Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto kopen goedkoper dan leasen?

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een ander topic ben ik aan het kijken naar de kosten van een auto kopen en eventueel een lease auto via mijn werk.

Voor een lease auto kom ik op dit kosten plaatje uit:

Netto lease kosten per maand € 194,-
Eigen bijdrage per maand € 150,-
Totaal € 344,- per maand

Voor een eigen auto kom ik op dit kosten plaatje uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Zakelijk    1000    Vergoeding  € 180,00 
Prive   300     
Totaal  1300        

Verzekering € 39,82         
Wegenbelasting  € 32,00         
Benzinekosten   € 42,71 
Afschrijving    € 100,00 
Totale kosten   € 214,53

Kost mij dus € 34,53 per maand. Veel goedkoper dus, maar wat zie ik over het hoofd?? De auto's zijn vergelijkbaar dus daar ligt het niet aan.
Ik ben niet zo op de hoogte van leasen enzo dus graag jullie expertise daarover ;)

Hail to the king baby!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het belangrijkste voordeel van lease: zekerheid.

Je bent een vast bedrag per maand kwijt en daarvoor rijd je een auto. Verzekering, wegenbelasting, brandstof en, heel belangrijk, onderhoud, het is allemaal bij de prijs inbegrepen. Je weet dus waar je aan toe bent en je komt niet voor verrassingen te staan.

Een eigen auto kan goedkoper zijn, bij lease ben je natuurlijk ook een hoop kwijt aan de leasemaatschappij. Een nadeel is dat je zomaar met een flinke rekening geconfronteerd kan worden door een reparatie waar je niet op gerekend had. Bij een nieuwe auto heb je natuurlijk wel de garantie waardoor je de eerste x aantal jaren vrijwel onbezorgd rond kan tuffen.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
Je kan goedkoper uit zijn, sterker nog ik zit er zelf ook over te denken om de leaseauto de deur uit te doen aangezien ik er dan 500 euro per maand bij krijg en geen bijtelling en eigen bijdrage meer.

Maar denk er wel aan dat je ongelimiteerd kan tanken, en ik vind je afschrijving van 100 euro in de maand ook wel een beetje laag. Stel dat er ook maar iets mis is met je auto (uitlaat stuk, barst in raam enz...) dan zijn je kosten meteen veel hoger. Aan de andere kant hoeft dat niet te gebeuren natuurlijk. En ik weet niet wat je aanschaf is? Of heb je al een auto?

Het grote voordeel van een leaseauto voor mij is dat ik weet wat het mij per maand kost, en het zal nooit meer worden. En ik heb om de 4 jaar een nieuwe auto, ook altijd lekker..

Dus voor die 35 euro verschil per maand zal ik gewoon voor de leaseauto gaan.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-11 15:51

Gerco

Professional Newbie

42 euro benzine in de maand? Daar kun je krap 500 kilometer van rijden, heb je wel een auto nodig? Door die helemaal niet te gaan rijden, bespaar je nog veel meer :)

Overigens is een leaseauto voor mij gewoon handiger, vanwege de zekerheid. Als mijn auto ermee stopt, bel ik de leasemaatschappij en ze komen hem maken/ophalen. Ik krijg dan kostenloos een andere auto en wanneer de mijne klaar is ruil ik ze weer terug.

Bij Leasen betaal je niet voor de auto, maar voor de mobiliteit. Op het moment dat je "eigen" auto niet meer mobiel is, moet de lease maatschappij dat oplossen en kun jij gewoon doorrijden, want daat gaat het om.

Het afgelopen jaar heb ik al twee keer gebruik moeten/mogen maken van die mobiliteitsgarantie en de zorgen die het scheelt zijn mij een paar euro per maand wel waard. (Daarnaast ben ik zo'n 200-250 euro/maand aan diesel kwijt, dus een eigen auto zou duurder uitkomen).

[ Voor 75% gewijzigd door Gerco op 28-12-2006 18:57 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik zie nergens onderhoud in je lijstje staan.

.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
urk_forever schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:46:
Kost mij dus € 34,53 per maand. Veel goedkoper dus, maar wat zie ik over het hoofd?? De auto's zijn vergelijkbaar dus daar ligt het niet aan.
Hoezo vergelijkbaar? Lijkt me sterk, want hoe zit het met de aanschafkosten dan?

