Nieuwe notebook voor vriendin Budget max 800 euro

Pagina: 1
Acties:

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik wil een leuke notebook voor mijn vriendin kopen. Eigelijk wil ik er niet meer dan zo'n 650/800euro aan uitgeven. Zelf heb ik een XPS maar dat is een beetje overdreven voor haar.

Er zijn een paar eisen naast het standaard werk als internetten en office. Zo vind ze het leuk om af en toe een spelletje te spelen. Geen medieval II ofzo, maar wel spellen als The Sims 2 of online spelletjes.

Nu heb ik zelf gekeken naar de Dell 1501: specs

AMD® Turion 64 Mobile-technologie MK36
15,4-inch XGA TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
1.024 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM
Harde schijf van 60 GB (5.400 rpm)
Vast intern 8x DVD+/-RW-combinatiestation met software
ATI Radeon® Xpress 1150 256 MB HyperMemory™
9-cel lithium-ion hoofdbatterij
Dell Wireless 1390 802.11g 54 Mbps draadloze minikaart18
Microsoft® Works 8.5 - Nederlands

De notebook is voor 764,60 euro te bestellen bij Dell.

Nu zit ik met het volgende. Ik wil het budget beperkt houden, maar wil niet dat mijn vriendin straks in de problemen komt bij bv spelletjes. Kan iemand mij vertellen of je met deze notebook bv de sims 2 vlot kan spelen, of dat je toch tegen de beperkingen van de grafische kaart aanloopt? Ik heb een poging gedaan reviews te vinden over de grafische kaart (volgens mij zit hier standaard een X300 ingebakken) maar ik vind alleen modellen van de desktop serie, niet voor notebooks. Ik heb dus geen idee voor de prestaties.

2e vraag. Ik heb nu gekozen voor een Turion, kost 50 euro meer.. Standaard zit er een Sempron 3500 in dit model. Maakt het voor een notebook als deze eigelijk nog uit :? ik bedoel: is het verschil tussen deze 2 modellen te merken of kan ik net zo goed kiezen voor de goedkoopste processor uitvoering?

Een goede desktop kan ik moeiteloos samenstellen. Ik zit nu alleen even met het probleem dat mijn vriendin een beetje lastig is ;) ze speelt bijna nooit spelletjes, maar wil het wel kunnen doen. Maar dan weer niet te zware enz enz. Je kent ongetwijfeld dit soort discussies met vrouw :)

Maw ik zoek een goede notebook voor een scherpe prijs. aanvullingen op dit verhaal zijn welkom!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 19:19
Antwoord op eerste vraag: X300 van ATI en de Sims 2 ik denk niet dat dit goed gaat werken. Ik heb hier een laptop van mijn vriendin met een X700 van ATI en die kan het net trekken.

Antwoord op tweede vraag: Turion is qua prestaties veel beter dan een Sempron. De Sempron mist het een en ander aan cache t.o.v. de Turion. Ik heb hier zelf een Turion MK36 en deze draait games in een aardig tempo.

De meeste laptops in die prijsklasse hebben of een betere processor (Core Duo/Solo etc) met een langzamere videokaart of andersom. Dus beter videokaart met een langzamere processor (Turion/Sempron/Pentium M etc).

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een laptop met een Radeon X700 of eentje met een nVidia videokaart. En dan de processor iets langzamer (Turion). Ik heb al even zitten neuzen maar kon zo snel even geen vinden.

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Komen er geen 89,- euro verzendkosten overheen? Dan is het toch een heel ander verhaal. Maar er zijn wel aardig leuke laptops te vinden, maar meestal is de videokaart onboard :/ . Willen die echt geen games afspelen?

Wil ze geen compacte desktop?

[ Voor 7% gewijzigd door hello_moto op 29-12-2006 00:23 ]

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Qua videokaart weet ik het niet cker of het wel zal draaien, maar een X700 en net aan draaien? Is dat niet een beetje overdreven? Een X700 moet het volgens mij echt wel normaal draaien. Volgens notebookreview.com is de X700 de oudere versie dat vervangen is door G7600 en X1600. En daar draaien makkelijk nieuwe games op (ik speel zelf HL2, CS:S, BF2142 etc.). Wss heeft je vriendin dan een x700 met verder gewoon kut specs.

En er staat gewoon X1150 en niet X300?

