Toon posts:

Mobo overleden, na vervangen windows opnieuw installen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Het is een tijdje geleden dat ik een mobo heb moeten vervangen, dus vandaar deze vraag:

Mijn Epox 8rda+ mobo is gebakken, de pc start niet meer op. Na onderzoek blijkt dat 4 condensatoren gebarsten zijn en nog 2 staan er bol. Vcore komt na meting niet meer boven de 1,2V uit. Einde verhaal dus. Ik wil nog niet upgraden, dat wil ik eigenlijk pas doen als Vista en DX10 een maandje of 6 uit zijn. Mijn oog is derhalve gevallen op een goedkoop Asrock-bordje, de A7NF2-RAID om precies te zijn.

Verdere gegevens:
- AMD AthlonXP 3000+
- 3x ddr400 dimm met totaal 1024MB RAM
- 2x Maxtor IDE harde schijven
- 1x NEC dvd-rw
- 1x AGP gf6600GT 128MB

De vraag is: kan ik het mobo vervangen zonder windows weer helemaal te moeten installeren? Zou bv een repair-functie van de winXP cd kunnen werken, of kijk ik echt tegen een format + complete re-install aan? Mijn oude mobo en het nieuwe Asrock bord hebben dezelfde chipset, wellicht dat dat uit kan maken?

Wat moet dat moet, maar ik heb niet zo veel tijd dit weekend en wil wel iets afmaken waar ik aan begin zonder tussendoor af te moeten breken. In- en uitbouw lijkt me ca 1 uurtje werk, maar herinstallatie software kan zo een dagdeeltje in beslag nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 10:40 ]

Verwijderd

helemaal ideaal is het niet, maar je kan het allicht proberen.
en dan kan je eventueel na het weekend een schone install uitvoeren.

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 21:51
Met een repair zou het gewoon moeten lukken.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als het dezelfde versie van de Nforce2 chipset is, dan kan dat gewoon, misschien een paar nieuwe drivertjes, maar de kern van je install blijft wel goed.
Zowiezo voordat je XP boot, ff een ghost-image maken.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:08
Ik zou een compleet nieuwe install doen, ik was laatste met een half uur klaar met de windows install, toen nog 1 uurtje voor de updates en de belangrijkste progjes.
Viel dus best te doen en weet dan zeker dat je goed vooruit kan.
Het afwerken van de overige programma's kan je dan dus later doen net zoals het naar je zin instellen of installeren van overige software.

Mijn profiel op Discogs

• The BlendMaster
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 14:59
Zorg dat je nieuwe moederbord dezelfde chipset heeft dan komt het wel goed.

Verwijderd

Of je koopt dezelfde mobo weer.

Dan ben je in een 5 minuten klaar.
(als je net zo snel bent als nederlands kampioen systeem bouwer :o )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:06:

(als je net zo snel bent als nederlands kampioen systeem bouwer :o )
Zie die nog maar eens te vinden. Socket A is "end of life" zoals ze dat zo mooi noemen.

Dank voor de antwoorden allen, ik zal vanavond eens kijken of ik in weinig tijd eea kan redden. Al is het maar om wat data van de c-schijf te redden alvorens middels een format van voren af aan te beginnen. Nu start het ding gewoon helemaal niet op en kan ik dus niets.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:16
Voor een nieuwe windows install HOEF je niet te formateren, het is meestal wel handiger,m aar als je nog data hebt die bewaart moet blijven is het prima om widows gewoon over de oude te installeren.

LinkedIn
BlackIntel

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19
Als ik zonder probleem crosplaform migreer (dual Xeon - dual Opteron en terug), zal jij het zeker kunnen met hetzelfde platform. Ik speel vals door steeds drivers te onladen voor overstap, maar met dezelfde onderdelen op het moederbord hoeft dit niet.

Het allerhandigst, goedkoopst en het makkelijkst, is even gewoon een paar condensatortjes solderen. Kost je misschien 30 minuten solderen, 5 minuten uitbouwen, 15 minuten inbouwen.
Freaky_Revolt schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:06:

(als je net zo snel bent als nederlands kampioen systeem bouwer )
Als hij er meer dan 2 minuten over doet, is hij traag. Wel eens één binnen een minuut geklokt. Alleen het afwerken met tie-rips ben ik iets langer bezig omdat ik daar de tijd voor neem.

[ Voor 31% gewijzigd door Hardware Junk op 29-12-2006 11:31 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:19:
Voor een nieuwe windows install HOEF je niet te formateren, het is meestal wel handiger,m aar als je nog data hebt die bewaart moet blijven is het prima om widows gewoon over de oude te installeren.
Ik heb dit echt te lang niet meer gedaan, of ik heb een licht gevalletje van Alzheimer-light te pakken.
Windows over de oude heen (in zelfde dir dus), betekend dit ook dat register en gedownde windowsupdates overschreven worden?

Verwijderd

Topicstarter
Als hij er meer dan 2 minuten over doet, is hij traag. Wel eens één binnen een minuut geklokt. Alleen het afwerken met tie-rips ben ik iets langer bezig omdat ik daar de tijd voor neem.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Drivers onloaden kan niet meer, pc is echt dood, op het draaien van de fans na dan. Heb ook al gedacht aan het vervangen van de condensatoren in kwestie, maar gezien info die ik hierrr gevonden heb blijken Epox borden uit dat "tijdperk" vaker dit euvel te hebben. Ik heb dus geen zin in problemen over een paar maanden, waarbij wellicht meer kapot gaat dan alleen het mobo zelf. (Dat valt nu ook nog maar te bezien natuurlijk).