Ik heb de berekening gemaakt van de kosten van de auto van mijn vriendin (Yaris 1.0 uit 2001) en mijn eigen auto (VW Passat 2.0tdi uit 2005) en ik kom voor de Yaris op zo'n 250 euro per maand aan kosten vs. 330 euro bijtelling voor mijn Passat. En ik hoef ook niet meer te huilen als ik een krasje heb :'( Deed ik wel toen ik nog een eigen auto had. Ik vind die leaseauto wel prima eigenlijk.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoals al gezegd, onderhoud is niet te verwaarlozen lijkt me en daarnaast, 100e afschrijving per maand. Dat zou voor een auto van 20.000 euro aanschaf dus een verwachte levensduur van 200 maanden, oftewel 16,5 jaar betekenen. Nou kunnen auto's best een poosje mee, maar of je daar zomaar vanuit mag gaan in je berekening, en of je uberhaubt zelf wel zo lang in die auto wilt rijden? Want als je hem eerder weg doet, dan kan ik je nu al wel vertellen dat de dagwaarde van je auto echt wel met ietsje meer dan 100e per maand af neemt :P

Bovendien krijg je van de lease maatschappij waarschijnlijk wel ietsje vaker een nieuw blik toegeschoven dan eens in de 16,5 jaar?

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 28-12-2006 19:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een ander topic ben ik aan het kijken naar de kosten van een auto kopen en eventueel een lease auto via mijn werk.

Totaal € 344,- per maand

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Prive   300     
Totaal  1300        

Verzekering € 39,82         
Wegenbelasting  € 32,00         
Benzinekosten   € 42,71 
Afschrijving    € 100,00 
Totale kosten   € 214,53

Ik ben niet zo op de hoogte van leasen enzo dus graag jullie expertise daarover ;)
Uhm. Aanschaf van de auto? Benzinekosten van 42,- in de maand? hoeveel Km's dan? Afschrijving van maar 100 euro? Ga je een oud barrel kopen dan? Hoe gaat dan je "vergelijkbare auto" statement op? Ik zie geen onderhoud staan? (Banden, kleine beurten, grote beurten, diverse vervangingszaken zoals remschijven, remblokken, uitlaten, etc, zeker bij oudere auto's een risico?)

Die vergoeding van 180€ is die netto of bruto?

Aannames zijn fataal.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

GaMeOvEr schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:33:
[...]

Uhm. Aanschaf van de auto? Benzinekosten van 42,- in de maand? hoeveel Km's dan? Afschrijving van maar 100 euro? Ga je een oud barrel kopen dan? Hoe gaat dan je "vergelijkbare auto" statement op? Ik zie geen onderhoud staan? (Banden, kleine beurten, grote beurten, diverse vervangingszaken zoals remschijven, remblokken, uitlaten, etc, zeker bij oudere auto's een risico?)

Die vergoeding van 180€ is die netto of bruto?
Aanschaf hoort niet in dat lijstje, dat stop je in de afschrijving. Gewoon aanschaf delen door het aantal maanden dat je verwacht met die auto te kunnen doen. Neemt niet weg dat 100e dan dus wat weinig is, en dat onderhoud inderdaad ontbreekt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• urk_forever
@King_Louie & Archie_T & AkroBatik: Onderhoud heb ik inderdaad niet meegerekent, maar als het zoveel scheelt kwa prijs dan kan het normale onderhoud aan een auto wel uit.

@Gerco: Het gaat hier om LPG G3, ik ben uit gegaan van een gemiddeld verbruik van 1 op 14 en een gas prijs van 46 eurocent en gemiddeld 1300 km per maand.

@Biobak, Orion84 en Gameover: De auto kost 10.000 euro en ik ben uitgegaan van een rest waarde van 4000. Ik ben verder uit gegaan van het feit dat ik ongeveer 5 jaar in de auto blijf rijden. Dan kom ik uit op 100 euro afschrijving per maand.
De vergoeding voor mijn zakelijke kilometers is netto.

Ik dacht dat ik toch alles wel gehad heb zo. Maar waar zit nu het grote verschil?

[ Voor 6% gewijzigd door urk_forever op 28-12-2006 20:30 ]

Hail to the king baby!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
urk_forever schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:30:
@King_Louie & Archie_T & AkroBatik: Onderhoud heb ik inderdaad niet meegerekent, maar als het zoveel scheelt kwa prijs dan kan het normale onderhoud aan een auto wel uit.
Die snap ik niet? Je houd volgens mij 12*35 = 420 euro per jaar over aan onderhoud. Dat zijn 4 nieuwe banden (als het meezit)
@Gerco: Het gaat hier om LPG G3, ik ben uit gegaan van een gemiddeld verbruik van 1 op 14 en een gas prijs van 46 eurocent en gemiddeld 1300 km per maand.
Ik weet niet of een auto wel 1 op 14 redt met gas hoor...
@Biobak, Orion84 en Gameover: De auto kost 10.000 euro en ik ben uitgegaan van een rest waarde van 4000. Ik ben verder uit gegaan van het feit dat ik ongeveer 5 jaar in de auto blijf rijden. Dan kom ik uit op 100 euro afschrijving per maand.
De vergoeding voor mijn zakelijke kilometers is netto.

