Imploderen monitor (CRT) ?

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 16328

Topicstarter
Ik heb enige tijd last van flikkeringen van het beeld, maar tot op heden nooit echt ernstig. Vandaag echter (10 minuten geleden) was de flikkering van het beeld duidelijk ernstiger dan voorheen.

Mijn vraag is dus hoelang kan ik nog gebruik maken van deze monitor?

Kan mijn monitor 17 inch CRT imploderen en wat zal hiervan het gevolg zijn?

Mijn monitor staat nu ongeveer 8 tot 9 uur aan :).

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 18:55
hangt de flikkering zeker af van de monitor en niet van de grafische kaart?
zelf heb ik ook ooit van die flikkeringen zoals dat de monitor opeens heel geel ziet en momenten later weer normaal.

maar een implosie lijkt me niet gemakkelijk voor te komen

edit: gebruiken tot het je echt stoort.

[ Voor 7% gewijzigd door gerre22 op 28-12-2006 20:37 ]

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
ik denk niet dat een CRT monitor zomaar kan imploderen.
flikkeren kan miss zijn vanwegen een kapote VGA poort of een slechte adapter?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet niet of je dat imploderen noemt, maar mijn vorige monitor is wel met een knal en een hoop rook aan zijn einde gekomen (het was 4 uur s'nachts dus dat was wel even schrikken ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 14:48

Edgarz

Tweako-active since1986

Weet niet of een CRT hetzelfde reageert als een TFT, maar mijn Yakumo TFT begon met flikkeren en viel na verloop van tijd regelmatig op zwart. Meestal iets wat te heet wordt binnenin of niet helmaal meer werkt.

Als er nog garantie opzit (merk CRT's hebben gemiddeld ca. 3 jaar garantie) , meteen even contacten met de fabrikant lijkt mij.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

poe mijn monitor op werk flikkert al 3 jaar, een paar klappen erop en ik heb er weer even geen last van.

moraal van het verhaal ..... niemand weet het
Totdat je hem na laat kijken, de kans op imploderen is wel heel erg achterlijk klein en is eerder een mechanisch defect e.g. teveel klappen erop ofzo

Iperf

Topicstarter
Ik zit nooit aan mijn monitor, laat staan dat ik erop sla ;).

Ik weet het niet zeker, maar ik heb volgens mij ergens gelezen dat imploderen niet mogelijk is bij LCD schermen.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 28-12-2006 20:49 ]

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
Modbreak:Dit voegt nogal weinig toe...

[ Voor 85% gewijzigd door Ultraman op 29-12-2006 19:50 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan ook nog gewoon een brak vga kabeltje zijn hoor

[ Voor 77% gewijzigd door Ultraman op 29-12-2006 19:50 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand nog wel zinnige antwoorden of oplossingen hiervoor?

Mn monitor staat nu ongeveer 30 minuten aan en heeft het beschreven effect al een aantal maal gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Laatst online: 15:39
Als je niet bang bent voor een soldeerbout :Y) zou je ook eens kunnen kijken in de monitor. Er kan bijvoorbeeld een elco kapot zijn of een contactje door warmte niet meer goed aansluiten. Elco's zijn makkelijk te ontdekken (staat spanning op, werkt beter dan gel, spreek uit ervaring (8> )

P.s. imploderen kan geen kwaad, het glas wordt naar binnen gezogen doordat er een vacuum heerst in de beeldbuis ;)

[ Voor 16% gewijzigd door muppet99 op 12-01-2007 18:13 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
En wordt vervolgens weer naar buiten gekaatst door de snelheid die ze hebben als de glasscherven naar binnen worden gezogen...

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 08:37
Anoniem: 16328 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:48:
Ik zit nooit aan mijn monitor, laat staan dat ik erop sla ;).

Ik weet het niet zeker, maar ik heb volgens mij ergens gelezen dat imploderen niet mogelijk is bij LCD schermen.
Spontaan imploderende CRT's komen volgens mij toch al zelden of nooit voor, en ik zie niet hoe een TFT zou kúnnen imploderen, aangezien daar geen vacuüm beeldbuis in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als een CRT implodeert is het altijd de achterkant, daar is het glas het dunste.
De glasplaat aan de voorkant is volgens mij meer dan een halve cm dik, die klapt echt niet. Het zwakste is de CTR aan de kant van het elektronenkanon.
En dan zit er nog een plastic bak omheen die de grootste scherven opvangt, er kan hoogstens een beetje glasstof uitkomen, dat is niet gezond om in te ademen.

Hier staat ook een 15" monitor die af en toe tikt, waarbij het beeld flikkert, en dat al 11 jaar lang (hoewel hij de laatste paar jaar stof staat te verzamelen, wel aangesloten, maar er liggen een berg spullen voor)

Kijk hier maar een beetje rond met hoe hard CRT's kunnen knallen

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb zelf een jaar of 8 geleden een 15 inch CRT gehad, die naar verloop van tijd als maar meer zichzelf aan en uit bleef schakelen.

Op gegeven moment was het zo erg dat wanneer ik de monitor aanzette het tempo van het aan/uit gaan van het ding zich steeds sneller begon te herhalen (net als de timer+bom bij Counterstrike :P).

