Toon posts:

Lage performance, moederbord slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb de search al gebruikt :9 :P maar kwam niks bruikbaars tegen

ik heb een probleem...als ik games speel is mijn fps onaceptabel laag..
ondanks toch een redelijk systeem...en de games die ik speel zijn niet echt zwaar ....Enemy territory en Live for speed .. fps gaan van 100 naar 20..en dan ben ik aleen in het spel :?
cpu load is het probleem niet..(te zien op me keyboard)
er is niks overclocked aan dit systeem..

Heb al vanalles geprobeerd..
Bios settings 100x nagekeken..
Nieuwe windows..virusscans adware scans..
Drivers van de kaart geupdate..draai nu de laaste
aa en af staan allemaal uit..kaart staat op snelheid..geeft ook aan de alle mhz van de kaart zelf goed zijn ..
Hyper treading aan/uit maakt niks uit
systeem is stofvrij
idle card temp is 45 graad en na een uur of 2 gamen is die nog steeds 45 graden dus word niet belast 8)7

Pc Specs :

p4 3.4 Ghz HT
1024 mb geheugen
XFX 7800GT
moederbord:
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=668&kind=1 ( ik verdenk da het moederbord kapot is)

Hoop da iemand my hier kan helpen
d:)b

Mvg Yorick :w

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 08:53 . Reden: dingen toegevoegd ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:30

Nemesizz

Untouchable

Toevallig een zware virusscanner? (Norton, McAffee, en nog wat meer)

Bij sommige games word wel eens aangeraden om de virusscanner uit te zetten omdat ze soms het systeem zo zwaar belasten dat het meukje niet meer soepel draait.

Je kunt ook misschien even kijken, wanneer je een game start, in je taskmanager, welk(e) programma(s) ineens erg veel geheugen of processorkracht vreten (naast de game zelf).

Ook kunnen onboard soundcards soms voor flinke frame-drops zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
:) Hallo

1: virusscanner staat uit
2: gedaan .. buiten het spel verbruikt de rest haast niks
3.aanwezig,staat uit in de bios . gebruik een pci kaart

8)7 snap er niks van

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:53
Heb je dat systeem al een tijdje en begon het nu pas raar te doen of...?

Verder is je voeding misschien niet genoeg, je kan de voltage lijnen kunnen controleren met speedfan.
Heb jij je moederbord drivers / directx wel geinstalleerd?
En heb je na het uninstallen van je videokaart drivers wel eerst met driver cleaner pro de restjes ook weggehaald?

Misschien kan je de aperture size in je bios ook nog veranderen :P

Wazaa?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

-tom-562

Oliesjeik

deed hij dat altijd al die framedrops, of is het in 1x gebeurt?
Verder moet Live for speed echt makkelijk draaien, die van mij draait constant 100 fps (volgens mij is 'ie gelocked) op 1280x1024 en alles max, met een 7600gt

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

Verwijderd

Topicstarter
@ cloudy : : heb dit systeem al een tijdje..voeding is 450 watt (zal speedfan downloaden)
: moederbord zijn een vaag geven bij dit moederbord..maar heb alles wat ik erbij kreeg geinstaleerd
: ja alle ouwe drivers netjes verwijdered
: directx 9.0c is de laaste toch? zoow ja
: dat heb ik niet in de bios staan

@ tom nee systeem sukkelde al een tijdje...maar niet zoow drastisch als de laaste week(en)
word er goed moe van...

:)

Verwijderd

Topicstarter
speedfan zegt 3.4 volt op de 12v lijn
8)7 en de bios Zegt 11.7 volt...welke moet ik geloven? vertel het maar :9

dus de voeding toch kaput? :o

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 12:03 ]

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Waarschijnlijk leest speedfan het verkeerde voltage, maar 11.7volt op je 12v rail in je bios is al zeer weinig, dus waarschijnlijk is je voeding niet al te best.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Topicstarter
:? hmmm dus toch maar eens oor een andere voeding shoppen dan ...

