Toon posts:

[CSS] kan rechts uitlijnen + negatieve indent?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met een menu in css:

testerdetest

Nu dacht ik de tekst rechts uit te lijnen, maar toch zou de tekst nog een beetje terug naar links moeten inspringen zodat ie niet tegen de rand van de bg-image plakt. Wou het vrij simpel fixen via een negatieve indent, maar helaas blijkt dit niet te kunnen bij een list?
Ook margin / padding right aanpassen heeft effect op de hele knop ipv enkel de tekst.

Iemand al ooit een gelijkaardige zaak voor gehad?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Je kan toch gewoon een padding-right op je A-elementen zetten en dan de width wat kleiner?

Intentionally left blank

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
eerst je margins en paddings op 0 zetten, list-style-type op none zetten en dan verder gaan pielen.

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
ik zou er een transparant plaatje van een door jouw gekozen grootte naast de tekst zetten :P
of de A een transparente border-right geven van een bepaalde dikte :P

even serieus...
zoals al werd gezegd, de padding-right van de LI of de margin-right van de A zou een van de oplossingen kunnen zijn...

een vraagje aan de experts hier...
in zo'n geval...waarom zou wel wel/geen padding/margin gebruiken en wanneer wel/niet?

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
in zo'n geval...waarom zou wel wel/geen padding/margin gebruiken en wanneer wel/niet?
Dat verschilt per geval. Je kiest iets dat cross-browser werkt en logisch en flexibel is.

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:23:
Je kan toch gewoon een padding-right op je A-elementen zetten en dan de width wat kleiner?
ai.. ik moet 't allemaal nog beetje beginnen begrijpen denk ik :x
dit werkt, maar ik snap niet goed waarom.

De a-links hebben toch een plaatje in de background (85px in dit geval); hoe kan het dan dat als ik het width smaller maak (75px in dit geval), en een padding-right meegeef - de plaatjes toch nog volledig worden weergegeven? (en enkel de tekst inspringt?)

Sorry als dit een domme vraag is, maar ik zie nog even niet hoe het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 22:33 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Simpel: in standards-compliant mode wordt de totale breedte van een element bepaald door de width + padding-left + padding-right + border-left-width + border-right-width
Dat is de definitie van het zogenaamde w3c box-model aka border-box-model :)

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
aja nu zie ik het eindelijk.. padding "duwt" het element als het ware verder open zodat de achtergrond erdoor komt, terwijl mijn tekst gewoon tegen de rechterkant van m'n opgegeven width kleeft.

hehe jezus duurde even voor ik dit door had *blush*
dankje voor de toelichting!
Pagina: 1