Bestandsnaam naar datum

Pagina: 1
Acties:
  • 1.327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik maak meestal fototjes met mijn mobieltje. Leuke snapshotjes van vanalles, etc.

Nu kan ik die fototjes op mijn computer krijgen. Alle bestanden krijgen dan als bestandsnaam de datum en tijd waarop de foto is geschoten; bijvoorbeeld

28-12-06_1650

de datum van de bestanden is altijd het moment waarop ik ze van m'n mobiel af gehaald heb (zou dus nu 28-12-2006 19:32 zijn).

Wanneer ik al mijn fototjes vervolgens importeer in Adobe Photoshop Elements, neemt hij de datum waarop het bestand van m'n mobieltje af is gehaald, en niet de datum/tijd waarop de foto genomen is.

Omdat ik slechts zelden (wanneer het geheugen vol is) de fotos overzet, zou ik dus voor een mooi chronologisch overzicht, allerlei data aan moeten passen.

Weet iemand of hier een tooltje voor bestaat? Ik heb al flink gegoogled en geGotSearched, maar nog niets gevonden.

Dus van bestandsnaam -> bestandsdatum. Ik heb het wel vaak andersom gevonden, maar daar ben ik dus niet naar op zoek

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp is de naam van het bestand wel de correcte datum? Met deze bestandsnaam wil je dan de datum uit de EXIF ( :? ) vullen? Of begrijp ik je verkeerd?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Wacht even hoor... je startpost klopt volgens mij niet... correspondeert de bestandsnaam nou met het tijdstip van schieten, of iets in de EXIF (uit een telefoon? :? )

• laurensl
  • Niet online
De bestandsnaam correspondeert met de tijd van het schieten.. Deze datum wil ik dus in de EXIF invullen.. in de EXIF staat nu nog helemaal niets.

Verwijderd

Tja hier zou ik zo 1, 2, 3 ook ff nix voor weten. Als je een commandline proggie hebt (en dat zal er wel zijn) waarmee je in EXIF kan schrijven dan is het met een *NIX script wel voor elkaar te krijgen. Loop door bestandjes heen, haal naam op en geef die naam als input mee aan proggie dat EXIF data aanpast.

En kan Photoshop niet zoiets in batch verwerking? Ben zelf niet zo'n PS'er maar lijkt me geen ondenkbare feature :)

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 08:14:
Tja hier zou ik zo 1, 2, 3 ook ff nix voor weten. Als je een commandline proggie hebt (en dat zal er wel zijn) waarmee je in EXIF kan schrijven dan is het met een *NIX script wel voor elkaar te krijgen. Loop door bestandjes heen, haal naam op en geef die naam als input mee aan proggie dat EXIF data aanpast.

En kan Photoshop niet zoiets in batch verwerking? Ben zelf niet zo'n PS'er maar lijkt me geen ondenkbare feature :)
Mjah, de manier van EXIF uitlezen van photoshop ís imho al niet geweldig... maar wellicht dat het kan. Ik zou alleen ze één twee drie even niet weten hoe :+

• laurensl
  • Niet online
kickje

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:53

Garyu

WW

Misschien Opanda Powerexif eens proberen?

http://www.opanda.com/en/pe/

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
edit: De vraag niet goed gelezen..

[ Voor 81% gewijzigd door Henk007 op 04-01-2007 16:03 ]

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Volgens mij heeft de vraag van TS niks met de EXIF data of foto's an sich te maken. De datum die een bestand in windows meekrijgt is de datum dat deze voor het laatst gewijzigd is. Dat heeft niks met foto's te maken, maar het feit dat een bestand gewijzigd (of aangemaakt) is op het moment dat jij de foto van je mobiel af haalt. ;)

Dat het andersom wel kan is logisch, want de bestandsnaam kun je aanpassen en de bestandsdatum niet (in principe). Waarom zou je een systeemdatum aan willen passen?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Probeer Fastone Image Viewer eens. Freeware en kan dit allemaal.

Verwijderd

Het omgekeerde ben ik de afgelopen tijd veel mee bezig geweest, dus de exif datum naar bestandsnaam (20.000 fotos van stage). Probeer eens exifer. Ik betwijfel of je het automatisch kan doen maar ik handmatig wil iig wel, hoop voor je dat het er niet te veel zijn.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zelf gebruik ik voor dit soort klussen altijd "Bulk rename utility". Kan ontzettend veel. Maakt van oude bestandsnaam bijna alles wat er te vinden is in de Windowstags, Exif, ID3, cumulatief etc etc.

Voor Win, http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php

==
hoi

Pagina: 1