Dilemma: Meer geheugen of Dual channel draaien

Pagina: 1
Acties:

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 11:52
Dilemma:

In mijn huidige systeem zit 2 keer 512 aan Mem. Nu merk ik dat dat bij een aantal games (BF2/2142, Company of Heroes) te weinig is en ik zou graag willen upgraden. Nu zit ik wel krap bij de kas en heb ik ook nog eens een mobo waar maar 2 mem sloten in zitten.
2X een gig kopen is net iets te duur voor me (zker met de huidige mem prijzen 8)7 )maar een gig lukt financieel gezien wel.
Als ik een gig zou kopen kom ik dus uit op 1,5 gig aan mem. Voor de spellen die ik nu speel in princiepe voldoende. Echter, als ik dus met 1keer een gig en 1 keer 512 ga draaien dan zal mijn geheugen niet meer dualchannel draaien. En geen dualchannel = performance verlies.

Wat moet ik nu doen? toch een gig erbij kopen en de (dualchannel) performance verlies voor lief nemen of wachten op financieel betere tijden en gelijk voor 2x 1 gig gaan?

Daarnaast, als ik kies voor geen dualchannel, in hoeverre zal ik dit merken in de performance?

Specs systeem:
Asrock 775-Dual VSTA
c2d e6300
2x 512 Kinston Value Ram
6800LE@12p,6v
Nexus 3500NX

Wat doe ik met mijn pc:
Internetten
Videobewerking
Gamen
Gamen
Gamen ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

ik mis je processorspecs

als je die geeft kan de benodigde bandbreedte worden bepaald.

• ChojinZ
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 10:52:
ik mis je processorspecs

als je die geeft kan de benodigde bandbreedte worden bepaald.
Excuses. Was nog niet helemaal wakker :O Post is aangepast!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 23:40
Niet om het 1 of ander.
Maar ik denk dat je videokaart hier de bottleneck is.
En niet het geheugen.

Ik speel bovengenoemde spellen prima met een pentium d930 1gb ram en een geforce 7800gs

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

COH draait iig prima met 1 GB ram. Hier wel op een 2800+ met 6800 plain.

Verwijderd

volgens mijn gegevens lust zo'n inteltje redelijk veel bandbreedte.
en als je dan geen dualchannel draait dan heb je volgens mijn veel te weinig bandbreedte.
maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
ik zou bij 1gig blijven, en over een poosje eventueel 2x een gig kopen.

• ChojinZ
DNS666 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 10:59:
Niet om het 1 of ander.
Maar ik denk dat je videokaart hier de bottleneck is.
En niet het geheugen.

Ik speel bovengenoemde spellen prima met een pentium d930 1gb ram en een geforce 7800gs
:? Uhhh... windows taskmanager zegt toch echt wat anders (1,2 Gig in use). Dit is ook te merken aan het vele swappen wat mijn disks doen.
Aan de videokaart kan het niet liggen. Die is gewoon goed en snel zat voor bf2/coh.

En ja, ik heb al zoveel mogelijk services uitgezet.

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 29-12-2006 11:09 ]

• ChojinZ
KillerAce_NL schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:03:
COH draait iig prima met 1 GB ram. Hier wel op een 2800+ met 6800 plain.
Zodra je de graphics verhoogt in COH neemt ook het mem gebruik toe (dit wordt ook aangegeven in de settings). Waarschijnlijk staan mijn settings hoger dan die van jou waardoor mijn mem use ook hoger is...

En zover ik weet is het algemeen bekend dat zowel bf2 als coh meer dan een gig gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 29-12-2006 11:10 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zal toch echt een Windows probleem zijn. Als ik COH speel dan is er niks aan het swappen. Wellicht achtergrond processen bij jou ? Ik werk b.t.w. met een fixed-swapfile en draai mijn kernel in memory.

Als ik bovenstaand lees, dan heb jij de settings te hoog staan voor je config, natuurlijk krijg je dan performance verlies. Dus ja, dan idd bijkopen.
Check het web op performance verschil bij dual-channel bij de C2d

[ Voor 35% gewijzigd door KillerAce_NL op 29-12-2006 11:12 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ChojinZ schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:06:
[...]

:? Uhhh... windows taskmanager zegt toch echt wat anders (1,2 Gig in use). Dit is ook te merken aan het vele swappen wat mijn disks doen.
Aan de videokaart kan het niet liggen. Die is gewoon goed en snel zat voor bf2/coh.

En ja, ik heb al zoveel mogelijk services uitgezet.
offtopic:
Kan je ook eens de edit-knop gebruiken dan alles in een nieuwe reply te posten?

Die 6800LE is, wat mij betreft, aan de onderzijde van de vereisten van BF2. De specs zijn sinds release 1.0 opgetrokken van een GeForce 5700 naar een 5950 of hoger. De 6800LE is niet veel sneller dan de 5900-serie dus dat zou al een aanwijzing kunnen zijn.

Voor de rest heeft zijn er meerdere artikelen verschenen waar BF2 werd getest t.o.v. RAM en daar kwam eigenlijk wel uit de 1GB wenselijk was en indien mogelijk dat iets meer geheugen toch wel fijn zou zijn. Dual Channel zou ik altijd aanhouden; je verliest, zeker met DDR2 voor je C2D, een flinke bak aan bandbreedte als je gaat uitbreiden naar 1.5GB totaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ChojinZ
KillerAce_NL schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:11:
Zal toch echt een Windows probleem zijn. Als ik COH speel dan is er niks aan het swappen. Wellicht achtergrond processen bij jou ? Ik werk b.t.w. met een fixed-swapfile en draai mijn kernel in memory.