Ik dacht dat ik toch alles wel gehad heb zo. Maar waar zit nu het grote verschil?
Je hebt dan inderdaad de afschrijving, maar 5 jaar zonder onderhoud zou geen 4000 euro restbedrag opleveren denk... ;)

Ik ben het helemaal met je eens dat een leaseauto duur is, maar rijd je een nieuwe auto zonder onderhoud voor die prijs? Nee.
Dus ik zou nog maar heeeel goed nadenken als ik jou was, je komt altijd voor verassingen te staan met een eigen auto en je bent 10.000 euro kwijt. Dus als je nog geen auto hebt zou ik zeker voor lease gaan. (maar dat is nogmaals mijn mening...)

Voordelen Lease
Vast bedrag per maand
Altijd vervangend vervoer
Hoef niet na te denken over onderhoud, verzekering enz.
Lachend tanken (prijs maakt niet uit, baas betaald)
Je rijdt altijd een nieuwe auto
Nadelen Lease
Geen eigen auto
Het lijkt of je minder verdient. (Inhouding op je loon)
Het kan te gek worden als je een te dure auto neemt (eigen bijdrage en bijtelling)

Voordelen Eigen auto
Geen bijtelling
Eigen auto
Je bent iets goedkoper uit als je geen onderhoud of panne hebt
Nadelen eigen auto
Eenmalig aanschaf
Geen compleet nieuwe auto
Geen vast bedrag per maand
Alles zelf betalen (onderhoud, crashes, bezine)

Meer advies kan ik je niet geven, ik vind het ook altijd tegenvallen wat ik per maand kwijt ben aan die auto maar toch heeft het tot nu toe te veel voordelen om dit te laten schieten. Over 2 jaar mag ik andere uitzoeken en dan gaan we wel weer nadenken over wat we dan doen ;)

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 16:15

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

[b][message=27200957,noline]urk_forever schreef op donderdag 28 december 2006 @

Kan je je berekening posten?
Ik kan me nl niet voorstellen dat je 194 netto leasekosten hebt en een eigen bijdrage van 150 euro voor een auto van 10.000 euro.

Heb je wel je eigen bijdrage afgetrokken van je bijtelling?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Hallo allemaal,

Totaal € 344,- per maand

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Prive   300     
Totaal  1300        

Verzekering € 39,82         
Wegenbelasting  € 32,00         
Benzinekosten   € 42,71 
Afschrijving    € 100,00 
Totale kosten   € 214,53

Voor 100 euro afschrijving per maand heb jij geen nieuwe auto van 25000 euro staan, dus je vergelijking klopt niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij een eigen auto krijg je ook nog een reiskostenvergoeding (van zoveel cent per km, wat met een G3 waarschijnlijk nog best ruim uitkomt). Ook iets om rekening mee te houden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Verder mis ik nog onderhoud, regelmatig kleine en grote beurten. Verder heb je voor 39 euro ook geen vergelijkbare verzekering als met een leaseauto.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Marzman schreef op donderdag 28 december 2006 @ 21:19:
Bij een eigen auto krijg je ook nog een reiskostenvergoeding (van zoveel cent per km, wat met een G3 waarschijnlijk nog best ruim uitkomt). Ook iets om rekening mee te houden.
Nog ervan afgezien dat je niet per definitie zo'n vergoeding krijgt, heeft TS die vergoeding al meegenomen in zijn berekening. 1000 km, 18 cent per kilometer.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stel.. je koopt een 10.000 euro auto op g3.

Daar koop je een 5 a 6 jaar oude aangeklede golf voor.
Zeg dat die 160.000km hebben (g3, er is dus meer mee gereden), jij verwacht er 5 jaar mee te te rijden en zet er in die 5 jaar nog 80.000 - 100.000 km bij.

Dan heb je een 11 jaar oude golf met 260.000km op de teller. Daar vang je 1500 euro voor.
Je auto kost je 8500 verdeeld over 60 maanden = ehh.. 150 euro? ongeveer?

Dan nog 5 grote beurten, kleine beurten, distributie, banden... (ruw geschat zit ik op 2500 aan onderhoud) Dat erbij optellen, zit ik op net geen 200 euro per maand aan afschrijving en onderhoud.

Daar komt dan je lpg nog bij (reken op 50 euro per maand). Zit je op 250 per maand als er niks geks gebeurd met je auto qua schade of onderhoud.

