DVD+R = CDROM?

Pagina: 1
Acties:
  • 444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:14
PROBLEEM

Ik heb heel recentelijk een NEC AD7173A gekocht (lees: Optiarc 7173A). Ik backup voor het eerst een DVD (met 1Click DVDCopy) en opeens herkent mijn DVD-schrijver mijn lege DVD schijfjes als CD-R's, en prompt wordt mijn DVD-RAM-station een CD-ROM-station! Bovendien weigert elk programma de DVD-schijven te beschrijven.

Wat gaat nog:
  • CD-ROMS lezen
  • CD-R(W)'s schrijven
  • DVD-ROMS lezen
Dit is al mijn tweede brander waar dit voorkomt, voor dit probleem heb ik namelijk mijn Lite-On 1673HS brandertje vervangen.

OPLOSSING

wat heb ik al gedaan?
  • Firmware update
  • Systeemherstel
  • Apparaatbeheer nagekeken
  • DVD-brander geherinstalleerd
  • Nieuwe IDE drivers geïnstalleerd
  • Virtuele schijfsoftware verwijderd (Alcohol 52%, Free Edition)
Hoe kan dit? Ik word echt radeloos, want dit zou dan al de tweede nieuwe brander zijn in korte tijd, en ik zie hier nog van die onopgelost topics op Tweakers...

Zou het komen door mijn Philips DVD+R 4.7GB 1-8x schijfjes?

[ Voor 5% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 01-01-2007 14:39 ]

Verwijderd

Heb je toevallig ISO-recorder van Alex Feinman op je PC staan? (Ik heb nl. hetzelfde probleem op mijn laptop, en begon me vandaag af te vragen of het hieraan kon liggen)

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 13:00
Probeer is een geheel nieuwe installatie van je systeem...
Misschien helpt het wel.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Misschien wordt je brander nog niet herkent door 1Click DVDCopy.

Wellicht eens een ander programma proberen zoals Nero of zo.
Gebeurd het dan nog steeds?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:28
huhmm... heb het probleem ook vaker gehoord inderdaad,
probeer anders eventueel een ander merk Traxdata / Platinum dvd's

zou kunnen dat de brander moeite heeft met die schijfjes en Traxdata weet ik uit ervaring die pakt altijd NEC / Liteon / Samsung Bv

Succes !

• ctrlaltdelbe
SimplyMe schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:33:
Misschien wordt je brander nog niet herkent door 1Click DVDCopy.

Wellicht eens een ander programma proberen zoals Nero of zo.
Gebeurd het dan nog steeds?
Ik heb al één DVD gebrand met 1Click, maar nu gaat het dus mis...
Ik bekijk even de andere oplossingen...
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:29:
Heb je toevallig ISO-recorder van Alex Feinman op je PC staan? (Ik heb nl. hetzelfde probleem op mijn laptop, en begon me vandaag af te vragen of het hieraan kon liggen)
Ik moet je teleurstellen, deze heb ik niet staan...

[ Voor 30% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 28-12-2006 15:49 ]

• ctrlaltdelbe
Ik heb het probleem gevonden: 't is een compatibiliteitsprobleem. Diezelfde schijfjes van Philips, maar de "-" versie aanvaardt hij wel.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:28
zou kunnen dat de brander moeite heeft met die schijfjes en Traxdata weet ik uit ervaring die pakt altijd NEC / Liteon / Samsung Bv
zoals ik ergens al had verwacht dat het wel is de schijfjes in combinatie met je brander kan zijn
is me zelf ook overkomen met phillips en een bepaalde sony serie schijfjes

• ctrlaltdelbe
Helaas...driewerf helaas...ook met de "-" is het hetzelfde probleem.
Waar ik wel achter gekomen ben, is dat CDBurnerXPPro het wel nog gezellig doet...ook met de '+'.

Er gaat wel een error aan vooraf, maar als ik die negeer, brandt hij de vrolijk de schijfjes. :|
Dit is niet leuk. ;(

Door het negeren van de error kan ik er ook geen screen van nemen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Verwijder eens programma's als daemon tools en alcohol, dus alle brand software en cd/dvd simulatie programma's, dus verwijderen.
Installeer een brandprogramma en probeer nog eens te branden.

• ctrlaltdelbe
jan99999 schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:30:
Verwijder eens programma's als daemon tools en alcohol, dus alle brand software en cd/dvd simulatie programma's, dus verwijderen.
Installeer een brandprogramma en probeer nog eens te branden.
Helpt niet, helaas. Ik heb ook mijn IDE drivers opnieuw geinstalleerd, evenmin resultaat.

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 12:35
Ik heb een vergelijkbaar probleem... heb ook een 7173 aangeschaft, maar deze kan geen dvd's lezen :S cd's & cdr(w)'s lezen en schrijven gaat zonder problemen. DVD branden ook (+ R of -R maakt niet uit), maar een nét gebrande dvd lezen, gaat weer niet meer.

Ditzelfde probleem heb ik met mijn 4551 ook gehad. Ik start zometeen Ubuntu eens op om te kijken of het probleem zich daar ook in voordoet. Anders gaat de brander toch terug naar de winkel en ruil ik hem om.

