Te hoge tempratuur - hoe betere koeling te maken?

Pagina: 1
Acties:

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 16:10

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
Speedfan en Motherboard Monitor 5 registreren erg hoge temperaturen.... nu heb ik toevallig net mn kast open liggen, en er zit iig geen Case-Fan in (temperatuur is btw ook stuk omlaag nu dat ding open ligt.) Temperaturen liggen btw als ik hem dicht heb tussen de 57 en 70 graden. Wat mij betreft wat te hoog. Open is dat ca 5 tot 10 graden lager. Hij schakelt zichzelf namelijk ook vaker uit, mijns inziens door de hoge temperatuur (wat kan t anders zijn?)

Nu vraag ik me nog af of het aan mn 3d kaart ligt, mn moederbord, of gewoon de temperatuur in mn kast? Meten heb ik dus al gedaan, maar super veel wijzer word ik er ook niet van.

Kwas sowieso aan het denken voor een 33808C Arctic Cooling, Arctic Fan 8 aan te schaffen... kan nooit kwaad en die dingen zijn sowieso niet duur.

Maar ik had graag tips voor eventueel een goede koeler voor mn CPU en eventueel ook mn VGA..

Specs:

Processor: AMD Athlon 2600+
Moederbord: MS-7021 (KT6V LSR)
Grafische Kaart: Ati Radeaon 9600 Pro Sapphire

sowieso beetje oud beestje, over half jaar koop ik me een nieuwe... maar kwil hem toch in op en top shape houden (ding staat bij mn ouders thuis, die willen graag ook probleemloos met dit ding omgaan)

iemand misschien een vergelijkbaar systeem en eventueel wat tips?

[ Voor 56% gewijzigd door Quellien op 28-12-2006 18:00 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarschijnlijk ligt het gewoon aan je koeling. Als het met je kast open midden in de winter ook is dan zal het niet aan je airflow liggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 17:01
Sowieso van harte welkom op GoT Quellien.

Je kunt verschillende temps uitlezen. Ik neem aan dat die van je CPU het hoogst is.
Kijk eerst ook even in de BIOS wat daar de temp is. Dat is namelijk de waarde die meestal het beste klopt.

--knipje--

[ Voor 36% gewijzigd door Apen-nootjes op 28-12-2006 17:02 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hoi Quellien,

Welkom op GoT. Om te zorgen dat de topics met de vragen goed vindbaar blijven, vragen we altijd om een duidelijke topic titel te maken die in het heel kort beschrijft wat voor probleem je hebt. Bij jou is dit een warmte probleem. Vandaar dat ik de topic title veranderd heb in wat het nu is.

Verder is het voor het gemak en duidelijkheid handig om alleen de relevante informatie te geven. Deze informatie zou dus gewoon het type videokaart kunnen zijn, en het type moederbord. De meeste mensen die hier rondlopen hebben dan al een heel aardig idee wat ze aan warmte bijvoorbeeld afgeven. Dat het type apparaat van je videokaart een Grafische Adapter is lijkt me duidelijk, is dus overbodige informatie en kan daardoor dus juist verwarring in de hand werken.

Verder is het zo dat het de bedoeling is dat je zelf ook wat werk doet, door hier te zoeken op het forum en in de startpost te zetten wat je wel en niet gevonden hebt en waarom wat je gevonden hebt niet goed is in jouw situatie.

Ik heb jouw start bericht aangepast zodat je kan zien welke informatie (in dit geval) relevant is.

Het lijkt me ook handig om als je het berichtje getypt hebt deze nog een keer na te lezen. Je zinnen zijn nu af en toe redelijk krom en daardoor lastig te begrijpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Apen-nootjes op 28-12-2006 15:52 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:49:
Hoi Quellien,

Welkom op GoT. Om te zorgen dat de topics met de vragen goed vindbaar blijven, vragen we altijd om een duidelijke topic titel te maken die in het heel kort beschrijft wat voor probleem je hebt. Bij jou is dit een warmte probleem. Vandaar dat ik de topic title veranderd heb in wat het nu is.

Verder is het voor het gemak en duidelijkheid handig om alleen de relevante informatie te geven. Deze informatie zou dus gewoon het type videokaart kunnen zijn, en het type moederbord. De meeste mensen die hier rondlopen hebben dan al een heel aardig idee wat ze aan warmte bijvoorbeeld afgeven. Dat het type apparaat van je videokaart een Grafische Adapter is lijkt me duidelijk, is dus overbodige informatie en kan daardoor dus juist verwarring in de hand werken.

Verder is het zo dat het de bedoeling is dat je zelf ook wat werk doet, door hier te zoeken op het forum en in de startpost te zetten wat je wel en niet gevonden hebt en waarom wat je gevonden hebt niet goed is in jouw situatie.

Ik heb jouw start bericht aangepast zodat je kan zien welke informatie (in dit geval) relevant is.

Het lijkt me ook handig om als je het berichtje getypt hebt deze nog een keer na te lezen. Je zinnen zijn nu af en toe redelijk krom en daardoor lastig te begrijpen.
Bedankt, die titel is sowieso krom idd :P (even niet aan gedacht, ken de regels iig wel)

gezocht had ik ook al... maar ik heb een erg aparte en blijkbaar weinig voorkomend moederbord, dus valt vrij weinig over te vinden (het had misschien met problemen met de koeling op dit type moederbord te maken kunnen hebben).

