Wanneer sprake van 'gezamenlijk huishouden' bij zorgtoeslag?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.812 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Laatst kreeg ik zo'n mooie enveloppe binnen met daarin een formulier waarop mijn toetsinginkomen en berekende zorgtoeslag wordt vermeld. Ik heb maar een bijbaan dus krijg ik de volle mep: 37€ per maand.

Nu wil het feit dat ik drie maanden geleden bij mijn vriend ben gaan wonen. Om nu te berekenen of ik nog steeds recht heb op zoveel zorgtoeslag, moet ik een aantal vragen beantwoorden waaruit zal blijken of mijn vriend mijn fiscale partner is of niet.
Bij het invullen van die vragen is haast alles 'nee:' geen geregistreerd partnerschap, geen kinderen, blablabla.
Maar bij de laatste vraag zit het pijnpuntje: 'is er sprake van een gezamenlijk huishouden?'
Tja, wat verstaat de belastingdienst onder gezamenlijk huishouden? De website zelf geeft geen definitie. De belastingtelefoon geeft geen echt duidelijke definitie; zij zeggen dat voor en gezamenlijk huishouden geen sprake hoeft te zijn van gedeelde financien (die wij ook niet hebben).
Googlen op 'gezamenlijk huishouden' geeft de volgende hit
De voorlichting: "Er is vrijwel nooit sprake van een toeslagpartner bij studenten in een studentenhuis. Bij een gezamenlijk huishouden moet je denken aan de volgende zaken. De een kookt, de ander wast. De een verzorgt de ander bij ziekte. En natuurlijk moet je de kosten voor het huishouden uit een gezamenlijke pot betalen."
Wij betalen absoluut niet uit een gezamenlijke pot.
Echter:
Een toeslagpartner is een echtgenoot of een geregistreerde partner (...)
Een medewerker van de Belastingdienst zegt desgevraagd dat veel afhangt van individuele omstandigheden. Belangrijk is of er meerdere studenten staan ingeschreven op één woonadres. Wie een eigen kamer heeft in een studentenhuis, kan een eigen woonadres hebben en daar voor de belastingdienst alleen wonen. Maar het kan ook zo zijn dat diegene dat woonadres deelt met anderen. Een andere factor is of het huis tien deurbellen heeft of dat de studenten dezelfde bel delen.
Dus wat is nu precies het criterium?
De mevrouw van de belastingdienst vroeg of we in hetzelfde bed sliepen. Zo ja, dan voeren wij een gezamenlijk huishouden.
Maar; onze financien zijn strikt gescheiden en ik studeer nog. Als mijn vriend mijn toeslagpartner wordt, ga ik €37-€14= €23 erop achteruit - een belachelijk hoog bedrag en mijn vriend gaat die extra kosten echt niet betalen - dit immers omdat wij de financien niet delen.

En dan:
Goed Nieuws! Na een telefoontje met de belastingdienst (0800-0543) bleek dat als 2 of meer studenten de kosten van huur en energie gezamenlijk delen, dit niet wordt gezien als het voeren van een gezamelijke huishouding. Volgens de belastingdienst mag onderstaande vraag met NEE worden beantwoord!
Dus een mooie tegenspraak.

Ik ben ongetwijfeld niet de enige die zit met dit probleem. Ik heb een wijzigingsformulier aangevraagd omdat ik meer verdien dit jaar (mijn zorgtoeslag zou daar niet minder van worden) maar ben te eerlijk geweest tegen de mevrouw van de belastingtelefoon: ik heb gezegd dat we in 1 bed slapen. Er wordt wel gezegd dat je voor elkaar moet zorgen voor en gezamenlijk huishouden, maar als ik ziek ben laat ik me door mijn moeder verzorgen :+ (bij wijze van spreke)

Kortom: hoe letterlijk zal ik deze beschrijvingen nemen om het voordeel van de twijfel te nemen, of zal ik heel eerlijk zijn en € 23 per maand meer betalen voor mijn zorgverzekering?

En hoe lossen jullie dat op?

Ik wil graag jullie onderbouwde mening. Ik weet dat het bewust opgeven van onjuiste gegevens fraude is, maar als je het heel erg letterlijk neemt, doe ik niets fout. Dus mijn vraag is aan jullie: hoe letterlijk nemen jullie de beschrijving van de belastingdienst?

