Toon posts:

Paar Cai installatie vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een degelijke Cai installatie gaan maken voor 5 analoge cai aansluitingen en 1 digitale.

Als volgt:
binnenkomst cai -> Splitter -> Modem internet + telefonie
-> UPC mediabox

retour UPC mediabox -> hirschmann multitap -> TV + Radio (via einddoos)
-> TV 2
-> TV 3
-> TV 4
-> TV 5
Nu is mijn vraag, of ik de kabels die vanaf de multitap komen ook direct dmv van een hoogwaardige stekker kan aansluiten op de tv's? En is de 6e aansluiting van een 4v mulitap ook te gebruiken als tv aansluiting, of alleen als doorlus?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Config is in orde alleen tussen de mediabox en de multitap een goede versterker plaatsen :)
Vanaf de multitap mag je rechtstreeks naar een tv.
Als je multitap als 4voudig wordt verkocht dan zal de andere aansluiting doorlus zijn maar ik DENK dat je daar ook wel een tv op kwijt kan maar het zou ook kunnen zijn dat die aansluiten een andere Ohm waarde heeft en daardoor niet geschikt is.
lange zin :P

[ Voor 64% gewijzigd door The-Source op 29-12-2006 11:27 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
Nu zijn 3 van de 5 tv's boven en wil ik in principe met maar een kabel naar boven gaan en hier verdelen met een multitap AFC1642. maar hoe doe ik de verdeling vanaf de versterker door naar de multitap en naar de andere 2 tv's beneden?

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 10:55
Volgens mij kun je het beste dit aanhouden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus maar 1 kabel naar boven toe lopen, ik wil dus na mijn versterker aftakelement AFC1611 gebruik, waarvan de doorlus door gaan naar de multitap boven. Maar kan ik vanaf de aftakking verdeelelement VFC0421 gebruiken, zonder aan het eind van deze kabel perse een einddoos te plaatsen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

let wel op det je de tuner achter de eerste splitter niet opblaast op die manier .

normaal sluit je de langste kabel aan op de uitgang met de minste demping en vica versa
nu heb je relatief veel vermogen in je eerste uitgang zitten (en kans dat je tuner opblaast)

in mijn optiek heb je 2 werkbare oplossingen

1) trek een 2e kabel van boven naar beneden
2) zet de versterker direct achter de 1e splitter (ja is onorthodox maar beter voor je vermogens)
. Houd dit traject wel zo kort/netjes mogelijk

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Een 2e kabel naar beneden trekken is geen optie.

Als ik het goed uitreken kom ik op de volgende dempingen:
voor de 2 tv's beneden: 8,5 dB in het aftakelemant en 3,8 dB in het verdeel element, dit is dus 12,3 dB samen. Of wordt dit anders berekent door het verdeel element?
tv 3 boven (met de langste kabel lengte) 1,8 dB in de doorlus van het aftakelement en 12,5 dB in de multitap, dit is samen 14,3 dB.
De andere tv. opeenlopend, 15,3 en 16,3 dB.
Hierbij komt dus nog de demping van de de kabel die naar boven toe loopt.

Is hier een oplossing voor om de tv's beneden op een ander manier aan te sluiten, zodat de waarden wat dichter in de buurt komen? Misschien meer demping op de aftakking van het aftakelement?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 14:33 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je gaat er van uit dat het met 0db binnenkomt en als er 3 db bij een uitgang staat is het daar 3db zwakker geworden. Het is altijd een beetje compromis sluiten .. maar als je hoogste demping (splitter + kabel demping dus) 12 db is en je laagste 6 versterk je 9db ...

en als er dan nog een tv een beetje ruist draai ej de versterking een beetje op

en dat is dan met 1 splitter .. jij hebt er 2 :P

[ Voor 56% gewijzigd door Fish op 29-12-2006 17:46 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/reneport/cai.jpg

De AFC1641 is dus boven en wordt gevoed door 1 kabel.
Is dit een goede oplossing? Want ik ben niet helemaal zeker over die 2 tv's op die VFC0421.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neem dan ipv de afc 0811+0421 .. de afc 0921

de afc 1641 heeft een stam ... als het daar om 3 tv's gaat neem dan de vfc 0631
(mocht je paar aansluitingen extra willen reserveren ok, maar gebruik dan wel afsluitweerstanden

edit

en dan dan kan de versterker natuurlijk weer voor de eerste splitter

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 30-12-2006 16:31 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Als ik voor het aftappen van de eerste 2 tv's de AFC 0921 ga gebruiken, moet ik dan ook een einddoos plaatsen of kan ik direct een connector aan het eind van die kabel maken?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in praktijk maakt het niet zoveel uit. thuis heb ik ook wel de tv direcvt aangeloten zitten
de eindoos splitst voornamelijk het vermogen over de radio en tc uitgang hf/lf (relatief)

Iperf

Pagina: 1