120W speakers op 80W Amplifier. Veilig blazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 962 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Ik heb binnenkort een feestje hier, ivm. oud en nieuw. We willen de muziek daarin wel een belangrijke rol laten spelen (hoofdingrediënt voor een goed feestje, niet?) en nou vraag ik me het volgende af.

Ik heb sinds kort 2 hele mooie 120 Watt, BNS Unlimited III speakers (deze units).
Deze hangen aan een Pioneer A-109 versterker met 80 Watt vermogen. Kan ik er nu vanuit gaan (zolang ik de EQ niet heel raar hoog ga zetten met loudness en de hele mik-mak) dat ik deze speakers niet echt kan beschadigen door mn versterker flink open te trekken?

Of is dit een rare aanname?

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:22

DJ Vincento

1422055

kan prima. Als je de volumeknop niet verder open trekt dan ongeveer de helft dan kan er niks gebeuren met zonder extreme loudness fucties enzo. Test de zooi van te voren en luister even hoe het 'hoort' te klinken zodat op het feestje gelijkt merkt en hoort wanneer je de boel overbelast.

Zorg er wel voor dat andere (dronken) mensen niet bij je versterker kunnen, jij bent de baas over de volumeknop en over je versterker.

Ik heb jaren geblazen met een philips 2x25 watt tuner-versterker, ik had hem echt tot de helft open en nog verder met loudness AAN!!. Geen vervormingen of wat dan ook, dat lukt me niet met mijn veel duurdere Onkyo wat trouwens een prachtding is.

Ik denk dat die pioneer wel nog wat degelijker is dan mijn philips,dus er zal echt wel niks gebeuren kwa clippen of opblazen enzo.

Zijn die speakers 'echt' 120 watt of zijn het van die marquant dingen die eigenlijk maar 15 watt kunnen hebben,daartussen zit een groot verschil namelijk.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48

Exirion

Gadgetfetisjist

Toch nog even zeggen: vermogensspecs zeggen in de praktijk geen moer.

Maar die Pioneer is een heel licht bakje, en dat is ook niet zo gek als je naar de zachte prijs kijkt. Maar kijk daarom wel uit met ver open draaien, want hij begint snel te clippen als de belasting te zwaar wordt. Dat vinden je speakers niet zo fijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Ik heb nog een tip: regel andere speakers (leen ze even van iemand)

Met andere speakers bedoel ik: PA speakers of andere speakers met een zeer hoge gevoeligheid,dan kun je met een beetje vermogen al een heleboel lawaai maken,dus dan hoef je je versterker nog minder ver open draaien.

Verwijderd

DJ Vincento schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:31:

Zijn die speakers 'echt' 120 watt of zijn het van die marquant dingen die eigenlijk maar 15 watt kunnen hebben,daartussen zit een groot verschil namelijk.
Het is BNS, die niet crap heur ^_^

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:58:
[...]

o,sorry, ik had niet goed gelezen.

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 16:58:
[...]

Nee he?! >:) Komt heeerlijk warm geluid uit, maar dat terzijde.

Ik zal de versterker inderdaad niet veel verder dan halverwege zetten (max 60% ofzo). De versterker heeft zelf ook wat functies, dat ie zichzelf bijv uitschakeld als het 'm te veel word. (vorig jaar ontdekt met andere speakers ;) )

Vervorming vind plaats wanneer ik de versterker naar de 80 a 90 % breng, maar dan staat ook echt het huis op zn kop.

De muziek zal ook niet kijhard zijn, qua stijl, beetje bassment jaxx en moloko enzo. Geen Neophyte of dat soort fratsen ;)
Pagina: 1