:P nieuwjaar cadeau O-)

Verwijderd

Topicstarter
als je voeding dood gaat moet je pc toch instabiel worden?
deze is da niet...hele dagen stata die aan en..nooit geen vastlopen
vreemde zaak

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 15:07 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je moederbord kapot is hoor je niet in V&B te posten, maar in PMG.
Ik zal je topic even die kant op verplaatsen.

Welkom op GoT trouwens :)
Je hoeft trouwens niet te beginnen met "hallo, ..." en af te sluiten met een groet. Hier op GoT doen we elkaar automatisch de groeten ;)
Bewaar ze dus voor je email e.d.
*Titelfix

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 29-12-2006 19:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoor je je HDD veel activiteit hebben?

Ik heb laatst ook gescant, virusscanner vond niks maar Hitman Pro (2) 218 infecties, probeer dat eens :)

Verwijderd

Topicstarter
@ cybersteef bedankt..heel de pc loopt op een hoop volgens my

@ dutch razor nee niet veel hdd actie..

weet echt niet meer waar ik het moet zoeken..

want alles spreekt elkaar tegen bij dit pokke ding ...

pletter em dadelijk het raam uit

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je hebt windows er al een keer opnieuw opgezet?

En hoe meet je de fps eigenlijk?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 08:49:
cpu load is het probleem niet..(te zien op me keyboard)
CPU Load te zien op het toetsenbord? Bij mijn weten hebben normale toetsenborden dit soort nutteloze features niet. Indien je een speciaal toetsenbord hebt met drivers of iets dergelijks dan doe je er goed aan om dit soort drivers te verwijderen.

Indien het probleem nadien alsnog niet weg is kun je eens proberen om Microsoft Windows opnieuw te installeren. Vervolgens installeer je enkel de drivers voor het moederbord (chipset) en deze van de videokaart. Verder geen enkele andere driver. Nadat je de basis geïnstalleerd hebt (met eventueel een nieuwe versie van DirectX) ga je het systeem nogmaals testen. Zodra het probleem dan weg ik kun je de overige software systematisch installeren. Dat wil zeggen: Installeren, rebooten, testen.

Mocht het probleem na het bovenstaande alsnog niet weg zijn dan doe je er verstandig aan om de BIOS instellingen te controleren. Om te kijken of alles op de juiste klokfrequenties draait (o.a. RAM) en om te checken of de koeling van de processor goed geassembleerd is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
/offtopic --> Muppet gaat onder het raam staan als er geplettert gaat worden\

Ik heb even een vraagje over je videokaart. is dit een AGP of een PCI-E versie. Dit kan ik niet uit je verhaal opmaken?

Carpe Diem

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:17
Thandor, dat is waarschijnlijk de G15. zou geen problemen moeten geven. alleen een paar online spellen doen er moeilijk mee ivm hun slechte anti-cheat software.

Als ik naar de OP kijk lijkt het er idd op dat hij de moederbord drivers is vergeten na de windows reinstall ofzo.

zolang je computer niet crashed of artifacts geeft zou ik vooral kijken naar de software en niet naar de hardware

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
Mr_gadget :
1 :ja herinstalled
2 :en zitten fps tellers in die spellen :o

Thandor :

1: heb de G15 toetsenbord en die feature zit bij hun drivers erin
2: heb de cd van me moederbord geinstaleerd..neem aan dat daar me chipset drivers inzitten
3 :heb al gezocht naar andere chipset drivers voor mn moederbord maar kan die toch echt niet vinden
4: heb al paar keer in de bios lopen kijken..staat op standaard met bepaalde dingen uit...onboard sound etc..sata drive(draai ide)
5:koelers zitten goed zowel op de cpu als de gpu cpu draait rond de 40 graden en 50 load
gpu komt niet boven de 45 uit..ook niet als ik 2 uur een game laat draaien :?

muppet99
Pci-E

RocketKoen
:) goed mogelijk maar waar de fock kan ik die vinden? staan niet op cd van me mamabord dan
Msi 649 Neo-v 965L chipset (google vind zat behalve de drivers

:)

Verwijderd

intel inf files heb je nodig (zo staat het omscheven)
Die staan op de msi cd.

