Toon posts:

Asus P5B-E wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de vage topictitel, maar ik kan het probleem eigenlijk op geen enkele manier omschrijven.. :?

Ik heb hier net een nieuw systeem geassembleerd voor een vriend, de specs zijn als volgt:

ASUS P5B-E Moederbord
Intel Core 2 Duo E6300
2x 1gb G-SKILL
OCZ ModStream 450w voeding
Gainward 7900GT 512mb

etc.

Het systeem is gewoon goed geassembleerd (voor het geval iemand het grappig vindt om te zeggen: ik heb genoeg ervaring), het LEDje op het moederbord gaat branden als er spanning op staat, maar vervolgens start het systeem gewoon niet op.

Ik heb geprobeerd te kijken of hij opstart zonder alle overbodige apparatuur, ik heb geheugen verwisseld, jumpers geswitched etc. etc. en alles geen resultaat.

Misschien zie ik wat over het hoofd, zelf denk ik dat het aan de CPU ligt, maar aanvullingen zijn natuurlijk welkom :)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Vertel is wat meer over het geheugen, gaat het om CL4 geheugen?

• Grbld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 18:30
Grootste kans dat dat merk memory niet werkt. Had zelf het probleem met OCZ. Nu met Kingston mem werkt hij prima. Dit mobo staat erom bekend dat de mem compatibility zwak is.

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:32
Wat wil je zeggen met niet opstarten? zie je de bios? of blijft het scherm gewoon zwart?
Ik had een slecht contact met startknop van een goedkope sweex case.... dus daarom wou hij niet booten. Miss dat eens proberen?
En anders ondersteund de bios de CPU wel?anders bios proberen updaten

• bassie
  • Laatst online: 03-11-2025
(Afstandes busjes gebruikt?)
Misschien heeft het geheugen standaart meer dan 1.8v nodig waardoor het niet boot.
Alle stekkers er in?

Verwijderd

Topicstarter
Ja het gaat over CL4 geheugen... het volgende staat erop: F2-6400CL4D-2GBPK

De kast is overigens een Antec Solo, en met niet opstarten bedoel ik eigenlijk dat hij compleet niet aangaat, geen draaiende ventilatoren etc.
Grbld schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:06:
Grootste kans dat dat merk memory niet werkt. Had zelf het probleem met OCZ. Nu met Kingston mem werkt hij prima. Dit mobo staat erom bekend dat de mem compatibility zwak is.
het gaat hier om Gskill geheugen, OCZ is de voeding

-edit- Het geheugen zou compatible moeten zijn met een Asus P5B-E: officieel G.Skill forum

En de aanbevolen voltage van het geheugen is 1.9-2.0V, ik weet niet hoeveel er standaard op staat, 1.8V denk ik. Maar kan ik dit veranderen als de pc niet eens aan gaat?

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 20:15 ]

• mastr-dc
  • Laatst online: 12:32
Ik weet niet veel van memory dingen en zo. maarik had juist het zelfde. lamp brand op mobo maar doet niets. zoals gezegd bij mij was het de startknop die kapot was. zou daar eens zoeken. desnoods manueel de draden aan elkaar houden zodat mobo startcontact krijgt.
Dit doe je op eigen risico!!!!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het op soortgelijke manier gedaan, met een schroevendraaier :) zou geen probleem moeten zijn

Verwijderd

vaak gaan de fans wel gewoon draaien als het geheugen niet compitable is met het mobo.
misschien is er een draadje los in de kast. Wat je ook even kunt doen is toch even controleren of de power sw goed is aangesloten een foutje is zo gemaakt.

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 14:22
Als de pc niet aangaat door met schroevendraaier contact te maken probeer ik meestal een
van de volgende mogelijkheden.

