Taekwindow: vensters verplaatsen/resizen met slepen/keys

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een programmaatje dat zorgt dat je in Windows (net als in veel window managers in Linux / X) je vensters kunt beheren met de Alt-toets. Alt+slepen laat je dan een venster verplaatsen (zodat je niet helemaal naar boven hoeft om de titelbalk te pakken), en Alt+slepen met de rechter muisknop laat je resizen (zodat je niet op jacht hoeft naar dat lullige kleine randje). Vooral voor mensen met grote monitoren is dit erg fijn O-)

Ik heb het hele web afgezocht (overdrijvings-alert ;)) maar ik kan zo'n programmaatje nergens vinden. Kijk ik niet goed, of moet ik zelf een middagje aan het coden slaan?

Edit: voor degene die dit topic via de Search heeft gevonden, in deze post geef ik de link naar mijn zelf ontwikkelde programmaatje dat dit doet!

[ Voor 12% gewijzigd door WildernessChild op 09-01-2007 23:38 ]

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 14:42
Ik weet perfect wat je nodig hebt!
WIN32WM
http://ra.vendomar.ee/~matti/win32wm.html
Gebruik het ook al een tijdje, er is niets zo handig als een venster verslepen met ALT :)

Je bent dus blijkbaar een klein stukje web vergeten :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mayco op 29-12-2006 22:52 ]

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Je bent mijn held! *knuffel*

Dit progje is nog niet ideaal, maar het is open source, dus... ;)

Edit: met "niet ideaal" bedoel ik dat het een thread gebruikt om de muis te volgen en de Alt-toets te pollen. Dit maakt het trager en zwaarder dan nodig is. Volgens mij moet dit gewoon ook met een global event hook kunnen. Ik ga aan het coden... :)

In de tussentijd zijn alternatieve programmaatjes natuurlijk ook alsnog welkom.

[ Voor 66% gewijzigd door WildernessChild op 29-12-2006 23:19 ]

• Mayco
Als je na je code-namiddag ook even hier een postje kan maken met een linkje naar jouw creatieje, zou ik dat ook zeer aprecieren :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan doe ik ondertussen even WOS ==> CSA :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Nou, ik heb versie 0.1 van een soortgelijk programmaatje af. Het doet momenteel alleen Alt-sleep en Alt-rechts-sleep en maakt gebruik van global hooks. Er is nog geen GUI, en afsluiten moet je doen via de task manager :P Het is wel veel sneller en responsiever dan Win32WM.

Leuk detail: je kunt het Shutdown-venster van XP (dat met die vrolijk gekleurde knopjes) hiermee ook verplaatsen :)

Momenteel kan ik het nog niet laten zien, maar ik heb een Sourceforge-project aangevraagd en zal de source (Visual Studio 2005) onder de BSD-licentie uitbrengen.

Ik ben van plan om er deze vakantie nog even een configuratietooltje en tray-icoontje bij te brouwen in C#/.NET. Een nette website staat ook in de planning (want SF.net is maar onoverzichtelijk voor eindgebruikers).

Woei, mijn eerste eigen open-sourceprojectje! :D

[ Voor 26% gewijzigd door WildernessChild op 30-12-2006 21:12 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Oeh leuk \o/
Verzin er een naam voor en ik zet het er even bij in de titel 8)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Het heet Taekwindow omdat je er zo lekker vensters mee heen en weer kunt meppen ;)

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
maak er meteen een patent op ;) miss zit er nog wat geld achter ;)

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Het is een hoop gedoe om hier geld uit te krijgen: hosting, betaling, administratie... waar ik momenteel geen tijd voor heb. Als iemand denkt (en kan onderbouwen) dat het echt lonend gaat zijn moet diegene het zeggen voordat ik hem onder de BSD-licentie online gooi ;)

Bovendien, ik mag mijn exemplaar van Visual Studio alleen voor "educational purposes" gebruiken; ik denk dat dit nog mag maar er geld aan verdienen mag zeker niet. Dan zou ik dus ook VS2005 moeten kopen, en zoveel geld heb ik even niet liggen.

Maar wellicht verschijnt er op de site wel een Paypal donatie-linkje... even zien of dat kan en mag ;)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Google AdSense of soortgelijke programma's op je website zetten kan ook wat opleveren :)

We are shaping the future

• Mayco
Mooi, maar... Dat tray-icon, en configuratietooltje, kan je dat niet in een extern process steken? Ik vind het net zo leuk dat WIN32WM helemaal onzichtbaar is, en weer geen icoon in mijn tray steekt :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
WildernessChild schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:13:
Edit: met "niet ideaal" bedoel ik dat het een thread gebruikt om de muis te volgen en de Alt-toets te pollen. Dit maakt het trager en zwaarder dan nodig is. Volgens mij moet dit gewoon ook met een global event hook kunnen. Ik ga aan het coden... :)
Er zit sleep code tussen, pollen als je tussendoor slaapt is niet zo'n probleem.
Bij de C64 was dat erg dat pollen :)
De processorbelasting blijft op 0% staan dus erg belastend is het niet..

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Mayco schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:20:
Mooi, maar... Dat tray-icon, en configuratietooltje, kan je dat niet in een extern process steken? Ik vind het net zo leuk dat WIN32WM helemaal onzichtbaar is, en weer geen icoon in mijn tray steekt :)
Je hebt geluk, want dat was precies mijn bedoeling! :)

Deze configuratie-tool en waarschijnlijk het tray-icoon ga ik in C#/.NET bouwen, want dat bouwt makkelijker en fijner dan C++, maar als je het echt lightweight en nonobtrusive wilt hebben kun je dus gewoon het tray-icoon niet laden en hoef je dus ook geen .NET-runtime in het geheugen te hebben.