Edit: Onder Ubuntu hetzelfde probleem, zodra ik een dvd invoer, dan zegt hij dat ik een Blank disc heb ingevoerd. Voer ik een cd in, dan wordt deze gewoon gelezen.

Het kan niet aan de schijfjes liggen, want mijn dvd-rom kan ze wel gewoon lezen. Net zoals de dvd drive in m'n laptop er geen moeite mee heeft.

Conclusie: Mijn NEC gaat terug naar de winkel. En dan kijken of ik hem kan ruilen voor een ander merk. Dan maar geen Labelflash meer helaas.

[ Voor 30% gewijzigd door F-Tim op 01-01-2007 15:08 ]

Wanna play?

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:39
Met die schijfjes geeft ie bij mij aan van illegal media ook icm NEC brander. Andere schijfjes werken gewoon wel normaal.. Probeer eens andere DVDtjes? -van Sony oid-. (Je gaf zelf al aan dat dit het probleem kon zijn, maar niet dat je andere schijfjes hebt geprobeerd).

• Xalopalyps
  • Laatst online: 10:29
Ik heb ook een NEC 7173A (lees: Optiarc), ik had in het begin ook problemen. Ik brandde een DVD en die speelde alleen maar af op de computer, in een stand-alone DVD-speler wou hij hem gewoon totaal niet herkennen en in een andere weer wel.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door middel van een programmatje waarbij ik de Booktype op DVD-ROM heb ingesteld (deze stond op DVD-R of iets dergelijks). Ik heb nu totaal geen problemen meer.

Edit:
http://binflash.cdfreaks.com/
Daar heb ik de Win32 GUI gebruikt om te flashen destijds, dat bleek achteraf niet nodig te zijn, maar als je het programma opstart staat er een knop: 'BookType'. Als je daarop klikt, krijg je een schermpje met 3 keuze boxen, deze staan bij mij alle drie op 'dvd-rom' en sindsdien heb ik nergens meer problemen mee gehad. :)

Dit is misschien een oplossing voor F-Tim. :)

-----------------------------------------------------
Even weer naar de TS, heb je ook vervangende firmware geprobeerd? Deze is hier te verkrijgen: http://liggydee.cdfreaks.com/page/7170/
Door middel van BinFlash kan je flashen, maar dat weet je wel denk ik :)

[ Voor 44% gewijzigd door Xalopalyps op 01-01-2007 19:51 ]

• ctrlaltdelbe
Het ding wordt ingeruild voor een Samsung brander. Welke schijfjes gebruik je best in combinatie met Samsung?

• ctrlaltdelbe
Iemand? Ik heb geen idee hoe ik dit moet opzoeken op Google...

• jan99999
  • Laatst online: 24-02 22:17
www.cdfreaks.com
Hier kun je vinden met welke brander je dvd's kunt testen(samsung volgens mij niet).
Welke dvd's goed zijn.
Hier vind je voorbeelden met brander(model) en welke dvd's erbij passen.
Voorbeelden van testen van dvd's met bepaalde model brander.
etc.

Koop dus een brander waar je mee kunt testen!!!!!!!

www.videohelp.com hier vind je ook media en wat iedereen ervan vind.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
Indien DVD-RW als CDrom station wordt herkent onder verkenner:

Ik heb twee kinderen op mijn arm, dus kan niet veel doen nu, maar je zou de ACPI drivers opnieuw kunnen installeren (riskant). Verder is het bekend probleem als er meerdere brandprogramma's met elkaar interfereren. Niet installeren van meerdere kan dus helpen (maar dat is nu te laat). Verder kan je een register sleutel omzetten van 1 (CDrom) naar 3 (DVD-R) etc.. echter ik weet uit mijn hoofd niet welke. (Bij mij veranderde die echter weer terug bij een reboot). Check knowledge databse MS onder "DVD recognized as CDrom" or CD burner not recognized.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe install gedaan en de volgorde van brandprogramma's installeren aangepast (problematische eerst).

"That was left handed..." - JJH

• quexy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-02 17:46

quexy

/quit

Het is al een oud topic, maar ik wil mijn probleem en belangrijker, de oplossing, toch niet onthouden ;)

Ik heb een Optiarc AD-5170, waarmee ik net als de topicstarter CD's kon branden en DVD's kon lezen. Op het moment dat ik een DVD wilde branden en een -R of +R in de lader legde, veranderde de drive in Windows in een CD-Drive. Vervolgens kon ik niet branden.

Ik heb geprobeerd om de firmware te upgraden van de Optiarc (wat niet lukte vanwege een CRC check) en heb de BookType met BinFlash aangepast (zie post van Xalopalyps). Helaas bood dit geen soelaas.

Als laatste poging heb ik de nieuwste BIOS van mijn moederbord gedownload (Asus P5B) en met de Asus Updater tool geupdate: en presto! Windows blijft de brander herkennen als ik een disk in de lader leg, en ik heb zojuist m'n eerste DVD'tje gebrand :P
Pagina: 1