If you can't write, there is nothing left.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

De mevrouw van de belastingdienst vroeg of we in hetzelfde bed sliepen. Zo ja, dan voeren wij een gezamenlijk huishouden.
:D

Ik hou me in mijn beroep bezig met de WWB, bijstandswet en daarbij wordt een gezamenlijke huishouding niet vastgesteld op basis van het sexleven maar op de vraag of men gezamenlijke dingen heeft. Denk aan de zorg voor elkaar door de kosten van huur, energie e.d. te delen. Dat is bij jullie wel het geval, immers leven jullie samen en delen jullie kosten. Imho is er op het eerste gezicht dus sprake van een gezamenlijke huishouding, ik weet alleen niet of de WWB-definitie ook gebruikt wordt bij het vaststellen van de zorgtoeslag. Ik vermoed van wel :)

offtopic:
Dit is trouwens meer een WI-vraag dus gaat hij daarheen

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Zoals ik in mijn SP al zei: in principe delen wij de kosten niet. Boodschappen, hypotheek, extra kosten aan het huis - het wordt allemaal door mijn vriend betaald. Ik leg er geen cent aan bij (theoretisch gezien - en daar gaat het nu om: het theoretische deel)

Dat het niet vast te stellen is op grond van seksleven leek mij ook al apart, maar het ging er om of we in dit huis een eigen kamer hebben die ook op slot kan.

Hoe groot is het risico op controle?

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ranewen schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:54:
Dat het niet vast te stellen is op grond van seksleven leek mij ook al apart, maar het ging er om of we in dit huis een eigen kamer hebben die ook op slot kan.

Hoe groot is het risico op controle?
Jij woont bij hem in en hij heeft een eigen (huur/koop)woning? Dan ligt het eraan wat jij bijdraagt. Gaan jullie samen boodschappen doen? Slapen jullie op dezelfde kamer? Eten jullie samen? Gaan jullie samen op vakantie? Zo ja, dan is het een gezamenlijke huishouding zelfs al betaal je niet mee in de kosten van huur/hypotheek en gas, water, licht.

Dat is iig de standaarddefinitie als we het over bijstand hebben. Ik heb geen idee hoe de controle is van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16326

In plaats van na te denken over hoe groot het risico op controle is, kun je denk ik beter nadenken wat die 12X23 euro nou werkelijk voorstelt. Als je 276 euro op jaarbasis niet kunt missen, tja.. dan heb je ergere problemen om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
Ranewen schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:42:
Maar; onze financien zijn strikt gescheiden en ik studeer nog.
Ranewen schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:54:
Zoals ik in mijn SP al zei: in principe delen wij de kosten niet. Boodschappen, hypotheek, extra kosten aan het huis - het wordt allemaal door mijn vriend betaald. Ik leg er geen cent aan bij (theoretisch gezien - en daar gaat het nu om: het theoretische deel)
Mbt het gescheiden financiele huishouden: natuurlijk heb je geen financieel gescheiden huishouden wanneer de ene partner alles betaalt voor de ander. Het zou financieel gescheiden zijn wanneer ieder zijn eigen deel zou betalen. Onder jouw interpretatie zou elke niet werkende huisvrouw financieel onafhankelijk zijn van haar man.

Mbt het niet financiele gedeelte kan ik er niets zinnigs over zeggen. Wel zou het mij verbazen wanneer twee samenwonenden partners onder deze defnitie uit zouden kunnen komen.