Zal even kijken voor een link
meuktracker: Intel INF Update Utility 7.2.2.1006

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link...gaan we proberen (nogmaals)

vind het aleen zoow vaag da die kaart temp maar rond de 45 blijft... 8)7

en helaas het maakt geen snars uit :|

inf drivers geinstaleerd...kaart drivers verwijdered...reboot ..kaart drivers opnieuw geinstaleed..reboot

test...en :'(

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 23:10 . Reden: drivers gedaan ]

Verwijderd

Topicstarter
Update...

nieuwe windows...Mamabord drivers Kaart drivers 1`spel...nog steeds laag |:( |:(

*maakt het raam vast open *

8)7 snappen jullie het nog

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:56
Als alles werkt enkel je FPS varieert enorm dan is je mainboard iig niet kapot.
Wellicht is het of een driver probleem dat conflicten geeft / resources vreet, of je grafische kaart is kapot.

Heb je al geprobeerd om er een andere grafische kaart in te steken?
En zijn het enkel die 2 spellen of ook andere spellen?

[ Voor 24% gewijzigd door The Source op 30-12-2006 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb geen andere grafische kaart...krijg geen artifacts of wat dan ook...ding komt gewoon niet op stoom

en is in andere spellen ook ja |:( |:(

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Probeer eens een benchmark die onderdelen afzonderlijk test. (CPU, Geheugen, disk enz.) zoals Sisoft Sandra of Everest. Misschien dat daar iets uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Everst draait nu een halfuur te benchmarken ...niks byzonders te melden..
sandra wouw niet opstarten :?

Verwijderd

Topicstarter
8)7 nog steeds werkend..benchmarked kwam cpu temp niet boven de 56 graden uit...volle 100% load.. mem geen errors Videokaart komt nog steeds niet boven de 45 graden uit... :O

jullie zijn weer
O-)

net in de bios de pci-e uitgezet en gewoon op pci gedraait en voila...zelfde fps...
dus moederbord stuk?

:/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 17:36 . Reden: update ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
PCI-E uit? 8)7 huh...

Reset zowieso je bios nog maar een keer voordat je weer verder gaat (just in case)

Heb je ooit een programma zoals Riva-Tuner gedraait, dit ivm het feit dat de videokaart maar zo low-temp blijft.. mijn 6600GT schiet al wel eens naar 100C en mag iets van 150C worden. Probeer ook eens een iets oudere driver.

Heb je toevallig een vriend(in) in de buurt die ook een PCI-E systeem heeft? dan kun je daar even de videokaar testen.

De voltages van de voeding kun je het beste uit meten met een goedkope multimeter (10€) doe er 1 in de zwarte en 1 in de rode of de gele (+5 of +12V) de de voltages mogen (uit mijn hoofd) tussen de 4,75~5,25 en 11,4~12,6 zitten voordat je 100% zeker weet dat het je voeding is, hang je multimeter eraan en game maar even wat, kijken of er grote fluctuaties in zitten.

Heb je trouwens wel de extra power supply aan je videokaart vast gemaakt van uit je voeding?

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Topicstarter
;) pci-e uit in de bios...oftewel bios setting pci-e naar pci gezet dus draait op pci snelheid...kan in msi bios

ik heb riva tuner geprobeerd ja...doet aleen niks ? 8)7 :?

heb niet zoow 1 2 3 iemand met een pci systeem.. :/

zal morgen de multimeter aan de voeding hangen ...kijk daar hebben we wat aan _/-\o_

en die power op de videokaart zit erop hoor...2 molexen op een verloop zoow van de voeding op de kaart d:)b

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2006 20:52 . Reden: spelling ]

Verwijderd

Topicstarter
Update ...

