Betrouwbaarheid Notebook Hardware Control

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:25
Beste mensen,

Ik heb hier een Acer Aspire laptoptje. Prachtig ding, heb hem sinds 1 juni. Sindsdien heb ik ook het programma Notebook Hardware Control geinstalleerd staan. De temperaturen die deze aangeeft vind ik echter schrikbarend hoog. Ik keek hier eerst nooit echt naar, maar heb me er nu een beetje in verdiept. Hij geeft soms (bij stress) een cpu-temperatuur van 70 graden, mijns inziens veel te hoog. Volgens NHC is de temperatuur van de harde schijf ongeveer 40 graden.

Heb net even Speedfan geinstalleerd. Deze geeft 3 temperaturen aan. Te weten 40 voor de HD (exact idem als NHC), maar dan nog 2 andere temperaturen: Temp1 = 55 graden en temp 2= 30 graden. Nou weet ik niet welke de CPU is (ik denk temp1), maar waar komt dat verschil tussen Speedfan en NHC vandaan? En misschien belangrijker, moet ik me zorgen maken over deze temperaturen? Heb een beetje gezocht enzo maar ik hoor echt tegenstrijdige berichten.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mods, ik hoop dat het topic goed staan, anders mag hij uiteraard verplaatst worden ;) Ik twijfel namelijk tussen dit subforum en Complete Systemen en Laptops.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat voor specs heeft je laptop? AMD of Intel? Geef dus svp wat meer info over je laptop, de instellingen, etc etc

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 17:03
tsja, om nog zekerder te zijn van je zaak kan je ook nog eens proberen om het programma 'everest' te downloaden

en dan tussen die 3 programma's vergelijken, en kijken welke 2 (het meest) overeenkomen

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Black-Death
gambieter schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:03:
Wat voor specs heeft je laptop? AMD of Intel? Geef dus svp wat meer info over je laptop, de instellingen, etc etc
Even de CPU:
Intel Celeron M Proc. 370/380/390 (1 mb L2 cache) 1.50 GHz, 400 Mhz FSB
Als je meer moet weten zeg het maar even

En dat programmaatje zal ik eens bekijken :)

• Black-Death
Everest geeft zo goed als hetzelfde aan als Notebook Hardware Control.. :/ Echt vrolijk word ik hier niet van.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je ook wat zien in de BIOS? Ik weet dat die van Dell vaak erg uitgekleed zijn, maar toch even proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 28-12-2006 15:34 . Reden: Schaam.... ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Black-Death
gambieter schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:27:
Kun je ook wat zien in de BIOS? Ik weet dat die van Dell vaak erg uitgekleed zijn, maar toch even proberen?
Ik heb een Acer ;)

Hoe kwam ik precies in de BIOS? Oh wacht dat was F8 ofzo bij opstarten he? Maar ik weet toevallig dat daar niet zo heel veel staat. heb er wel eens gekeken voor iets anders toen, maar zag eigenlijk nergens temperaturen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Black-Death schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:29:
[...]

Ik heb een Acer ;)

Hoe kwam ik precies in de BIOS? Oh wacht dat was F8 ofzo bij opstarten he? Maar ik weet toevallig dat daar niet zo heel veel staat. heb er wel eens gekeken voor iets anders toen, maar zag eigenlijk nergens temperaturen.
Delete, F1 of F2 toets, staat bij opstartscherm (of soms F10). Het is voor opstarten Windows.

F8 bij opstarten Windows is Veilige Modus, dat is iets heel anders.

Verwijderd

Hoge temperaturen kunnen ook veroorzaakt worden als de koelkanalen van je laptop gevuld zijn met stof, je fans dichtslibben of je intake gaten gevuld zijn met stof. Rook je daarbij dan word het helemaal een crime, aangezien rook vettig is en dus daardoor de stof blijft kleven binnen in.

• Black-Death
Net even in de bios rondgekeken en daar staat niets van temperaturen. Binnenshuis wordt niet gerookt en al zeker niet in mijn kamer.

Misschien eens naar de fans kijken ofzo. Het wordt dan laptopje openschroeven?

Edit:zo op het oog is er niet veel stof ofzo.. Ik kan vanaf de buitenkant in elk geval niets zien.. Wel vreemd...

[ Voor 21% gewijzigd door Black-Death op 28-12-2006 15:50 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Acer laptops staan niet echt bekend om hun goede koeling. 70°C is op zich niet té heet maar het kan altijd beter natuurlijk. Ik gebruik RMClock om mijn laptop het grootste deel van de tijd op 600MHz te laten draaien waardoor hij lekker koel en stil blijft en toch nog snel genoeg is voor wat surfen en office werk. Ik weet echter niet waarvoor jij je laptop gebruikt :)

• Black-Death
Ik gebruik met laptop ook puur voor MSN, internet,dat soort zaken. Absoluut geen games (heeft ie de gfxkaart niet voor, bewust gekozen). Dus wat je zegt is dat ik hem iets langzamer moet laten draaien eigenlijk?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Admiral Freebee schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:06:
Acer laptops staan niet echt bekend om hun goede koeling. 70°C is op zich niet té heet maar het kan altijd beter natuurlijk. Ik gebruik RMClock om mijn laptop het grootste deel van de tijd op 600MHz te laten draaien waardoor hij lekker koel en stil blijft en toch nog snel genoeg is voor wat surfen en office werk. Ik weet echter niet waarvoor jij je laptop gebruikt :)
De Celeron M heeft toch geen Speedstep? Dus of dit echt gaat werken is maar de vraag. NHC kan trouwens ook wat RMClock doet.

