Toon posts:

nieuw OS op laptop zonder cd rom.

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een laptop DELL Latitude CSX gekocht (2 de hands).
Ik heb mij eigenlijk een beetje laten vangen.
Er is enkel een floppy drive bij die ik via de parallelpoort kan aansluiten. Ik kan hier ook van booten met een opstartdisk. Er is geen bay in de laptop. Er staat geen enkele soft op de laptop. HOE KRIJG IK NU EEN OS OP DE LAPTOP. Ik heb wel een externe HD die ik op de usb kan aansluiten. Hiervoor heb ik drivers nodig om USB onder dos te laten werken. Dit krijg ik niet aan de praat.
Ik kan er ook een netwerkkaart insteken en dan een link proberen op te bouwen met een andere pc om zo de soft te installeren. ?? Weet niet hoe dit moet.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit best aanpak ???

Merci

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je in de BIOS een USB-device als bootable gebruiken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
neen, en ik heb de bios al ge update

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-02 15:40
Ik heb dat een keer op gelost door de hdd in de externe behuizing te schroeven en zo de installatiebestanden vanuit windows over te zetten naar die harde schijf.

Staat er nu helemaal geen os op? of alleen dos? Bovenstaande werkt alleen als iets als dos er al op staat.

edit: beter lezen voortaan. Je kan dus booten vanaf een dos-bootdisk, en vanaf daar de installatie starten. Voor windows XP kan je een ander setje bootdisks nodig hebben, maar dat weet ik niet cker.

tip:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:10:
slave drive cd-rom aan hdd ide kabel (als da kan) en voor het os te installeren die cd rom erbuiten hangen
Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Allereerst zit er waarschijnlijk niet eens een IDE kabel in, en daarnaast zijn de connectors ook nog eens anders.

[ Voor 57% gewijzigd door L0we op 28-12-2006 16:15 ]

Verwijderd

slave drive cd-rom aan hdd ide kabel (als da kan) en voor het os te installeren die cd rom erbuiten hangen

Verwijderd

Topicstarter
harde schijf van een laptop past niet in die externe HD via USB.
Er staat geen OS op. heb de bios update gedaan met disketjes.
een ide kabel bij een laptop ???

Verwijderd

Topicstarter
ik kan booten vanaf de flopy maar ik heb geen cdrom speler. Ik moet het doen via usb of netwerk. USB onder dos ???

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat voor OS wil je erop zetten?

Verwijderd

Topicstarter
98 sec of XP

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

http://www.marktplaats.nl...RDygQbfP5f779Aeq5UOc%253D

Dit is volgensmij een heel stuk makkelijker

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Win98 SE erop zetten, dat kan opgestart worden vanaf de bootfloppy. En als Win98 draait, dan heb je toegang tot de USB harde schijf. Maar het zal lastig zijn.

Alternatief: een parallele poort CD-speler. Ik heb er nog eentje staan, die gebruikte ik toen ik 10 jaar terug mijn eerste laptop kocht (P1 90 MHz, 16 Mb geheugen...).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Boot gewoon van een FreeBSD installatie floppy. Hiermee kun je gewoon over FTP, HTTP en SMB installeren.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Voor 98se weet ik denk wel een oplossing:

Download een 98se bootdisk van bootdisk.com, zet hem op een floppy.
Pas deze zo aan dat deze usb support heeft: zie http://www.bootdisk.com/usb.htm

Neem nu een externe harde schijf en zet hier de inhoud van win98seCD:\win98\ op.
Boot nu met de floppy en met de usb-schijf eraan, cd naar je usb-schijf en start setup.exe

Misschien is het een idee om de inhoud van de usb-schijf dan naar je laptop-schijf te kopieeren en vanaf daar de setup te starten, omdat hij anders wel eens om de win98 cd gaat zeuren.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-02 15:40
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:15:
harde schijf van een laptop past niet in die externe HD via USB.
Er staat geen OS op. heb de bios update gedaan met disketjes.
een ide kabel bij een laptop ???
De externe behuizing is voor 3,5" schijven? Dan zou ik alsnog verder kijken voor die DOS-usb drivers, want om alleen hiervoor een 2,5" behuizing te kopen zou ook zonde zijn.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Zit er een PCMCIA-slot op? Af en toe zie ik op marktplaats.nl een PCMCIA CDROM of CDRW langskomen voor een paar Euro.

En Windows XP kan ook via het netwerk geïnstalleerd worden (hoorde dat onlangs van iemand die een Sony Vaio zonder CD had). Heb het alleen zelf nog niet gedaan, dus weet niet hoe dat precies in z'n werk gaat. Ik vermoed dat je netwerkkaart sowieso PXE (booten vanaf het netwerk) moet ondersteunen. Is dat het geval?
Pagina: 1