Datalimieten instellen in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 1.088 views sinds 30-01-2008

• Nieker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik zoek een oplossing om onze internetconnectie te delen over 11 studenten, draadloos. (bekabeling is echt geen mogelijkheid) Momenteel hebben we een deftig netwerk liggen waarmee iedereen op internet kan. Maar het grootste probleem ligt hem bij de datalimieten. Ons huidig abo geeft ons een downloadlimiet van 30GB, jammer genoeg is niet iedereen eerlijk in het verbruik en krijg ik soms rekeningen waar tot meer dan 30GB EXTRA wordt op aangerekend. Bij deze ben ik dus op zoek naar een systeem (liefst een standalone router) waarbij je per mac adres (of login) een datalimiet kan instellen en eventueel waar de gebruikers ook kunnen zien hoeveel ze nog kunnen downloaden.

Ik heb reeds een search gedaan, alleen heb ik niet echt gevonden wat ik zocht. De resultaten gingen vooral over Traffic Shaping en QoS, maar dat gaat dan meer over het optimaal benutten van de snelheid en niet zozeer de datalimiet.

Ook heb ik een tip gekregen om ergens een server te zetten en dan iets te installeren zoals dit, maar er is echt geen plaats voor een server + ik heb totaal geen kennis van linux en andere.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-03 08:52

AirX

Tweak Guru

Je zult je echt scheel betalen als je dit met een 'hardware' router wilt gaan doen. Ik zou eens naar PFSense gaan kijken. Is FreeBSD gebaseerd en best wel simpel te installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 28-12-2006 15:47 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zo moeilijk is het installeren van Endian niet.
Als je een cd kunt branden, en een pc van cd kunt laten opstarten, dan krijg je het geinstalleerd.

Endian bedien je dmv je browser, en dat lukt je ;)

Een plekje voor een pc is echt wel te vinden.
En dat hoeft niet eens een heel erg heftige pc te zijn. Heb het hier draaien op een Piii 500, met 192 mb ram, en dat draait prima. Voor jullie situatie zou ik 256mb aanraden.

Je ontkomt haast niet aan een aparte pc, omdat wat je wilt niet standaard in een soho router ingebakken zit.

Verder zul je je hoe dan ook moeten verdiepen in de materie, of het uitbesteden.
Maar ik heb geen idee waar je zit, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Abort, Retry, Quake ???

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-02 11:56
Net wat AirX zegt, ga voor PFSense. Dat is een super handig pakket en draait gemakkelijk op een oude pc.

• Nieker
Ik ben geen volledige computerleek, dus als Linux kennis geen vereiste is dan zou het moeten lukken. Misschien dat ik ergens nog wel een klein computertje kan vinden en die dan plaatsen, jullie zijn me alleszins toch aan het overtuigen een extra server te zetten :)

Momenteel ziet het er zo uit

Breedband modem => Linksys Router => Acces Point

Die acces point is een antenne voor de koten die hoger gelegen zijn.

Waar moet ik die server dan juist plaatsen ? (ok ik beken, op dat vlak ben ik geen held)

[ Voor 6% gewijzigd door Nieker op 28-12-2006 15:59 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tussen het modem en de router, vind ik. Zet een klein machientje neer, installeer XP Home ofzo, 2 netwerkkaarten erin en iets van WinGate of NetLimiter eroverheen. Kost je een paar uur werk maar kan je precies op 30GB afkappen per maand.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar wellicht is het nog makkelijker om te kijken naar een andere verbinding waarbij je niet met limieten te maken hebt?