Het nemen van bronnen die een antwoord proberen te geven vanuit de positie van samenwonende studenten is overigens een moeilijke. Er wordt immers vanuit een bepaalde context geredeneerd die je dan zelf probeert om te buigen in je eigen context, maar dat gaat voorbij aan andere criteria die dan een rol spelen. In aanvulling op SDD kom ik de volgende definitie tegen als antwoord op kamervragen mbt de zorgtoeslag:
3. In welke wetgeving ligt de definitie van gezamenlijk huishouden vast?
Hoe kan iemand aan het begin van het jaar weten of er tenminste zes maanden
lang een gezamenlijke huishouding gevoerd zal worden?
3. Het begrip gezamenlijke huishouding is in de Algemene wet
inkomensafhankelijke regelingen niet gedefinieerd. Het begrip gezamenlijke
huishouding en de materiele beoordeling daarvan wijkt niet af van het begrip en
de beoordeling daarvan zoals dat in de sociale zekerheidswetgeving wordt
gebruikt.
SDD kan dit beter beantwoorden dan ik, maar uit de gevallen die ik ken volgt hieruit dat jullie een gezamenlijk huishouden voeren (vergelijk bv met bijstand). Even doorgooglen leidt tot een definitie in de algemene bijstandswet:
Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins. Beide elementen dienen dus tegelijkertijd aanwezig te zijn: hoofdverblijf in dezelfde woning én wederzijdse verzorging, tenzij zich één van de hieronder beschreven limitatief opgesomde situaties voordoet waarin de gezamenlijke huishouding "in ieder geval aanwezig wordt geacht". "Blijk geven zorg te dragen voor elkaar" hoeft dan niet te worden aangetoond. Bij "dan wel anderszins" kan worden gedacht aan bijvoorbeeld een gezamenlijke verzekering of bankrekening, een gezamenlijke vakantie, gezamenlijke boodschappen of gezamenlijk gebruik van de auto, hulp bij ziekte of dat één van de partners bepaalde huishoudelijke taken op zich neemt.
Let trouwens ook even op fiscaal partnerschap. Dit is vrijwillig en heeft in potentie voordelen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een onbenut deel van je heffingskorting alsnog benut kan worden, of een grotere vermogensvrijstelling (voordeel voor je vriend, maar dan is het een kwestie van onderhandelen ;)). Reken dit toch eens door mbv het aangifteprogramma van de belastingdienst.

[ Voor 52% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2006 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ranewen schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:42:
Je moet die definitie even andersom lezen. Je bent geen gezamenlijk huishouden als je alle kosten verdeelt over alle aanwezige personen. Dus telefoontikken bijhouden, een bierafstreeplijst op de koelkast; als je als je samen gaat winkelen alleen je eigen dingen afrekent, als je naar rato van de grootte van je slaapkamer meebetaalt aan de huur. Zeg maar al die dingen die studentenhuizen doen, omdat het de enige manier is om de kosten eerlijk te verdelen. Zodra je met z'n 2en 1 pak melk hebt, zonder naam erop, heb je in principe een gezamenlijke huishouding.

In de praktijk kan een studentenhuis natuurlijk best wel wat losser georganiseerd worden, maar het principe is duidelijk: je woont bij elkaar in huis, maar de financien zijn strikt gescheiden. Geen enkele student gaat de kleren van z'n huisgenoot betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRBaboon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02-2009
Rukapul schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:19:
Let trouwens ook even op fiscaal partnerschap. Dit is vrijwillig en heeft in potentie voordelen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een onbenut deel van je heffingskorting alsnog benut kan worden, of een grotere vermogensvrijstelling (voordeel voor je vriend, maar dan is het een kwestie van onderhandelen ;)). Reken dit toch eens door mbv het aangifteprogramma van de belastingdienst.
Inderdaad. Als jij nauwelijks inkomen hebt, en je partner een normale baan, dan kan het heel gunstig zijn om gezamenlijk belastingaangifte te doen. Omdat je partner dan gebruik kan maken van het onbenutte deel van jouw heffingskorting. En dit voordeel kan een stuk meer zijn dan de 12 x 23 euro. Als jij nog studeert kun je geloof ik ook nog weer je studiekosten aftrekken van de belasting. Oftewel, doe eens een proefberekening met het aangifteprogramma van de belastingdienst. Ik verwacht dat je dan gunstiger uitkomt als je fiscaal partners bent (en dan dus automatisch ook zorgtoeslagpartner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 18:45
Ik werk bij de afdeling Belastingdienst/Toeslagen. Ik zal morgen vragen hoe het precies zit.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:50
Mijn voormalige huisgenoot in een studentenhuis was mijn fiscale partner (voordelig omdat ik veel, en hij niet, werkte) en ook mijn toeslagpartner. Ken veel meer studenten met dezelfde constructie. Deze keuze was volgens mij vrijwillig. De toeslag was namelijk hoger met een toeslagpartner, vandaar de keuze. Ik weet niet of het in dit geval verplicht is om je vriend als toeslagpartner op te geven.

