Toon posts:

Aanmerkingen op nieuwe PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn oude computer niet meer voldoet aan mijn eisen ben ik een nieuwe computer aan het samenstellen. Bij sommige onderdelen zal ik een onderbouwing neerzetten waarom ik voor dat specifieke onderdeel gekozen heb.

Arctic Silentium T2 Pro: €87,04
Vooral mooie maar ook stille kast met een 500W voeding ingebouwd. Goede prijs
Intel Core 2 Duo E6300: €167,93
De C2D heeft op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Arctic Freezer 7 pro: €19,48
Staat goed aangeschreven en is lekker stil.
Kingston DDR2 1024 MB PC5300 1x: €108,43
Uiteindelijk wil ik nog een reepje van dit geheugen kopen zodat ik op 2GB geheugen uitkom. Maar dat laat mijn budget op dit moment niet toe.
Western Digital Caviar SE16, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, S-ATA300: €73,17
Ik zoek vooral een betrouwbare harde schijf. Doe ik hier goed aan?
Asus P5B: €120,96
Asus staat erg goed aangeschreven. Dit moederbord kan meegroeien in de toekomst.
Asus EN7600GS SILENT/HTD, 256MB: €105,05
Goede videokaart welke geen enkel probleem moet hebben met de Windows Vista graphics (toch??). De 256MB versie heeft geheugen wat sneller geclockt is dan dat van de 512MB versie (heb ik ergens gelezen), dus vandaar dat ik voor de 256MB versie gekozen heb.
NEC AD-5170: €28,87[/b]
Eén van de velen.

TOTAAL: €710,93 (Azerty)

Ik wil sowieso Windows Vista op dit systeem gaan draaien. Ik gebruik mijn PC verder voornamelijk voor multi-tasking, bijvoorbeeld: 2x Word 2007, MSN, 3x IE7, PaintShop Pro, iTunes, Norton virusscanner op de achtergrond.
Ik merk dat dit met mijn huidige systeem niet meer makkelijk gaat en hoop dat dit met mijn toekomstige systeem wèl soepel zal draaien.

Heeft iemand op-of-aanmerkingen op de gekozen onderdelen op dit systeem? Nogmaals; ik gebruik m'n pc dus niet om te gamen maar puur om veel applicaties tegelijk en vloeiend te kunnen draaien!

Alvast heel erg bedankt,
Martijn

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 08:00

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Indien je niet gaat overclocken, zou ik PC4200 nemen. PC4200 loopt namelijk op 533 MHz wat synchroon is met de FSB en wat voor een betere performance zorgt dan PC5300. De winst is wel heel klein maar die is er.

En voor 20 euro extra zou ik de E6400 nemen.

Voor de rest een goeie samenstelling

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Bij veel kaarten is het idd zo dat het geheugen lager is geklokt als er meer geheugen in zit dan standaard, maar volgens mij is dat bij de 7600 GS niet zo, die is zelf nog iets hoger dan de 256 MB, i kzal het ff opzoeken.

Ik heb even gezocht maar elk merk heeft weer een andere klok snelheid, maar vlgens mij heeft 512 MB sowieso niet zoveel nut met deze videokaart. Voor de rest een prima systeem voor dat budget, 2 GB is idd verstandig later er even bij te doen. Waarom heb je trouwens een speciale proc koeler of ga je overklokken?

@hierboven, een P5B ondersteunt alleen PC4300, PC5300 en PC6400, maar PC4300 is ook 553 MHz als ik het goed heb.

[ Voor 52% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 28-12-2006 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uit de FAQ heb ik begrepen dat zowel PC4200 als PC4300 op 533MHz geklokt is. Dat maakt dus niets uit.

Ik wil in eerste instantie (en eigenlijk ook in tweede instantie) niet gaan overklokken. De reden dat ik voor die Arctic koeler gekozen heb is omdat ik begrepen heb dat deze stiller is dan de boxed koeler.
Ik streef namelijk ook naar een zo stil mogelijk systeem, vandaar ook de fan-loze videokaart (en het fan-loze moederbord).

Maakt het nog heel veel uit welk merk geheugen ik kies? (ik heb nu voor Kingston gekozen maar bij Azerty hebben ze ook Twinmos, A-team, etc).

@sekeroglan: de E6400 is toch nog ongeveer €40 duurder. Is dat het verschil in prijs waard?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
sekeroglan schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:21:
Indien je niet gaat overclocken, zou ik PC4200 nemen. PC4200 loopt namelijk op 533 MHz wat synchroon is met de FSB en wat voor een betere performance zorgt dan PC5300. De winst is wel heel klein maar die is er.

En voor 20 euro extra zou ik de E6400 nemen.