I'm not as think as you stoned I am

• MAX3400

MAX3400

WooK schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:03:
Misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar wellicht is het nog makkelijker om te kijken naar een andere verbinding waarbij je niet met limieten te maken hebt?
Ik gok dat de TS in Belgie woont; daar is het zowat onmogelijk om GEEN datalimiet te krijgen.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Mijns inziens zou je de server in plaats van je router plaatsen. Je gaat namelijk je router vervangen met een server met 2 netwerkkaarten. Een klein small-form-factor PC'tje is ideaal, heb zelf een Compaq Deskpro EFF staan, is een Pentium III 500 met 256MB RAM en 2 netwerkkaarten, het ding vreet maar 30W stroom, en is erg klein. Op de HCC gekocht vorig jaar of het jaar ervoor voor EUR 50.

Hoe je het dan echter softwarematig precies aan moet pakken is iets anders. Eén van de oplossingen zou zijn dat je gaan tellen of je in de buurt komt van de 30GB, en als dat zo is gaan afknijpen, een andere oplossing die wat makkelijk is, is dat je zorgt dat je nooit boven de 30GB uit KAN komen. 30GB per maand is als ik het goed uitreken 12kB/s continu.. oeps.. laat maar. Maar als je dus 12kB/s zou doen, 24x7, zou je dus als ik goed reken op 30GB per maand uitkomen. Dat is niet echt een reele optie dus, dan kun je niet meer fatsoenlijk internetten..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

MAX3400 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:04:
[...]

Ik gok dat de TS in Belgie woont; daar is het zowat onmogelijk om GEEN datalimiet te krijgen.
Dat zou het wel verklaren inderdaad. Gat in de markt dus :)

I'm not as think as you stoned I am

• Nieker
MAX3400 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:01:
Tussen het modem en de router, vind ik. Zet een klein machientje neer, installeer XP Home ofzo, 2 netwerkkaarten erin en iets van WinGate of NetLimiter eroverheen. Kost je een paar uur werk maar kan je precies op 30GB afkappen per maand.
Is dit een nieuwe oplossing of moet ik die PFSense server hier zetten? Het is niet de bedoeling om de internetverbinding af te sluiten van zodra die 30GB bereikt wordt, het is eerder de bedoeling om voor elke gebruiker een individuele limiet in te stellen. En hem, indien mogelijk, de mogelijkheid geven te kijken hoeveel hij nog kan downloaden.

Ik woon inderdaad in Belgie, en dit abo is het enige deftige dat ervoor kan zorgen dat 11 mensen op hetzelfde ogenblik kunnen surfen (20Mbps down :) )

/MOD
Na axis zijn post snap ik er weer wat meer van. Die PC zou dus in de plaats komen van de router, aangezien hij de taak als router op zich zal nemen. Het heeft even geduurd voor ik dit doorhad ;)
Die 11 studenten moeten dus maw naar mijn server verbinden... maar gaat zoiets wel draadloos ?

[ Voor 15% gewijzigd door Nieker op 28-12-2006 16:16 ]

• MAX3400

MAX3400

Nieker schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:14:
[...]

Is dit een nieuwe oplossing of moet ik die PFSense server hier zetten? Het is niet de bedoeling om de internetverbinding af te sluiten van zodra die 30GB bereikt wordt, het is eerder de bedoeling om voor elke gebruiker een individuele limiet in te stellen. En hem, indien mogelijk, de mogelijkheid geven te kijken hoeveel hij nog kan downloaden.

Ik woon inderdaad in Belgie, en dit abo is het enige deftige dat ervoor kan zorgen dat 11 mensen op hetzelfde ogenblik kunnen surfen (20Mbps down :) )
Dit is een andere oplossing. Dus zonder PFSense.

• axis
Je kunt ook zoeken naar een niet-technische oplossing, zoals met een server alles alleen TELLEN, en daarna doorberekenen.

30GB per maand is dus 2793MB per persoon per maand. Zitten ze eroverheen moeten ze bijlappen. Als ze niet betalen, trek je gewoon hun stekker uit. Heel simpel. Zo gaat het ook in menig Neederlandsch studentenhuis.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

met mrtg geinstalleerd op je router
kun je precies zien welk ip hoeveel data verbruikt heeft.

maak een simpel pagina waarop je ip vertaalt naar naam en run eens in de 4 uur een script waarop je achter die naam verbruikte data zet.

vervolgens kun je de extra kosten over de veelgebruikers smeren.