Mogelijk steek ik het tray-icoon wel in de C++-executable, maar dan in ieder geval zodanig dat het ook kan worden uitgezet.
bouwfraude schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:28:
[...]

Er zit sleep code tussen, pollen als je tussendoor slaapt is niet zo'n probleem.
Bij de C64 was dat erg dat pollen :)
De processorbelasting blijft op 0% staan dus erg belastend is het niet..
Maar bij het verplaatsen van vensters is er een merkbare vertraging: niet elke pixel die je muis beweegt wordt onmiddelijk vertaald naar beweging van het venster, en het venster hobbelt dus wat achter de feiten aan. Niet echt een ramp, maar het "voelt" niet fijn.

Wat ik echter veel erger vind aan Win32WM is dat je acties alsnog bij het betreffende venster terechtkomen. Als ik het sleep op een knopje wordt het knopje ingedrukt :/

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Welnu, na enig wachten op een approval van SourceForge, en daarna het maken van een eenvoudige website, is het dan eindelijk zover! De eerste versie van het programmaatje, zoals ik het hierboven beschreef, is te vinden op:

http://taekwindow.sf.net/

Alle feedback is zeer welkom!

• Mayco
Mooi programma! Wel grappig hoe je allerlei dingen kan verplaatsen die dat normaal niet mogen kunnen. (sidebar in vista, gadgets op het bureaublad, sommige popups die op een vaste plaats moeten komen... maar dat zijn niet echt "bugs"...)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
WildernessChild schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 21:33:
Het is een hoop gedoe om hier geld uit te krijgen: hosting, betaling, administratie... waar ik momenteel geen tijd voor heb. Als iemand denkt (en kan onderbouwen) dat het echt lonend gaat zijn moet diegene het zeggen voordat ik hem onder de BSD-licentie online gooi ;)

Bovendien, ik mag mijn exemplaar van Visual Studio alleen voor "educational purposes" gebruiken; ik denk dat dit nog mag maar er geld aan verdienen mag zeker niet. Dan zou ik dus ook VS2005 moeten kopen, en zoveel geld heb ik even niet liggen.

Maar wellicht verschijnt er op de site wel een Paypal donatie-linkje... even zien of dat kan en mag ;)
Gewoon VS 2005 Express installeren daar mag je alles mee doen wat je wil. :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50

ThunderNet

Flits!

Mayco schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:07:
Mooi programma! Wel grappig hoe je allerlei dingen kan verplaatsen die dat normaal niet mogen kunnen. (sidebar in vista, gadgets op het bureaublad, sommige popups die op een vaste plaats moeten komen... maar dat zijn niet echt "bugs"...)
gadget op bureaublad kunnen standaard ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Mayco schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:07:
Ook het Shutdown-venster in XP met de Luna-skin (dus dat ding met de knopjes Standby, Shutdown en Reboot) kun je verplaatsen en resizen :) Maar inderdaad, dat beschouw ik als een feature, niet als een bug :)

Momenteel ben ik bezig met twee verbeteringen:

- De gebruikte toets instelbaar maken. Dit heb ik al voor elkaar via het register, en een configuratietool om dit op een handige manier in te stellen is dan natuurlijk heel gemakkelijk.

- Zorgen dat keypresses van Alt-slepen niet aan de applicatie worden doorgegeven. Het is niet de bedoeling dat je na een Alt-sleepactie opeens in het menu uitkomt. Dit afvangen is beslist niet zo gemakkelijk als je misschien zou denken: je weet pas of een WM_KEYDOWN moet worden doorgegeven op het moment dat de bijbehorende WM_KEYUP binnen is, want pas dan ga je checken of er in de tussentijd met het venster is gesleept. Ik moet dus eigenlijk messages gaan queuen en dat is even denkwerk om goed te krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door WildernessChild op 14-01-2007 17:00 ]

• Mayco
ThunderNet schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:11:
[...]

gadget op bureaublad kunnen standaard ;)
idd, maar dan komt de rand ook mee, nu sleep je enkel het middenste deel uit de gadget weg, en de rand + schaduw blijft staan :)

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Versie 0.1.1 is uit! Deze versie implementeert "closest-corner resizing", dus resizen gebeurt niet meer vanuit de rechteronderhoek, maar vanuit de hoek/rand waar de cursor het dichtst bij is.

Download Taekwindow 0.1.1 hier

Bij het implementeren heb ik een aantal keuzes moeten maken, en ik heb het gedaan op de manier die mij het beste leek. Ik zou het erg op prijs stellen als jullie me laten weten of het zo prettig werkt!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Goh, dit topic was er ook nog :)

Sinds afgelopen jaar heb ik al aardig wat verder geklust aan Taekwindow, en zit ik op versie 0.2.2. Het heeft nu een configuratietooltje, een icoontje in de system tray (optioneel) en je kunt ook vensters naar de achtergrond duwen.

Afbeeldingslocatie: http://taekwindow.sourceforge.net/config-general.png
De configuratietool. Meer screenshots.

Probeer het eens, en laat me weten wat je ervan vindt, en vooral, wat beter kan! Ik wil dit programma graag zo nuttig mogelijk maken, dus alle feedback is welkom! Voor degenen zonder scrollwiel nogmaals de Taekwindow website.

Pagina: 1