Problemen met 7600GT in SLI

Pagina: 1
Acties:

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik heb vandaag de 2 7600GT's binnen gekregen.

Eerst even configuratie van mijn systeem:

Asus A8N-SLI Deluxe
2x 7600GT's MSI NXT2D256E
Coolermaster I-Green power 430watt
(12v1=14 A continu en 19 A max.
12v2= 15 A continu en 19 A max.)
1 hd (ide)
1 dvd speler (ide)
en 3 fans (1x 80mm 1x 120mm en de boxed fan amd's cpu koeler)
EDIT: 2x 512MB DDR400 (Kingston HyperX CL2.0-3-2-6 1T

Hier volgt wat ik allemaal gedaan heb:

Ik heb eerst de oude drivers verwijderd en de pc afgesloten.
Oude kaart eruit (7600GS) en toen het kaartje op het moederbord omgedraaid (zit nu dus in Dual Graphics mode)
De 2 nieuwe kaarten erin (kaarten zijn exact hetzelfde) en de sli brug erop gedrukt.
in de bios mobo op
Pc opgestart en nieuwste drivers geinstalleerd. (nVidia ForceWare 93.71 WHQL)
Na de reboot gaf xp aan dat de pc geoptimaliseerd was voor sli ofzo.
op het balonnetje geklikt en sli mode aangezet.

Toen ging ik 3dmark 06 draaien. Bij de eerste loop laden gaf hij al articfacts (als ik het goed schrijf)
in de vorm van korte zigzag lijntjes met rare kleuren.

Ik weer de drivers verwijderd en weer de nieuwste opnieuw geinstalleerd.
Nog steeds dezelfde fouten in 3dmark 06

Daarna heb ik de kaarten allebei los getest. in allebei de pcie sloten. los werken ze in allebei in goed. en ook de prestaties waren 200 punten meer dan in benchmarks terwijl de kaarten gewoon standaard geklockt zijn. (werden los getest met de nieuwste drivers)

Ik alles weer terug gezet naar sli mode enzovoort en de kaarten verwisseld van slot. ook dat hielp niet.

toen heb ik de nieuwste drivers er weer af gegooid en de drivers van de cd geprobeerd.
ook dat hielp niet.

Toen heb me hd geformatteert (NTFS [niet ''snel''] en win xp opnieuw geinstalleerd met beide kaarten erin. Installatie verliep vlekkeloos.

eerst in windows de drivers vd mobo geinstalleerd. daarna begonnen met de nieuwste msi drivers. (NVIDIA VGA Driver 91.47 for Win XP/2000). weer geen beter resultaat.

(had na de installatie v/d mobo drivers een herstel punt gemaakt en had hem daar naar terug gezet)
weer de nieuwste driver geprobeerd maar je raad het al. nog steed die artifacts.

heb trouwen's ook nog met behulp van de uitleg op deze site mijn voeding door gelusd (groene en zwarte draad) en een 350watter op de hd,dvd speler, en de fancontroller gezet.

Dat hielp ook niet.
Verwacht dat mijn voeding het wel aankan. de fan draait even rustig als met de oude kaart dus. hij wordt ook bijna niet warm. ondertussen dus de 2e voeding er weer af gehaald.

mss wel erg uitgebreide tekst maar dit is dus wat ik allemaal geprobeerd heb.

weet echt niet meer wat ik nu moet doen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-07 10:36
Heb je SLI geenabled?

http://specs.tweak.to/16567

• Jut
wat en hoe bedoel je ?

in de bios staat hij op dual graphics.
ook bij nvidia control panel staat ie op sli.

heb trouwens ook de nieuwste bios versie voor mijn moederbord.
heb 3dmark 06 geupdate en nog steeds hetzelfde probleem
en ik heb desperados 2 gespeeld (ondersteunt sli) en daar heb ik rare gekleurde stippen.

wel zijn de prestaties in sli goed alleen geen goed beeld.

heef iemand nog een idee wat ik kan proberen ?

[ Voor 60% gewijzigd door Jut op 29-12-2006 18:31 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit vind ik wel een erg korte post. Probeer voortaan iets uitgebreider antwoord te geven en duidelijk te maken wat je precies bedoeld.
In de TS is prima te lezen dat zowel het moederbord als drivers op SLi modus zijn gezet. Hoogstens het BIOs zou dan nog in de weg kunnen liggen, maar dan lijkt het me waarschijnlijker dat de kaarten niet in SLi zullen draaien dan dat ze zullen draaien met arrifacts.