Wise enough to play the fool

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

wat bedoel je dan met netto lease ? het verschil in bijtelling ? dan heb je het dus over een auto van ongeveer € 27.500,-- (als je in de 42% valt) Daarnaast moet je dus zelf nog € 150,-- bijlappen ? Lijkt me eerder dat je daar eens over moet praten met je werkgever :) want daar zit het grootte verschil. Heb zelf de mazzel dat ik alleen de fiscale bijtelling heb. Los daarvan (zoals al eerder gezegd hier) heb je geen eerlijk vergelijk. Je zou moeten rekenen met een aanschaf van € 25.000,-- die je in 4 jaar tot minder dan € 10.000,-- afschrijft. Daarnaast het ECHTE onderhoud en dat is toch al snel meer dan € 1000,-- per jaar bij een nieuwe auto. los van eventuele extra winterbanden etc

• Jimster
  • Nu online
1 op 14 is al erg rooskleurig voor een gemiddelde benzineauto, laat staan op LPG. Op LPG moet je op zo'n 20% extra verbruik rekenen tov benzine. In LPG zit namelijk minder energie per liter dan benzine.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Leasen is goedkoper dan kopen.
Ik ben een paar maanden geleden weer begonnen met werken, met alleen maar (studie)schulden.
De eerste jaren zou ik geen auto kunnen kopen, in ieder geval niet van mijn eigen geld. Dat zou namelijk betekenen dat ik mijn schuld trager aflos, wat neerkomt op lenen voor een auto. Nu zie ik dit niet als een onoverkomelijk bezwaar (lenen voor een auto) in tegenstelling tot velen.
Maar dan nog zou ik hooguit een tweedehands auto kunnen aanschaffen en ik heb een grote hekel aan tweedehands.
Nu rijd ik in een nieuwe Polo, die elke 26 maanden vervangen wordt, waar ik zoveel mee mag rijden als ik wil. Die auto kost mij netto iets van 125 euro per maand aan bijtelling, verder heb ik er geen kosten aan. Geen eigen bijdrage dus :)
Voor dat bedrag zou ik zelf waarschijnlijk wel een auto kunnen rijden als ik alleen de verzekering, brandstof en belasting optel, maar ik zou niet weten waar ik even een paar duizend euro vandaan haal om die auto aan te schaffen. En daar komen de onvermijdelijke onderhoudskosten nog bovenop.
Ik ben op mijn leaseauto overigens zuinig alsof het mijn eigen auto is en heb ook de audio zelf vervangen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Canaria schreef op donderdag 28 december 2006 @ 22:05:
Ik ben een paar maanden geleden weer begonnen met werken, met alleen maar (studie)schulden.
De eerste jaren zou ik geen auto kunnen kopen, in ieder geval niet van mijn eigen geld. Dat zou namelijk betekenen dat ik mijn schuld trager aflos, wat neerkomt op lenen voor een auto. Nu zie ik dit niet als een onoverkomelijk bezwaar (lenen voor een auto) in tegenstelling tot velen.
Maar dan nog zou ik hooguit een tweedehands auto kunnen aanschaffen en ik heb een grote hekel aan tweedehands.
Nu rijd ik in een nieuwe Polo, die elke 26 maanden vervangen wordt, waar ik zoveel mee mag rijden als ik wil. Die auto kost mij netto iets van 125 euro per maand aan bijtelling, verder heb ik er geen kosten aan. Geen eigen bijdrage dus :)
Voor dat bedrag zou ik zelf waarschijnlijk wel een auto kunnen rijden als ik alleen de verzekering, brandstof en belasting optel, maar ik zou niet weten waar ik even een paar duizend euro vandaan haal om die auto aan te schaffen. En daar komen de onvermijdelijke onderhoudskosten nog bovenop.
Ik ben op mijn leaseauto overigens zuinig alsof het mijn eigen auto is en heb ook de audio zelf vervangen.
Het ligt er maar net aan wat je werkgever doet. Mijn werkgever bood me een aanzienlijk hoger salaris aan waardoor ik ervoor gekozen heb om zelf te rijden. Voor 800euro netto in de maand meer rij ik nu zelf een auto. Ik heb een relatief nieuwe auto gekocht waarbij de grote klap met afschrijving al vanaf is. Mijn auto is een Golf IV 74kw TDI Highline uit 2003 (diesel) waarbij mijn gebruikskosten op 600 euro liggen.

kosten p/maand
166 euro afschrijving (2000 euro p/jaar - na 5 jaar = 10.000euro restwaarde niet meegenomen!)
200 euro diesel (+/-3000km p/maand)
120 euro verzekering (all risk, onbeperkt kilometrage)
70 euro wegenbelasting
45 euro onderhoudsreservering

Klein onderhoud voer ik zelf uit, tenzij ik de spullen er niet voor heb.

Totaal 601 euro p/maand wat me de auto kost. Houd ik aan het einde van de maand 199 euro over waarmee ik leuke dingen kan doen. Op jaar basis zou ik dus een keer extra op vakantie kunnen als er geen gekke dingen gebeuren. Het risico blijft wel dat mochten er 2 grote reparaties nodig zijn dan kan ik mijn portemonnee trekken :'(

Verwijderd

Vanwaar zo'n auto met zulke kosten terwijl je zelf aangeeft dat t je eignelijk te duur is?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:20:
Vanwaar zo'n auto met zulke kosten terwijl je zelf aangeeft dat t je eignelijk te duur is?
Eh...over wie gaat dit :?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 15:14

Crazy D

I think we should take a look.