Voor de rest een goeie samenstelling
Volgens mij geeft pc4200 géén extra performance, maar is het gewoon voldoende. PC5300 zou dus volgens mij geen prestatieverlies opleveren.

Ik zou de NEC ND 7170 nemen, die is nieuwer. En voor de harde zou ik een Seagate Barracuda 7200.10 nemen, die zijn aardig snel.

En waarom koop je niet meteen een vista coupon inclusief windows? (Of heb je hem al 'gekocht' :9 ). Als je later nog windows moet kopen is dat een stukje duurder dacht ik.
Norton virusscanner
Als je een andere virusscanner neemt kan het volgens mij ook heel wat schelen :o .

[ Voor 18% gewijzigd door hello_moto op 28-12-2006 20:45 ]

• grunnsat
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09-2025
sekeroglan schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:21:
Indien je niet gaat overclocken, zou ik PC4200 nemen. PC4200 loopt namelijk op 533 MHz wat synchroon is met de FSB en wat voor een betere performance zorgt dan PC5300.
Dat is een kleine misvatting. De FSB bepaald de kloksnelheid, niet de geheugen module zelf. Een PC5300 module zal in deze situatie dus gewoon op 533MHz lopen. Naast de kloksnelheid zijn bij een geheugen module ook nog de CL waardes van belang. Het gaat wat te ver om helemaal uit te leggen wat die inhouden, maar hoe lager de CL waardes hoe sneller het geheugen. Een geheugen module heeft een pdf chipje die aangeeft op welke snelheden hij kan werken, en welke CL waardes daarbij horen. Het is daarbij normaal dat lagere kloksnelheden met lagere CL waardes gecombineerd worden. Een PC5300 module met een CL5 setting kan dus mogelijk ook gebruikt worden als een PC4200 met CL4 settings, en dat is altijd nog beter als PC4200 met CL5 settings nietwaar?

• sekeroglan
  • Laatst online: 28-01 08:00

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

grunnsat schreef op donderdag 28 december 2006 @ 21:02:
[...]

Dat is een kleine misvatting. De FSB bepaald de kloksnelheid, niet de geheugen module zelf. Een PC5300 module zal in deze situatie dus gewoon op 533MHz lopen. Naast de kloksnelheid zijn bij een geheugen module ook nog de CL waardes van belang. Het gaat wat te ver om helemaal uit te leggen wat die inhouden, maar hoe lager de CL waardes hoe sneller het geheugen. Een geheugen module heeft een pdf chipje die aangeeft op welke snelheden hij kan werken, en welke CL waardes daarbij horen. Het is daarbij normaal dat lagere kloksnelheden met lagere CL waardes gecombineerd worden. Een PC5300 module met een CL5 setting kan dus mogelijk ook gebruikt worden als een PC4200 met CL4 settings, en dat is altijd nog beter als PC4200 met CL5 settings nietwaar?
Ja dat klopt, mijn excuses voor het leveren van de verkeerde info.
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:34:
Uit de FAQ heb ik begrepen dat zowel PC4200 als PC4300 op 533MHz geklokt is. Dat maakt dus niets uit.

Ik wil in eerste instantie (en eigenlijk ook in tweede instantie) niet gaan overklokken. De reden dat ik voor die Arctic koeler gekozen heb is omdat ik begrepen heb dat deze stiller is dan de boxed koeler.
Ik streef namelijk ook naar een zo stil mogelijk systeem, vandaar ook de fan-loze videokaart (en het fan-loze moederbord).

Maakt het nog heel veel uit welk merk geheugen ik kies? (ik heb nu voor Kingston gekozen maar bij Azerty hebben ze ook Twinmos, A-team, etc).

@sekeroglan: de E6400 is toch nog ongeveer €40 duurder. Is dat het verschil in prijs waard?
Volgens de prijswatch scheelt het 25 euro en voor dat geldt waarom niet.
Opzich zijn Kingston en Twinmos gewoon A- merk geheugens. Met A-Team heb ik geen ervaring.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp doe ik er goed aan om een PC4200 reepje te kopen welke een CL van 4 heeft. PC5300 is toch iets duurder (niet veel) en het scheelt me qua prestaties niet omdat de PC5300 toch terugklokt naar 533MHz.

De E6400 is inderdaad het overwegen waard omdat het prijsverschil zeer gering is. Ik moet daar nog even over nadenken.

@hello_moto: De NEC ND 7170 is nieuwer. Okeej, maar is die ook beter? Wat is het voordeel?

"En waarom koop je niet meteen een vista coupon inclusief windows? (Of heb je hem al 'gekocht' ). Als je later nog windows moet kopen is dat een stukje duurder dacht ik."
Maar kun je, bij een zelf-samengestelde computer, direct een Vista coupon kopen dan?

