Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Weerstations uitlezen (433mhz)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:18
Ik heb met veel plezier het klik-aan klik-uit en de verschillende domotica topics zitten lezen en wil met wat dingen aan de gang gaan.

Ik wil op verschillende plaatsen in mijn huis de temperatuur uit gaan lezen. Ik deed dit in ons oude huis via 1-wire en een zooi kabel maar wil nu eens kijken ofdat het niet op een andere manier mogelijk is.

Bij de diverse winkels zijn voor een prikkie verschillende klok/temp combo's te koop, die met een externe sensor werken. Voor zover ik heb kunnen vinden vrijwel allemaal op 433Mhz. De ontvanger + sensor zijn uiteraard op elkaar gemaakt, maar ik vraag me toch af of het niet mogelijk is dit signaal op te vangen (via de pc) en de benodigde gegevens uit te kunnen lezen.

Einddoel van me is (als het allemaal mogelijk is en lukt) om een kompleet weerstation draadloos te kunnen uitlezen d.m.v. een aantal low-buget sensors van diverse merken.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Verwijderd

Je kan gewoon een 433mhz ontvanger pakken (zie klik-aan-klik-uit topic) en deze aan je seriele poort hangen, hierna kijken welke signalen je binnen krijgt. Je kan het volgens mij ook doen dmv het ontvangende weerstation open te schroeven en de datalijn te zoeken, deze datalijn dan via de zelfde methode behandelen als in het kaku topic de "zenders" afgeluisterd worden.

Hoe je dan weer software maakt om dit uit te lezen, dat durf ik niet te zeggen. Qua hardware lijkt het me niet veel anders dan het kaku systeem (1 datalijn met meerdere commando's er overheen). Het uitlezen zal wel niet met LIRC gaan, gezien je geen "knopjes" kan indrukken om een bepaald signaal af te vangen. Misschien in RAW modus een tijd dingen opslaan, en uit een berg test resultaten (icm tijden en waardes die je verwacht dat uitgezonden zijn) het protocol achterhalen.

Leuk project, zal het eens blijven volgen. :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dit is imho redelijk gemakkelijk te doen. Je kan idd gemakkelijk eens met de seriële poort kijken wat er verzonden door een sensor, dat zal heel waarschijnlijk een serienummer (om niet te interfereren met andere setjes, maar voor alle dezelfde toestellen zal dat hetzelfde nummer zijn) gevolgd door de data (gemeten temperatuur bijvoorbeeld) zijn. Ik zou niet meer dan een keer per seconde een transmissie verwachten, misschien zelfs maar eens per minuut.

Persoonlijk zou ik het met een µC doen, een PICje (of AVR), door het serienummer weet je welke data je kan verwachten, en kan je de ontvangen data juist categoriseren.

Weet wel dat er niets van collision-detectie is voorzien, dus elke sensor zend maar wanneer hij zin heeft, als 2 gelijktijdig zenden zal je µC er niets van begrijpen, dus teveel sensoren gelijktijdig gebruiken zal miserie geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Euhm... maak je eigen weerstation? Is leuk om te bouwen en leerzaam ook. Het proberen reverse-engineeren van een of andere chinese electronicus' data op de 433MHz band gaat moeilijk gaan, ook al vanwege de enorme vervuiling op die band van andere apparaten.

Meestal (in die goedkope apparaatjes toch - ik zou het op dezelfde manier op mijn eigen projectje doen) wordt alle data die op de antenne komt, eerst gefilterd op de 433MHz band natuurlijk, maar dan versterkt, wordt van de carrier gehaald en dan krijgen we een digitaal signaal en dan wordt alles in de microcontroller gedumpt (of het mijn/een correct digitaal signaal is of niet) waar het dan softwarematig gefilterd wordt op data (een bepaalde start-bit-reeks ofzo) en verwerkt. Over de printbaantjes zelf maak ik geen onderscheid of het mijn data is of niet, en hoogstwaarschijnlijk loopt er een hele reeks digitale data die nutteloos is. De detectie daarvan moet de controller maar uitvissen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:18
Allen bedankt voor de reactie's.

Allereerst: het is de bedoeling dat alles vanaf/door een pc bestuurd gaat worden, niet door aparte logica. Dus de pic oplossing enzo valt al af.

Verder geeft het temp zendertje wat ik nu heb netjes eens per xx seconde een signaal, én gaat er een ledje branden wanneer hij/zij dat doet, dus het uitvinden welk signaal het is moet goed te doen zijn.

Heb ondertussen al eens verder zitten kijken voor sensors, maar je koopt al voor rond de 20 euri b.v. een regenmeter enzo, dus het geheel bouwen van een weerstation is niet echt lonend en buiten dat ook om het draadloos te maken niet echt "simpel" te doen naar mijn idee.

Verder kan je voor rond de 170€ een kompleet weerstation kopen (een WS2300/3502 ofzo) waar een RS232 interface op zit, welke ik weer via m'n linux server uit kan lezen. Alleen zit ik dan met zo'n display erbij waar de interfac aan zit, en dat heb ik niet echt nodig. Buiten dat het niet zo leuk is als zelf knutselen 8)

Ben ook nog verder gaan zoeken naar mensen die dit soort dingen eerder hebben gedaan, maar kan er vreemd genoeg erg weinig over vinden, dus hoop dat hier nog iets bruikbaars aankomt 8)7

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1