Ik denk dat het belangrijkste criterium is, hoeveel zekerheid wil je... en wat vergelijk je precies.

Ik rij nu een huurauto tot mijn lease auto in januari wordt geleverd. Ik krijg een BMW 1 en reedt een Renault Megane uit 1996... Totaal niet te vergelijken dus, en dus gaan de meeste sommetjes totaal niet op.... voordat ik die Megane kocht reedt ik een Cliootje diesel uit 97, iedere keer als ik naar een klant moest kon ik van de km vergoeding (28 cent per km) 3 keer tanken :D Maar ja, 2e handsjes, daar kan nou eenmaal wat mee zijn en dat gebeurde dus ook, totdat ik het vertrouwen niet meer had dat ik de volgende dag nog wel van A naar B(eter?) zou komen. Dat was voor mij het moment waarop ik naar mn werkgever ben gestapt om een leasewagen te bietsen. De extra kosten die ik straks qua bijtelling heb (en het scheelt me iets in mn project toeslag) neem ik graag voor lief. Ik weet nu tenminste zeker dat als er iets is, dat wordt gefixed zonder dat ik krom hoef te liggen om de rekening te betalen, en er is vervangend vervoer als ik m dusdanig stuk maak :P

En dan kun je nog denken, je zou ook een wat nieuwere auto kunnen kopen ipv een wagen van bijna 10 jaar oud. Klopt, maar je kosten zoals afschrijving en in mijn geval financiering (kocht niet voor niets een auto van bijna 10 jaar oud ;)) lopen dan weer behoorlijk op... Netto kost die BMW me zo'n 200-250 euro. Wegenbelasting, verzekering (allergoedkoopste WA was rond de 50 euro per maand... fijn he, wonen in een grote stad :P Scheelt gewoon tientallen euro's per maand met andere delen van t land). 3 keer tanken + verzekering en je loopt al aardig in de richting van die 200 euro. Nou moet je natuurlijk ook rekening houden met je woon-werk vergoeding en zakelijke km's, maar dus ook met eventuele problemen met je auto. En vooral dat laatste kan een behoorlijk verschil maken. Als je mazzel hebt (goede auto koopt :P) rij je een jaar lang zonder kosten, en als je pech hebt sta je iedere 2 maanden bij de garage...

Voor mij was de belangrijkste reden om te leasen de zekerheid, ik wil niet zeggen dat ik gigantisch afhankelijk ben van een auto, maar net als met internet wil ik gewoon dat het werkt op het moment dat ik er gebruik van wil maken... en daar heb ik wat extra kosten graag voor over. (had mn werkgever overigens 800 euro netto per maand meer als salaris geboden ipv die auto had ik absoluut voor die 800 euro gegaan ! Voor 800 extra per maand neem ik het risico iedere maand bij de garage te staan wel weer graag voor lief :P).

Exact expert nodig?

• urk_forever
Het lease bedrag heb ik via www.berekenhet.nl uitgerekend. Met een catalogus prijs van een zelfde auto als die ik op het oog heb en mijn bruto jaar salaris.
Met geen eigen bijdrage kom ik uit op netto kosten per maand van 120 euro. Dat is vergelijkbaar met een eigen auto + onderhoud etc.

Ik kijk ook niet naar auto's van 25000 euro maar van auto's rond de 13.000 euro nieuw.

Hail to the king baby!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

En voor zo'n ding moet je alsnog 150 eigen bijdrage in de maand betalen? Bovenop je bijtelling? Paupere werkgever zeg.

Aannames zijn fataal.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Afgezien dat het al een complete appel met peren vergelijking is (imo), is eigen bijdrage ook nog eens aftrekbaar.
Daarnaast rij je met een leaseauto automatisch meer en verder omdát het juist niets kost.

I'm not as think as you stoned I am

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Die 150 euro eigen bijdrage is absurd inderdaad voor een auto van 13k.

Ik heb in mei mijn Golf IV lease ingeleverd en een Seat Leon bj. 2000 diesel gekocht.

De Golf kostte mij zo'n 180 euro bijtelling per maand, geen eigen bijdrage. Dat waren dan direct ook alle kosten.

Nu kost de Seat Leon mij ongeveer 400 euro per maand, inclusief onderhoud en reparatie. De waterpomp ging kapot na de zomer en de distr. riem moest vervangen worden.