[ Voor 50% gewijzigd door heuveltje op 28-12-2006 16:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• axis
Nieker schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:14:
Die 11 studenten moeten dus maw naar mijn server verbinden... maar gaat zoiets wel draadloos ?
Je hebt toch een losse access point, of zit die in je router? Server zou ook voor je router te plaatsen zijn, maar maakt het allemaal ietjes ingewikkelde. Makkelijkst in principe een modem, daarachter je server die nu als router gaat fungeren, eventueel daarachter een switch voor de clients die wel een kabeltje hebben, en daarachter een los access point.

• Nieker
heuveltje schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:19:
met mrtg geinstalleerd op je router
kun je precies zien welk ip hoeveel data verbruikt heeft.

maak een simpel pagina waarop je ip vertaalt naar naam.
run eens in de 4 uur een script waarop je achter die naam verbruikte data zet.
En klaar is nieker
Dat klinkt intressant... en die mrtg werkt op elke router ? Dat scripten lijkt alweer een stuk moeilijker, maar mits wat moeite moet dat nog wel te doen zijn.
axis schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:20:
[...]

Je hebt toch een losse access point, of zit die in je router? Server zou ook voor je router te plaatsen zijn, maar maakt het allemaal ietjes ingewikkelde. Makkelijkst in principe een modem, daarachter je server die nu als router gaat fungeren, eventueel daarachter een switch voor de clients die wel een kabeltje hebben, en daarachter een los access point.
Ik heb inderdaad nog die losse access point, ik weet alleen niet echt of die alle koten gaat bereiken indien de router wegvalt. Het is alleszins het proberen waard aangezien ik hier nog oude pc's genoeg staan heb. (en het is nu toch vakantie dus er is niemand in dat huis)

Alvast bedankt voor de oplossingen :)

• axis
Met MRTG/Cacti kun je dit soort plaatjes maken:
Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/7122/nmtcac01nmtswi01oh0.png

En daarvoor hoef je in principe geen router als server te hebben, maar het probleem is dat je hiermee informatie uitleest met SNMP uit je routerpoorten, of de poorten van een managed(!) switch. Ik denk niet dat je hier iets mee kunt als alle clients wireless zijn, aangezien ze dus allemaal samen op 1 poortje/router uitkomen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nieker schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:26:
[...]

Dat klinkt intressant... en die mrtg werkt op elke router ? Dat scripten lijkt alweer een stuk moeilijker, maar mits wat moeite moet dat nog wel te doen zijn.
Oeps , zat met me hoofd bij de iets profi routers :)
MRTGt werkt niet op elke router. Het werkt via snmp protocol.
Alle duurdere routers ondersteunen dat. goedkopere soms maar lang niet altijd.
Scripten is een eitje als je er een beetje in verdiept.
(heb het zelfs trouwens werkend gehad op een router van 3 tientjes dmv een iets aangepaste firmware)

je kunt ook een oude laptop kopen (denk oude p233 met dode accu voor 10 euro op de rommelmarkt) en daarop windows installeren en die het netwerk laten delen (en dat doorsturen naar de AP) neemt niet veel meer ruimte in dan een router, en is heel wat flexibler :) )

[ Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 28-12-2006 16:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nieker schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:26:
[...]

[...]