En x300 x700 etc komen bijna niet meer voor in laptops. Ze zijn al vervangen door nieuwere.

[ Voor 68% gewijzigd door BoyzNDaHood op 29-12-2006 00:32 ]

• xxxMaverick
BoyzNDaHood schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 00:28:
Qua videokaart weet ik het niet cker of het wel zal draaien, maar een X700 en net aan draaien? Is dat niet een beetje overdreven? Een X700 moet het volgens mij echt wel normaal draaien. Volgens notebookreview.com is de X700 de oudere versie dat vervangen is door G7600 en X1600. En daar draaien makkelijk nieuwe games op (ik speel zelf HL2, CS:S, BF2142 etc.). Wss heeft je vriendin dan een x700 met verder gewoon kut specs.

En er staat gewoon X1150 en niet X300?

En x300 x700 etc komen bijna niet meer voor in laptops. Ze zijn al vervangen door nieuwere.
Zoals ik het lees op de site van Ati (maar daarom vraag ik het hier juist, ik kan nergens goede gegevens vinden) is de X1150 gebaseerd op de X300 core en is hier dus mee vergelijkbaar. Op de duurdere Dell notebooks vind ik bijvoorbeeld de 1300 grafische kaart terug.

De verzendkosten voor Dell had ik er al bij gepakt.

En ik ben natuurlijk bereid te luisterne naar mensen die een goed alternatief hebben. Ik zie echter in deze prijsklasse allemaal ' integrated graphics' . Er staat wel overal vista compabitel bij. Zou een notebook die vista kan draaien ook niet gewoon met de Sims 2 enz overweg kunnen?

Nogmaals ik sta open voor suggesties

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
is het op moment niet slimmer om voor een laptop te gaan met een C2D? Ik heb zelf een CD en ben er zeer tevreden over, wordt niet echt warm en de batterij gaat vrij lang mee (heb 4 uur in de trein zitten photoshoppen, macbook), maar sinds de C2D nog zuiniger is en sneller lijkt me dat vrij goeie keuze... over videokaarten kan ik weinig zeggen, heb er weinig tot geen verstand van sinds me dat niet echt boeit :) doe niet aan spelletjes, wel aan grafische bewerkingen en compileren van dingen...
Ik ga wel binnenkort m'n 5.4k rpm schijf vervangen door een 7.2k (10k is zo duur :'() sinds dit niet meer grappig is... weet niet wat voor invloed 't heeft op games tho.. :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:30
Ik heb zelf de Inspiron 1501 met Turion TL50 en kan zeggen dat die zich qua energieverbruik gewoon kan meten met een C2D. Ik heb de 9-cell batterij genomen en haal daarmee 5 uur met een beetje (WiFi) internetten etc.

De videokaart heb ik me wel in vergist (X1150 lijkt veel beter dan X300), maar het voelt absoluut niet langzaam aan. Als ik iets kan doen om deze kaart te benchmarken (heb The Sims 2 niet), mail me dan even en dan wil ik wel helpen.

Hier vond ik nog wat benchmarks van de X300:

http://www.notebookcheck....y-Radeon-X300.2172.0.html

De X1150 is inderdaad een chipset met geintegreerde X300. Voor zover ik kan zien heeft die X300 in totaal 256MB HyperMemory waarvan 128MB shared.

Edit: er is net iets heel vreemds gebeurd met de instellingen van ATI Catalyst Control Center. Eerst gaf ie 256MB HyperMemory aan terwijl ik 128MB van m'n systeemgeheugen kwijt was. Daarnaast een core clock en memory clock van 100MHz. Na wat spelen met de instellingen staat ie nou opeens op 512MB HyperMemory terwijl ik 256MB van m'n systeemgeheugen kwijt ben. De core clock en system clock zijn naar 401MHz gegaan. Wat ik ook doe: deze instellingen kan ik niet meer veranderen. :S

Ik denk bij nader inzien dat de X1150/X300 in de 1501 helemaal geen eigen geheugen heeft. Hoe Catalyst Control Center op 512MB HyperMemory komt, is me een raadsel. SiSoft Sandra geeft 256MB video geheugen en 256MB systeem geheugen aan. :S

[ Voor 55% gewijzigd door mvdklip op 29-12-2006 09:16 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-01 23:37

alienfruit

the alien you never expected

Krijg je echt maar 90 dagen pickup and delivery?