Dus, biedt je werkgever meer dan 400 euro (netto) per maand extra (600 bruto gem.) dan kun je het overwegen.
Wel dien je dan over eigen geld te beschikken waarmee je de auto kunt kopen. Heb je dat niet dan wordt het een ander verhaal.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 22:15
Jimster schreef op donderdag 28 december 2006 @ 22:03:
1 op 14 is al erg rooskleurig voor een gemiddelde benzineauto, laat staan op LPG. Op LPG moet je op zo'n 20% extra verbruik rekenen tov benzine. In LPG zit namelijk minder energie per liter dan benzine.
Is bij mij toch echt niet zo! Of ik nu op benzine of gas rijdt ik zit altijd rond de 1 op 10,5!
Hangt erg af van hou de gas installatie werkt!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Canaria schreef op donderdag 28 december 2006 @ 22:05:

*knip* motivatie
Als je puur als particulier gaat leasen voor de prijzen zoals ze bv op directlease.nl staan denk ik dat je dezelfde auto beter kunt kopen; de leasemaatschappij moet er ook nog op verdienen en rekent tevens met iets hogere afschrijving door verkoop aan opkoper aan het einde van de termijn. Daarbij bouw je door zelf te kopen no claim op, waardoor je verzekering steeds goedkoper wordt.

Als je werkgever je een leaseauto biedt zal dat in de meeste gevallen goedkoper uitpakken dan zelf kopen. Puur alleen voor de bijtelling zul je zelf geen auto kunnen rijden. Maar als je werkgever je een hoger netto betaalt als je geen leaseauto hebt zul je alsnog moeten gaan rekenen. Bedenk wel dat het voor een werkgever (belastingtrechnisch) interessanter is een leaseauto te verstrekken dan om jou meer salaris + reiskosten te betalen (iets met BTW aftrek en geen werkgeverslasten over het extra salaris). Dus een leaseauto van 700 ex BTW per maand weigeren zal nooit gelijk staan aan een salarisverhoging van 700 euro bruto, eerder de helft.

Verder ben ik het met de heersende mening eens dat de berekening van de TS kant noch wal raakt :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Auto van de zaak is loon,
je kunt dus daarmee extra pensioen opbouwen.

Ten tweede ben je wel heel erg karig met de kosten,
grote beurt, kleine beurt, eventuele bijkomende kosten. Daarbij ligt het er ook aan welke garage je hebt,
bij sommige krijg je een leenauto, bij andere krijg je een fiets/brommer of helemaal niets en mag je het zelf oplossen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

jjbstolk schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 12:55:
[...]

Is bij mij toch echt niet zo! Of ik nu op benzine of gas rijdt ik zit altijd rond de 1 op 10,5!
Hangt erg af van hou de gas installatie werkt!
Kan echt niet. Je hebt altijd een hoger verbruik op LPG dan op benzine. Als jij hetzelfde verbruik hebt op LPG heb je misschien wel veel minder performance al lijkt me dat sterk. Normaal heb je gelijkwaardige performance bij 20% hoger verbuik. Of je hebt nog een oude niet-G3 installatie die ranzig slecht is afgesteld.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• urk_forever
Ik heb nog even overlegd met mijn werkgever maar die eigen bijdrage komt te vervallen. Dan kom ik op ongeveer dezelfde bedragen uit (ook rekening gehouden met onderhoud) en is een lease auto dus een aantrekkelijkere optie.

Alleen een klein vraagje over leasen. Vroeger moest je de eigen bijdrage bijtelling van de auto bij je loon inkomen optellen, tegenwoordig is dit niet meer zo?? Klopt dit?

Deze vraag omdat ik (nog) geen voorlopige teruggaaf aangevraagd heb en ik dus bij mijn belasting aangifte een leuk bedrag van mijn hypotheekrente aftrek terug krijg, maar als dit door mijn lease auto minder wordt of komt te vervallen zou ik dat wel zonde vinden. Dus wie kan me hier wat duidelijkheid in geven.

Hail to the king baby!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

urk_forever schreef op maandag 01 januari 2007 @ 19:53:

Alleen een klein vraagje over leasen. Vroeger moest je de eigen bijdrage van de auto bij je loon optellen, tegenwoordig is dit niet meer zo?? Klopt dit?
8)7

Ik denk dat je of:

Deze zin even opnieuw moet formuleren

of

Je wat dingen door elkaar haalt :)

• urk_forever
U rijdt in een auto van de zaak. Tot en met 2005 kreeg u dan voor de inkomstenbelasting een bijtelling als u met de auto meer dan 500 privékilometers per jaar reed. U moest dan bij uw aangifte inkomstenbelasting een bedrag van ten minste 22% van de catalogusprijs van de auto bij uw inkomen tellen. Ook bij uw voorlopige teruggaaf of voorlopige aanslag werd rekening gehouden met de bijtelling. Als u kon bewijzen dat u met de auto niet meer dan 500 privékilometers per jaar reed, werd de bijtelling op nul gesteld.

Vanaf 1 januari 2006 is het voordeel dat u heeft van het privégebruik van een personen- of bestelauto van uw werkgever, belast als loon in natura. Over die bijtelling wordt loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) ingehouden. Uw nettoloon wordt daardoor lager. Woon-werkverkeer wordt als zakelijk aangemerkt.

