Eerste keer accu opladen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.086 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tinus94
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:43
Gister een Acer Aspire Laptop gekocht met een 6cel Lilon accu.

De verkoper zei dat ik de accu eerst 24! uur non-stop moest opladen. Moet het echt zo lang of is 12 uur (wat ik op de meeste forums lees) ook lang genoeg?

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-12 07:11
Gewoon laden in het stopcontact totdat die aangeeft dat die vol is.

Het is gewoon een Li-ion accu, dus weinig tot geen accu onderhoud en andere moeilijkheden ermee. Alleen het beste is om hem niet helemaal leeg te laten lopen. Gewoon als die halfvol is weer aan de lader hangen als het mogelijk is.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:32

hamsteg

Species 5618

LitiumIon heeft wel degelijk een geheugen functie, in vergelijking met NicCad zijn ze een factor 100 beter.

Voor een eerste keer is het het beste om op te laden totdat aangegeven wordt dat accu vol zit. Dan een uurtje wachten en nog een keer een uurtje laden. Wil je een lange levensduur ook over twee jaar dan zou je dit altijd zo moeten doen ;) Uurtje wachten is nodig om de chemische reacties even te laten uitwerken.

Half laten leeg lopen is het slechtste wat je kunt doen. Je maakt de batterij lui. Helemaal leeg laten lopen en helemaal volpompen (het liefst na vol een uurtje rust en dan nog een uurtje laden).

Edit: waarom uurtje toegevoegd.

[ Voor 9% gewijzigd door hamsteg op 29-12-2006 20:52 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Gewoon laden in het stopcontact totdat die aangeeft dat die vol is.

Het is gewoon een Li-ion accu, dus weinig tot geen accu onderhoud en andere moeilijkheden ermee. Alleen het beste is om hem niet helemaal leeg te laten lopen. Gewoon als die halfvol is weer aan de lader hangen als het mogelijk is.
Niet leeg laten lopen?? Meestal is het juist wel zo veel mogelijk leeg laten lopen. Wat ik altijd doe bij nieuwe apparatuur met accu's is dat ik de apparatuur direct uit de verpakking gebruik, vervolgens gebruik tot de accu helemaal leeg is (bij laptop kan hij niet 100% leeg want dat is niet goed voor je hardeschijf als ie crashend uitgaat) dan laad ik hem de eerste keer lang op. Doe de accu 's avonds in het stopcontact en haal hem er 's morgens weer uit. Dan gebruik ik de accu tot ie bijna leeg is en dan laad ik hem weer op zonder onderbreking.

Zo gaan mijn accu's al enkle jaren op bijna volle sterkten meerdere jaren mee. Het is vooral belangrijk dat je de accu's altijd VOLLEDIG oplaad en niet telkens maar een klein beetje. Het is daarom ook handig om altijd een tweede accu erbij te nemen. Zo kom je niet in de verleiding om je accu maar ff een uurtje op te laden dat ie halvol is. Dat doen veel mede studenten bij mij op school, dan laden zij hun accu ff halvol tijdens een les uur zodat zij nog ff een filmpje te kunnen kijken in de trein. Dan klagen dat na 6 maanden de accu 2 uur mee gaat ipv 3,5 uur.

[ Voor 13% gewijzigd door illstid op 29-12-2006 20:51 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

... foutje ...

[ Voor 97% gewijzigd door hamsteg op 29-12-2006 20:51 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• silencedead
hamsteg schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:43:
LitiumIon heeft wel degelijk een geheugen functie, in vergelijking met NicCad zijn ze een factor 100 beter.
Ben je niet in de war met NIMH???

Volgens: http://www.batteryuniversity.com/partone-5.htm Hebben Li-ions geen geheugen!!! Bekijk deze site maar eens goed voor verdere info over batterijen. Staat ook iets in dat je ze het beste kan gebruiken tussen de 30-70% State of Charge (weet de waarden niet uit me hoofd en verschilt wat per merk/type batterij) De toyota Prius bv heeft ook een lithium batterij en die gebruikt ook maar een beperkt deel van zijn batterij vanwege de levensduur.

En nog wat van de site:

Advantages
High energy density - potential for yet higher capacities.
Does not need prolonged priming when new. One regular charge is all that's needed.
Relatively low self-discharge - self-discharge is less than half that of nickel-based batteries.
Low Maintenance - no periodic discharge is needed; there is no memory.
Specialty cells can provide very high current to applications such as power tools.

Limitations
Requires protection circuit to maintain voltage and current within safe limits.
Subject to aging, even if not in use - storage in a cool place at 40% charge reduces the aging effect.
Transportation restrictions - shipment of larger quantities may be subject to regulatory control. This restriction does not apply to personal carry-on batteries. (See last section)
Expensive to manufacture - about 40 percent higher in cost than nickel-cadmium.
Not fully mature - metals and chemicals are changing on a continuing basis.

Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns.

Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely.

Dus eens in de zoveeltijd leeg laten lopen om te zorgen dat je metertje weer klopt, maar eigenlijk gewoon weer opladen na gebruik. Heb je ook nog eens altijd een volle accu bij je

[ Voor 32% gewijzigd door silencedead op 29-12-2006 21:16 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

hamsteg schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:43:

...

Half laten leeg lopen is het slechtste wat je kunt doen. Je maakt de batterij lui. Helemaal leeg laten lopen en helemaal volpompen (het liefst na vol een uurtje rust en dan nog een uurtje laden).

Edit: waarom uurtje toegevoegd.
Onzin. Li-Ion batterijen 'houden' er juist van vaak opgeladen te worden. Dus bij elke gelegenheid in de lader doen.
Een Li-Ion batterij zal zelfs minder lang meegaan wanneer je deze telkens helemaal leegverbruikt voor je hem oplaadt.
# Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns.

# Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely.

# Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged storage, keep the battery at a 40% charge level.

# Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power. (Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture accumulating inside the battery casing.)

# Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing dates. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices.

# If you have a spare lithium-ion battery, use one to the fullest and keep the other cool by placing it in the refrigerator. Do not freeze the battery. For best results, store the battery at 40% state-of-charge.
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

[ Voor 0% gewijzigd door Kanarie op 29-12-2006 21:18 . Reden: spuit 11 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• silencedead

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09

Jimbolino

troep.com

illstid schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:48:
[...]
bij laptop kan hij niet 100% leeg want dat is niet goed voor je hardeschijf als ie crashend uitgaat
Gelukkig is dit ook onzin, hardeschijven parkeren hun kop automatisch als je de stroom eraf haalt.

Als je een hdd uitschakeld terwijl hij nog spanning heeft zal hij de kop eerst parkeren en daarna de polariteit van de motor omdraaien waardoor de platters sneller stil komen te staan.

Trek je hem zo van de stroom af zal de kop langzaam (gebruikmakend van de snelheid die de schijf nog heeft) naar de parkeerstand gaan. De schijf blijft dan wat langer doordraaien dan normaal.

"Crashend uitgaan" bestaat niet dus :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Kijk een op wikipedia. Ouderdom en geheugenfuncties voor Li-Ion bestaan.

Het elke keer onnodig volledig opladen van een Li-Ion naar 4.200V is erg ongezond en zorgt voor vervelende chemische reacties waardoor de batterij langzaam maar zeker zijn capaciteit verlies. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een batterij na met een constante stroom te zijn geladen, niet overstapt op trickle charge (NiMH wel), het heeft chemisch gezien geen zin en zorgt er alleen voor dat de batterij schade oploopt. Door zelf als trickle charger op te treden (een uurtje rust en dan weer even laden) zet je de batterij weer op zijn op dat moment mogelijke maximael capaciteit. Feitelijk moet je dit alleen doen als je de unit daarna ook meteen gebruikt, hoe langer deze in deze volle status verblijft des te schadelijker het is voor de batterij.

Het gevaar van te vaak volladen is de belangrijkste reden waarom over het algemeen wordt aangeraden de batterij gewoon volledig leeg te laten lopen. Dit is niet echt leeg want de commerciele batterijen zijn allemaal beschermd tegen volledige ontlading.
edit:
De voorgaande opmerking dat je vaak mag/moet laden, klopt maar je zou dan tot maximaal 3.900v moeten gaan, aangezien wij als normale consument dat niet kunnen wordt dus gewoon leeg laten lopen tot de beveiligde leegstand en weer volladen aangeraden.

Een drie jaar geleden ben ik betrokken geweest bij een onderzoek naar revitalisering van "oude" Li-Ion batterijen ... resultaat is dat het met een speciaal programma mogelijk is om de batterij tijdelijk weer meer capaciteit te geven maar terug naar max. is niet mogelijk en dat de veroudering daarna gewoon sneller doorgaan. Ik weet alle ins-en-outs niet meer ben maar een software man die de programma's schreef maar mijn stellig overtuiging dat Li-Ion heel goed is, was na het project verdwenen ;(

Edit: typo's

[ Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 29-12-2006 22:12 ]

• silencedead
hamsteg schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 21:45:
mijn stellig overtuiging dat Li-Ion heel goed is, was na het project verdwenen ;(

Edit: typo's
Momenteel zijn Li-ion en NiMH de beste soorten. Li-ion is iets beter, maar nog erg nieuw en nog lang niet uitontwikkeld en dus nog niet zo betrouwbaar.(getuige de vele terugroepacties afgelopen jaar)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

silencedead schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:13:
[...]

Momenteel zijn Li-ion en NiMH de beste soorten. Li-ion is iets beter, maar nog erg nieuw en nog lang niet uitontwikkeld en dus nog niet zo betrouwbaar.(getuige de vele terugroepacties afgelopen jaar)
Weet ik, ze zijn ook zeker goed hoor, maar ze zijn niet het beloofde land als het gaat om perfecte batterijen en zo zijn ze wel en worden ze nog steeds verkocht.

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 11:46

Ginz

Trek Superfly 5 powered

silencedead schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:13:
[...]

Ik weet dat Li-Polymer gebasseerd is op Li-ion, maar het is toch wel interessant om te melden dat Li-Polymer toch beter is dan Li-ion... Voornamelijk de capaciteit/volume verhouding is een stuk beter.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10 19:08
Telefoons gebruiken toch ook Li-ion, en men zegt dat het beter is om hem steeds leeg te laten lopen en dan weer volledig op te laden... De vraag is of dat ook bij mijn laptop zo is ;)

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 11:46

Ginz

Trek Superfly 5 powered

b00ster schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 01:34:
Telefoons gebruiken toch ook Li-ion, en men zegt dat het beter is om hem steeds leeg te laten lopen en dan weer volledig op te laden... De vraag is of dat ook bij mijn laptop zo is ;)
Ik moet bekennen dat ik dat ook jaren aan al mijn klanten heb vermeld, maar het is fout!!!

Er zijn 2 dingen erg voor een laptopaccu

- Steeds maar leeg laten lopen (drainen)
- Te hoge temparaturen

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• SurfHost
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-11 10:31
Maarja als je hem altijd oplaad voor hij leeg is, zal je er nooit achter komen of hij lang meegaat. :P

[ Voor 9% gewijzigd door SurfHost op 30-12-2006 02:33 ]

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:15
Het beste is van alles wat te doen met de Accu, een keer weer helemaal opladen, weer halfvol leeggebruiken & weer helemaal vol laden enz....
Dat is het beste voor een accu :9 :P

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Pagina: 1