Is die 2 minuten inclusief of exclusief het goed jumperen van mijn nieuwe bord? Ik denk dat ik een goede 10 minuten nodig heb voor in- en uitbouw + goed jumperen. Ik heb gelukkig een ruime schroefloze kast, maar ben doorgaans (te?) voorzichtig ivm statische electriciteit en dergelijke.
Interne kabels zijn redelijk overeenkomstig conform de layout van het nieuwe bord en in die positie al ge-tie-rapped. Daarbij komt ook het slangenmensen om onder het bureau met zaklamp in de mond alle externe kabels achterop weer aan te sluiten. Dan ben ik maar traag dus ;) .

Zoals gezegd, het echte tijdsverdrijf zit hem volgens mij in Windows, drivers en aanverwante software denk ik. Zeker bij Windows vervloek ik het navelstaren naast die pc, waar je niets kan behalve eens in de zoveel tijd "ok" enterren om verder te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 11:49 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:40:
[...]
Drivers onloaden kan niet meer, pc is echt dood, op het draaien van de fans na dan. Heb ook al gedacht aan het vervangen van de condensatoren in kwestie, maar gezien info die ik hierrr gevonden heb blijken Epox borden uit dat "tijdperk" vaker dit euvel te hebben. Ik heb dus geen zin in problemen over een paar maanden, waarbij wellicht meer kapot gaat dan alleen het mobo zelf. (Dat valt nu ook nog maar te bezien natuurlijk).
Vandaar dat ik zeg dat je ook geen probs moet hebben, als je maar een beetje in de richting zit. Gewoon Windows er NIET overheen installeren, mss reanimeren in geval van probleem.
De Epox plankjes hebben inderdaad een probleem. Maar als hjet goed is, is dit alleen te schrijven aan de kwaliteit van de condensjes zelf. Betere planten en je hebt weer een relaxed moederbord. Mijn gevoel naar Epox wordt er niet minder op. Ze zijn altijd klein gebleven, doen hun best en zij maken de condensatoren niet zelf. Gewoon verkeerde keuze gemaakt met de condensatoren maar de rest van het moederbord is strak. Het is overigens niet alleen Epox.
Bij resolderen, wel ALLES vervangen. Dus niet alleen de defecte, anders heb je inderdaad snel weer hetzelfde probleem.
Is die 2 minuten inclusief of exclusief het goed jumperen van mijn nieuwe bord? Ik denk dat ik een goede 10 minuten nodig heb voor in- en uitbouw + goed jumperen. Ik heb gelukkig een ruime schroefloze kast, maar ben doorgaans (te?) voorzichtig ivm statische electriciteit en dergelijke.
Interne kabels zijn redelijk overeenkomstig conform de layout van het nieuwe bord en in die positie al ge-tie-rapped. Daarbij komt ook het slangenmensen om onder het bureau met zaklamp in de mond alle externe kabels achterop weer aan te sluiten. Dan ben ik maar traag dus ;) .
Ik droom in jumpers. Ben niet zo'n gamer die het een uitdaging vind een PC zo snel als mogelijk in elkaar te schroeven zonder te weten wat ik in elkaar schroef. Dus bij bestelling weet ik al hoe ik het ga monteren. Die 2 minuten is desnoods inclusief uitpakken van dozen etc. Totdat..... je opeens een andere revisie krijgt van een onderdeel dat je verwacht :'( Dan is het ineens 2 uur denken 'wat nu'.
Statische electriciteit moet je niet bang voor zijn. Ik ben wel een zakjesfreak en mij zie je alles ook alleen op hoekpunten etc etc vastpakken. Maar er natuurlijk wel een verschil tussen voor het bouwen 10 minuten breakdancen op een hoogpollig tapijt, gewoon voorzichtig doen of alles doen zoals hoort. Maar één keer wat stuk gegaan en veel, heel veel in handen gehad.
Kabels aansluiten doe ik blind. DVI past niet op je Mic ingang :P
Zoals gezegd, het echte tijdsverdrijf zit hem volgens mij in Windows, drivers en aanverwante software denk ik. Zeker bij Windows vervloek ik het navelstaren naast die pc, waar je niets kan behalve eens in de zoveel tijd "ok" enterren om verder te gaan.
Unattended install? Gewoon op een VLA, legale tools, geen gezeur met klikken en systeem kan je pre-tweaken. Allergrootste voordeel, kan je meteen aparte partities voor mappen maken. Systeem partitie, Prog partitie, Swap partitie, Temp partitie, Doc partitie. Fragmenteerd nimmer meer door elkaar en na een jaar loopt hij nog sneller dan een standaard install welke net vers is.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Peoples,

na transplantatie en een verwijdering (moest echt, kreeg conflicten) en terugplaatsen van alle systeemdrivers lijkt alles weer prima te werken.

Dank voor de feedback vandaag en handige tips/links.

Tobus

Verwijderd

Tobus: Ik heb zelf ook een defect Epox 8rda+ bord. :'(

Kan ik jouw bord overnemen, om een reparatiepoging van mijn bord te doen?
Ik woon in dezelfde stad als jouw, dus dat is makkelijk afspreken :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:04:
Tobus: Ik heb zelf ook een defect Epox 8rda+ bord. :'(

Kan ik jouw bord overnemen, om een reparatiepoging van mijn bord te doen?
Ik woon in dezelfde stad als jouw, dus dat is makkelijk afspreken :)
Prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 20:26 ]

Pagina: 1