst even kijken waar ik een screenshot kan uploaden :)

EDIT:

Iemand een idee waar ik de screenshot kan hosten?

[ Voor 6% gewijzigd door broes_willems op 30-12-2006 00:38 ]

• Palomar
  • Niet online
http://www.imageshack.us/ of http://www.tinypic.com/

[ Voor 35% gewijzigd door Palomar op 30-12-2006 00:42 ]

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Bedankt!! :) (Daar had ik al wel ooit van gehoord maar nooit wat mee gedaan :) )

Bij deze dan...

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/4689/devicemanagerux2.th.jpg

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:38:
[...]
Doet de cd-romspeler het uberhaupt wel met andere cd's?
Ik heb vandaag de originele versie van de gebrande cd geprobeerd. Die installeert perfect.Er lijkt dus niets mis met de drive.

Mijn muis blijft echter haperen :'(

Is er iemand die iets opmerkelijks ziet aan het eerder geposte plaatje bij imageshack? Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/4689/devicemanagerux2.th.jpg

Terwijl ik bovenstaande zin typte stopte de cd-rom met het installeren van een game. Dit keer haperde mijn keyboard!!! :( :'(

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Chipset drivers?
USB drivers?

• Palomar
  • Niet online
Ik zie niets vreemds aan het screenshot van je device manager, behalve dan dat er geen IDE controllers bij staan. Bij alle PC's waar ik mee gewerkt heb stonden die er naar mijn weten gewoon bij, al hoeft dat natuurlijk niet te zeggen dat er bij jou dús iets verkeerds is ;) Maar gezien die haperingen moet het imo toch wel iets zijn met de controller. Het is dan lastig dat die er helemaal niet bij staat :+

Ik heb eerlijk gezged ook verder geen oplossingen meer... Enige wat ik nog zou checken voor de zekerheid:
- Of de drive toch niet stiekem een s-ata of usb-variant is :+
- er onder 'systeemapparaten' misschien iets staat wat een controller kan zijn voor je cd-drive
- in device manager 'verborgen apparaten' laten tonen (ergens in menuutje 'beeld') en kijken of er nog iets interessants bij komt te staan
en natuurlijk chipsetdrivers.

[edit] Ik zocht even met google naar de specs van je moederbord en toen kwam ik natuurlijk als eerste op een artikel van tweakers.net terecht ;) Daarin staat dat 'Jmicron' de parallelle-ata controller is. En die staat bij jou onder 'raid/scsci devices' (op zich niet zo vreemd, gebeurt vaker). Kijk eens naar de properties van die Jmicron controller of je iets van DMA-modus kunt inschakelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 30-12-2006 17:00 ]

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Lieve tweakers. :) Het probleem is opgelost dankzij jullie aanwijzingen.

Wat was het probleem?

Voor het installeren heeft mijn broer de Jmicron RAID drivers van internet geplukt. Die waren niet meegeleverd. (Zonder dat wilde windows niet installeren). Na de windows installatie hebben we alle meegeleverde moederborddrivers geinstalleerd.

Maar blijkbaar moesten ook nog de Jmicron drivers voor de IDE controller gedownload en geinstalleerd worden!! Ook die waren niet meegeleverd. Heel vreemd dat je 'uit de doos' geen goed werkend systeem kan maken.

Nu staat de IDE controller wel in de device manager genoemd en loopt alles gesmeerd :)

Hartelijk dank! En in het bijzonder Palomar voor zijn volhardende inzet 8)

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!
Pagina: 1