Hallo,
Ik heb sinds afgelopen weekend te maken met rose beeld op mijn CF systeem. Dit houdt in dat de bovenste helft van mijn beeldscherm verkleurt; soms is dat heel sterk rose en heel soms is het beeld ook even weer goed. Helaas is het beeld bijna altijd wel wat rose, en dat is iets wat ik niet mag verwachten van een X1900XT Crossfire videokaart.
Eerst de revelante specs:
Mobo: Asus P5W64WS Pro
CPU: Intel E6600 @ 3.0GHz (333FSB)
RAM: 2x1GB PC6400 DDR2 800MHz @ 833MHz
VGA #1: Sapphire X1900XT CF
VGA #2: Sapphire X1900XTX
[beide VGA's op stockspeed met standaardkoeler]
Voeding: BeQuiet 700W
Kast: CM Stacker 810 met veel fans.
Uiteraard ben ik al gaan troubleshooten om het probleem te localiseren.
Ik heb de volgende stappen doorlopen:
Alle problemen m.b.t rose beeld waren te herleiden op een slechte VGA kabel, een defecte monitor of een defecte videokaart. Nou heb ik twee schermen geprobeerd (dus ook twee VGA kabels), dus daar ligt het niet aan. Ook heb ik al een beeldscherm rechtstreeks op de DDVI poort van de XT CF aangesloten, waarmee het beeld prima in orde is.
Conclusie
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het probleem zit in de Crossfire kabel of in de Crossfire connector, want zodra ik een scherm rechtstreeks op de DVI aansluit is er niets aan de hand. Ik heb dit probleem gisteravond in een email naar de internetwinkel gestuurd. Daar verwacht ik vandaag bericht van terug.
Wat is nou mijn vraag:
Denken jullie dat ik de juiste conclusie heb getrokken? Of zijn er nog andere oorzaken die ik nog verder moet bekijken? Mijn idee was om de Crossfire kabel en eventueel de videokaart RMA te sturen
Ik heb sinds afgelopen weekend te maken met rose beeld op mijn CF systeem. Dit houdt in dat de bovenste helft van mijn beeldscherm verkleurt; soms is dat heel sterk rose en heel soms is het beeld ook even weer goed. Helaas is het beeld bijna altijd wel wat rose, en dat is iets wat ik niet mag verwachten van een X1900XT Crossfire videokaart.
Eerst de revelante specs:
Mobo: Asus P5W64WS Pro
CPU: Intel E6600 @ 3.0GHz (333FSB)
RAM: 2x1GB PC6400 DDR2 800MHz @ 833MHz
VGA #1: Sapphire X1900XT CF
VGA #2: Sapphire X1900XTX
[beide VGA's op stockspeed met standaardkoeler]
Voeding: BeQuiet 700W
Kast: CM Stacker 810 met veel fans.
Uiteraard ben ik al gaan troubleshooten om het probleem te localiseren.
Ik heb de volgende stappen doorlopen:
- Andere monitor aangesloten. Ik heb getest met een Acer AL2016WS (TFT) en een Iiyama LS902UT (CRT), beide VGA monitoren. Het probleem met het rose beeld doet zich voor op beide schermen, dus hier ligt het niet aan.
- Andere DVI -> VGA adapter gebruikt. Dit maakte geen verschil, het beeld bleef rose, wederom met beide schermen getest.
- In windows heb ik crossfire mode uitgeschakeld. Nog steeds met 1 monitor aangesloten via de Crossfire Dongle. Beeld blijft rose.
- Het beeldscherm rechtstreeks aansluiten op de DVI poort van de Crossfire edition kaart, dus niet op de Crossfire verbindingskabel. Het beeld is nu goed! De X1900XT Crossfire videokaart zelf werkt dus goed.
- Ik heb de Crossfire kabel losgekoppeld en aan de X1900XTX een 2e beeldscherm bevestigd. Dus op beide videokaarten 1 scherm. Resultaat is dat beide beeldschermen goed beeld geven. De X1900XTX is verder dus ook goed.
- Een beeldscherm aangesloten op de Crossfire Edition kaart via de Crossfire dongle, maar zonder het aansluiten van de crossfire dongle op de X1900XTX (volgt u het nog?). Resultaat is dat het beeld rose wordt!
Alle problemen m.b.t rose beeld waren te herleiden op een slechte VGA kabel, een defecte monitor of een defecte videokaart. Nou heb ik twee schermen geprobeerd (dus ook twee VGA kabels), dus daar ligt het niet aan. Ook heb ik al een beeldscherm rechtstreeks op de DDVI poort van de XT CF aangesloten, waarmee het beeld prima in orde is.
Conclusie
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het probleem zit in de Crossfire kabel of in de Crossfire connector, want zodra ik een scherm rechtstreeks op de DVI aansluit is er niets aan de hand. Ik heb dit probleem gisteravond in een email naar de internetwinkel gestuurd. Daar verwacht ik vandaag bericht van terug.
Wat is nou mijn vraag:
Denken jullie dat ik de juiste conclusie heb getrokken? Of zijn er nog andere oorzaken die ik nog verder moet bekijken? Mijn idee was om de Crossfire kabel en eventueel de videokaart RMA te sturen
[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 29-12-2006 09:08 ]
Goud is geen geld