Alles-in-1-PC, Budget 1300 euro, nog enkele twijfels

Pagina: 1
Acties:

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik ben nu al een aantal maanden bezig met het samenstellen van mijn nieuwe pc. Met deze PC moet ik toch zeker weer 2 jaar vooruit kunnen. Wat ik hier vooral mee zal gaan doen is het volgende:

- Virtual PC's draaien
- Flight Simulator X
- Internetten
- Photoshop en misschien beetje video bewerken.

Mijn wens is om al het bovenstaande goed te kunnen draaien. Natuurlijk wil ik krijgen een stille zuinige PC. Alleen ik weet dat ik hier concessies op moet doen. Toch blijft het stroomverbruik een belangrijke pijler in mijn beslissing. Nu eerst mijn basis configuratie

SoortProductPrijs
BehuizingCooler Master Centurion 534 (Zwart)53,00
Extra Behuizing FanNoctua NF-S12-800 120mm CaseFan13,45
VoedingAntec NeoHE 500 Watt85,00
DVD-ROMSamsung SH-D162 16 X, 48 X, DVD ROM, OEM, Zwart17,00
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600287,00
Processor CoolerZalman CNPS-950040,00
MoederbordGigabyte GA-965P-DS4148,92
GeheugenTwinmos 2048MB DDR2 (2X1GB) PC5300 667MHz CL5 Dual Channel Kit 187,95
Harddisk 1Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.1088,00
Harddisk 2Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.1088,00
VideokaartClub3D VGA Radeon X1950 Pro 512 MB225,33
Muis Logitech Mouse MX610 Laser Cordless PS/2 & USB44,00
ToetsenbordLogitech Keyboard Media Elite PS/2 & USB, Zwart, Qwerty21,00
CardReaderApacer Cardreader 15-in-1 Zwart12,00

DVD-Brander heb ik nog en kan ik evt nog hergebruiken!

Ik heb dus nog een aantal twijfels en ik zit nog 200 0 eurie boven mijn budget :X . De volgende onderdelen zijn nog in twijfel en ik heb de volgende alternatieven gevonden:

Moederbord:
Asus P5B de Luxe t.w.v. 159,45. Ik heb op dit moment het Gigabyte moederbord erin staan omdat de Asus een beetje overkill is m.b.t. het wireless gedeelte. En de mogelijkheid om 2 bios versies op 1 moederbord te draaien is ook erg handig. Iemand een advies of suggestie?

Geheugen:
Op dit moment heb ik PC5300 erin gezet omdat dit goedkoper is dan PC4200. Ook over het merk ben ik nog niet uit. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met Kingston en TwinMos. Dus afhankelijk van de prijs zal het waarschijnlijk Kingston of TwinMos worden, tenzij iemand nog een goed advies heeft in deze.

Harddisk:
In mijn vorige PC heb ik te weinig GB's genomen en dit breekte mij op. Nu wil ik dit niet nogmaals hebben. Het idee is om 100GB in RAID1 te gaan draaien en dan de rest in RAID0. Ik heb voor de samsung schijven gekozen omdat ze stil zijn en redelijk goedkoop. Inmiddels gekozen voor de Seagate schijven. Meer ruimte en 16MB Cache. Alleen ik lees veel over de Seagate schijven. Iemand een idee of die ook stil zijn?

Videokaart:
In mijn huidige configuratie heb ik een passief gekoelde videokaart opgenomen. Alleen twijfel ik op dit moment het ergst aan deze kaart. Na het advies van verschillende tweakers overgestapt naar ATI en wil naar de RadeonX1950Pro met 512MB. Ik blijf nog steeds een beetje twijfelen, gedeeltelijk komt dit omdat ik voor het eerst een ATI kaart ga kopen, en ten tweede vraag ik mij af of de kaart de nieuwste spellen makkelijk kan spelen... Is Club3d een goed merk?

Zoals jullie zien zijn er nog een aantal vraagstukken. Ik zou graag advies willen over de vraagstukken maar ander advies is ook welkom. Ik sta open voor bijna alles, behalve naar het omswitchen naar een AMD PC :P

[ Voor 9% gewijzigd door vakantieman op 29-12-2006 16:39 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
OF je neemt een X1950 Pro 256 MB, iets slechter kijk maar: http://www23.tomshardware...=581&model2=607&chart=211

Maar de prijs is wel stuk lager!! Waarom trouwens 2 aparte hard discs? Je kan ook 1 nemen van 500 GB van Wesern Digital. Bespaar je stroom mee :P

[ Voor 36% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 28-12-2006 15:00 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
vakantieman schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:52:

Moederbord:
Asus P5B de Luxe t.w.v. 159,45. Ik heb op dit moment het Gigabyte moederbord erin staan omdat de Asus een beetje overkill is m.b.t. het wireless gedeelte. En de mogelijkheid om 2 bios versies op 1 moederbord te draaien is ook erg handig. Iemand een advies of suggestie?
Als je al die functies niet nodig hebt kan je ook een p5b nemen, scheelt toch weer €40
Geheugen:
Op dit moment heb ik PC5300 erin gezet omdat dit goedkoper is dan PC4200. Ook over het merk ben ik nog niet uit. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met Kingston en TwinMos. Dus afhankelijk van de prijs zal het waarschijnlijk Kingston of TwinMos worden, tenzij iemand nog een goed advies heeft in deze.
Niks op aan te merken.
Harddisk:
In mijn vorige PC heb ik te weinig GB's genomen en dit breekte mij op. Nu wil ik dit niet nogmaals hebben. Het idee is om 100GB in RAID1 te gaan draaien en dan de rest in RAID0. Ik heb voor de samsung schijven gekozen omdat ze stil zijn en redelijk goedkoop. Alleen ik lees veel over de Seagate schijven. Iemand een idee of die ook stil zijn?
Dus je wilt van die schijven 100GB nemen en dat in RAID 1 zetten en de rest in RAID 0? Lijkt mij niet mogelijk, (software raid?)

Waarom niet 2 seagates? Zijn toch wat beter.
Videokaart:
In mijn huidige configuratie heb ik een passief gekoelde videokaart opgenomen. Alleen twijfel ik op dit moment het ergst aan deze kaart. Inmiddels zijn er ook DX10 kaarten op de markt en een 8800GTS videokaart is veel beter m.b.t. Flight Sim X. Alleen vraag ik mij af of de meerprijs het waard is. Ik zit op dit moment al over het budget heen en dan zou er nog eens 150 euro erbij komen. Wie o wie kan mij van het verlossende advies voorzien.
Je zou ook een x1950pro kunnen nemen. Toch weer €100 goedkoper.

Aan een goede 500 watt voeding heb je ook ruim voldoende, misschien dat daar op te bezuinigen is?

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 20:32
Misschien dat een kast+voeding combi nog een keuze is. Hier kan je veel geld op besparen, deze is vrij bekend: pricewatch: Arctic-Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W, Zwart/Zilver)

Je kan nog geld besparen op je muis, hoewel dit ook een persoonlijke voorkeur is kwam uit de 'muistest' die laatst op tweakers was dat de MX5xx serie van logitech erg goed is (beter dan de G5 raar genoeg). Een alternatief is ook een desktop set ala pricewatch: Logitech Ultrax Media Desktop erg stylish, laptoptoetsen en onder €40 te halen. Je mist dan natuurlijk wel de gameknoppen van de G11 welke je misschien persé wilt.

Succes met je keuzes.

Edit: en natuurlijk de beruchtte Arctic Cooling 7 Pro als processorkoeler. Stil, goed én goedkoop...

[ Voor 6% gewijzigd door Baggio666 op 28-12-2006 15:36 ]

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Bedankt voor de reacties tot zo ver. Ik heb inmiddels besloten om toch inderdaad voor de Seagate schijven te gaan. Daarnaast ben ik nu nog aan het overwegen of ik evt een andere muis ga nemen, Ik twijfel op dit moment nog het meest over mijn videokaart..... Zijn er nog mensen die mij van advies kunnen voorzien?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Baggio666 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:30:
Misschien dat een kast+voeding combi nog een keuze is. Hier kan je veel geld op besparen, deze is vrij bekend: pricewatch: Arctic-Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W, Zwart/Zilver)
Hier sluit ik me bij aan :9 .

Weet je zeker dat je geen DVD brander nodig hebt? Kan altijd nog van pas komen.

En voor de videokaart zou ik ook de x1950 pro nemen(256 MB). Als je toch nog wat extra prestatie wilt kan je de 512 MB versie nemen. Die zit op zo'n 250 euro.

En waarom niet de Arctic Freezer 7 Pro en een Asus P5B? Die zijn allebeide ruim voldoende en schelen heel wat geld. En omdat je al over je budget heen zit is het altijd handig.

En waarom die casefan's? Wie weet heb je zo geoeg airflow, je kan ze altijd nog aanschaffen.

Verwijderd

ik zou idd niet voor die 15 euro extra op zo`n budget geen brander nemen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
vakantieman schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 09:08:
Bedankt voor de reacties tot zo ver. Ik heb inmiddels besloten om toch inderdaad voor de Seagate schijven te gaan. Daarnaast ben ik nu nog aan het overwegen of ik evt een andere muis ga nemen, Ik twijfel op dit moment nog het meest over mijn videokaart..... Zijn er nog mensen die mij van advies kunnen voorzien?
Ik denk toch dat de meeste mensen je hier de X1950Pro zullen aanraden. Die kaart biedt op het moment gewoon een goede prijs/kwaliteitverhouding. meer dan 100 euro meer betalen voor een kaart die niet zo gek veel beter is vind ik nogal zonde.
Pagina: 1