Toon posts:

P5B BIOS instellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister een ASUS P5B moederbord en ik ben bezig met het installeren van Windows. De installatie blijft echter hangen bij het formatteren op 0% (NTFS uiteraard). Ik heb het idee dat de instellingen van de SATA controller e.d. niet goed zijn. De harddisk zit aangesloten op een van de ICH8 connectors op het moederbord, volgens de handleiding. In de bios wordt deze schijf ook correct getoond. Ik heb geen RAID schakeling.

Andere problemen kan ik eigenlijk al uitsluiten want ik heb meerdere XP cd's geprobeerd. Ook een IDE device heeft hetzelfde probleem, maar wil wel booten (daar stond al een OS op). Ik heb ook een andere optische drive geprobeerd en de BIOS geupdate. Bij de installatie geef ik ook de nieuwste drivers mee (ASUS site), via de F6 knop en een floppy.

In de BIOS staat het op dit moment zo ingesteld (tussen haakjes zijn andere opties die ik kan kiezen):

SATA Configuration: Enhanced (Compatible, Disabled)
Configure SATA as: IDE (AHCI)

JMicron SATA/PATA Controller: Enabled (Disabled)
JMicron SATA Controller Mode: IDE (AHCI, RAID)

Ik hoop dat het probleem duidelijk is en dat iemand me hiermee kan helpen. B.v.d.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13
Ik heb het zelfde probleem, had je al een oplossing?

Verwijderd

Druk eens geen F6, en gebruik die floppy eens niet?
Dan doet ie het waarschijnlijk wel.
Je probeert immers nu raid-drivers te laden op een non-raid systeem, en dat kan niet.

Verwijderd

Doe inderdaad eerst eens een bios reset, want dit soort nieuwe bordjes gebruiken we op het werk ook met dozen tegelijk, maar nooit een sata driver nodig gehad. Gewoon uit de doos, fabrieksinstellingen voor de controllers moet het meteen werken.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 18:22:
Doe inderdaad eerst eens een bios reset, want dit soort nieuwe bordjes gebruiken we op het werk ook met dozen tegelijk, maar nooit een sata driver nodig gehad. Gewoon uit de doos, fabrieksinstellingen voor de controllers moet het meteen werken.
Als je de SATA2 features wilt gebruiken moet je wel de raid driver gebruiken. Maar dan als AHCI.

Dus als TS: een SATA2 harddisk heeft moet die het in bios bij Intel SATA controller op ahci instellen (jmicron gewoon op IDE laten). En tijdens het windows installeren op F6 drukken, en de 2de optie kiezen (AHCI voor ICH8/r).

Zo moet het lukken

• Crackman
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
De p5b heeft geen ahci op de intel sata connectoren (ICH8 ondersteund gek genoeg geen sata2, ICH8R wel.). Als je ahci wilt gebruiken moet je de Harddisk op de jmicron controller aansluiten. Dan heb je wel een diskette nodig bij het installeren van windows.
Als je de harddisk op de intel controller aansluit moet ie het gewoon gelijk doen zonder F6. Zo heb je echter geen sata2 (=ahci).

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13
Ja dat is het dus.. De p5b heeft een ICH8 chipset en geen ICH8R chipset..

• Crackman
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dat is het ja. En gek genoeg kan je in de bios volgens mij wel de intel controller op AHCI zetten, maar dit haalt vervolgens niks uit, omdat dat er helemaal niet op zit!
Voor AHCI moet je de Jmicron controller gebruiken. Dan heb je wel de sata2 functionaliteit.

Verwijderd

Ehh.. kan aan mij liggen, maar heb sinds 2 dagen een p5b en daar zit volgens de handleiding weldegelijk een ICH8R chip in. RAID instellen kan zeker wel hij gebruikt dan de Intel Matrix Storage Technology.
Sterker nog heb een RAID0 met twee seagate 320 SATA2 schijven gemaakt, via de AHCI instelling in de BIOS

Sorry foutje ik heb een Deluxe/Wifi versie en die heeft wel een ICH8R.
De p5b heeft die NIET!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 15:31 ]

Verwijderd

Kun je nadat je Windows hebt geinstalleerd nog op een of andere manier dat AHCI aan de praat krijgen?