5.13/20 volt

11.7 12.2 volt

schommelt het tussen..dus de voeding is goed

up too you again :P

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Jeej mijn beurt! ;)

Ok, voeding is inderdaad netjes, wat ik zelf een keer heb gehad is dat de zelfde lijn molex connectoren (ik had 3 lijnen met elk 2 stekkers) zowel op mijn hardeschijf als op mijn videokaart zaten (mijn videokaart heeft er maar 1 nodig) Dit zorgde ervoor dat mijn HD niet genoeg stroom kreeg, (ondanks dat ik een 420W voeding heb met een AMD2400+ en een 6600GT) wat ik toen gedaan heb is de videokaart op een apparte lijn gezet en de HD ook, het probleem was weg (random opspinnen)

Misschien kun je proberen als je genoeg plek hebt (of even wat apparaten uit laten) om bijvoorbeeld van 2 verschillende lijnen de molexen in je videokaart te stoppen, en proberen om deze 2 lijnen door niks anders te laten belasten, (gebruik de 3e lijn even voor je primaire HD) en kijken wat er dan gebeurt.

Ik vroeg of je rivatuner gebruikt had omdat ik wilde weten of je misschien per ongeluk aan de 2D en 3D MHZ instellingen hebt gezeten. Je kan in riva tuner ook nakijken of je mhz-en wel omhoog gaan als je naar een game schakelt (weet zo 1,2,3 niet waar maar er zit ergens een grafiekje van je GPU clock)

~ Mijn prog blog!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 14:09:
Everst draait nu een halfuur te benchmarken ...niks byzonders te melden..
sandra wouw niet opstarten :?
sandra heeft dat zelfde probleem hier... probeer sandra engineering (die zou wel moeten werken)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Verwijderd

Topicstarter
| 31-12-2006 | 10:59:08 | 3396 MHz | 0° C | 35° C | 0° C | 1,89 V | 0,74 V | 3,25 V | 5,00 V | 12,29 V | 0,00 V | 0,00 V | 0 RPM | 1569 RPM | 0 RPM |

readout van moederbord monitor...

zal eens in die rivaturner gaan graven....

zoow heb ik alles al aangesloten ...vanuit de voeding

;)

-----update

kaart schakelt ook over van 275 naar 450 mhz dus dat is dan ook uitgesloten :D

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 11:08 . Reden: update ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Geheugen is nog niet aan de orde geweest. Draai misschien eens een memcheck.

Verwijderd

Topicstarter
Edgarz schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:10:
Geheugen is nog niet aan de orde geweest. Draai misschien eens een memcheck.
:D met wat?

:9 ben lui vandaag... 8)7

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:48:
[...]

:D met wat?

:9 ben lui vandaag... 8)7
Met memcheck ;)

Verwijderd

Topicstarter
:*)

|:( heb geen floppy drive in deze pc
en geen lege cds waar ik wat op kan fikken |:(

nog meer dingen die ik vanuit windows kan draaien? :D

• Remond_FRL
  • Laatst online: 25-05 17:03
usb stick ?

edit:
en memcheck draai je VOOR windows
dus zorg dat je 'first boot device' je usb stick is waar je memtest op hebt

[ Voor 84% gewijzigd door Remond_FRL op 01-01-2007 11:48 ]

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Verwijderd

Topicstarter
:D heb ook geen usb stick :D

ben zeer minimaal in pc spulletjes :)

kom ook maar net kijken :9

• Remond_FRL
  • Laatst online: 25-05 17:03
een andere pc waar je even een floppy uit haald en tijdelijk gebruikt?

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Verwijderd

Topicstarter
:*) heb een floppydrive ingebouwd..en memtest gedraait..0 errors...

ik ga em vanacht constant laten draaien en kijken wat eruit komt

:) wat blijft er nouw nog over..? als de mem goed is?

|:(

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
in spel goede viedo modus? Software/OpenGL/Direct3D ?
en misschien toch de videokaart..