- moederbord eruit, op kartonnetje en cpu + geheugen + video erin en dan opstarten.
- 1 geheugenlatje maar of zonder geheugen
- andere voeding
- CPU switch

Verwijderd

Topicstarter
mja ik heb hem aangeraden dat hij ermee naar de winkel moest om daar even te kijken, ik had zo snel geen socket 775 cpu bij de hand om te testen of het daaraan lag..maar ook dan gaan de fans wel gewoon draaien. Mijn vermoedens liggen bij het moederbord, een kortsluiting ofzo.

Ik laat het nog weten :)

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 20:47
Al geprobeerd om met DDR2-533 geheugen te booten ipv overclocked geheugen?

Edit: nevermind, fans draaien ook niet. Dan ligt het ergens anders aan denk ik.. waarschijnlijk een defect moederbord oid.

[ Voor 47% gewijzigd door Mitt3nz op 30-12-2006 15:26 ]

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Asus troubleshooting verwijst nadrukkelijk naar de voeding.. hmm.. Als ik de verhalen moet geloven is het moederbord alleen defect in het geval dat het power lampje niet brandt.

hoi

Verwijderd

ik denk dat het je 12 volt is, heb hier namelijk net het zelfde probleem op een P5B Deluxe gehad, het roze ledje gaat aan maar verder niets. Ik had ipv van een 12V kabel de PCI-E kabel op de 12V aangesloten. Toen ik de goede had ging alles goed.

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
ik ken dit ook van voeding kortsluiting
evt. door dat je reset en power mini stekkertjes heb je er verkeerd opzitten (dwars of -+mixedup)
o.i.d.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 01:14:
mja ik heb hem aangeraden dat hij ermee naar de winkel moest om daar even te kijken, ik had zo snel geen socket 775 cpu bij de hand om te testen of het daaraan lag..maar ook dan gaan de fans wel gewoon draaien. Mijn vermoedens liggen bij het moederbord, een kortsluiting ofzo.

Ik laat het nog weten :)
Laat je het nog even weten?

• Phrantic

Phrantic

booya!

Het is dus mijn pc. Hele ding naar een lokale PC-boer gebracht en alles uitgesloten. Conclusie: moederbord én voeding defect. Ik stuur de spullen vandaag RMA naar Alternate maar ik vrees dat ze weer met lullige excuusjes aan zullen gaan komen als; "er zit een gebogen pinnetje op het socket, garantie vervalt." Nou ja, hopen maar dat het goed afgehandeld wordt.

Bassie maakte wel een heel goed punt over het geheugen dat op 1.9-2.0V hoort te draaien. Ik heb van veel mensen gehoord dat de nieuwste BIOS van de P5B serie een zeer onhandige instelling bevat waardoor alleen met 1.8V rated geheugen gestart kan worden, waarna het voltage in de BIOS verhoogd moet worden. Erg slordig van Asus.

hoi

Verwijderd

Iemand al gehad dat het mobo één piep geeft en daarna alles uitgaat?
Errormelding bij 1 piep zou kunnen zijn:

1. keyb. controller error
2. refresh time error
3. no master drive

enig idee wat ze met punt 2 bedoelen?

sys:
Asus P5B mobo
Intel dual core e6400
2x 1Gb (Buffalo)
sunbeamtech kast + voeding.

Volgens Alternate zou alles met elkaar moeten kunnen werken (pc builder)

aaargh!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:44:
Iemand al gehad dat het mobo één piep geeft en daarna alles uitgaat?
Errormelding bij 1 piep zou kunnen zijn:

1. keyb. controller error
2. refresh time error
3. no master drive

enig idee wat ze met punt 2 bedoelen?

sys:
Asus P5B mobo
Intel dual core e6400
2x 1Gb (Buffalo)
sunbeamtech kast + voeding.