Hoe zijn je voltages als er 3DMark word gedraaid?
Heb je naast 3DMark nog andere applicaties/games geprobeerd? Misschien is dit wel een bug die enkel 3DMark aandoet en dat er mogelijk geen enkel probleem is met games.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jut
Hoe zijn je voltages als er 3DMark word gedraaid?
Hoe kan ik daar achter komen of zien ? (progje ?)

Heb je naast 3DMark nog andere applicaties/games geprobeerd? Misschien is dit wel een bug die enkel 3DMark aandoet en dat er mogelijk geen enkel probleem is met games.

Heb desperados 2 geprobeerd ook artifacts in de vorm van veel raar gekleurde stipjes bezaai over het scherm. Ook 3dmark 05 geprobeert zelfde als in 06.

Ook nog weer een andere driver geprobeerd (Forceware 91.63)

ga zo even kijken naar nieuwste drivers voor mijn mobo (gebruik ze nog vd cd)

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-07 18:01
De Asus A8N SLI heeft een Powerplug naast de PCI-E sloten zitten. EZ-plug heet dat ding ofzo. Staat wel in je moederbord-boekje als het goed is.

Heb je deze er wel in gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door lezut op 29-12-2006 22:56 ]

• Jut
jazeker die zit er in. ik heb de installatie gedaan volgens het boekje.

ik denk dat het in de drivers zit.of dat de kaarten niet naar behoren werken.

single werken ze wel naar behoren maar het kan natuurlijk zijn dat de fout in het sli gedeelte zit.

hopelijk hebben jullie nog ideeen wat ik nog kan proberen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik ben natuurlijk erg benieuwd wat de kaarten doen in een andere PC met het liefst hetzelfde bord maar dat mag natuurlijk ook een andere zijn. Maar of je die mogelijkheid hebt is natuurlijk de vraag.

Misschien is het ook leuk om even Memtest86+ oid te draaien om je systeem RAM te testen. Misschien dat daar een aantal bitjes vallen je daarom brakke texturen krijgt doordat ze via het systeem RAM naar het videogeheugen worden gekopieerd. Hoeft niet, meer het kan wel.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jut
De mogelijkheid om de kaarten in een ander sli moedebord te testen kan alleen als me vriend het goed vindt. Hij is de enige die ik ken met ook een sli moederbord (dfi lanparty sli-dr).
Dan zou ik alleen wel mijn eigen voeding mee moeten nemen want hij doet het nog met een 350watter. Ik zal het eens aan hem vragen.

Heb net Memtest86+ gedownload. Zal eens proberen of ik dat progje aan de gang krijg.

• Jut
Heb Memtest dus gedownload (cd versie) en hem uitgepakt met winrar. Met nero op een cd gebrand.
In de bios 1e boot device op cdrom gezet. Maar hij boot er niet van !!! Hoe kan dit ?

Hij vraagt steeds om een bootable cd. Wat doe ik fout ?

Moet ik de cd mss op een bepaalde manier branden ?

EDIT:

Heb nu met nero een boot cd gemaakt. Nu doet hij het wel.

Maar nu kwam er het volgende te staan:

[DR-DOS] A:/>

Wat moet ik daar intikken ?

[ Voor 21% gewijzigd door Jut op 30-12-2006 11:40 ]

• Jut
Ik heb net 3Dmark 06 maar eens helemaal gedraaid (durfde het eerst niet i.vm. artifacts).
Ik denk dat de drivers wel goed werken maar dat er iets mis is met het sli gedeelte. (sli brug defect ?)
Want ik had goede prestaties (beter dan een benchmark http://www.hardware.info/...Mark06__Overall_1280x1024)

Ik had namelijk 5496 3Dmarks op dezelfde resolutie.

En bij de cpu test's is het beeld wel normaal. Bij de gpu testen dus niet.

Ik ga even naar winkels bij mij in de buurt bellen of ze een sli bruggetje hebben die ik kan kopen en als ik dan nog steeds de artifacts heb dat ik hem dan weer terug kan brengen.

En ik heb me geheugen met 1 reepje geprobeerd. En ook de timings veranderd (cl2,5-3-3-8 2T) en ook op ddr333 en ddr200 geprobeerd. Ook geen effect.