Ik heb inderdaad nog die losse access point, ik weet alleen niet echt of die alle koten gaat bereiken indien de router wegvalt. Het is alleszins het proberen waard aangezien ik hier nog oude pc's genoeg staan heb. (en het is nu toch vakantie dus er is niemand in dat huis)

Alvast bedankt voor de oplossingen :)
Een wireless router is meestal ook wel in te zetten als switch of accespoint. Je moet dan dhcp uitzetten en de router met een lanpoort aansluiten op je Endian oplossing (ipv met de wanpoort)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• axis
Ik heb in 4-5 studentenhuizen een netwerk aangelegd, en ik zou wel zoveel mogelijk voor kabels gaan in plaats van wireless. Bedraad netwerk is veeeeel sneller, veel makkelijker te troubleshooten, en veel makkelijker te managen, aangezien je alles in een simpele switch propt. Ook nooit meer gezeik met bereik, en iedere PC heeft een LAN aansluiting, en hoeft geen WLAN adapter aan te schaffen. PCI fast ethernet kaartje kost eventueel 5 euro. Als je een conflict hebt, of iemand betaalt de rekening niet, trek je gewoon zijn stekkertje eruit.

Als je managed switch koop in plaats van een gewone (ja, iets duurder), kun je dus ook nog elke poort monitoren, op afstand poorten uitzetten en aanzetten, etc.

Het enige nadeel van bedraad is dat je een dag bezig bent met een boormachine en een flinke rol UTP kabel. Je wilt ook echt een sternetwerk opzetten, dus van ELKE kamer een apart kabeltje naar één centraal punt zoals een meterkast.

[ Voor 9% gewijzigd door axis op 28-12-2006 16:43 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

axis schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:17:
[...]
trek je gewoon hun stekker uit. Heel simpel. Zo gaat het ook in menig Neederlandsch studentenhuis.
cappen naar 56/33 >:)

het bijhouden wie wat hoeveel download kant toch wel met ip/mac ?!

internet ->pc(router)-> AP -> rest

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
axis schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:41:
<knip>

Het enige nadeel van bedraad is dat je een dag bezig bent met een boormachine en een flinke rol UTP kabel. Je wilt ook echt een sternetwerk opzetten, dus van ELKE kamer een apart kabeltje naar één centraal punt zoals een meterkast.
Ik denk dat wel/niet bekabelen in het oplossen van dit probleem niet relevant is.

De MAC-adressen van de pc's in huis in de DHCP-exclusion table of een niet-routeerbaar subnet gooien zodra ze meer dan 'X' Gb hebben laten doorrouten van extern naar intern lijkt me een stuk haalbaarder op een linuxdoosje...beetje met iptables spelen of een eigen wrapper coden (we blijven tweakers).

vraag die van belang is: is die datalimiet up+down of alleen down?

• Nieker
MissingDog schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:52:
[...]
Er is een 30GB download limiet en 5GB upload. Maar die upload wordt nooit overschreden (ver van zelfs) Dus moest dat extra moeite kosten, dan is een upload limiet niet noodzakelijk.

Bekabeling is geen optie, ik weet dat het voordelen biedt. Maar het is redelijk onmogelijk

• axis
Ik denk dat wel/niet bekabelen in het oplossen van dit probleem niet relevant is.
Misschien niet van belang voor het limiet-probleem, maar wel iets dat de TS in de toekomst veel kopzorgen kan besparen
De MAC-adressen van de pc's in huis in de DHCP-exclusion table of een niet-routeerbaar subnet gooien zodra ze meer dan 'X' Gb hebben laten doorrouten van extern naar intern lijkt me een stuk haalbaarder op een linuxdoosje...beetje met iptables spelen of een eigen wrapper coden (we blijven tweakers).
En als ze nou hun ip statisch instellen? Ik snap wel dat er een heleboel mogelijk is, en met een software-router kan in theorie alles, maar of de TS het dan ook nog snapt en makkelijk kan implementeren, is iets anders. Zo te zien wil de TS zich ook wel verdiepen in het netwerk-gebeuren, maar je moet niet van 'm gaan verwachten dat ie z'n eigen linux TCP wrappers gaat coden ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ander abbo mischien .. met een fair use policy neem bijv xs4all die is imho retegoed

geen limiet iedereen weer tevreden .. komop je bent met 11 man .. 5 euro lappen de man paar maand
en geen geneur meer met boetes

Iperf

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fish schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:11:
ander abbo mischien .. met een fair use policy neem bijv xs4all die is imho retegoed

geen limiet iedereen weer tevreden .. komop je bent met 11 man .. 5 euro lappen de man paar maand
en geen geneur meer met boetes
Het is al gezegt maar hij woont in Belgie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
[...]

