Browse probleem met sublokatie domein...

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-02 16:08
Ik ben bezig met het opzetten van een 2e lokatie voor ons bedrijf. De bedoeling is dat er een lokatie in Singapore bijkomt welke door een VPN verbinding aan ons netwerk gekoppeld gaat worden. We gaan daar een domain controller voor ons huidige domein installeren.

Om een en ander voor te bereiden heb ik een testopstelling gemaakt. Ik heb een PC voorzien van Windows 2003 SP1 (PC1) welke dmv een router aan het hoofdnetwerk is gekoppeld. Deze PC1 zit in een ander netwerk dan ons hoofdnetwerk.

Op deze server PC1 heb ik DNS geinstalleerd met een secondary zone van de primary DNS. Daarna heb ik dmv dcpromo Active Directory geinstalleerd als 3e domain controller.

Ik kan alle hosts in het hoofdnetwerk pingen en vanuit het hoofdnetwerk kan ik de PC1 server pingen. Ook kan in de 2 domain controllers in het hoofdnetwerk vanuit PC1 via \\servernaam benaderen. Het vreemde is echter dat ik alle andere fileservers niet kan benaderen via \\servernaam. Nog vreemder wordt het als ik nbtstat -a servernaam en ntbstat -A ip-adres doe dan kan ik die server ineens wél via \\servernaam benaderen, zonder enkel probleem. Wie heeft hier een idee wat het probleem kan zijn?

Alles werkt dus alleen kan ik vanuit het remote subnet niet naar de servers via \\servernaam (ook niet op \\ip-adres trouwens)

Op de fiets vervuil je niets!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49

Asteroid9

General Failure

DNS configuratie goed ingesteld?

Gebruik je AD-integrated zones? Anders even goed de replicatie nakijken.
Hebben de overige servers wel een geldig DNS record op de hoofdlocatie of worden ze daar wellicht al langere tijd gewoon via een netbios name geopend?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• QuestionMarc
Asteroid9 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 17:33:
DNS configuratie goed ingesteld?

Gebruik je AD-integrated zones? Anders even goed de replicatie nakijken.
Hebben de overige servers wel een geldig DNS record op de hoofdlocatie of worden ze daar wellicht al langere tijd gewoon via een netbios name geopend?
Geen AD integrated zones, die optie is er blijkbaar niet mogelijk met een secondary zone. Dns is wel goed ingesteld, kan alle hosts in het andere domein resolven.
Replicatie van AD loopt ook goed. Ik denk zelf dat het probleem bij WINS of de Computer Browser zit omdat je na een nbtstat -a servernaam ineens wel op de server in het andere subnet kunt komen...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hey naamgenoot :/
QuestionMarc schreef op donderdag 28 december 2006 @ 17:06:
Op deze server PC1 heb ik DNS geinstalleerd met een secondary zone van de primary DNS. Daarna heb ik dmv dcpromo Active Directory geinstalleerd als 3e domain controller.
Naar welke DNS-server verwijst je nieuwe DC nu? Als dit naar zichzelf is gaat dit niet goed. Een secondary zone is nl. read only en hierdoor kan de nieuwe DC zijn eigen A- en SRV-records niet aanmaken. Ook vind er geen replicatie plaats van een secondary zone. Je zult in de IP-instellingen van deze nieuwe DC als DNS-server de server moeten opgeven die de primary zone host.

Nog beter is uiteraard AD-integrated zones gebruiken...

Voor ook eens een DCDiag en een NETdiag uit op het nieuwe systeem en kijk eens welke output dit geeft (beide tools zijn onderdeel van de Support Tools)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• QuestionMarc
;) Wat een toeval he...