En met andere virusscanners heb ik geen ervaring, maar daar gaat dit topic even niet over.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 21:57:

@hello_moto: De NEC ND 7170 is nieuwer. Okeej, maar is die ook beter? Wat is het voordeel?

En met andere virusscanners heb ik geen ervaring, maar daar gaat dit topic even niet over.
Die ondersteund altijd meer bla bla, Bijvoorbeeld DVDram en dergelijke, niet dat je het nodig hebt. Maar staat altijd leuk en is altijd handig. Ik denk ook dat hij net wat sneller is en wat meer formaten ondersteund ;)

De virusscanner is iets waar je goed op moet letten. Norton is namelijk 1 van de meeste extreme all in 1 virusscanners. Hij scant echt alles, ook als je aan het werk bent. Dit betekent dat je gewoon heel veel preformance inleverd op iets wat je gewoon met een gratis virusscanner ook kan, de goedkope daarintegen is gewoon heel simpel en basic. Maar nu de aap uit de mouw. Hij doet het meestal beter dan Norten en geeft je meer adem ruimte.

Met het ram moet je gewoon rekening houden: Wil ik overclocken of niet, doe je het wel dan moet je wat meer MHZen nemen, als je dus niet wilt overclocken dan moet je gaan voor wat minder MHZen en misschien wat meer formaat ;) ( lees misschien kun je zelfs wel 2 GB nemen :9 )

Voor de rest top systeem d:)b Heb nu hetzelfde systeem draaien :Y) Heb er alleen geen windows op staan ;) dus ook geen belang bij vista :P Ik heb namelijk Linux O+

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 28-12-2006 22:14 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Topicstarter
Om eerlijk te zijn draai ik de Symantec AntiVirus Corporate Edition, dus niet de hippe huis-tuin-en-keuken Norton met alle extraatjes.

Maar terug naar het systeem. Over het merk geheugen moet ik dus nog even nadenken.
Is het verstandig om een ander merk (goedkoper) moederbord te nemen (zoals daar is de MSI P965 Neo-F of bijvoorbeeld de GigaByte GA-965P?). En dezelfde vraag geldt eigenlijk voor de videokaart.

Ik heb puur voor Asus gekozen omdat het als beste bekend staat en ik een stabiel, betrouwbaar systeem wil. Maar daar moet ik ook bij zeggen dat ik geen ervaring heb met andere merken.

Kan iemand misschien nog iets vertellen over de boxed koeler; hoe verhoudt die zich tot de Arctic koeler die ik gekozen heb?

Voor nu welterusten en tot morgen

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 22:30:
O
Ik heb puur voor Asus gekozen omdat het als beste bekend staat en ik een stabiel, betrouwbaar systeem wil. Maar daar moet ik ook bij zeggen dat ik geen ervaring heb met andere merken.

Kan iemand misschien nog iets vertellen over de boxed koeler; hoe verhoudt die zich tot de Arctic koeler die ik gekozen heb?
Asus is gewoon een prima merk, heb ik ook. Werkt tot nu toe zonder slag of stoot. Ook ongeveer dezelfde hardware ;)

De boxed koeler is voor een redelijke gebruiker prima. Ik heb speedstep en tempgevoelig altijd aan. Wat dus betekent dat hij gewoon stil is wanneer hij stil moet zijn. Ik heb geen belang bij een andere koeler tot nu toe ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn systeem nog wat aangepast (rationale daarachter staat bij de onderdelen) en ben erg benieuwd naar de mening van anderen. Nog even ter herhaling: "Ik wil sowieso Windows Vista op dit systeem gaan draaien. Ik gebruik mijn PC verder voornamelijk voor multi-tasking, bijvoorbeeld: 2x Word 2007, Windows Live Messenger, 3x IE7, PaintShop Pro, iTunes, 2x Windows Verkenner, Norton virusscanner op de achtergrond".
Ik ben absoluut geen gamer en overklokken heeft zeker geen prioriteit. Maar heb een hekel aan wachten; ik wil gewoon dat alles snel en vloeiend werkt!.

