Toon posts:

Pc werkt alléén liggend.

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar dagen slaat mijn Pc af na of 30 sec. of twee minuten of i.d. Dan herstart hij niet meer, ik moet eerst de stekker uit de pc halen en wachten tot het lichtje van het moederbord uit is, dan sluit ik de stroom weer aan en doet hij het weer even.
Als ik hem plat leg, draait hij prima, heb ik verder geen bezwaar tegen, maar ik weet niet of de HDs er tegen kunnen.
1.Ik heb de processor en de koeler eruit gehaald en de oude koelpasta verwijderd, geen nieuwe erop gedaan.Alles weer vastgezet, toen herkende hij de processor niet, in het bios weer ingesteld, draait goed, maar alleen liggend. staand slaat hij onmiddellijk af.
2. Alle fan´s, ook die van de videokaart en die op het moederbord schoongeblazen etc.Draaien prima. Euvel blijft.
3. Voeding eruit gehaald, ventilator schoongemaakt, geen resultaat.Andere voeding erin, helpt ook niet.
4. Laten draaien met alleen beeldscherm, muis, toetsenbord, daarna printer, scanner etc. erin. Liggend blijft hij draaien, staand binnen één minuut uit.

Ik draai constant Speedfan op de achtergrond, die geeft temp. behuizing ±25 C.en temp.CPU ±42 C.
Ik snap er niets van, het lijkt geen temp. probleem te zijn. Meer alsof er ergens sluiting ontstaat als hij in zijn gewone rechtop stand gezet wordt. Als er er nog ergens vloeistof in zat, zou ik dat wel begrijpen.
Iemand een suggestie?

Spec.
Abit NF7-S Geforce 2
CPU AMD Barton 1800+
HDD 0= 40GB WD 7200
HDD 1= 40GB WD " "
Windows XP
Video Asus9600 TD 128Mb
Voeding Codegen 400W

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Toevallig geen schroefje of stukje metaal achter het moederbord?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 18:47
Wat gebeurd er als je hem op de normale manier opstart (kast rechtop) maar met de hardeschijf schuin in de kast, op dezelfde manier als wanneer je kast op z'n zij zou liggen?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 22:12
Geen nieuwe koelpasta ertussen gedaan :?
Als er niks tussenzit, zou ik daar maar mee beginnen. Ik gok dat hij het daarom ook niet doet.

[ Voor 54% gewijzigd door ID-College op 29-12-2006 15:55 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:15

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Misschien haarscheurtjes in het moederbord, dat 'ie als 'ie ligt net wel contact maakt en staand net niet?

Hier stond een dode link.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik denk niet dat het erg is dat je HDD niet horizontaal liggen, enige probleem is denk ik je cd/dvd drive...

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:16

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Probeer eens om het startknopje in je kast( de kabel dan) om die er beter in te drukken, misschien krijgt hij op die manier wel wat contact. Dat hij er misschien niet goed contact maakt en als hij ligt wel

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-02 18:38
Zover ik weet maakt het bij het in gebruikname van een nieuwe harddrive niet uit onder welke hoek die geplaats word. Als de harddrive al een hele poos in gebruik is geweest is deze onder invloed van de zwaartekracht op een bepaalde manier "ingesleten". Als je hem daarna anders gaat hangen kan t zijn dat je eerder problemen gaat krijgen.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je harddrive bij normaal gebruik problemen geeft en die met anders neerhangen opgelost kunnen zijn. (Waarschijnlijk dat dit jou geval is ?)

Wat betreft "geen koelpasta opgedaan".. dat is niet slim, koelpasta dient ervoor om de warmte die de processor genereerd, "door te geven" aan de heatsink. Als je geen koelpasta gebruikt kan de warmte dus niet goed afgevoerd worden, dus word de processor te warm en dat heeft weer nadelige gevolgen voor de processor. (System freezes, ed)

Ik raad je aan om eerst wat koelpasta aan te brengen.
Eerst processor en koelblok ontdoen van oude koelpasta met alcohol of wasbenzine, even laten drogen en dan ter grote van een erwt koelpasta aanbrengen op de core van de processor, deze geleidelijk uitsmeren over de core, waarna je de koelblok weer aanbrengt. Zorg wel dat je uitkijkt dat er niets stukgaat!

Wat leonpwner1 voorsteld is een goed idee, kast rechtop en harddrive zodanig draaien dattie onder dezelfde hoek ligt als dat van wanneer de kast compleet ligt.

En verder kun je datzelfde truukje met zowat alle onderdelen uitproberen.

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er koelpasta tussendoen, hoewel ik er niet veel van verwacht, gezien wat speedsfan aangeeft. Haarscheurtje in het moederbord zou kunnen, niet aan gedacht. Weet ook niet hoe ik dat verder zou kunnen verhelpen. Kast rechtop en Hd draaien ga ik ook proberen.
En verder ga ik nogeens naar een mogelijk loszwervend schroefje of. i.d zoeken. Als ik mijn brander niet kan gebruiken, kan me voorlopig even niks schelen. Als de Hd´s het maar blijven doen.
Ik ga aan de slag .

