Nieuwe HiFi set : actieve subwoofer of huidige passieve?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Hallo :)

Ik plaats niet te snel een topic, maar ik kom er ook na veel GeGoogle niet helemaal uit.
Ik heb net een Pioneer VSX 516-S gehaald en een Pioneer DV-490V-S.
Speakers stammen nog van mijn "oude" Pioneer XV-DV-222, dit is een analoge 5.1 set met een passieve subwoofer (die dus enkel analoog aan te sluiten valt).

Nu kan ik deze speakers prima op deze set kwijt, de speakers zijn niet state of the art maar voor mij goed genoeg. Alleen, mijn versterker heeft alleen een subwoofer pre-out, dus volgens mij alleen een actieve sub aansluiting. Moet ik dan per-see een actieve subwoofer halen om deze hierop aan te sluiten, of kan ik evt. mijn subwoofer anders aansluiten? Ik heb geen analoge sub-aansluiting, dus mij lijkt het van niet..

Al zou ik hem analoog aansluiten op bijv. de front ingangen, dan heb ik geen echt 5.1 geluid lijkt me.
Wat raden jullie aan, of zie ik iets over het hoofd qua mogelijkheden?

(Daarnaast, ik wil de DVD speler middels HDMI aansluiten op mijn TV ipv component, mocht iemand mij kunnen vertellen waarom component beter zou zijn hoor ik het graag, ik begreep van Google dat het niet veel uitmaakt namelijk).

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Pre out betekent inderdaad dat het een onversterkt signaal is. De oplossing hiervoor zou zijn een klein mono versterktje ertussen te plaatsen. Een tijdelijke oplossing kan ook zijn het signaal van de pre out door je oude versterker te lussen en dit door te sturen naar de sub.

Wat probleem twee betreft, dit ligt eraan welke monitor je erop aansluit. Persoonlijk vind ik Composite het mooiste signaal, maar op een HDMI monitor zou de andere optie perfect tot zijn recht komen. (Het blijft een mening)

Carpe Diem

Verwijderd

muppet99 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:26:
Pre out betekent inderdaad dat het een onversterkt signaal is. De oplossing hiervoor zou zijn een klein mono versterktje ertussen te plaatsen. Een tijdelijke oplossing kan ook zijn het signaal van de pre out door je oude versterker te lussen en dit door te sturen naar de sub.

Wat probleem twee betreft, dit ligt eraan welke monitor je erop aansluit. Persoonlijk vind ik Composite het mooiste signaal, maar op een HDMI monitor zou de andere optie perfect tot zijn recht komen. (Het blijft een mening)
even een vraag aan jou, heb hier ook een passieve sub aangesloten op een stereo versterker (best simpel ding JVC 30 wat rms) klinkt allemaal wel goed maar ik heb het gevoel dat het beter kan. zal een mono of streo eindverster met behoorlijk wat power mijn sub beter aansturen en met een significant verschil

Verwijderd

Geld wat je in zo'n eindversterker zou stoppen kan je beter uitgeven aan een betere sub :)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen of ik gewoon 5.1 geluid heb als ik mijn subwoofer aansluit op mijn front speaker ingangen? Als het goed begrijp, kan ik op mijn versterker aangeven dat ik geen subwoofer gebruik, waarna het LFE kanaal (de lage tonen) naar mijn front speakers zullen gaan indien deze op LARGE staan. Zo behoud ik volgens mij een 5.1 bron als DD of DTS?

Ik gebruik het liefst namelijk mijn passieve Pioneer subwoofer.

[ Voor 67% gewijzigd door Exorcist op 31-12-2006 15:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 00:45:
Geld wat je in zo'n eindversterker zou stoppen kan je beter uitgeven aan een betere sub :)
maar ik heb een hele goede subwoofer juist. maar de versterker die ik nu gebruik is juist best simpel. zou dan nog een actieve subwoofer een bertere keus zijn?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:25:
[...]

maar ik heb een hele goede subwoofer juist. maar de versterker die ik nu gebruik is juist best simpel. zou dan nog een actieve subwoofer een bertere keus zijn?
Heb je op je simpele versterker dan wel een pre-out voor een actieve subwoofer?

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Passieve subs hebben als groot nadeel dat ze veel vermogen trekken uit je versterker om de lage tonen te kunnen weergeven. En dan worden ook nog de front speakers ernaast aangesloten. Bovendien zijn ze vaak bedoeld om met de specifieke versterker en speakers te werken waarmee ze werden geleverd.

Wat dat betreft zou ik eerder aanraden ergens een goedkope maar goede actieve subwoofer te vinden. Die hebben een eigen versterker en zullen beter klinken dan je huidige passieve sub op de nieuwe versterker. Ik heb zelf pas een Wharfedale SW150 gehaald bij de Mediamarkt voor 169 Euro. Dat is een redelijke sub voor niet veel geld.

Om je sub gewoon naast je frontspeakers te hangen lijkt me niet verstandig. Om je bas te behouden zou je je frontspeakers op Large moeten zetten, zoals je zelf zegt, en ik denk niet dat je huidige speakers dat aankunnen. Als ik ze zo bekijk zijn ze bedoeld om samen met een sub te werken en kunnen ze de lage tonen zelf niet aan. Je loopt anders het risico ze te beschadigen.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:37
passief is eigenlijk alleen aan te raden bij speakers die bij de versterker worden geleverd
bij elke andere set valt ie anders gelijk uit verhouding

ps: ik heb nog een goede actieve in de aanbieding, dm me maar

PSN: djmurcielago

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
jona schreef op maandag 01 januari 2007 @ 13:13:
Passieve subs hebben als groot nadeel dat ze veel vermogen trekken uit je versterker om de lage tonen te kunnen weergeven. En dan worden ook nog de front speakers ernaast aangesloten. Bovendien zijn ze vaak bedoeld om met de specifieke versterker en speakers te werken waarmee ze werden geleverd.

Wat dat betreft zou ik eerder aanraden ergens een goedkope maar goede actieve subwoofer te vinden. Die hebben een eigen versterker en zullen beter klinken dan je huidige passieve sub op de nieuwe versterker. Ik heb zelf pas een Wharfedale SW150 gehaald bij de Mediamarkt voor 169 Euro. Dat is een redelijke sub voor niet veel geld.

Om je sub gewoon naast je frontspeakers te hangen lijkt me niet verstandig. Om je bas te behouden zou je je frontspeakers op Large moeten zetten, zoals je zelf zegt, en ik denk niet dat je huidige speakers dat aankunnen. Als ik ze zo bekijk zijn ze bedoeld om samen met een sub te werken en kunnen ze de lage tonen zelf niet aan. Je loopt anders het risico ze te beschadigen.
Ja, ik haal morgen een Pioneer SW 90s, een actieve subwoofer. Nadat ik de passieve had aangesloten, en het volume ietwat opendraaide, schakelde de receiver zich uit met een "OVERLOAD" message. Mijn huidige speakers zijn zonder sub waardeloos, dus ik heb de knoop maar doorgehakt ;)
Thanks!

Verwijderd

Exorcist schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:36:
[...]

Heb je op je simpele versterker dan wel een pre-out voor een actieve subwoofer?
ik heb op een hele goede versterker (pioneer ax3) een simpele stereoversterker aangeloten op de subout van de ax3. de stereoversterker versterkt dus de 2 passieve subwoofers (canton plus C)
Pagina: 1