Met 6 man is dit hele verhaal toch een iets ander issue dan 60 man. Een overstap is dan misschien wat makkelijker. Maar ook voor die 6 man zit ik een beetje met het kosten voordeel. Laten we het eens praktisch beschrijven.
Ik werk bij een bedrijf van in totaal 20 man, inclusief directie. We draaien op een 18-tal pc's windows XP met office. Daarnaast draait op deze machines seamonkey voor de mail en als server hebben we windows 2003 draaien.
Ook al ben ik zelf ook mac-liefhebber: voor 700 euro per werkplek ex monitor, inclusief office 2003 licentie, daar koop je gewoon geen knappe mac voor. Met monitor + verzendkosten is het 1000 euro dan en dan heb je bij apple alleen nog niet eens een machine en al zeker geen office licentie er bij. 3200 euro voor een xserver, daar koopje 2 DELL servers voor met redundancy.
Ik doe samen met collega's deels systeembeheer en eigenlijk vragen deze machines vrijwel geen onderhoud. Niets meer denk ik dan een mac-omgeving zou vragen.
Homogeniteit is moeilijk te realiseren, omdat modellen na een tijd niet meer geleverd kunnen worden. Geldt zowel voor dell als voor apple, en ik denk dat Dell het wat dat betreft nog wat beter doet dan Apple (langer dezelfde config kunnen leveren).
De officieuze bedrijfsleider (die wel op dit gebied de lakens uitdeelt) heeft een voorkeur voor Mac. Ze willen nu ook remote kunnen werken en dat kan met een Xserver vrij gemakkelijk, ik krijg binnenkort als het goed is zelf een dus kan ik dat mooi testen.
Remote desktop van microsoft vs remote desktop van mac: ms wint, dat werkt veel sneller, gui is meer responsive.
Voor de rest loopt men in het bedrijf vooral aan tegen Microsoft beperkingen. De computers zijn binnen de korste keren zeer traag. Ze crashen niet echt of zo, maar echt lekker werkt het niet. Met Office voor Mac en zaken als CS3 hebben ze op snelstart na alles wat ze nodig hebben.
Heel vreemd. Mijn ervaring is zo anders en ik snap niet waarom het zo zou moeten zijn. Kijk nog eens kritisch naar de inrichting.
Voor mij is het grootste probleem dat ik steeds moeilijker mensen op afstand door het systeem heen kan loodsen omdat mijn gebruikerservaring met Windows aan het wegzakken is. Net dat hebben ze daar af en toe nodig.
Sorry, maar ik begrijp dat jij 'betaald' wordt voor dat soort dingen, dan moet je het maar bijhouden ook

Daarnaast is beveiliging en stabiliteit een aardige issue. Ik zal dan idd bootcamp ook proberen te voorkomen, maar nu SnelStart eindelijk met een online versie komt valt de noodzaak voor bootcamp of parallels helemaal weg. Zelf gebruik ik met succes bootcamp en parallels overigens om Delphi te programmeren.
Veiligheid is bij fatsoenlijk en professioneel beheer niet zo'n issue. Geen van de os-versies heeft mijn voorkeur. Thuis wel, maar dat is anders.
Bootcamp / parallels: tja, kost alsnog extra windows licentie en ik zie al die meerwaarde als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Er komt een volledig nieuw pand, inclusief nieuwe wensen, het ziet er naar uit dat het bedrijf vanaf nu een groeispurt gaat krijgen nadat ze de afgelopen jaren een succesvolle start gemaakt hebben. Dus nu is het moment om alles goed te doen.
Dan gaat ook de windows 2003 seat licentie oid meespelen.
Mac hardware is welliswaar duur maar gaat ook vrij lang mee in verhouding met normale PC's en een Dell is ook niet goedkoop.
Ik denk wel eens dat het eerste komt omdat apple zo 'duur' is en men daarom geen zin heeft om weer nieuw spul te kopen. Maar vaak draait een oude machine een nieuwer os nog prima. Je hoeft voor een nieuw os meestal niet je hw te upgraden. Dell is best goedkoop. Sorry.