[CREATIVE] Connectie tussen de receiver en flexijack

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zyphrax
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Voor de overstap naar Vista Media Center, ben ik op zoek naar een nieuwe geluidskaart. Na wat zoekwerk kom ik bij een geluidskaart uit de Creative X-FI serie, vanwege kwaliteit, driver support en nu al werkende SPDIF functionaliteit onder Vista.

Mijn doel is om Media Center zowel op mijn TV speakers (voor gewoon TV kijken) als JVC home theater set (voor DVDs: DD/DTS) aan te sluiten.

De JVC home theater set heeft een Toslink-optical-IN en een Coax-IN.
De vraag is hoe sluit ik het home theater aan op de geluidskaart?

Ik las dat je simpelweg een mini-jack naar RCA kabeltje kan gebruiken om de flexijack port van de geluidskaart via COAX op het home theater aan kan sluiten. Werkt dat?

Creative zelf komt aan met een Digital I/O module, maar die is nergens te koop.
Ik heb al gezocht op het forum en in de FAQ, maar ik kan niet concreet een antwoord hierop vinden. Dit moet toch iets zijn waar veel mensen tegen aan lopen. Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt

Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:47
Ja dat werkt :). Gewoon een 3.5mm plugje naar een tulpconnector. Wel de driver instellen op SPDIF passthrough. Of het goed onder Vista werkt durf ik niet te zeggen (beta drivers enzo) maar onder XP werkt het prima.

[ Voor 31% gewijzigd door twiekert op 28-12-2006 22:19 ]

• Zyphrax
Thnx! Ik blijf het een beetje een vaag poortje vinden die flexijack. Het liefst zou ik de receiver met een optische verbinding aansluiten, omdat het minder storingsgevoelig is. Maar dat gaat niet direct op de flexijack volgensmij...

Op de creative fora zijn gemixte reacties op het SPDIF verhaal, er is gisteren wel weer een nieuwe driver gereleased met SPDIF passthrough dus dat geeft hoop

• Zyphrax
Hierbij mijn bevindingen tot nu toe (wellicht handig voor andere mensen)

Ik heb de Creative X-FI Extreme Gamer kaart gekocht. Bij de MediaMarkt aangezien hij bijna nergens los verkrijgbaar is (allemaal OEM). Daarbij heb ik een Toslink to Mini-Toslink converter gekocht. De flexijack poort van de Creative kaart kan direct een optisch signaal uitsturen, dus heb ik de converter in de poort gestopt en direct daaraan de Toslink kabel die naar de versterker loopt.

De ervaringen in Vista zijn met de laatste driver (28 dec 2006 - 2.13.0001) best goed. Als ik in Vista als primair output device SPDIF selecteer dan heb ik 5.1 geluid via de flexijack poort. Als ik echter als primair output device Speakes selecteer dan ben ik mijn 5.1 geluid kwijt. Voorlopig moet ik nu bij het TV kijken ook de versterker aan hebben staan, omdat in SPDIF modus er geen geluid richting mijn TV uitgezonden wordt via de groene poort.

Dat wordt vast weer gefixt in een toekomstige driver...