U hoeft de bijtelling niet meer aan te geven in uw aangifte inkomstenbelasting 2006 en het verzoek om een voorlopige teruggaaf 2006 (VT). Omdat u geen bijtelling bij uw inkomen meer hoeft aan te geven, kan het bedrag van uw voorlopige teruggaaf hoger uitvallen. Het kan ook zijn dat u tot nog toe geen verzoek om een VT inleverde, omdat het totaal van uw aftrekposten ongeveer gelijk was aan het bedrag van de bijtelling. Omdat in de VT geen rekening meer wordt gehouden met de bijtelling, komt u nu sneller in aanmerking voor een VT. Ook bij het opleggen van voorlopige aanslagen inkomstenbelasting 2006 wordt geen rekening meer gehouden met de bijtelling privégebruik auto. Deze voorlopige aanslagen zullen daardoor lager zijn.
Zie ook de De belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker

Hail to the king baby!

• PWM
  • Niet online

PWM

Je bedoeld je bijtelling optellen bij je loon :) Niet je eigen bijdrage:

De Fiscale waarde van je auto (22% van de nieuwwaarde + opties /12) wordt inderdaad bij je bruto salaris opgeteld. Indien je een Eigen Bijdrage hebt, wordt dat bedrag eerst van je (BRUTO!!) bijtelling afgetrokken.

Dus:

Je verdiend 1000,- Bruto en rijd in een auto van 20.000. Je bijtelling is dan 366,- per maand. Dit bedrag wordt opgeteld bij je bruto loon.

Je hebt nu dus een belastbaar inkomen van 1366,- per maand.

Stel dat je een eigen bijdrage hebt van 50,- (da's altijd netto), dan wordt die 50,- afgetrokken van het bruto bedrag.

Je Belastbaar inkomen wordt dan 1316,- bruto per maand.

• urk_forever
Je hebt helemaal gelijk 8)7 |:(

Maar heeft dit dan nog invloed op mijn belastingaangifte?

[ Voor 170% gewijzigd door urk_forever op 01-01-2007 20:16 ]

Hail to the king baby!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Iblies schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 13:05:
Auto van de zaak is loon,
je kunt dus daarmee extra pensioen opbouwen.
[..]
Fout! Het is loon in natura (niet in geld) en je bouwt 0,0 pensioen op over dat bedrag. Ze hebben daar een mooie term voor: AOW gat

Voor een middelloon pensioen opbouw (wat vrijwel iedereen in Nederland heeft) is een leaseauto dus niet gunstig.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• PWM
  • Niet online

PWM

DexterDee schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:40:
[...]

Fout! Het is loon in natura (niet in geld) en je bouwt 0,0 pensioen op over dat bedrag. Ze hebben daar een mooie term voor: WAO gat

Voor een middelloon pensioen opbouw (wat vrijwel iedereen in Nederland heeft) is een leaseauto dus niet gunstig.
Pensioen heeft niks met het WAO gat te maken :?

Het WAO gat, wordt ook niet groter of kleiner als je een lease-auto hebt. Althans, dat was niet zo.

Sinds januari 2006, bestaat het WAO gat helemaal niet meer. Dit heeft een simpele reden, de WAO bestaat helemaal niet meer :)

I.p.v. de WIA, maar die heeft de vroegere WAO problematiek niet meer.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 01-01-2007 20:48 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

PWM schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:46:
[...]

Pensioen heeft niks met het WAO gat te maken :?

Het WAO gat, wordt ook niet groter of kleiner als je een lease-auto hebt. Althans, dat was niet zo.

Sinds januari 2006, bestaat het WAO gat helemaal niet meer.
Sorry, AOW gat ofwel pensioengat... ik haal m'n afkortingen doorelkaar 8)7
Heeft natuurlijk niks te maken met arbeidsongeschiktheid... :)

[ Voor 1% gewijzigd door DexterDee op 01-01-2007 21:01 . Reden: typo ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• urk_forever
Iemand die nog een antwoord op mijn vraag heeft?

Hail to the king baby!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

urk_forever schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:37:
Iemand die nog een antwoord op mijn vraag heeft?
Ja, bij je belastingaangifte moet je opgeven dat je een leaseauto hebt, wat de waarde daarvan is etc, hoe denk je anders dat ze aan die bijtelling komen? :? Je eigen bijdrage kun je dan weer opgeven zodat die weer in mindering gebracht wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-01-2007 12:44 ]

Aannames zijn fataal.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

GaMeOvEr schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:44:
Ja, bij je belastingaangifte moet je opgeven dat je een leaseauto hebt, wat de waarde daarvan is etc, hoe denk je anders dat ze aan die bijtelling komen? :? Je eigen bijdrage kun je dan weer opgeven zodat die weer in mindering gebracht wordt.
Sinds 2005 wordt dat door je werkgever al verrekend. :)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ACM schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:57:
[...]