Maar het is dus niet de airflow... hm.... voor problemen met evt koeling van 3d kaart zoek ik nog wel even.... nog misschien wat tips voor koeling van moederbord?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Quellien schreef op donderdag 28 december 2006 @ 17:59:
[...]
nog misschien wat tips voor koeling van moederbord?
wat bedoel je? De chipset?

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
ik ben iid weer vaag bezig... ik bedoelde vooral de CPU.. (zoek ik zelf wel :) )

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Alles wordt na verloop van tijd vuil, dus tussen de koelribben goed schoonmaken(cpu).
Deze zou ik niet loshalen, misschien kun je de fan loshalen en de koelblok zitten laten, en dan schoonmaken.
De temp van de cpu kun je opzoeken bij de maker van de cpu, ik gok op 70 graden.
Indien je dus de koelblok vuil hebt en ook nog slechte airflow dan wordt alles natuurlijk te heet.

De videokaart heb ik ook, deze zit standaard al erg hoog tegen maximum temp aan, ik dacht 65 graden(effe zelf zoeken bij ati). Na verloop van tijd wordt bij deze de pasta slecht, dus of pasta vernieuwen of andere fan erop zetten(is wel een oude pc om dit te doen).

Hoe test je dit, de cpu met cpu burn-in, deze 2x starten dan loopt de temp zeer snel op.
Videokaart ati, ati tool starten en kubus laten draaien, dan loopt de temp op van de videokaart.

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Topicstarter
jan99999 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:34:
Alles wordt na verloop van tijd vuil, dus tussen de koelribben goed schoonmaken(cpu).
Deze zou ik niet loshalen, misschien kun je de fan loshalen en de koelblok zitten laten, en dan schoonmaken.
De temp van de cpu kun je opzoeken bij de maker van de cpu, ik gok op 70 graden.
Indien je dus de koelblok vuil hebt en ook nog slechte airflow dan wordt alles natuurlijk te heet.

De videokaart heb ik ook, deze zit standaard al erg hoog tegen maximum temp aan, ik dacht 65 graden(effe zelf zoeken bij ati). Na verloop van tijd wordt bij deze de pasta slecht, dus of pasta vernieuwen of andere fan erop zetten(is wel een oude pc om dit te doen).

Hoe test je dit, de cpu met cpu burn-in, deze 2x starten dan loopt de temp zeer snel op.
Videokaart ati, ati tool starten en kubus laten draaien, dan loopt de temp op van de videokaart.
Even om een misverstand te voorkomen..... op deze videokaart zit toch geen temperatuursensor?
of heb je m gewoon vastgehoude? Toen ik m toenstrax even vast had leek ie redelijk 'koud' dus tussen de 20 en 30 graden (gok) koelblok is idd beetje vuil.... zal wel loslopen.... ik ga denk ik dan toch voor een nieuwe fan op mn videokaart... aan te raden?

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Het lijkt mij dat je cpu veel te warm wordt. Start eens een cpu intensieve taak. (prime95, OCCT, superpi etc.). Als je dit doet houdt dan de temperatuur goed in de gaten met bijvoorbeeld speedfan. Als hij heel erg hoog wordt (+65 graden) dan kun je hem beter stoppen en de koeling aanpassen omdat deze temperatuur niet goed is op langere termijn.

Je kunt bij wijze van test ook eens een tafelventilator in de computerkast laten blazen en kijken of de temperaturen dan lager blijven.

Dat je koelblok van je videokaart koel aanvoelt duidt erop dat er misschien geen goed contact meer gemaakt wordt tussen de core en de koeler. De koelpasta is dan waarschijnlijk uitgedroogd waardoor het niet goed meer werkt.

Om te testen wat het uitvallen van de computer veroorzaakt kun je denk ik het beste eerst uit proberen te sluiten de processor de oorzaak is. Als je die uitgesloten hebt kun je de videokaart het beste testen door ATItool te downloaden en dan 3dview te laten draaien. Dat belast de cpu ook maximaal dus vandaar dat je die eerst uit moet sluiten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Met ati tool kun je de temp zien van je videkaart.
Met de standaard software van ati trouwens ook.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 11:59
Ik zou als ik jouw was inderdaad even alle stof en vuil verwijderen uit je kast (koelblokken) met een kwastje en gewoon ff weg blazen. En dan ook 2 ventilatoren in je kast hangen (intake voor, en outake achterin) dan zal die temperatuur heel wat zakken.

Hallo

• NilsPils
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-01 16:08
Zorg ook dat je bekabeling niet in de weg van de airflow ligt! Gebruik dus rounded IDE kabels en werk zowiezo alles zoveel mogelijk weg.

Maak daarna idd even alles goed stofvrij. Haal ook de plastic kap vooraan je pc even eraf. Want daar zit vaak ook veel stof op de plaats waar de intake koeler zit.

Let ook erop hoe je koelers geplaatst zijn. Dit is opzicht heel logisch. De intake koeler plaats je vooraan je pc, op een zo laag mogelijk punt. De outtake koeler plaats je zo hoog mogelijk achterin. Zal waarschijnlijk direct onder je voeding zijn. Zorg ook dat je meer koelers hebt die naar buiten blazen, dan dat er naar binnen wordt geblazen. (de voeding mag je dan ook meerekenen als een outtake koeler)
Pagina: 1