Dit vond ik nogal angstig dus heb ik de dag daarna meteen een nieuwe 17 inch CRT aangeschaft. :+

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

ik heb hier ook een oude 15" CRT (1024*768@200Hz) staan als chat-scherm, en dat heeft al een heel lange tijd (zeker 2 jaar) last van dergelijke symptomen (maar voor het gebruiksdoel dat ik ermee heb voldoet het prima), scherm staat rond de 10u/dag aan, de rest staat het in standby

Soms valt het blauw weg uit het beeld, ligt niet aan de connectors want op dat moment is het OSD niet meer bereikbaar. Dit kan enkele dagen duren, en dan ineens is het er terug.
Soms "danst" er over de onderste helft een zwarte lijn of een paar zwarte lijnen
Soms "dansen" er een 20tal rijen pixels gewoon op en neer

Bij mij ligt het sowieso niet aan de videokaart/kabels, aangezien mijn LCD die op dezelfde kaart aangestuurd zit hier geen last van heeft. Zal wel veroudering van het scherm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Hehe, kan dat ding uberhaupt wel 200 Hz?

Want met een te hoge refresh rate, kill je je scherm ook. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 10:04
Anoniem: 152769 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:20:
ik heb hier ook een oude 15" CRT (1024*768@200Hz) staan als chat-scherm, en dat heeft al een heel lange tijd (zeker 2 jaar) last van dergelijke symptomen (maar voor het gebruiksdoel dat ik ermee heb voldoet het prima), scherm staat rond de 10u/dag aan, de rest staat het in standby
wtf...oud scherm, 200 Hz op díe resolutie? komt op mij over alsof je een refreshrate override hebt gedaan om je scherm op een hogere refreshrate in te stellen dan eigenlijk mogelijk is.

en zoals gezegd: te hoge refreshrate is ook 'een nagel aan de doodskist van je scherm' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik kan vanaf hier niet inschatten hoe hard de flikkering is en of het over het hele scherm gelijk is, maar CRT's zijn ook gevoelig voor storing van buitenaf. Een adapter achter het scherm of een verplaatste stroomkabel kan zorgen voor een duidelijk zichtbare 50hz trilling.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Al laat je een CRT op de grond stuiteren, implodeert ie nog niet. (over de rand van het balkon van de 32e etage is een ander verhaal natuurlijk). Het zou heel gevaarlijk zijn als ie zou kunnen imploderen terwijl je er voor zit. Dan zou je een bak glas in je gezicht krijgen. De fabrikanten van die dingen hebben daar natuurlijk rekening mee gehouden door speciaal gelamineerd glas te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MadMarky schreef op zondag 14 januari 2007 @ 20:27:
Ik kan vanaf hier niet inschatten hoe hard de flikkering is en of het over het hele scherm gelijk is, maar CRT's zijn ook gevoelig voor storing van buitenaf. Een adapter achter het scherm of een verplaatste stroomkabel kan zorgen voor een duidelijk zichtbare 50hz trilling.
vooral als je tl verlichting gebruikt oid.

maar zoals hierboven

imploderen gebeurt niet echt
de voorkant is retehard .. en de achterkant is net zo sterk als een bisquitje

dus als de achterkant die beschermd word door de buizing stuk gaat wordt dat een beetje opgezogen
En als de voorkant stuk gaat word die door vanalles en nog wat bij mekaar gehouden. dus wel lek, maar er vliegt niks rond

Btw ik heb wel een geprobeert een baksteen er doorheen te gooien vanaf drie meter, en die kwam net zo hard terug .. ik moest gewoon aan de kant springen :P .. lol

later wel gelukt met wat meer moeite. maar om even een idee te krijgen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik moet ineens denken aan een gebeurtenis van een jaar of 6 geleden.
Toen we een oude philips grootbeeld TV hadden gevonden, aangesloten hadden gehad en daarna van afstand een baksteen tegen de beeldbuis aan kukelde. :Y)
Gaf een vrij heftige knal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
marnix007 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 20:08:
[...]

wtf...oud scherm, 200 Hz op díe resolutie? komt op mij over alsof je een refreshrate override hebt gedaan om je scherm op een hogere refreshrate in te stellen dan eigenlijk mogelijk is.

en zoals gezegd: te hoge refreshrate is ook 'een nagel aan de doodskist van je scherm' ;)
Ach, gezever. Zelfs een verschrikkelijk goede en dure 22" CRT kan echt niet veel meer aan dan 140 Hz op 1024 x 768. 200 Hz is volledig onmogelijk op een 15", die dingen kunnen op 1024 x 768 hooguit 85 Hz aan, en dan is het beeld meestal al volstrekt onleesbaar.

'Overriden' is maar zeer beperkt mogelijk; als je een (volledig analoge, dus zonder ingangsdetectie) CRT een volstrekt waanzinnig signaal voert, dan gaat-ie gewoon op zwart. In vrijwel alle monitoren van de afgelopen 10 jaar zit electronica die dan zo'n mooie 'Out of scan range'-melding op het scherm tovert.

Overigens is implosie bij moderne CRT's niet echt meer een risico, tenzij je 'm van driehoog laat donderen ofzo. Bij de meeste moderne schermen is het glas aan de achterkant zo goed beschermd en het glas aan de voorkant zo dik, dat implosie echt geen risico vormt.

Dat neemt niet weg dat je natuurlijk niet met je snufferd recht op een apparaat moet gaan zitten dat knispert of knettert, maar dat geldt niet alleen voor monitoren.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1