• Owen Reece
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 15:50
Ik heb in het verleden een soortgelijk geval meegemaakt. Daarbij viel de computer ook steeds uit als hij rechtop stond. Tevens ging hij vaak niet aan terwijl er wel lampjes op het moederboard branden. Uiteindelijk bleek het te liggen aan de voedingsaansluiting op het moederboard. Door de dikke kabel van de voeding heeft de aansluiting waarschijnlijk onder "spanning" gestaan waardoor er minimale speling is ontstaan op de aansluiting. Bij mij heeft het geholpen door de voedingkabel te verleggen dat er onder een andere hoek "spanning" op de aansluiting kwam te staan. Deze computer werkt nog steeds goed. Alleen als ik hem heb verplaatst moet ik soms aan de kabel rommelen. ;)

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 12:33
DaPi schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:10:
Zover ik weet maakt het bij het in gebruikname van een nieuwe harddrive niet uit onder welke hoek die geplaats word. Als de harddrive al een hele poos in gebruik is geweest is deze onder invloed van de zwaartekracht op een bepaalde manier "ingesleten". Als je hem daarna anders gaat hangen kan t zijn dat je eerder problemen gaat krijgen.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je harddrive bij normaal gebruik problemen geeft en die met anders neerhangen opgelost kunnen zijn. (Waarschijnlijk dat dit jou geval is ?)

Wat betreft "geen koelpasta opgedaan".. dat is niet slim, koelpasta dient ervoor om de warmte die de processor genereerd, "door te geven" aan de heatsink. Als je geen koelpasta gebruikt kan de warmte dus niet goed afgevoerd worden, dus word de processor te warm en dat heeft weer nadelige gevolgen voor de processor. (System freezes, ed)

Ik raad je aan om eerst wat koelpasta aan te brengen.
Eerst processor en koelblok ontdoen van oude koelpasta met alcohol of wasbenzine, even laten drogen en dan ter grote van een erwt koelpasta aanbrengen op de core van de processor, deze geleidelijk uitsmeren over de core, waarna je de koelblok weer aanbrengt. Zorg wel dat je uitkijkt dat er niets stukgaat!

Wat leonpwner1 voorsteld is een goed idee, kast rechtop en harddrive zodanig draaien dattie onder dezelfde hoek ligt als dat van wanneer de kast compleet ligt.

En verder kun je datzelfde truukje met zowat alle onderdelen uitproberen.
zoveel?? het moet een flinterdun laagje zijn, waar je doorheen moet kunnen kijken... ik deed ook eerst een flinke klodder, maar hoe dunner hoe beter.. het is om de kleinste oneffenheden in je koellichaam te vullen..

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 19:46
Wat voor koeler heb je er op zitten? dat mis ik in je verhaal of ik lees er overheen.
Misschien is je koeler te zwaar voor je moederbord met verbuiging tot gevolg.
of je koeler komt niet goed meer in contact met je core van je cpu omdat hij door hangt.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:03

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb ook een moederboard met een extra gebruiksaanwijzing. Als het metalen plaatje voor de achterkant aansluiting in de behuizing steek, dan moederbord erin, dan reset hij ook te pas en te onpas. Als ik het metalen plaatje los aan de buitenkant aanbreng (dat die blijft hangen tussen de connectoren) dan gaat het wel goed. Echt van alles geprobeerd om uit te vinden waarom dat nu gebeurd, uiteraard ergens een sluiting maar ik krijg het niet gereproduceerd als ik alles uit de kast haal. Alleen als het plaatje op je juist plaats, aan de binnenkant van de kast zit, dan krijg ik dat verschijnsel. Na uren pielen en proberen heb ik het maar opgegeven, het plaatje zit nu aan de buitenkant tussen de connectoren en die houden het zaakje ook prima op zijn plek. Het ziet er alleen wat vreemd uit maar ja, het zit toch aan de achterkant.

Verwijderd

Topicstarter
Dat met de voedingskabel zou kunnen, want ondertussen heb ik de Pc nu gewoon op zijn kop gezet en doet hij het prima !! .(neemt niet weg dat ik toch koelpasta ga gebruiken, maar ik kan nu effe niet weg naar de winkel).

Nu een half uur later : als hij op zijn kop staat, sluit wij Windows niet af. Die blijft maar :"uw instellingen worden opgeslagen" maar verder komt hij niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 17:21 ]

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Gisteren heb ik iets soortgelijks gezien bij iemand, Die had een koeler met heatpipes die kennelijk niet helemaal lekker waren. Liggend werkte de pc iets beter dan staand (staand maar ong 2 min).

De heatpipes transporteerden de warmte niet, de voet van de koeler was heel erg heet, terwijl de koelribben en de heatpipes koud waren.

Vervanging van de koeler en het euvel was opgelost.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
PROnline schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:51:
Wat voor koeler heb je er op zitten? dat mis ik in je verhaal of ik lees er overheen.
Misschien is je koeler te zwaar voor je moederbord met verbuiging tot gevolg.
of je koeler komt niet goed meer in contact met je core van je cpu omdat hij door hangt.
Koeler - AC 3 Copper silent ( hij is helemaal niet silent) maar ik heb hem inmiddels er een paar keer af gehaald en weer opgezet, een beetje op het oog. In het Mb boekje staat niet hover die naar achter of voor moet uitsteken. Ik heb de ruimte tussen de voeding en de CPU fan zo ruim mogelijk gelaten.

