[Gnome] Inloggen zonder wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Hee,

Ik ben een laptop aan het instellen voor gebruik door mijn familie. Ik heb een gast account aangemaakt en ik wil dat mijn familie daaronder kan inloggen zonder wachtwoord. Ik heb mijn eigen account al verborgen.

Ik heb de optie gevonden dat hij nu na 10 seconden inlogt als gast. Maar ik zou eigenlijk willen hebben dat als ze gast aanklikken (ik heb de "klik interface" van de gnome login manager) ze zonder wachtwoord in te vullen worden ingelogd.

Ik ben me ervan bewust dat er 10 (betere) manieren zijn om dit aan te pakken maar ik ben gewoon benieuwd of het op deze specifieke manier ook kan.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Welke distributie gebruik je? En wat bedoel je precies met een gastaccount?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon die user `gast` geen password geven? Heeft in principe weinig met Gnome te maken, meer met het onderliggende user-management, zoals `shadow` (geloof ik).

passwd gast

En dan 2x op enter drukken.

Mocht ie dat niet accepteren, dan kun je altijd nog het wachtwoord in /etc/shadow verwijderen. Eventjes kijken bij andere users in welk 'veld' 't wachtwoord hoort te staan (hier is 't 't 2e veld) en die vervolgens leegmaken. (Moet wel als root.) 't Wordt dan zoiets als:
gast::13332:0:99999:7:::

Vaak staat er bij in-actieve accounts een "x" of "!" als password, wat uiteraard een ongeldige (MD5-)hash is, zodat diegene nooit in kan loggen. (Wat de user ook invult, er komt nooit "!" of "x" uit een (MD5-)hash. Maar op mijn systeem werkt een compleet leeg password wel :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

In /etc/passwd en in /etc/shadow is het wachtwoord altijd het tweede veld. Een ! of een * betekent 'account locked', een x in /etc/passwd verwijst door naar /etc/shadow.

Verwijderd

in gnome beheer -> aanmeldvenster -> time login instellen

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 14:36:
in gnome beheer -> aanmeldvenster -> time login instellen
Ik heb de optie gevonden dat hij nu na 10 seconden inlogt als gast. Maar ik zou eigenlijk willen hebben dat als ze gast aanklikken (ik heb de "klik interface" van de gnome login manager) ze zonder wachtwoord in te vullen worden ingelogd.
Lezen is ook een vak ;)

0.0

Verwijderd

(oeps sorry, dat was niet je vraag :))

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 18:45 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan één user standaard inloggen ja :). Analoog met de functie op Windows.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Osiris schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 01:26:
Gewoon die user `gast` geen password geven? Heeft in principe weinig met Gnome te maken, meer met het onderliggende user-management, zoals `shadow` (geloof ik).

passwd gast

En dan 2x op enter drukken.

Mocht ie dat niet accepteren, dan kun je altijd nog het wachtwoord in /etc/shadow verwijderen. Eventjes kijken bij andere users in welk 'veld' 't wachtwoord hoort te staan (hier is 't 't 2e veld) en die vervolgens leegmaken. (Moet wel als root.) 't Wordt dan zoiets als:
gast::13332:0:99999:7:::

Vaak staat er bij in-actieve accounts een "x" of "!" als password, wat uiteraard een ongeldige (MD5-)hash is, zodat diegene nooit in kan loggen. (Wat de user ook invult, er komt nooit "!" of "x" uit een (MD5-)hash. Maar op mijn systeem werkt een compleet leeg password wel :)
Hee bedankt. Dit ga ik eens proberen. Na passwd twee keer op enter hengsten werkt niet. Dat had ik al geprobeerd. Maar even handmatig /etc/passwd leeghalen klinkt wel goed.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 20:30

Super_ik

haklust!

DumbAss schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:12:
[...]

Hee bedankt. Dit ga ik eens proberen. Na passwd twee keer op enter hengsten werkt niet. Dat had ik al geprobeerd. Maar even handmatig /etc/passwd leeghalen klinkt wel goed.
leeg password mag alleen als root worden toegekent
#passwd gast

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Pagina: 1