Kijk een op
wikipedia. Ouderdom en geheugenfuncties voor Li-Ion bestaan.
Het elke keer onnodig volledig opladen van een Li-Ion naar 4.200V is erg ongezond en zorgt voor vervelende chemische reacties waardoor de batterij langzaam maar zeker zijn capaciteit verlies. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een batterij na met een constante stroom te zijn geladen, niet overstapt op trickle charge (NiMH wel), het heeft chemisch gezien geen zin en zorgt er alleen voor dat de batterij schade oploopt. Door zelf als trickle charger op te treden (een uurtje rust en dan weer even laden) zet je de batterij weer op zijn op dat moment mogelijke maximael capaciteit. Feitelijk moet je dit alleen doen als je de unit daarna ook meteen gebruikt, hoe langer deze in deze volle status verblijft des te schadelijker het is voor de batterij.
Het gevaar van te vaak volladen is de belangrijkste reden waarom over het algemeen wordt aangeraden de batterij gewoon volledig leeg te laten lopen. Dit is niet echt leeg want de commerciele batterijen zijn allemaal beschermd tegen volledige ontlading.
edit:
De voorgaande opmerking dat je vaak mag/moet laden, klopt maar je zou dan tot maximaal 3.900v moeten gaan, aangezien wij als normale consument dat niet kunnen wordt dus gewoon leeg laten lopen tot de beveiligde leegstand en weer volladen aangeraden.
Een drie jaar geleden ben ik betrokken geweest bij een onderzoek naar revitalisering van "oude" Li-Ion batterijen ... resultaat is dat het met een speciaal programma mogelijk is om de batterij tijdelijk weer meer capaciteit te geven maar terug naar max. is niet mogelijk en dat de veroudering daarna gewoon sneller doorgaan. Ik weet alle ins-en-outs niet meer ben maar een software man die de programma's schreef maar mijn stellig overtuiging dat Li-Ion heel goed is, was na het project verdwenen
Edit: typo's
[
Voor 17% gewijzigd door
hamsteg op 29-12-2006 22:12
]
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.