Toon posts:

Lage FPS met nieuwe Radeon x1300

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Computer
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Media Center Edition
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Moederbord
CPU Type DualCore Intel Pentium D 820, 2800 MHz (14 x 200)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset ATI Radeon Xpress 200
Systeemgeheugen 1024 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (08/16/06)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart Radeon X1300 Series Secondary (512 MB)
Video kaart Radeon X1300 Series (512 MB)
Monitor Acer AL1916W

Multimedia
Geluidskaart Realtek HD Audio output

Deze computer heb ik gister gekocht en geinstalleerd. Wat me als eerst opvalt is dat mn beeld heel licht en soms wat onduidelijk is, vooral met witte achtergronden zoals op msn. Ten tweede heb ik World of Warcraft geinstalleerd, en krijg ik in het spel maar een FPS van rond de 10. Ik heb de laatste drivers van mijn videokaart gedownload maar dit helpt niet, moederbord drivers updaten heeft ook niet geholpen. Ook heb ik geprobeerd de video settings van WoW laag te zetten, maar dit verhoogd de FPS maar een beetje. Ik weet niet wat ik verder nog kan doen, kan iemand mij hierbij helpen?

Jaap

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-07 13:35
Ten eerste NIEUW betekend niet meteen hoge snelheid. Ik denk dat je een denk-/orientatiefout hebt gemaakt. Want deze hardware is gewoon bedroevend budget en je moet er dan ook niet veel meer van verwachten.
En het aantale MB's aan videogeheugen zegt ook niets over de machtig grote prestatie van deze videokaart.

[ Voor 20% gewijzigd door SymenGT op 28-12-2006 20:09 ]

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:10
SymenGT schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:07:
Ten eerste NIEUW betekend niet meteen hoge snelheid. Ik denk dat je een denk-/orientatiefout hebt gemaakt. Want deze hardware is gewoon bedroevend budget en je moet er dan ook niet veel meer van verwachten.
Jaap heeft wel enigzins gelijk hoor. Ook al is de X1300 geen geweldige videokaart, 20 fps moet zeker haalbaar zijn met zijn systeem. Kijk maar eens hier.

Wat zijn je video-instellingen van WoW waarmee je maar 10 fps haalt?

[ Voor 5% gewijzigd door Joep op 28-12-2006 20:15 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Op welke settings speel je?

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

@ hierboven

Ik zie niet in waarom een benchmark met half life 2 deze jongeman kan helpen met zijn probleem.
De processor bij Toms Hardware is een FX-60, en 2 Gig geheugen, dit zal al wel snel een frame of 4 schelen bij zijn 10 FPS bij WoW. Ik denk dat de fps gewoon klopt, en bij de benchmarks staat geen X1300 non PRO. En de X1300 non-pro heeft DDR-geheugen, in plaats van het DDR2-geheugen van de X1300PRO, wat ook een hoop zal schelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Maarten-NForce op 28-12-2006 20:16 ]

www.koopeendroom.nl

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:53

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Heeft hij misschien niet een Silent. Dit kan de framedrop redelijk verklaren, als hij dus een slechte airflow heeft dan klokt hij automatisch terug ;)

Misschien heb je ook wel te weinig ram aan je systeem en teveel aan je Graka gegeven, als je de Graka nou eens 128 of 256 MB geheugen geeft in plaats van 512 kan het ook wel schelen ;)

De kleuren op je scherm heeft te maken met je scherm zelf. Als je die wat afstelt dan moet het prima werken. Hij staat nu gewon brak.

Maar snap jij zelf wel waarvan je net een uitdraai hebt gemaakt. Want ik kan niet geloven dat jij die informatie uit je hoofd direct hier neer hebt gezet ;)

@ hieronder, dit kan alleen wanneer hij zijn stekker direct in de backplate van zijn moederbord heeft gestoken, daarintegen als hij hem in de stekker van zijn Graka( op PCI Express dus) dan speelt hij ook echt op zijn X1300

[ Voor 52% gewijzigd door Touchdomex op 28-12-2006 20:21 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

speel je misschien niet op je onboard videokaart?
(Xpress 200 is toch ook videokaart? = ja. de vraag is of ie een RS of RX heeft)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 20:25 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dat is de chipset ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CLB op 28-12-2006 20:23 ]

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

Verwijderd

Xpress 200 met ingebouwde GPU (RS480) en de Xpress 200P zonder ingebouwde GPU (RX480).

is te vergelijken met een x300

• Joep
Maarten-NForce schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:15:
@ hierboven

Ik zie niet in waarom een benchmark met half life 2 deze jongeman kan helpen met zijn probleem.
De processor bij Toms Hardware is een FX-60, en 2 Gig geheugen, dit zal al wel snel een frame of 4 schelen bij zijn 10 FPS bij WoW. Ik denk dat de fps gewoon klopt, en bij de benchmarks staat geen X1300 non PRO. En de X1300 non-pro heeft DDR-geheugen, in plaats van het DDR2-geheugen van de X1300PRO, wat ook een hoop zal schelen.
Het systeem van TomsHardware is inderdaad superieur aan dat van Jaap, maar de videokaart van Jaap en TomsHardware is dezelfde (non-pro, de X1300 heeft ook DDR2) en de benchmark is veel zwaarder (HL2 E1 i.p.v. WoW), waardoor het geheel redelijk te vergelijken is. Maar dat ter zijde. Dit topic gaat over Jaap's problemen en niet over TomsHardware.