En dan stellen ze het IP adres hard in ?

Met bijvoorbeeld Shorewall kun je verkeer reguleren op basis van MAC adres. Dat gaat goed tot ze een tooltje hebben om het MAC adres softwarematig aan te passen, maar is alweer stukje zekerder ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 28 december 2006 @ 21:47:
[...]

En dan stellen ze het IP adres hard in ?

Met bijvoorbeeld Shorewall kun je verkeer reguleren op basis van MAC adres. Dat gaat goed tot ze een tooltje hebben om het MAC adres softwarematig aan te passen, maar is alweer stukje zekerder ;)
Op elke linuxdoos met iptables en een fatsoenlijke netwerkstack kun je op MAC niveau filteren inderdaad. Het idee kwam wel in me op, maar zou hier in huis niet snel van toepassing zijn...vergat dat 't niet mijn huis was :-) Hier zijn de netwerksettings per group policy uitgeschakeld :-p

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Marzman schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:25:
[...]

Het is al gezegt maar hij woont in Belgie.
ook hier bestaat xs4all hoor :+, net zoals edpnet en chello

maar hier is't telkens met ne limiet of onbeperkt als je meer dan 150 euro per maand wilt neerdokken...

buiten enkele "in regio grootte beperkte" providers zoals chello
als het kot in leuven of brussel is kan je mss overwegen chello - extreme te nemen: 60 euro voor dezelfde snelheden als wat je nu hebt maar wel een FUP
(theoretisch ongelimiteerd - praktisch: een heel pak hoger dan je 30 GB nu)

linkje: http://www.chello.be/Abonnementen/Internet/chello_extreme/

[ Voor 7% gewijzigd door soulrider op 28-12-2006 22:39 ]

• Vimmz
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Nieker schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:59:
Ik ben geen volledige computerleek
You can say that again.

• QplQyer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05-2022
Je hebt geluk dat je een Linksys (allicht WRT54G?) router hebt, daar kan je enorm veel met doen doordat de firmware ge-opensourced is.

Als je de firmware van je Linksys router flasht met enkele open linux-firmwares ervoor, kan je bv. wel MRTG draaien op een aparte server om de bandwidth bij te houden. Ook bestaan er allerlei plugins voor die allicht de bandwidth kunnen bijhouden zonder dat je een aparte server nodig hebt.

Enkele firmwares die ik snel vond:
http://www.sveasoft.com/ (betalend, 20$ maar lijkt wel de features te hebben die je wenst)
Openwrt, één van de bekendste, http://openwrt.org/
http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php

Als je dd-wrt gebruikt In combinatie met http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/RFlow_Collector, dan kan je per MAC/IP het bandwidth verbruik monitoren.

Voor Openwrt kan je dit door volgende how-to te volgen:
http://wiki.openwrt.org/R...h?highlight=%28traffic%29
En volgende forumpost http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=3741&p=2

Hier enkele artikels erover:
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3562391
http://vowe.net/archives/004600.html

---

In het kort, wat mij de beste oplossing lijkt (heb het zelf nog niet geprobeerd):
- Installeer OpenWrt op de router
- Installeer RrdTrafficWatch uit de link die ik gaf

En dan kan je monitoren wie hoeveel verbruikt. Eventueel vind je op de fora, google nog andere scriptjes.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-03 17:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Oud topic + nutteloze kick == slot erop..

QplQyer: Jij wel nog bedankt voor je nuttige bijdrage :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.