Ik zou wel eens kijken naar fiscaal partnerschap, zoals eerder gezegd kan dat aanzienlijke belastingvoordelen opleveren.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
[b][message=27201952,noline].
Ik heb een wijzigingsformulier aangevraagd
Het gaat sneller als je de wijziging via http://www.toeslagen.nl/download/21.html doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
argro schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:41:
Mijn voormalige huisgenoot in een studentenhuis was mijn fiscale partner (voordelig omdat ik veel, en hij niet, werkte) en ook mijn toeslagpartner.
Ken veel meer studenten met dezelfde constructie. Deze keuze was volgens mij vrijwillig. De toeslag was namelijk hoger met een toeslagpartner, vandaar de keuze.
Klopt: voor partner + toeslagpartner maximaal 1156 euro (afhankelijk van gezamelijk inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
argro schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:41:
Mijn voormalige huisgenoot in een studentenhuis was mijn fiscale partner (voordelig omdat ik veel, en hij niet, werkte) en ook mijn toeslagpartner. Ken veel meer studenten met dezelfde constructie. Deze keuze was volgens mij vrijwillig. De toeslag was namelijk hoger met een toeslagpartner, vandaar de keuze. Ik weet niet of het in dit geval verplicht is om je vriend als toeslagpartner op te geven.

Ik zou wel eens kijken naar fiscaal partnerschap, zoals eerder gezegd kan dat aanzienlijke belastingvoordelen opleveren.
Hoewel dit leuk klinkt voldoen 2 studenten die woonachtig zijn in hetzelfde huis waarschijnlijk niet aan de definitie van gezamenlijk huishouden. Gezamenlijk huishouden is een voorwaarde voor fiscaal partnerschap. Hier zijn kamervragen over beantwoord door het ministerie:
4. Onder welke precieze voorwaarden voeren studenten een gezamenlijke
huishouding?
4. Tijdens de Kamerbehandeling van de Algemene wet inkomensafhankelijke
regelingen is aangegeven dat er van een gezamenlijke huishouding sprake is als
twee ongehuwden hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben, waarbij zij blijk
geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage
in de kosten van de huishouding dan wel anderszins. Studenten die in een
studentenhuis wonen, waarbij ieder voor zich een huurcontract met de eigenaar
van het studentenhuis heeft afgesloten, zullen veelal geen gezamenlijke
huishouding voeren. De motieven voor het wonen op één adres worden niet
ingegeven door de wens zorg te dragen voor elkaar. In dergelijke gevallen
spelen louter economische en praktische motieven een rol. De medestudenten
waarmee de woning wordt gedeeld vormen een toevallige groep mensen met
dezelfde woonwens: betaalbare studentenhuisvesting. Het gebruik van de
woning wisselt regelmatig. In de praktijk doen zich echter ook situaties voor
waarbij twee studenten samen een huurcontract afsluiten met een huiseigenaar.
Samen richten zij de woning in en gebruiken zij de gemeenschappelijke ruimtes,
beiden leveren - al dan niet naar draagkracht - een bijdrage in de huishouding.
In zo’n situatie zal er veelal wel sprake zijn van een gezamenlijke huishouding.
Tussen deze twee casusposities zijn nog diverse vormen van gezamenlijke
bewoning door studenten te onderkennen. Van geval tot geval zal aan de hand
van de precieze situatie beoordeeld moeten worden of er sprake is van een
gezamenlijke huishouding.
Als dat niet het gewenste resultaat geeft dan vermoed ik binnenkort een noodwetje.
Toen begon de eindeloze ellende van de verkeerde brieven, bellen, verkeerde brieven, bellen, verkeerde acceptgiro's, ..., onverklaarbare bedragen, ..., ..., etc. pas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:50
Die kamervragen zijn van 04-11-2005 en mijn belastingaangifte, en die van vele anderen, over 2005 is wel goedgekeurd. Met een huisgenoot als fiscale partner.

De omschrijving is ook nogal vaag vind ik. Je kunt bijvoorbeeld best een eigen huurcontract hebben maar wel gezamenlijk gemeenschappelijke ruimtes (huiskamer, douche, toilet en keuken) gebruiken en inrichten. Ook leveren beide studenten een bijdrage aan de huishouding door bijvoorbeeld om de beurt de keuken schoon te maken.

Is een gezamenlijk contract een voorwaarde voor een fiscaal partnerschap of de manier waarop je met elkaar samenwoont?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Rukapul schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:04:
[...]
Toen begon de eindeloze ellende van de verkeerde brieven, bellen, verkeerde brieven, bellen, verkeerde acceptgiro's, ..., onverklaarbare bedragen, ..., ..., etc. pas :X
Slechte ervaring met het digitaal doorgeven van een wijziging?

Met een "papieren" wijziging/aanvraag heb je een even grote/kleine kans dat het fout kan gaan, misschien wel groter. De wijziging/aanvraag wordt nadat het is ontvangen door de Belastingdienst gedigitaliseerd in Heerlen. En in dat proces zou iets fout kunnen gaan.

Pagina: 1