Verwijderd

Topicstarter
Touchdomex schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:18:
Heeft hij misschien niet een Silent. Dit kan de framedrop redelijk verklaren, als hij dus een slechte airflow heeft dan klokt hij automatisch terug ;)

Misschien heb je ook wel te weinig ram aan je systeem en teveel aan je Graka gegeven, als je de Graka nou eens 128 of 256 MB geheugen geeft in plaats van 512 kan het ook wel schelen ;)

De kleuren op je scherm heeft te maken met je scherm zelf. Als je die wat afstelt dan moet het prima werken. Hij staat nu gewon brak.

Maar snap jij zelf wel waarvan je net een uitdraai hebt gemaakt. Want ik kan niet geloven dat jij die informatie uit je hoofd direct hier neer hebt gezet ;)

@ hieronder, dit kan alleen wanneer hij zijn stekker direct in de backplate van zijn moederbord heeft gestoken, daarintegen als hij hem in de stekker van zijn Graka( op PCI Express dus) dan speelt hij ook echt op zijn X1300
Ik heb deze informatie inderdaad niet uit mijn hoofd, maar ik snap wel dat met deze specificaties mijn spel op een normale manier moet kunnen spelen als ik de aanbevolen specificaties op de doos moet geloven. Hier noemen ze namelijk een Pentium 4 1,5 GHz en 1 Ghz RAM met een 64 MB Graphics card. Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je met Graka bedoelt, maar als dit een oplossing zou kunnen zijn, zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen? Zo niet, misschien andere tips of oplossingen? Alvast bedankt,

Jaap

• Q00101100
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 19:47
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:35:
Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je met Graka bedoelt...
Graka is een veel gebruikte afkorting van grafische kaart. ;)

• Joep
Met GraKa bedoelt Touchdomex de Grafische Kaart, dus jouw X1300. Kijk eens waar de VGA-kabel van jouw LCD-scherm is ingestoken. Deze hoort in je X1300 te zijn gestoken en niet in het moederbord.

Edit: Spuit 11 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Joep op 28-12-2006 20:49 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:35:
[...]

Ik heb deze informatie inderdaad niet uit mijn hoofd, maar ik snap wel dat met deze specificaties mijn spel op een normale manier moet kunnen spelen als ik de aanbevolen specificaties op de doos moet geloven. Hier noemen ze namelijk een Pentium 4 1,5 GHz en 1 Ghz RAM met een 64 MB Graphics card. Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je met Graka bedoelt, maar als dit een oplossing zou kunnen zijn, zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen? Zo niet, misschien andere tips of oplossingen? Alvast bedankt,

Jaap
Je snapt het niet: je cpu is inderdaad wel geneog. 1 ghz ram bestaat niet, het is 1 GB en dat heb jij en blijkbaar zijn dat de minimumeisen? Maar het belangrijkste zijn die 64 MB graphics card. Jij hebt je laten vangen aan die 512 MB videogeheugen. Ik kan genoeg kaarten met 128 MB opnoemen die veel beter presteren dan sommige kaarten met 512 MB(uiteraard geen 7800 gtx en verder...) Een 6600 gt 128 MB zal veel beter presteren dan een geforce 6200 met 512 MB. Die videokaart in jouw systeem is gewoon niet geod genoeg. Het is een kaart van nog geen 50 euro, wat wil je dan.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Erm niels, je hebt zeker gelijk ivm dat geheugen enzo, maar de X1300 is niet zodanig traag dat ie WoW op pakweg 1024x768 medium settings niet aankan. X1300 valt te vergelijken met een 9800 non-pro, meer dan genoeg voor dat spel dus. WoW is bepaald geen Oblivion qua hardwarevereisten. Miljoenen mensen spelen dit game, en ik durf wedden dat er nog heel veel zijn die met een FX of Ti4200 kaartje of iets dergelijks zitten.

Yori, check zoals gezegd es hoe hoog de temperatuur van je cpu, graka, chipset enzo oploopt. Dat kun je makkelijk testen mbv 't progje Speedfan en ATiTool. Installeer verder es 3Dmark03, laat de test lopen op default settings en post hier es je score.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 21:40 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:53

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

skelleniels schreef op donderdag 28 december 2006 @ 21:26:
[...]

Je snapt het niet: je cpu is inderdaad wel geneog. 1 ghz ram bestaat niet, het is 1 GB en dat heb jij en blijkbaar zijn dat de minimumeisen? Maar het belangrijkste zijn die 64 MB graphics card. Jij hebt je laten vangen aan die 512 MB videogeheugen. Ik kan genoeg kaarten met 128 MB opnoemen die veel beter presteren dan sommige kaarten met 512 MB(uiteraard geen 7800 gtx en verder...) Een 6600 gt 128 MB zal veel beter presteren dan een geforce 6200 met 512 MB. Die videokaart in jouw systeem is gewoon niet geod genoeg. Het is een kaart van nog geen 50 euro, wat wil je dan.
Bij dit punt zit je fout, de meeste budget kaarten die er zijn hebben namelijk Shared Memory. Ze delen het echte ram geheugen, daardoor hebben de kaarten veel ram, daarintegen is er dus steeds minder voor windows programma's te gebruiken. Hierdoor als je kaart dus 128MB vaste ram hebt, je hebt een totaal video geheugen. Betekent dat je ongeveer 384MB van je vaste ram gebruikt. wat dus het rekensommetje maakt 1024-384=640MB ram. Dit betekent dus dat je te weinig echte ram voor het spel over hebt. Je moet dus wat van het shared ram afhalen en wat aan je systeem geven ;).

Mocht je het niet snappen als het goed is staat het ook in de Faq onder het kopje Hypermemory, anders weet wikipedia wel genoeg ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1