Het aangepaste systeem:
Arctic Silentium T2 Pro: €84,95
Vooral mooie maar ook stille kast met een 500W voeding ingebouwd. Goede prijs
Intel Core 2 Duo E6300: €171,97
De C2D heeft op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik twijfel alleen nog of ik niet beter een E6400 kan nemen (welke wel €45,- duurder is (Salland)).
GeIL DDR2 Series 2048 MB, PC4300, 533 MHz, 4, Kit Of 2: €212,24
Ik ga toch maar meteen voor 2Gb geheugen (in tegenstelling tot wat ik eerder zei). Dit geheugen heeft wat mij betreft de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 16 MB, S-ATA II/300: €78,00
Op aanraden van mensen uit dit topic (en vele andere topics) ben ik geswitched naar een HD van Seagate.
Asus P5B: €121,50
Asus staat erg goed aangeschreven. Dit moederbord kan meegroeien in de toekomst.
Asus VGA GeForce 7600GS SILENT 256MB: €97,84
Goede videokaart welke geen enkel probleem moet hebben met de Windows Vista graphics (toch??). De kaart van Asus heeft het snelst geklokte geheugen (GPU 400MHz, RAM 800MHz) in vergelijking met de concurrenten.
Asus DVD-RW DRW-1612BLT Retail, Zwart, S-ATA: €34,00[/b]
Ben voor een iets duurdere (€7,-) S-ATA schijf gegaan. Niet voor de snelheid maar voor het gemak van de dunne kabel. Deze Asus brander heeft ook 'LightScribe', vandaar deze keuze.

Totaal: €800,05

Eigenlijk is dit al €100,- boven mijn budget maar ik heb nu wel het voordeel dat ik direct 2GB geheugen heb en dit later niet meer zal moeten upgraden.

Vragen die ik nu nog heb zijn:
- Doe ik er goed aan om toch ook een Arctic Freezer 7 pro voor €19,48 erbij te bestellen. (is deze koeler nou veel stiller? Graag meer meningen).
- Doe ik er goed aan om toch €45,- meer te betalen en een E6400 te nemen? Zullen de prestaties significant verschillen of is het nauwelijks merkbaar?
- Heeft iemand nog aanmerkingen op het type en merk geheugen?
- Heeft iemand überhaupt nog aanmerkingen op dit systeem?
- Zijn er nog onderdelen waar ik op kan besparen?

Wederom alvast heel erg bedankt!
Martijn

Verwijderd

Topicstarter
Een klein subtiel tikje naar boven omdat ik gisteravond erg snel ben ondergesneeuwd :'( (en zodoende geen enkele reactie heb ontvangen).

Verwijderd

Asus P5B: €121,50
Asus staat erg goed aangeschreven. Dit moederbord kan meegroeien in de toekomst
Zal ik aan passen naar een asrock bordje (asus sub merk)
De asrock 945conroedvi kost 60euro (eventueel neem je er een zonder onbourd video zoals ConRoeXFire-eSATA2

Alleen asrock borden zijn geen overklokborden (geen cpu voltage aanpassingen)
de asus p5b is ook geen overklokbordje

Asus VGA GeForce 7600GS SILENT 256MB: €97,84
Beter kijken naar een 7900gs (sneller meer schaders beschikbaar) (prijs verschil met bordje kan je dat doen)

Doe ik er goed aan om toch ook een Arctic Freezer 7 pro voor €19,48 erbij te bestellen. (is deze koeler nou veel stiller? Graag meer meningen).
Vind ik van niet (slecht afgewerkt)

http://www.coolermaster-e...e=+RR-LCH-P9E1+Hyper%20L3

http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=92&disc=
getest amd 64 versie erg stil en koelt goed

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXLT11
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HPLT32
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXLZ12
Dit zijn leuke koelers

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 21:34 ]

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Gooi die 7600GS eruit en kies voor een 7300GT (of zelfs GS).
Je bent immers geen gamer, dus wat heb je aan dit kaartje?

pricewatch: Asus GeForce 7300 GT 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EN7300GT/SILENT/HTD/256M
Deze voldoet ook. Zover ik kan zien heeft ie weinig minder als de door jou gekozen kaart, maar is wel goedkoper.
Anderzijds is het maar 20 euro, dus echt veel is het ook niet. Percentueel gezien is ie wel 20% goedkoper.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze videokaart voornamelijk gekozen om z'n goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar inderdaad, ik ben geen gamer. Maar voor alle eye-candy in Vista, is het dan niet verstandig om toch een iets betere videokaart te nemen? (die €20,- valt nu ook wel weer mee).

Mijn grootste twijfel is toch nog steeds de processorkoeler (omdat deze naderhand zo lastig te vervangen is!) Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb toch meerdere erg goede reviews gelezen over de door mij gekozen koeler van Arctic Cooling.

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
ik zou wel een andere koeler nemen, want die is allicht iets stiller als de stock-koeler. Je hebt immers ook een videokaart zonder koeler. Overigens is een andere cpu-koeler plaatsen niet zo lastig, hoor...

[ Voor 19% gewijzigd door Quacka op 09-01-2007 22:36 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1