De DNS van server PC1 stond naar zichzelf, nu aangepast maar dat helpt niet. De zone is trouwens toch een AD-integrated zone geworden na installatie van Active Directory. Ik krijg ook verder geen foutmeldingen in het DNS logboek dus dat lijkt allemaal prima te verlopen.
Mijn probleem zit hem volgens mij niet in de DNS maar in het browsing/WINS gedeelte.
Doe ik: net view \\fileserver dan krijg ik in eerste instantie:
System error 53 has occurred.

The network path was not found.
Doe ik daarna :nbtstat -A <Fileserver ip-address>
en daarna net view \\fileserver
System error 53 has occurred.

The network path was not found.
Tenslotte nog nbtstat -a <fileserver>
en net view \\fileserver
Lijst met shares op de server
Een nbtstat -c laat dan ook het volgende zien:

FILESERVER <20> UNIQUE 172.22.0.12 470
FILESERVER <00> UNIQUE 172.22.0.12 467

En na een paar minuten is de server weer niet meer te breiken (is ook uit de cache verdwenen) :? :?

[ Voor 3% gewijzigd door QuestionMarc op 29-12-2006 08:43 ]

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik denk dat je het in je routerconfiguratie moet zoeken...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• QuestionMarc
Ik ben er inmiddels achter dat het niet aan de router ligt maar echt aan de serverconfiguratie. Als ik namelijk een werkstation in het subnet installeer (aangemeld op het domein en gebruikmakend van de DNS van PC1) dan kan ik wel probleemloos browsen en fileservers benaderen in het hoofdnetwerk....

[ Voor 11% gewijzigd door QuestionMarc op 29-12-2006 14:00 ]

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

heb je uberhaubt iets ingesteld bij WINS of een WINS server in gebruik

gebruik eens een packetviewer om te kijken wat er op dat niveau gebeurt.

de cache van nbtstat al eens gecleared?

Bij voorbaat sorry..

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DCdiag en NEtdiag nu al eens gedraaid?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• QuestionMarc
Question Mark schreef op zondag 31 december 2006 @ 10:41:
DCdiag en NEtdiag nu al eens gedraaid?
Ja NetDiag geeft geen vreemde zaken aan...alleen iets met nbtstat maar dat was weg toen ik de Messenger service aan zette. Probleem was daarna nog steeds aanwezig. DCDiag heb ik nog niet gedraaid maar daar verwacht ik eerlijk gezegd ook niet veel van aangezien netdiag ook geen vreemde zaken naar boven haalt.

• QuestionMarc
thamoosio schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:44:
heb je uberhaubt iets ingesteld bij WINS of een WINS server in gebruik
de cache van nbtstat al eens gecleared?
Ik had een WINS server geinstalleerd, maar dat gaf geen verandering. WINS naar de servers in het hoofdnetwerk laten verwijzen ging ook niet goed.

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

QuestionMarc schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:06:
[...]

Ik had een WINS server geinstalleerd, maar dat gaf geen verandering. WINS naar de servers in het hoofdnetwerk laten verwijzen ging ook niet goed.
En wat ging er niet goed dan?

• QuestionMarc
Nog steeds hetzelfde probleem dat de server geen enkele andere server in het hoofd netwerk met SMB kan benaderen. :(

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

QuestionMarc schreef op zondag 31 december 2006 @ 15:58:
Nog steeds hetzelfde probleem dat de server geen enkele andere server in het hoofd netwerk met SMB kan benaderen. :(
Helpt het als je je server remote announced op het andere subnet?
Daarnaast kun je in je DHCP server optie 44 "netbios-name-servers" meegeven naar het IP adres van je domain controller. En zet 46 naar type 8 zodat de computers/server niet met broadcast naar je WINS server zoeken maar direct naar de host.

Zie dit document bij Microsoft: http://www.microsoft.com/...cb_dhc_lwvd.mspx?mfr=true

[ Voor 23% gewijzigd door DGTL_Magician op 02-01-2007 13:35 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
misschien een domme vraag, maar staat "Enable NetBIOS over TCP/IP" op aan op je nieuwe server, ipv op default?
Pagina: 1