Ctrl+k

Verwijderd

Topicstarter
:) Hele nacht die memtest laten draaien

0 errors :*) :+

hoe kan ik checken of me videokaart stuk is...??

bij games schakelt die over naar 3d mode,dwz van 275 naar 450 mhz gechecked in riva tuner

|:(

• ArcticWolf
  • Niet online
je moet eens minder vragen en meer zoeken....
gooi er een benchmark tegen aan die dat ding tot ze'n max blijft pushen.

3d mark bv.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Je kunt is ff kijken of je videokaart zijn 3d clock wel behoudt.
Je installeert ATI-tool even en je zet de hardwaremonitor van rivatuner aan. Zorg dat de clocksnelheden weergegeven worden en start dan de 3d modus van ATI-tool.

Houdt dan goed in de gaten of je videokaart zijn 3d clock van de core vasthoudt. Dus 450 Mhz en of hij niet tussentijds terugclockt. Ik heb wel eens gelezen dat videokaarten als ze te hoog geclocked worden terugclocken naar veilige snelheden. Je hebt niks overclocked maar als iets dergelijks gebeurd is er misschien toch iets mis met je videokaart.

Je zou ook nog eens kunnen proberen voor elke voedingsaansluiting op je videokaart een aparte voedingslijn te gebruiken. Nu splits je hem op van 1 lijn en misschien kan deze net niet genoeg leveren. Ik las al eerder dat een HDD en videokaart op 1 voedingslijn problemen kon geven ik las alleen niet of je daar al iets mee gedaan hebt.

Het is inderdaad slim om eens een benchmark te draaien om te kijken of je kaart wel gewoon zijn normale scores haalt. Dan moeten we het probleem ergens anders zoeken dan in de hardware.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernie op 02-01-2007 22:49 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou het mobo verdenken, het heeft slechts single channel PC3200 en je processor heeft meer geheugenbandbreedte nodig om op volle kracht te kunnen draaien. Check de reviews van de overstappen van bandbreedte van 400MHz FSB (hier zit je nu) naar 533MHz en zelfs richting 800MHz. Een upgrade naar een nieuwere mobo kan je ineens volledig voor Core 2 Duo compartibel maken. Zo te zien is het geen verloren geld om je mobo up te graden tot iets degelijks.
MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 94

Was je systeem altijd al zo traag geweest of is het een recent probleem? Dit gaat veel uitmaken, in welke richting we moeten zoeken. Indien het een recent probleem is, dan zouden we naar de oorzaak van het probleem zoeken ipv zomaar een mobo vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 02-01-2007 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok heb 3dmark05 gedraait en dit komt eruit 5470 punten

staat op die pagina dat dit bij de angzaamste systeemen hoort

de videokaart klokt niet terug..heb ik al gekeken eerder..
en de voeding staat zoow aangesloten zoals eerder in de bescreven post...waar ik antwoord op gegeven had

ander moederbord... kan ik beter een moederbord geheugen en cpu kopen...ben ik weer upto date

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sorry, maar dit gaat ondertussen echt nergens over...

Yozzer, je post van alles en nogwat met sloten vol smileys, maar inhoudelijk doe je maar wat aannames die je nergens controleert (die PCI vs PCIe setting in je BIOS bijvoorbeeld gaat over welke display adapter als eerste geinitialiseerd wordt, heeft niets met snelheid te maken), en zoals al opgemerkt is, heb je een van de meest fundamentele aspecten van performance, namelijk geheugenbandbreedte, volstrekt genegeerd. Als je dit systeem gaat vergelijken met dual-channel systemen is het niet gek dat deze slechter presteert. Vergelijk geen appels met peren.

Begin dus even om alles goed op een rij te zetten en je systeem met gelijkwaardige (dus niet alleen CPU en VGA, maar ook zelfde chipset en mem config) te vergelijken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.