[Excel2000]validatielijst negeert "lege" cellen niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Dag allemaal,
In Excel2000 heb ik een selectielijst (via data->valideren->lijst)
Hierin heb ik opgegeven dat lege cellen genegeerd moeten worden en dat werkt ook...
totdat het bereik (bijvoorbeeld $B$1:$B$10), waar de selectielijst zijn waarden uithaalt uit formules bestaan ipv normale waarden.

De het bereik bestaat uit recht-toe-recht-aan formules zoals =C1 in de cel B1
Als C1 leeg is, dan laat B1 een "0" zien.

Na even gezocht te hebben op dit forum kwam ik tegen dat je dit uit kon zetten via menu Extra->Opties->Weergeven->nullwaarden

De "0"-tekens worden inderdaad niet meer getoond, maar de lege cellen komen echter wel in mijn selectielijstje voor, ondanks dat ik heb aangegeven dat lege cellen genegeerd moeten worden.

Iemand enig idee hoe dit problemen getackeld kan worden?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een nul is niet leeg hè... Excel negeert de 0 maar da's iets anders ;)

Ik weet niet zeker of het werkt, maar ik gebruik nog wel eens: =if(c1="";"";c1). Dit dus in b1 zetten. Zo laat ie volgens mij de cel echt leeg qua waarde, tenzij er dus iets in C1 staat.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• hing
Helaas, dat had ik al geprobeerd en werkt helaas niet. :'(
Ik snap verder niet waarom excel een "0" laat zien als de cel waar de formule naar verwijst leeg is...

[ Voor 46% gewijzigd door hing op 29-12-2006 12:32 ]

Verwijderd

Hoe werkt die selectielijst precies?

Het kan waarschijnlijk ook wel op een andere manier waardoor je het 0 probleem niet meer hebt...

• hing
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:24:
Hoe werkt die selectielijst precies?

Het kan waarschijnlijk ook wel op een andere manier waardoor je het 0 probleem niet meer hebt...
Het werkt als volgt:
Je kunt via menu Data->Valideren opgeven welke waarden toegestaan zijn in een cel.
Een van de mogelijkheden is een "lijst" (dropdownlistbox")
Voor deze lijst kun je een bereik op hetzelfde werkblad opgeven waarin de toegestane waarden staan.
Daarnaast heb je ook een optie "Lege cellen negeren" zodat je een nette dropdownlistboxje krijgt zonder lege listitems.
Dit werkt normaalgesproken ook goed als je in je bereik "normale" waarden hebt staan (dus geen formules). Lege cellen worden inderdaad overgeslagen.

Maar als je in je bereik geen waarden hebt staan, maar formules, en de formule verwijst naar een lege cel, dan interpreteert mijn dropdownlistboxje de lege cellen niet meer als lege cel (misschien omdat er een formule in staat, maar ik weet niet precies wat de listbox als leeg verstaat"). Je zou dus verwachten dat wanneer de formule naar een lege cel verwijst, de waarde ook afwezig blijft in het dropdownlistboxje, maar dat is dus niet zo.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het goede(?) nieuws is dat bij mij in Excel 2003 deze anomalie is opgelost: ook bij een gewone waardelijst krijg je gaten, zelf smet 'lege cellen negeren' aangevinkt 8)7

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

OK. Als ik het goed begrijp ga je niet sorteren o.i.d., maar het resultaat van het valideren van vector Y is simpelweg een kolom met vector X met X <= Y.

Tsja, de simpelste oplossing is er een kolom naastzetten met if(A1<>"";A1;""). Maar dit is niet elegant. De oplossing met valideren is sowieso niet erg elegant omdat je, als je een waarde wil toevoegen weer in het validatiemenuutje moet. Dit hoeft geen probleem te zijn als je bijv. opzoek bent naar een reeks (alle gehele getallen tussen 5 en 21), dan hoef je alleen het bereik te veranderen. Maar als je bijv. de getallen 4, 6, 9, 34, 56 en 77777777 wilt toestaan dan is het wel vervelend.

Het is dus beter om een lijst te maken met bovenstaande getallen en dan zelf een controle uitvoeren of de getallen aan de voorwaarden voldoen. Als je hierin geinteresseerd bent dan wil ik wel even een voorbeeldje maken.

• hing
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:24:
OK. Als ik het goed begrijp ga je niet sorteren o.i.d., maar het resultaat van het valideren van vector Y is simpelweg een kolom met vector X met X <= Y.

Tsja, de simpelste oplossing is er een kolom naastzetten met if(A1<>"";A1;""). Maar dit is niet elegant. De oplossing met valideren is sowieso niet erg elegant omdat je, als je een waarde wil toevoegen weer in het validatiemenuutje moet. Dit hoeft geen probleem te zijn als je bijv. opzoek bent naar een reeks (alle gehele getallen tussen 5 en 21), dan hoef je alleen het bereik te veranderen. Maar als je bijv. de getallen 4, 6, 9, 34, 56 en 77777777 wilt toestaan dan is het wel vervelend.

Het is dus beter om een lijst te maken met bovenstaande getallen en dan zelf een controle uitvoeren of de getallen aan de voorwaarden voldoen. Als je hierin geinteresseerd bent dan wil ik wel even een voorbeeldje maken.
Excuus voor de late reply: ivm oud-en-nieuw ben ik vandaag pas weer voor het eerst op internet :P
Het gaat niet om nummerieke waarden, maar om teksten die je uit een lijstje moet kunnen selecteren. Er is hier voor "valideren" gekozen omdat dat ook makkelijker voor een gebruiker is zodat ze geen invoerfouten kunnen maken. De waarden waar je uit kunt kiezen staan vast, dus op zich hoeven de gebruikers geen extra waarden aan het lijstje toe te voegen. Het mooie van het "valideren" is dat je zo'n mooi dropdownlistboxje krijgt waar mensen iets uit kunnen kiezen.

Als je een voorbeeldje hebt, graag! Als de gebruikers maar kunnen kiezen uit een dropdownlistboxje, vind ik alles best :P

[ Voor 6% gewijzigd door hing op 03-01-2007 14:13 ]

Verwijderd

Ik ga er z.s.m. naar kijken en post de oplossing op deze plek!

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 18:44 ]

Pagina: 1