• mvdklip
Als je daarvoor kiest, wel ja. Zelf zou ik er nooit voor kiezen eerlijk gezegd. Een reparatie aan een laptop kan toch behoorlijk duur uitpakken.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2

• xxxMaverick
mvdklip schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 08:39:
Als je daarvoor kiest, wel ja. Zelf zou ik er nooit voor kiezen eerlijk gezegd. Een reparatie aan een laptop kan toch behoorlijk duur uitpakken.
Je hebt natuurlijk gewoon langer garantie. Dit betekend alleen dat als hij binnen 90 dagen stuk gaat ze hem zelf komen halen, en anders moet je zelf opsturen..

• xxxMaverick
mvdklip schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 07:36:

De videokaart heb ik me wel in vergist (X1150 lijkt veel beter dan X300), maar het voelt absoluut niet langzaam aan. Als ik iets kan doen om deze kaart te benchmarken (heb The Sims 2 niet), mail me dan even en dan wil ik wel helpen.
Doe je wel eens andere spellen en/of grafische bewerkingen? Is er bijvoorbeeld een redelijk recent spel wat je wel eens speelt? zo ja, hoe gaat dat?

• xxxMaverick
Ik heb toch besloten een paar honderd euro meer uit te geven. Is nu een Core 2 duo geworden met een Ati X1400 kaart. Dan weet ik zeker dat hij redelijk mee kan komen voor de spellen die ze gaat spelen in ieder geval.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

• mvdklip
xxxMaverick schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 09:16:
Je hebt natuurlijk gewoon langer garantie. Dit betekend alleen dat als hij binnen 90 dagen stuk gaat ze hem zelf komen halen, en anders moet je zelf opsturen..
Nee, hoor:

90 Day Collect and Return Service includes:

* On-line and Telephone Support
Access to telephone and online support to help you resolve problems you may experience. Our comprehensive online support site has a range of support tools, downloads, and upgrades to help keep your system up and running.
* Collect and Return service valid for 90 days.
Dell's Collect and Return Service (CAR) ensures the collection, repair and return of your system within 6 business days, following phone-based troubleshooting.
* Please Note:
if you choose NOT to follow our recommendation, you will not be eligible for Dell's free Telephone Support after the initial 90- day period and will also have to pay for any repair service.

Wettelijk gezien heb je recht op langer garantie, maar er is een verschil tussen recht hebben en recht krijgen.

• mvdklip
xxxMaverick schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 09:18:
Doe je wel eens andere spellen en/of grafische bewerkingen? Is er bijvoorbeeld een redelijk recent spel wat je wel eens speelt? zo ja, hoe gaat dat?
Ik speel geen spellen, maar heb net 3DMark06 gedraaid en dat is echt een drama (<1 FPS bij alle tests; score van 230). Een absolute afrader voor games dus.

[ Voor 4% gewijzigd door mvdklip op 29-12-2006 11:33 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Er is een mooie HP voor rond de 750 euro, weet zo niet welk model, zie maar in de pricewatch:

AMD Turion 64 X2 TL-50 (Dualcore)
1024MB DDR2-667
Iets van 100GB HDD 5400rpm
Integrated nVidia GeForce 6150.

Verder is er nog de Asus A6M waar een variant van is die vergelijkbaar is. Die is iets duurder, maar dan krijg je wel tas, muis, 2 jaar garantie en een grotere accu.

Dat de Sims 2 een goede graka nodig heeft is non sense. Ik heb het bijna vloeiend kunnen draaien op een Athlon xp 1800+, 512MB en GeForce 2 400MX 64MB.

Als je echt wilt gamen dan heb je of een hoger budget nodig, of je moet modellen zoeken die uit de roulatie gaan.

Bovenstaande is een van de betere prijs kwaliteits laptops op dit moment als je niet hoeft te gamen. Wil je gamen dan moet je zo'n 1000 euro neertellen voor de laptop uit mn sig. Anders moet je naar oude modellen zoeken, denk aan:

Pentium-M/AMD Turion 64, 1GB, 80GB (soms zelfs nog 4200rpm) met een GeForce 6600/ATI X700. Maar dan zit je dus met oude troep...

[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 29-12-2006 12:00 ]

Pagina: 1