Sinds 2005 wordt dat door je werkgever al verrekend. :)
Ah, hebben ze dat ook alweer aangepast. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

overigens vind ik het opvallend dat mensen een prijsberekening gaan maken en dan een vette lease-auto (met een bijbehorend contract van 35k km p/j of meer) gaan vergelijken met een oud barrel waarmee amper 1000 km per maand gereden wordt ;)

• urk_forever
Nee hoor, was een vergelijking van een 206 uit 2004 met 70.000 kilometer op de teller op G3 in vergelijking met een 206 met een lease contract van 20.000 kilometer per jaar.

Dus allebei redelijk vergelijkbaar. Niks geen oude barrels.

Maar goed omdat de eigen bijdrage dus komt te vervallen en ik rekening heb gehouden met 75 euro per maand reservering voor onderhoud kom ik op ongeveer dezelfde bedragen uit en wordt een lease auto dus interessant.

Iedereen bedankt voor hun bijdragen aan dit topic :D

Hail to the king baby!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 15:14

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:59:
overigens vind ik het opvallend dat mensen een prijsberekening gaan maken en dan een vette lease-auto (met een bijbehorend contract van 35k km p/j of meer) gaan vergelijken met een oud barrel waarmee amper 1000 km per maand gereden wordt ;)
Omdat dat vaak wel realiteit is... de meeste mensen kunnen nl. simpelweg niet een vergelijkbare auto kopen die ze kunnen leasen. En het heeft weinig zin om auto's te vergelijken die je nooit zou (kunnen) kopen. Dus moet je vergelijken met 'het alternatief', dus die bak van een paar jaar oud die je al hebt of koopt als de lease wagen niet door gaat.

Exact expert nodig?

Verwijderd

da's ook helemaal terecht natuurlijk. Maar je moet je wel realiseren dat je appels met peren vergelijkt. Kijk, je kan puur naar het kostenaspect kijken, maar je kan ook redeneren: oke, een lease is misschien 50 euro per maand duurder maar dan rij ik wel een luxere auto en ik heb geen verrassingen in de kosten. Die afweging moet ieder voor zich maken natuurlijk, maar je moet het wel meenemen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29
Een broer van me rijdt in een polo uit 2003 en betaalt daarvoor 100 euro aan de belastingdienst voor prive gebruik. Daarvoor hoeft hij niet te verzekeren, geen wegenbelasting te betalen, het onderhoud niet te doen en de diesel niet te betalen. Als ik kijk naar mijn eigen golf uit 1992 kom ik niet verder dan wegenbelasting, verzekering en zo nu en dan eens een klein onderhoudsbeurtje voor die 100 euro. Het grote onderhoud en de diesel komt er dan nog vrolijk overheen.

Verwijderd

ik heb ook wel eens uitgerekend dat de 3 jaar oude Corsa van mijn vriendin indertijd duurder was over een periode van 3 jaar dan het leasen van een Seat Leon van 26000€ met een eigen bijdrage aan de werkgever van 70€per maand. Maar het kan zijn dat ik de 'misgelopen' bijdrage mobiliteit ben vergeten mee te rekenen die je krijgt als je geen lease auto neemt ;)

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Het heeft ook met je leeftijd te maken denk ik..

Ik ben nu 21 en krijg ergens deze maand een Fiat Grande Punto 1.4 (edit. prima) die een cataloguswaarde heeft van €15595,- en er komt een goeie €2000 aan opties bij. Deze kost netto in de lease €350,- per maand (ING car lease)
Mijn eigen bijdrage is 125, en ik ben ongeveer 100 kwijt aan belasting. (zonder tankpas)

Die auto kost me dus 225euro per maand zonder benzine. Ik heb pas een jaar mn rijbewijs en moet nu voor mn Toyota MR2 (sw20 2.0) helemaal krom liggen voor de verzekering..als ik daar dan nog het onderhoud en de belasting bijtel wordt ik altijd een beetje misselijk ;(

Voordeel is nu dat ik tot mn 24'ste lekker in een goeie/nieuwe auto kan rijden, en dat ik over een paar jaar weer een eigen auto kan pakken. Van de leasemaatschappij kun je een mooie verklaring krijgen dat je 3 jaar schadevrij hebt gereden (als ik dat volhoudt tenminste 8) ) dus zodra ik uit de lease kom ben ik van die risicoleeftijd af en heb ik gelijk al paar jaartjes opgebouwd.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat als ik nu 30 was geweest en ik had deze vergelijking gemaakt was het niet zo positief uitgekomen...Dan was mn bijtelling veel hoger en zou ik voor een eigen auto veel minder kwijt zijn aan mn verzekering. Maar met een jonge leeftijd kun je er dus wel degelijk wat uithalen..

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Pagina: 1