Verwijderd

Topicstarter
Bart-01 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:54:
Gisteren heb ik iets soortgelijks gezien bij iemand, Die had een koeler met heatpipes die kennelijk niet helemaal lekker waren. Liggend werkte de pc iets beter dan staand (staand maar ong 2 min).

De heatpipes transporteerden de warmte niet, de voet van de koeler was heel erg heet, terwijl de koelribben en de heatpipes koud waren.

Vervanging van de koeler en het euvel was opgelost.
Hoe verklaar je dan het verschil tussen liggend en staand wat betreft de warmteafvoer??
Ik heb bijna alle tips geprobeerd, nog niet de koelpasta,dat komt morgen. Maar het is niet opgelost.
Wel werkt hij feilloos op zijn kop, maar dan wil hij windoows niet afsluiten. Voor mij onbegrijpelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 19:49 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 18:55

Theo

moederbord

Als je de pc opstart met alleen mar één hd ipv twee hd's en dvd/cdrrom heb je dan het probleem ook?

Als je de hardware uit de kast haalt en op een (houten) tafel legt (of iig iets dat niet geleid, zoals plastic, hout, karton enz) en vervolgens aansluit heb je dan ook rare problemen?
Het voordeel van alles buiten de kast is dat je onderdeel voor onderdeel kan omdraaien en zo makkelijker kan achterhalen welk onderdeel er niet tegen kan om gedraaid te worden.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik niet geprobeerd, omdat ik er niet aan gedacht heb. Ik zat steeds aan koeling of kortsluiting te denken. Ik vind het wel een link idee, alles werkend buiten dekast.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 21:54 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 18:55

Theo

moederbord

Wat lijkt je er link aan?? Als je allles op een houten talel naast elkaar zet en aansluit kan er eigelijk niets mis gaan. Wel even van te voren de tafel schoonvegen.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles losgehaald en wat het probleem lijkt te zijn is de kleine ventilator boven de chipset (Nvidia Force 2 Ultra 400), Als de pc rechtop staat blijft de fan soms hangen, maar niet altijd. Het zou ook kunnen zijn dat de chipset kantelt (?, als dat mogelijk is) als de pc rechtop staat. Ik kan de fan wel loshalen, daar zit dan een koelplaatje onder, maar die zit met speciale nopjes vast, daar heb ik geen gereedschap voor om die los te halen. Dan zou ik het chipsetje beter aan kunnen drukken.
Ik kan ook eerst de fan vervangen, want die blijft af en toe hangen in verticale stand. (Aannemend dat hij continu draait en niet alleen in beweging komt bij een bepaalde temperatuur, nu die goed draait geeft Speedfan 37 C. voor de chipset)

Of ik de fan van de chipset draaiend of stilstaand heb, Speedfan geeft steeds 37 C. aan. Wordt aangegeven als de sensor van de chipset.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pc draait weer goed.
1. Koelpasta aangebracht.
2. Ventilator chipset schoongemaakt
3. Alles losgehad en afzonderlijk weer toegevoegd.

Ik houd het er maar op dat het toch een koelingsprobleem was wat het systeem deed afslaan, maar dat Speedfan toch niet de juiste temperaturen aangeeft.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij veel moederborden is de "chipsettemperatuur" dan ook niet echt van de chipset maar van een gewoon meetpunt op het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:51:
Bij veel moederborden is de "chipsettemperatuur" dan ook niet echt van de chipset maar van een gewoon meetpunt op het moederbord.
Hier geen Speedfan twee keer een Temp1 aan. Eén van Winbond83627... en één van ACPI.
De eerste is 35 C. de tweede 41 C.

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-02 18:38
BootVluchteling schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:47:
[...]
zoveel?? het moet een flinterdun laagje zijn, waar je doorheen moet kunnen kijken... ik deed ook eerst een flinke klodder, maar hoe dunner hoe beter.. het is om de kleinste oneffenheden in je koellichaam te vullen..
Zit wat in ja :)
Ik wist dat t maar een kleine hoeveelheid moest zijn, en na daar een hoop over gelezen te hebben sprak "erwt" me het meest aan als "klein".. vandaar.
Maar er moet dus nog minder op, ik geloof je, en mijn volgende cpu zal daar ook aan gaan geloven _/-\o_

oisd.nl

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 12:33
DaPi schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:31:
[...]

Zit wat in ja :)
Ik wist dat t maar een kleine hoeveelheid moest zijn, en na daar een hoop over gelezen te hebben sprak "erwt" me het meest aan als "klein".. vandaar.
Maar er moet dus nog minder op, ik geloof je, en mijn volgende cpu zal daar ook aan gaan geloven _/-\o_
* BootVluchteling heeft dit ook pas na 5 zelfbouw pc's gedaan hoor :X
Pagina: 1