• Black-Death
Oh je bedoelt het op die manier. Ja ik kan iderdaad dingen instellen zoals Max Battery, Max Performance enzo. Maar volgens mij haalt dat weinig uit. Of bedoel je iets anders?

edit: zie iets staan over Clock Modulation. Als ik die op bijvoorbeeld 75 procent zet, draait ie dus niet meer op 1500 maar op 0.75x1500 = 1125 MHz?

[ Voor 30% gewijzigd door Black-Death op 28-12-2006 16:23 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Black-Death schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:21:
Oh je bedoelt het op die manier. Ja ik kan iderdaad dingen instellen zoals Max Battery, Max Performance enzo. Maar volgens mij haalt dat weinig uit. Of bedoel je iets anders?

edit: zie iets staan over Clock Modulation. Als ik die op bijvoorbeeld 75 procent zet, draait ie dus niet meer op 1500 maar op 0.75x1500 = 1125 MHz?
Heb je het nu over NHC of RMClock?

• Black-Death
gambieter schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:30:
[...]

Heb je het nu over NHC of RMClock?
NHC

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waar zie je clock modulation, op welk tabblad? Ik heb versie 2.0 prerelease 04, en daar zie ik het nergens staan.

• Black-Death
Mijne is echt oud geloof ik. 1.10 beta 3 :')

Zal hem eens ff updaten

Edit: bij de nieuwere versie staat het ook, tabblad CPU Speed, rechts onder

[ Voor 35% gewijzigd door Black-Death op 28-12-2006 16:41 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

You're right, dat verandert de interne frequentie. Je kunt het proberen. Kun je ook dingen instellen op het tabblad CPU voltage? Ik kan dat wel met mijn Pentium M (725), maar ik weet niet wat de Celeron aankan.

• Black-Death
gambieter schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:46:
You're right, dat verandert de interne frequentie. Je kunt het proberen. Kun je ook dingen instellen op het tabblad CPU voltage? Ik kan dat wel met mijn Pentium M (725), maar ik weet niet wat de Celeron aankan.
Ik heb de clock nu op 75 procent gezet. Bij voltage kan ik niets instellen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Black-Death schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:48:
[...]

Ik heb de clock nu op 75 procent gezet. Bij voltage kan ik niets instellen.
Dat is dus het verschil, de Pentium M heeft Speedstep, de Celeron M niet. Hopelijk werkt de CPU clock truc.

• Black-Death
Nou vooralsnog absoluut geen verschil..
Hij is nu idle 68 :/

Toch eens kijken of de fan wel goed draait. Las laatst ook iets over dat een fan in een laptop niet altijd draait.. Weet jij daar iets meer van gambieter?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Black-Death schreef op donderdag 28 december 2006 @ 17:02:
Nou vooralsnog absoluut geen verschil..
Hij is nu idle 68 :/

Toch eens kijken of de fan wel goed draait. Las laatst ook iets over dat een fan in een laptop niet altijd draait.. Weet jij daar iets meer van gambieter?
Niet echt, ben meer een software man ;) . Maar in mijn laptops draaien de fans alleen indien nodig. Is er wel genoeg mogelijkheid voor luchtafvoer (weet niet waar de lucht eruit moet, onder of zij/achterkant?)

• Black-Death
Ow ja die ruimte is er allemaal wel. Had toen straks de laptop steeds op netstroom, nu staat ie op batterij te werken en is de idle temp. zo'n 61 graden.. Is dat nou toeval of kan dat er mee te maken hebben?

• Black-Death
Black-Death schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:32:
Ow ja die ruimte is er allemaal wel. Had toen straks de laptop steeds op netstroom, nu staat ie op batterij te werken en is de idle temp. zo'n 61 graden.. Is dat nou toeval of kan dat er mee te maken hebben?
Laat dit maar zitten, heb dat ff geprobeerd vanavond maar dat was de eerste keer toeval.

Damn dit kan gewoon niet goed zijn. Morgen maar eens langs de Paradigit fietsen, daar heb ik m gekocht.

Verwijderd

Als je CPU erg warm word, merk je dan ook dat de onderkant ergens erg warm word? Want dat heeft toch wel een soort van correlatie met elkaar. Tenminste, toen mijn fans wat minder draaide werd mijn pc aan de onderkant echt zwaaar warm. Verder idd: zoek toch eens dat BIOS na, want zelfs mijn NEC kan dat.

• Black-Death
NHC geeft nu 54 graden aan, maar ik vind hem echt totaal niet warm aanvoelen.

Toch nog maar eens goed naar de bios kijken dan..

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 09:51
De vraag is waar word gemeten?
Vroeger werd gemeten bijvoorbeeld onder de socket, en tegenwoordig in de socket.
Maar als je geen problemen hebt, zie ik het probleem ook niet :+.
Pagina: 1