Toon posts:

UV filter in combinatie met zonnekap?

Pagina: 1
Acties:
  • 971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Heb onlangs een zonnekap besteld voor mijn canon 17-85 lens. Doel is zowel ongewenste lichtbronnen vermijden en bescherming van de lens. Nu heb ik geconstateerd dat ik wat stofdeeltjes in de lens heb zitten (binnenkant glas voorkant). Heb ergens gelezen dat een uv filter de voorkant van de lens goed afsluit en ervoor zorgt dat stof moeilijk naar binnen kan. Mijn vragen:

1) Klopt dat? Of sluit een filter de lens niet goed af?
2) Kan de filter in combinatie met zonnekap gebruikt worden (past het allebei tegelijk en wordt er niet teveel licht geblokt?
3) is het verstandig een orginele canon uv filter te kopen (67mm) of zijn er andere die beter/efficienter zijn (Hoya?)
4) Is dit fenomeen (stof op binnenkant lens) een bekend probleem en valt dit onder de garantie? Lens is pas 2 maanden oud...

Alvast dank voor de reacties!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
1) Klopt dat? Of sluit een filter de lens niet goed af?
Neen, het stof komt door de zijkanten heen. Zodra er gezoomed wordt heeft de lens een zuigende werking, langs de zijkant dus.
2) Kan de filter in combinatie met zonnekap gebruikt worden (past het allebei tegelijk en wordt er niet teveel licht geblokt?
Kan perfect. De filters zitten de kap niet in de weg, ik zelf heb ook een filter in combinatie met de zonnekap. Zonnekappen komen altijd OM de lens heen, niet voor de lens.
3) is het verstandig een orginele canon uv filter te kopen (67mm) of zijn er andere die beter/efficienter zijn (Hoya?)
Hoya en B+W zijn 1 van de betere filters. Ik heb zelf eerlijk gezegd geen idee hoe Canon het aflegt tegen de Hoya's en B+W's.
4) Is dit fenomeen (stof op binnenkant lens) een bekend probleem en valt dit onder de garantie? Lens is pas 2 maanden oud...
Is een bekend fenomeen bij lenzen die uitschuiven. Lenzen die een interne zoom hebben (70-200L bijvoorbeeld) zijn een stuk stof dichter omdat de behuizing niet als een pomp werkt.

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Uv filter kan gewoon in combinatie met een zonnekap, meestal wordt het naast het filteren van UV licht veel al gebruikt voor bescherming van de lens. Het is sterk aan te raden. Neem altijd een UV filter met een coating er op zoals (B+W) maar naar mijn weten hebben Hoya filters ook een coating.

Wat betreft stof aan de binnenkant van de lens.. moet toch niet kunnen denk ik. Ik zou het even na vragen bij Canon hoe dat zit.

Twitter | Linkedin

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Met filters wel de goede uitzoeken, dus de multicoated. Van welk merk het dan is maakt niet zo bar veel uit (ik heb alleen maar MRC filters van B+W), maar niet-gecoat is altijd rommel. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock