Toon posts:

[Javascript] Laatste nummer in URL verhogen/verlagen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar het volgende:

Heel vaak kom ik URL's tegen (bv via Google->images) met een verwijzing naar een plaatje met een nummer erin, zoals bv. de URL: http://www.lostdestinations.com/houston05/car002.jpg

Vaak is er dan ook een plaatje "car001.jpg" en "car003.jpg"

Ik zou in IE in de menu knoppenbalk, in de sectie "Koppelingen" een link willen zetten naar 2 eigen html files. Eentje heet "previous.html", de andere "next.html". Beide html files zouden wat javascript moeten bevatten die dus bij het klikken ernaar, de huidige URL nemen, en van het laatste cijfer wat ze tegenkomen in die URL er eentje aftrekken of optellen. Op deze manier zou ik lekker vlot kunnen bladeren en op zoek gaan naar alle pic's.

Helaas heb ik geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken in Javascript. Heeft er iemand een ideetje of kan mij iemand op weg helpen met bv de belangrijkste functies?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 13:48 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:01
Pfoe, waarom wil je dat uberhaupt?
Met PHP kun je zoiets wel schrijven, met file_exists() (als ik het goed heb) kun je meteen kijken of het bestand bestaat. En daar kun je dan op klikken. Daar zul je wel een eigen script moeten schrijven en de url invoeren :)
Wat vergeten :/

@hieronder: Klopt, maar zometeen bestaat 001.JPG wel en 002 t/m 050 niet en 051 weer wel. Dan is het wel handig als je niet alle bestanden afgaat. Je weet immers nooit hoever het doorloopt :)

[ Voor 86% gewijzigd door ID-College op 28-12-2006 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Of de URL al dan niet bestaat maakt in eerste instantie niet zoveel uit, belangrijker is een mechanisme te hebben om via muisklikken een previous / next te doen, maar die file_exists zou wel een mooie toevoeging zijn!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 13:56 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Standeman

Prutser 1e klasse

tja... document.location (of eigenlijk de history) uitlezen en dan de string strippen met een reg-ex. Vervolgens de url weer in elkaar knutselen. Volgens mij werkt een reg-ex ook met de replace() functie, maar dat durf ik uit mijn hoofd niet zo snel te zeggen.

Maar ik vraag me af waarom je dit wilt doen :? Je kan het toch ook gewoon handmatig even aanpassen in je url balk

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 28-12-2006 13:59 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

q&d:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
var url='http://www.lostdestinations.com/houston05/car002.jpg';

var next = url.replace(/(\d+)\.(gif|jpg|png)$/, function(full, number, ext) { return foo(number, 1) + '.' + ext; });
var previous = url.replace(/(\d+)\.(gif|jpg|png)$/, function(full, number, ext) { return foo(number, -1) + '.' + ext; });

function foo(number, increment)
{
    var l = number.length;
    number = (parseInt(number, 10) + increment) + '';
    l -= number.length;
    while (l--)
        number = '0' + number;

return number;
}

:)

Intentionally left blank

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11 17:18

glashio

C64 > AMIGA > PC

De vraag :
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 13:47:
Ik ben op zoek naar het volgende:
...
Ik zou in IE in de menu knoppenbalk, in de sectie "Koppelingen" een link willen zetten naar 2 eigen html files. Eentje heet "previous.html", de andere "next.html".
...
gecombineerd met deze oplossing ( van Crisp _/-\o_ )
• Download Previous.url en Next.url ( e.v.t. Opslaan als )
• Plaats de 2 bestanden in je map Koppelingen
• Ga naar http://www.lostdestinations.com/houston05/car002.jpg
• Aktiveer 1 van de koppelingen :)

q&d² ;)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn allemaal geweldig. Het werkt precies zoals ik wou. Is toch een handig iets, niet? Nogmaals bedankt!
Pagina: 1