Heb geprobeerd dat in het bios van de P5B Deluxe in te stellen, maar dan boot Windows niet meer, BSOD.

Heb 3 disks:
WD 36GB Raptor
WD 150GB Raptor
WD 80GB 7200rpm

allemaal met SATA interface.
Dus ik zou eigenlijk wel in AHCI mode moeten draaien.

Kan dit zonder reinstall?

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:04:
Kun je nadat je Windows hebt geinstalleerd nog op een of andere manier dat AHCI aan de praat krijgen?

Heb geprobeerd dat in het bios van de P5B Deluxe in te stellen, maar dan boot Windows niet meer, BSOD.

Heb 3 disks:
WD 36GB Raptor
WD 150GB Raptor
WD 80GB 7200rpm

Ja dat kan. Zorg dat je de Jmicron drivers geinstalleerd heb. Zet vervolgens je pc uit en steek je sata kabel van je windowsdrive in de Jmicron satapoort. Zet vervolgens in je bios AHCI mode aan. Boot naar windows en installeer de Intel matrix drivers en zet je pc uit en sluit je sata kabel aan op je juiste poort.

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 21:37
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:04:

Heb 3 disks:
WD 36GB Raptor
WD 150GB Raptor
WD 80GB 7200rpm

Hoe bevalt de 150GB Raptor je, die ben ik ook van plan te bestellen (beetje stil & snel) :?

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Verwijderd

Stil is ie niet, je hoort em aardig ratelen.
Snel wel! :)

Welke poorten zijn mijn Jmicron Sata's? (Die 4 rode of die 2 zwarte?)
Ik heb op dit moment wel de IDE connector ingebruik voor mijn DVD + DVDR drives.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

JunkieLimbo schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:51:
[...]

Ja dat kan. Zorg dat je de Jmicron drivers geinstalleerd heb. Zet vervolgens je pc uit en steek je sata kabel van je windowsdrive in de Jmicron satapoort. Zet vervolgens in je bios AHCI mode aan. Boot naar windows en installeer de Intel matrix drivers en zet je pc uit en sluit je sata kabel aan op je juiste poort.
Is dat ompluggen nodig? als hij nu werkt via de intel chipset draait hij waarschijnlijk in IDE mode, volstaat het dan niet om die intel Matrix drivers te installeren en dan vervolgens te rebooten en dan in de bios IDE naar AHCI mode te wijzigen?

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
DyStiC schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:45:
[...]

Is dat ompluggen nodig? als hij nu werkt via de intel chipset draait hij waarschijnlijk in IDE mode, volstaat het dan niet om die intel Matrix drivers te installeren en dan vervolgens te rebooten en dan in de bios IDE naar AHCI mode te wijzigen?
Volgens mij zal je zonder ompluggen toch echt windows opnieuw moeten installeren. Maar het kan zijn dat er nog meer workarounds zijn waarvan er eentje anders zal werken. Deze methode werkt in ieder geval (tenminste.. hij werkte voor mij).

Verwijderd

Ik volg het even niet meer... Ik heb ook een asus p5b besteld, samen met een sata samsung dvd brander en een sata2 hdd van wd. Waar moet ik nu de sata kabels op aan sluiten (snap 't niet echt meer)???

Verwijderd

En kan ik nu wel of niet gebruik maken van sata2 (wat moet ik hiervoor doen?)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als Asus is vergeten de handleiding in de doos van het moederbord mee te geven (wat mij hoogst sterk lijkt), dan kun je deze altijd downloaden van de Asussite :)

Teveel topickaappogingen, plus allemaal basic handleidingenwerk, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.