Memtest86+ is nog steeds niet gelukt. Maar ik heb al verschillende keren (vd week nog) de dualcore versie van prime 95 gedraaid (enkele uren) en daar was het altijd stabiel.

Ik ga dus eerst even zo'n bruggetje zien te bemachtigen.

En zou het mss helpen als ik een nieuwe versie van directX download ? (ik gebruik nu die van xp sp2 als 3dmark 06 hem niet geupdate heeft)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-07 18:20

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Mijn eerste ingeving is: zijn het passief gekoelde 7600GT's (dus zonder ventilator)? Want als dat zo is, kan het zijn dat ze elkaar tijdens het benchmarken dermate warm maken, dat ze artifacts gaan geven. Dus misschien is het wel handig om de temperatuur van je videokaarten te checken. En je kan ook kijken of het probleem zich ook voor doet als je er een kamerventilator op richt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 11:11
Jut schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 11:26:
Heb Memtest dus gedownload (cd versie) en hem uitgepakt met winrar. Met nero op een cd gebrand.
In de bios 1e boot device op cdrom gezet. Maar hij boot er niet van !!! Hoe kan dit ?

Hij vraagt steeds om een bootable cd. Wat doe ik fout ?

Moet ik de cd mss op een bepaalde manier branden ?

EDIT:

Heb nu met nero een boot cd gemaakt. Nu doet hij het wel.

Maar nu kwam er het volgende te staan:

[DR-DOS] A:/>

Wat moet ik daar intikken ?
Je moet hem niet uitpakken met WinRar :P Hetgeen je download is een .iso bestand en deze moet je ook zo branden (dus als image) :)

• Jut
Het zijn beide actief gekoelde kaarten en worden nauwelijks warm. Maar ik zal nvidia control panel even aan laten staan (ik kan daar de temps van beide kaarten zien) en 3Dmark 06 draaien.

Ik heb hem de laatste keer uitgepakt van memtest86+-1.65.iso.zip naar memtest86+-1.65.iso
dat is toch goed ?

Hier zijn de temps:

Allebei de graka's blijven zeker onder de 60 graden. Daar kan het dus ook niet aan liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jut op 30-12-2006 14:10 ]

• Jut
Heeft nog iemand suggesties ?

Ik wordt het eigenlijk een beetje zat. Hopelijk wil de winkel de kaarten weer terug nemen. En ik mijn geld terug. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet proberen.

Heb net zelfs de kaarten onder geclockt op 7600gs snelheden. Hielp ook al niet.
Ga ff kijken naar een nieuwe dx9.0c versie. Zal ook wel nix helpen maar wat moet ik anders ?

Zal wel iets mis zijn met de SLI op mijn moederbord. Als de winkel de kaarten terug wil nemen koop ik wel een x1950pro ofzo iets (mss een 7900GTO).

• Jan-Jo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09-2012
Jut schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 14:29:
Heeft nog iemand suggesties ?

Ik wordt het eigenlijk een beetje zat. Hopelijk wil de winkel de kaarten weer terug nemen. En ik mijn geld terug. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet proberen.

Heb net zelfs de kaarten onder geclockt op 7600gs snelheden. Hielp ook al niet.
Ga ff kijken naar een nieuwe dx9.0c versie. Zal ook wel nix helpen maar wat moet ik anders ?

Zal wel iets mis zijn met de SLI op mijn moederbord. Als de winkel de kaarten terug wil nemen koop ik wel een x1950pro ofzo iets (mss een 7900GTO).
Probeer je kaarten in SLI mode eens 5 of 10 mhz te overclocken en probeer dan je benchmarks nog eens,ik heb het zelfde probleem gehad met xxx7600gts en dit heeft het probleem toen opgelost.

Succes !

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Is je voeding wel zwaar genoeg voor de beide kaarten?

• Jut
Oké ga ik meteen proberen.

Ja mijn voeding levert genoeg vermogen. Tenminste een slave voeding had geen enkel effect.

• Jut
Jut schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:40:
Oké ga ik meteen proberen.

Ja mijn voeding levert genoeg vermogen. Tenminste een slave voeding had geen enkel effect.
EDIT:

Jammer genoeg hielp dat ook niet.

Ik denk dat er wat aan de hand is met het moederbord of de graka's.
Gek genoeg loopt alles met 1 graka gewoon perfect.

