PCMCIA-harddisks benaderen

Pagina: 1
Acties:

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Op mijn stage gebruiken we voor EEG-metingen oude PCMCIA harddisks. Deze worden via een apparaat d.m.v. een parallele kabel aan de pc verbonden. Dit gaat echter tergend langzaam (10MB in 45 minuten. Om dit probleem op te lossen heb ik een PCI to PCMCIA adapter in laten bouwen. zodat je acter in de PC de kaartjes kan stoppen. Net wilde ik dit voor de eerste keer proberen, maar de disk was te dik...

wat ik nu dus zoek is een kabel die ik los in de adapter kan steken welke ik aan de andere kant via een stekker aan de PCMCIA-disk kan verbinden. Het zou dan gaan op een 68-pins stekker male-female (een SCSI past niet)

Alvast heel erg bedankt

• tiesum
Niemand een idee?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:08
"Via een apparaat"? Kun je iets duidelijker zijn wat nu de precieze opstelling is, dus wat voor aansluiting die harddisks hebben? Kijk eens op deze pagina, met name onderaan. Misschien zit er wat geschikts voor je tussen.

^ Wat hij zegt.

• tiesum
Het apparaat waar het om gaat, zet EEG signalen om in een voor de PC begrijpbaar bestand. Dit bestand wordt niet meteen doorgestuurd naar de PC. Dit gebeurt later via een parallele kabel. Dit gaat echter enorm traag. De harddisk is een klein apparaat wat een PCMCIA aansluiting heeft. Deze zit in het EEG-apparaat geklikt. Deze zou dus door een PCMCIA-interface gelezen moeten kunnen worden. De interface die nu in de PC is ingebouwd heeft een te klein 'gat'. De connector is wel identiek, dus dit past gewoon, de schijf is dus gewoon te dik. Ik heb dus een soort verlengstuk nodig.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik zou zeggen probeer anders even in een laptop of je dat uberhaupt wel kunt uitlezen.
In een laptop met 2 PCMCIA sloten boven elkaar past meestal wel een type-II kaart die zo hoog is als een type-III kaart.
Oh en is het wel verstandig om die kaarten vaak in- en uit het slot te halen? Zeker als ze al wat ouder zijn en in zo'n speciaal -duur- apparaat zitten lijkt me dat niet heel verstandig.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 02-01-2007 13:10 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Uhm je hebt het over PCMCIA harddisks. Toen dacht ik meteen aan een harddisk dat het formaat had van een PCMCIA kaart. Echter je vermeld dat het toch iets externs is. Kun je niet de harddisk zelf eruit halen? Als dit een standaard 2,5inch of 3,5inch harddisk is dan kun je op andere manieren (vaak ook snellere methodes) koppelen.

Als dat niet kan, zou je die PCMCIA adapter wat je nu in de pc hebt kunnen aanpassen dat hij grotere kaarten slikt.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• TD-er
Dukey schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:17:
Uhm je hebt het over PCMCIA harddisks. Toen dacht ik meteen aan een harddisk dat het formaat had van een PCMCIA kaart. Echter je vermeld dat het toch iets externs is. Kun je niet de harddisk zelf eruit halen? Als dit een standaard 2,5inch of 3,5inch harddisk is dan kun je op andere manieren (vaak ook snellere methodes) koppelen.

Als dat niet kan, zou je die PCMCIA adapter wat je nu in de pc hebt kunnen aanpassen dat hij grotere kaarten slikt.
Er zijn ook PCMCIA kaarten met daarin een kleine harde schijf.
Die kaarten zijn meestal zo'n 10.5 mm dik.
Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs520/images/typeiii_340_small.jpg

@TS:
Ik zit me net even af te vragen...
Kan die EEG machine mischien ook overweg met een PCMCIA-verloop naar CF kaartjes en daar dan een CF kaartje in zetten.
CF kaartjes zijn namelijk intern ook als IDE-schijf te benaderen en je kunt ze lekker snel in een cardreader uitlezen.
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://217.205.137.242/images/Lenovo/OR3020000042696.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door TD-er op 02-01-2007 13:27 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• tiesum
Bedankt TDer! Hele goede tip! De harddisk in het apparaat is er idd een zoals jij die afbeeld. Ik heb voor morgen een afspraak met de technische dienst. Als het mijn eigen PC was zou ik de zaag in de achterkant zetten om op die manier te proberen de PCMCIA-kaart uit te lezen. Dat kan ik daar denk ik niet maken. We gaan morgen wat dingen proberen. Als het niet gelukt is ga ik eens overleggen over die CF reader. Als we daar niet uitkomen, gaan we weer verder denken...

Alvast bedankt iedereen!

• TD-er
Vergeet niet te kijken of de PCMCIA adapter aansluiting in het apparaat ook 3.3V PCMCIA kaarten aankan.
Afbeeldingslocatie: http://www.lindy.com/it/tips/uk/PCMCIA_Tip/PCMCIA_keying.jpg
Meer uitleg:

Als de schijven die jullie nu hebben 5V-only zijn, wil dat dus nog niet zeggen dat de aansluiting in het apparaat dat ook is.
Je kunt proberen (als het apparaat uit staat (!!)) om er een 3.3V kaart in te steken. Als dat fysiek past, kan het slot officieel ook 3.3V aan.
Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n PCMCIA=> CF adapter niet veel meer is dan een printplaatje met wat connectoren en dat je dus niet zomaar 3.3V CF kaarten kunt gebruiken in een 5V PCMCIA slot. Let hier dus goed op (ook met de keus van de CF-kaartjes)

edit:
Hier een PCMCIA => CF adapter die op 5V 16bit PCMCIA werkt

[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 04-01-2007 17:18 ]

Pagina: 1