Volgens Alternate zou alles met elkaar moeten kunnen werken (pc builder)

aaargh!
gaat dit over dit systeem? Maak anders zelf een duidelijk topic aan,, wel zo netjes

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 10-01-2007 18:56 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 15:29
Phrantic schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:27:
Bassie maakte wel een heel goed punt over het geheugen dat op 1.9-2.0V hoort te draaien. Ik heb van veel mensen gehoord dat de nieuwste BIOS van de P5B serie een zeer onhandige instelling bevat waardoor alleen met 1.8V rated geheugen gestart kan worden, waarna het voltage in de BIOS verhoogd moet worden. Erg slordig van Asus.
De meeste moederborden leveren gewoon 1,8 V voor het geheugen (dat is vastgelegd DDR2 voltage). Vaak kun je nog wel booten en snel BIOS in, maar soms ook niet (na introductie C2D waren er bijv. enkele topics over OCZ ram).

Het moederbord leest gewoonlijk SPD om het geheugen goed in te stellen. Als een fabrikant geheugenreepjes levert die gegarandeerd sneller lopen of een lagere latency aankunnen op een hoger voltage, dan zouden de latency's en snelheid die via SPD uitgelezen kunnen worden zo moeten zijn dat het geheugen gewoon werkt op het standaard voltage. Je kunt dan alle instellingen zelf goed zetten.

Als de beloofde snelheid (waarvoor hoger voltage nodig is) in SPD staat ingesteld zul je meestal toch nog wel het BIOS in moeten om die 2,0 V in te stellen (het is dus niet minder werk om het te installeren/configureren) maar de kans dat je in het BIOS terecht kunt komen is veel kleiner.

Ik zou dus eerder de fabrikant van je geheugen beschuldigen van slordigheid (tenzij de P5B de SPD waarden negeert).

Verwijderd

met mijn p5w dh had ik hetzelfde probleem had ik het moederbord terug gestuurd bleek hij kapot te zijn en nu werkt alles goed

• Phrantic

Phrantic

booya!

Raynman schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:17:
[...]
De meeste moederborden leveren gewoon 1,8 V voor het geheugen (dat is vastgelegd DDR2 voltage). Vaak kun je nog wel booten en snel BIOS in, maar soms ook niet (na introductie C2D waren er bijv. enkele topics over OCZ ram).

Het moederbord leest gewoonlijk SPD om het geheugen goed in te stellen. Als een fabrikant geheugenreepjes levert die gegarandeerd sneller lopen of een lagere latency aankunnen op een hoger voltage, dan zouden de latency's en snelheid die via SPD uitgelezen kunnen worden zo moeten zijn dat het geheugen gewoon werkt op het standaard voltage. Je kunt dan alle instellingen zelf goed zetten.

Als de beloofde snelheid (waarvoor hoger voltage nodig is) in SPD staat ingesteld zul je meestal toch nog wel het BIOS in moeten om die 2,0 V in te stellen (het is dus niet minder werk om het te installeren/configureren) maar de kans dat je in het BIOS terecht kunt komen is veel kleiner.

Ik zou dus eerder de fabrikant van je geheugen beschuldigen van slordigheid (tenzij de P5B de SPD waarden negeert).
Klinkt logisch. Maar zoals je zelf aangeeft is dit met andere geheugenmodules zoals OCZ Gold/Platinum ook veelal zo. En er was nooit een probleem met de oudere BIOS versies van de P5B tot de nieuwste waarin het schijnbaar gewoon ophield te werken.

Heb overigens een reactie van G.Skill gekregen dat het geheugen gewoon op standaard SPD kan draaien.

hoi

Verwijderd

Ik heb vandaag mn bestelde P5b met een core duo E6400 binnen gekregen. Eenmaal alles aangesloten doen alleen de fans en het mobo lampje het. Geen beeld, geen lampjes bij muis en toetsenbord. Hij komt niet eens door / tot POST. Mooi kut dus. :( Dit is mn spul.

Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed
Antec Smart Power 2.0 oem, 450 Watt, OEM
Western Digital Caviar RE, 160 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
Asus P5B, Retail
Dane-Elec DDR2 SDRAM, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x
Asus EN7300GS, 256 MB, DDR2, PCI Express x16

Heb ik een DOA te pakken ofzo?

Lurf
Pagina: 1