Kan ik mijn chipset niet iets meer stroom geven ? (ik ga niet voltmodden want daar heb ik nog geen enkele ervaring in dus dat is niet zo slim dat ik dat doe)

mss heeft de chipset moeite met de 2 graka's en is hij door te weinig stroom onstabiel waardoor hij enkele bits laat vallen ?

• Jan-Jo
Probeer met de nieuwste drivers geinstalleerd eens zonder je SLI-brug,als het goed is draait je SLI-setup nu ook (alleen software matig nu als ik het goed heb).
Wat ik lees op internet is dat heel veel eigenaars van 7600gts in SLI er last van hebben.
Sommige hebben er ook baat bij om helemaal terug te gaan naar driver 84.21.

Succes.

• Jut
Toevallig heb ik net sli zonder bruggetje geprobeerd.
En dat werkte perfect. (misschien sli bruggetje defect?)(ik heb namelijk een 2ehands RMA moederbord destijds gekocht bij cool-prices.nl)

Ik ga die driver meteen uit proberen.
bedankt voor de tips.

• Jut
8) mensen hij doet het ! *O*

Sommige hebben er ook baat bij om helemaal terug te gaan naar driver 84.21.
Daar heb ik dus baat bij :)

Goed werk Jan-Jo ! d:)b

En ik heb zelfs nog meer punten in 3DMark 06 !

Allemaal hartstikke bedankt !
Nu kan ik lekker gamen :)

En het lijkt wel alsof mijn cpu meer tot zijn recht is gekomen met deze 2 kaarten.
Zo'n 20-30 punten meer (cpu score)

Als je alle scores wilt weten kun je het vragen. Maar die scores zijn natuurlijk overbodig.

Dus iedereen die problemen heeft met een kaart of 2 kaarten in sli moet deze driver uiteraard proberen.

• Jan-Jo
Das mooi,alleen jammer dat ze hier nog niet een echte oplossing voor gevonden hebben.
Zou beter zijn als je ook de nieuwste drivers kon gebruiken inplaats van zover terug te moeten gaan.
Je kaarten flashen naar de nieuwste bios is ook nog een optie maar dat moet je zelf maar uit proberen.( Er is een SLI-bios flash te vinden op internet ff googlen.)

Maar evengoed veel gameplezier !

• Jut
Oké

Ik zie wel. In ieder geval ga ik ff uitzoeken of andere mensen dat al geprobeerd hebben en of dat wel geholpen heeft. Ben net zo blij dat het nu werkt en dat ga ik niet zonder na te denken weer overhoop gooien.

• BartozV
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 01:01
Jut schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:52:
Oké

Ik zie wel. In ieder geval ga ik ff uitzoeken of andere mensen dat al geprobeerd hebben en of dat wel geholpen heeft. Ben net zo blij dat het nu werkt en dat ga ik niet zonder na te denken weer overhoop gooien.
Beste Jut,

Ik heb 2x 7600GT van MSI, welke in SLi-mode óók de random groene pixels gaven tijdens het gamen. Inmiddels heb ik ook de 84.xx drivers geprobeerd: geen groene pixels meer. Maar bij mij ging de performance een eind terug :'( Na wat leeswerk in diverse forums kwam ik erachter dat XFX inmiddels een BIOS-fix heeft uitgebracht, welke je videoBIOS upgrade van versie 05.73.22.15.01 naar 05.73.22.19.02 . Helaas heeft MSI nog géén dergelijke bios-upgrade publiekelijk beschikbaar :?
Na een weekje mailen naar het supportteam van MSI (welke me steeds BINNEN het half uur terugmailden, Hulde aan MSI daarvoor!! _/-\o_ ) kreeg ik bij wijze van test een nieuwe videobios toegestuurd voor mijn MSI NX7600GT-T2D256E (PCI-e DDR3 256MB)'s.
"Of ik de resultaten terug wilde mailen naar hen." :9 Nou ik heb mijn biossen dus gister geupgrade, en de pixels zijn met de recente videodrivers van NVidia nergens meer te bekennen :*)
Een laatste mail van hen is "dat ze de resultaten toch maar naar de technici in Taiwan hebben doorgestuurd, om te bekijken of de bios publiekelijk gemaakt kan worden".

Maar ik heb de BIOS al mooi in mijn mailbox staan HAHAHA! Mocht iemand intresse hebben dan mail me maar 8)

GrtZ
BartoZ
Check hier flashproces:
Afbeeldingslocatie: http://bartoz.myserver.org/download/7600GTsli_flash.jpg
Pagina: 1