Johny58 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 08:11:
[...]
Ik wou bijna een speciaal topic openen voor BestelCentrum en HardwareTotaal, maar aangezien hier een wat meer algemene discussie plaats vindt over dit soort
praktijken (want dat zijn het,
praktijken) post ik eerst maar even hier:
Ik zie zelf namelijk heel wat meer overeenkomensten tussen de 2 bovengenoemde zaken. Behalve dat
(1)BestelCentrum gebruikt maakt van de dns servers van hardwaretotaal (zie sidn) en inderdaad
(2)(toevallig) bij dezelfde hoster staat geregistreerd zijn ze
(3)beide telefonisch alleen via een 0900 nummer te bereiken. De
(4)teksten op de paginas zijn inhoudelijk volledig identiek (een klein beetje herschreven om het minder opvallend te maken, hou de paginas maar eens naast elkaar). Maar het meeste valt nog
(5)de product categorie indeling op: Volledig identiek! Woord voor woord!
Heb je er aan gedacht dat Domein- en registratiegegevens bij veel hosters in eigen beheer wordt gehouden? Niks vreemds dus; er zijn tig domeinregistraties met dezelfde gegevens, simpelweg omdat de hoster eigendom van het domein kan zijn.
0900 nummers zijn erg populair bij webshops tegenwoordig; kosten komen uit de lengte of de breedte, en degene die veel tijd vraagt, maakt meer kosten.
Dat er een grote overeenkomst is in assortiment ben ik met je eens, maar ook dat is niet uniek. Er zijn wel meer winkels die de onderhoudskosten van de database delen.
Ik weet zeker dat als ik meer tijd in zou stoppen er nog veel meer overeenkomsten te vinden zouden zijn. Ik gun deze nieuwe zaak absoluut een kans om zich te bewijzen maar ik denk wel dat het belangrijk is dat bezoekers van de shop survey gewaarschuwd worden voor de praktijken van moeder/zuster-bedrijf HardwareTotaal mbt vooruitbetalen en het terugkrijgen van geld als (met als bedoel ik niet 'of' maar 'wanneer', zie de reacties bij de shopsurvey van HardwareTotaal) het fout gaat.
Dat deze vestiging tevens een afhaalpunt voor Hardware Totaal bestellingen is/was, wil niet zeggen dat het hetzelfde bedrijf met dezelfde bedrijfsvoering is. Overeenkomsten zijn leuk, maar je gaat eraan voorbij dat je met dit soort posts geen eerlijke kans gunt aan de shop, terwijl je niet kan *bewijzen* dat het hier om één zaak met één handelsmethode gaat.
Tenslotte wat betreft de onafhankelijkheid van de reacties bij de shopsurveys van de HardwareTotaal worden er al langere tijd vraagtekens gezet bij de, sporadisch aanwezige, overmatig positieve reacties door gebruikers die verder nog nooit ergens actief aan hebben deelgenomen op T.net. (Medewerkers van HardwareTotaal?) Naast het feit dat ik mij kan herinerren dat bezoekers van T.net kortingen op bestelling zijn aangeboden voor het plaatsen van (positieve) reacties in de shopsurvey.
De Shop Surveys worden met grote regelmaat gecontroleerd. Ik heb de laatste positieve surveys nog eens voor je bekeken, en die zijn met name geplaatst door mensen die al lange tijd op Tweakers.net vertoeven, en bij een groot scala aan Shops al surveys hebben geplaatst. Overigens gelijk bedankt voor de insinuatie wat betreft de kwaliteit van de controles op Shop Surveys.
Er is zover ik weet inderdaad een korting geboden indien mensen een Shop Survey invullen. Er is niets bekend over beloningen voor uitsluitend positieve surveys.
Dat Shops het invullen van een Survey an sich willen stimuleren kan ik goed begrijpen; degenen met een negatieve ervaring vinden hun wegen wel dat kenbaar te maken, terwijl over de positieve ervaringen maar weinig gehoord wordt. Vragen surveys in te vullen kunnen alle Shops, en zolang er niet gevraagd wordt specifiek een positieve survey in te vullen, juich ik het slechts toe.
Opnieuw: Mijn bedoeling is niet BestelCentrum zwart te maken maar potentiele klanten moeten wel goed geinformeerd zijn!
edit: toch nog even verder gekeken: Tot voor kort kon je bij HardwareTotaal alleen op vrijdag afhalen in Soest. Maar nu staat er op de website:
[...]
Als je dan ook nog eens weet dat de winkel van BestelCentrum (6)ook (alweer toevallig) in het winkelcentrum van Hilversum staat mag het eigenlijk ook geen verassing meer zijn dat de (7)openingstijden van de winkel... inderdaad:
[...]
Ik durf nu met een vrij hoge mate van zekerheid te zeggen dat het gewoon 1 en dezelfde zaak is, welliswaar onder verschillende KvK nummers. Teveel overeenkomsten...
Dat er overeenkomsten zijn, ja, dat zie ik ook. Dat er sprake is van één bedrijf is niet te bewijzen. Ondanks dat je aanhaalt dat je bestelcentrum niet zwart wil maken, richt je mogelijk toch gewoon schade aan aan een bonafide organisatie.
Laat de zelfregulerende werking van de Pricewatch / Shop Surveys gewoon hun werk doen, en er ontstaat gauw genoeg een beeld van de winkel.