Als ik bovenstaand lees, dan heb jij de settings te hoog staan voor je config, natuurlijk krijg je dan performance verlies. Dus ja, dan idd bijkopen.
Check het web op performance verschil bij dual-channel bij de C2d
Memory
Moving up from 512MB to 1GB of system memory will help improve performance in most PC games, but Company of Heroes is one of the few games we've seen that will also benefit from upgrading to 2GB of memory.

http://www.gamespot.com/features/6158594/index.html

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
MAX3400 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:12:
[...]

offtopic:

Die 6800LE is, wat mij betreft, aan de onderzijde van de vereisten van BF2. De specs zijn sinds release 1.0 opgetrokken van een GeForce 5700 naar een 5950 of hoger. De 6800LE is niet veel sneller dan de 5900-serie dus dat zou al een aanwijzing kunnen zijn.

Voor de rest heeft zijn er meerdere artikelen verschenen waar BF2 werd getest t.o.v. RAM en daar kwam eigenlijk wel uit de 1GB wenselijk was en indien mogelijk dat iets meer geheugen toch wel fijn zou zijn. Dual Channel zou ik altijd aanhouden; je verliest, zeker met DDR2 voor je C2D, een flinke bak aan bandbreedte als je gaat uitbreiden naar 1.5GB totaal.
De 6800LE die TS gebruikt is kwa specs sneller dan de 6600GT.
Vandaar ook de toevoeging 6800LE@12p,6v
@TS Ik denk dat die extra 512mb niet veel gaan uitmaken. Vooral omdat het voordeel van de dual channel dan wegvalt.
Probeer je huidige systeem te optimaliseren. Schakel alle achtergrondprocessen uit die je uit kunt schakelen. Bijvoorbeeld virusscanners en firewalls.

PSN: djmurcielago

• ChojinZ
MAX3400 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:12:
[...]

offtopic:

Het is onzin dat de kaart niet voldoende zou zijn
Het is een 6800LE gemod naar een 6800 (12p, 6V). Nu is het verschil tussen een 5900 en een 6800 vrij groot. Check deze benches maar:
http://www.tomshardware.c...i/page3.html#3d_mark_2005
Daarnaast loopt het, als ik nog niet over een gig zit, vloeiend (lees: 1280*1024 alles medium 2aa @60 frames per seconde)

True. Vandaar ook mijn vraag: moet ik upgraden naar 1,5 gig! 8)

wat betreft de editknop: Zo vindt ik het toch echt overzichtelijker! Als ik het niet verplicht ben laat ik het liever zo..

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 29-12-2006 11:28 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

ChojinZ schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:13:
[...]

Memory
Moving up from 512MB to 1GB of system memory will help improve performance in most PC games, but Company of Heroes is one of the few games we've seen that will also benefit from upgrading to 2GB of memory.

http://www.gamespot.com/features/6158594/index.html
En wat wil je daarmee zeggen ? Dat wisten we toch al. Wat ik wil zeggen is dat TS eerst eens moet kijken waarom het brak loopt. Als het dan blijkt dat ie gewoon te hoge settings wil voor zijn config, tja dan moet ie upgraden.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 13:23
Een 6800 is inderdaad ruim voldoende, 1 Gig is ook inderdaad weinig voor Battlefield 2. Ik zou het spel op medium zetten als ik jouw was (gebruikt hij minder geheugen) en dan even doorsparen voor 2x 1Gig, dan behoud je tenminste dual channel. Medium settings met 1 Gig moet net aan gaan, draai dit zelf ook met 1 Gig en een 6800 GT (zelfs met 4xAA en 8xAF). Zet ik BF2 op zijn mooiste settings draait het nog steeds prima, gaat het spel alleen haperen vanwege het te weinig aan geheugen (vooral als een map net is geladen) en dus niet omdat de videokaart het niet aan kan. Kortom ff voor lief nemen en doorsparen voor 2x 1 Gig.

[ Voor 6% gewijzigd door mach2 op 29-12-2006 11:39 ]

Hallo

• ChojinZ
KillerAce_NL schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:24:
[...]

En wat wil je daarmee zeggen ? Dat wisten we toch al. Wat ik wil zeggen is dat TS eerst eens moet kijken waarom het brak loopt. Als het dan blijkt dat ie gewoon te hoge settings wil voor zijn config, tja dan moet ie upgraden.
Met de link wilde ik alleen aantonen dat het geen windows probleem is maar een mem tekort.
Volgens mij praten wij langs elkaar heen. Dat ik te weinig mem had, dat had ik zelf ook al geconcludeerd (zie ook ts). Vandaar ook dat ik wil upgraden. Mijn vraag was:

Wat moet ik nu doen? toch een gig erbij kopen en de (dualchannel) performance verlies voor lief nemen of wachten op financieel betere tijden en gelijk voor 2x 1 gig gaan?

Daarnaast, als ik kies voor geen dualchannel, in hoeverre zal ik dit merken in de performance?

• ChojinZ
mach2 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:37:
Een 6800 is inderdaad ruim voldoende, 1 Gig is ook inderdaad weinig voor Battlefield 2. Ik zou het spel op medium zetten als ik jouw was (gebruikt hij minder geheugen) en dan even doorsparen voor 2x 1Gig, dan behoud je tenminste dual channel. Medium settings met 1 Gig moet net aan gaan, draai dit zelf ook met 1 Gig en een 6800 GT (zelfs met 4xAA en 8xAF). Zet ik BF2 op zijn mooiste settings draait het nog steeds prima, gaat het spel alleen haperen vanwege het te weinig aan geheugen (vooral als een map net is geladen) en dus niet omdat de videokaart het niet aan kan. Kortom ff voor lief nemen en doorsparen voor 2x 1 Gig.
Thanx! Misschien toch nog maar even wachten met upgraden...

Pagina: 1