Broadcom wireless werkt niet onder suse 10.2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• JCoen
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-04-2020
Hoi,

Na de installatie van Suse 10.2 op mijn laptop (asus z9m) was ik erg blij dat alle hardware spontaan werd herkend. Zo ook mijn Broadcom wireless netwerkkaart. Maar het volgende probleem doet zich voor. Als ik de kaart wil activeren en een netwerk zoek, dan blijf hij hangen op het activeren van de kaart. Het lampje voor op mijn laptop dat onder windows aangeeft dat ie aanstaat brand ook niet.

Helaas ben ik nog niet zo heel lang Linux gebruiker, dus kom ik er niet uit. Ik heb op google en op got gezocht naar informatie, maar kom er niet uit. Er wordt alleen vaak verwezen naar het draaien van windows drivers onder linux. Maar dat moet toch niet nodig zijn als de kaart wel goed wordt herkend? Op de site van broadcom en asus wordt ik al niet veel wijzer. Zie ik wat over het hoofd?

Mijn hardware is (zover dat noodzakelijk is) dus het volgende:
amd turion tl50
1024mb geheugen
geforce g06100 (onder Suse met drivers)
Netwerkkaart Broadcom BCM4318 airforce one 54G (Zit op eth0, eth1 is mijn bekabelde verbinding)

XGL en Compiz

De 64 bit versie van verschillende kernels wil bij mij niet booten. vandaar dat ik voor de i383 heb gekozen.

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben.

mvg,

[ Voor 0% gewijzigd door JCoen op 28-12-2006 15:09 . Reden: Tekstueel ]

AMD Athlon 1333, en nog snel!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 13:45
Doe eens lspci in een konsole en post de output. Er is een kans dat je een nieuwe module moet compileren voor je kernel om de kaart aan de praat te krijgen.

• JCoen
Ik krijg de melding Bash: Lspci command not found..

sorry, maar weet niet echt wat je bedoeld, ben echt nog niet erg thuis in Linux.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

JCoen schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:26:
Ik krijg de melding Bash: Lspci command not found..

sorry, maar weet niet echt wat je bedoeld, ben echt nog niet erg thuis in Linux.
Linux is case sensitive.
Geen
Lspci

maar
lspci

dus

0.0

• JCoen
Weet ik, maar toch geen resultaat, hij blijft roepen dat ie het comando niet kent. Ook niet als ik het als sudo uitvoer. Ontbreekt er dan een pakket?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

JCoen schreef op donderdag 28 december 2006 @ 17:07:
Weet ik, maar toch geen resultaat, hij blijft roepen dat ie het comando niet kent. Ook niet als ik het als sudo uitvoer. Ontbreekt er dan een pakket?
lspci zit in de package pciutils, kijk je of je die hebt :)

offtopic:
Ik lees de laatste tijd alleen maar over gezeik met Suse, is het zo'n brakke distro ofzo ? Ze gebruiken dan nog wel RPM ( :+ ), maar dat lijkt me geen excuus

0.0

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 28 december 2006 @ 17:15:
offtopic:
Ik lees de laatste tijd alleen maar over gezeik met Suse, is het zo'n brakke distro ofzo ? Ze gebruiken dan nog wel RPM ( :+ ), maar dat lijkt me geen excuus
offtopic:
Krijg je als je met Microsoft in zee gaat ;)

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCoen
Ubuntu gaf meer problemen, dus ik ben niet negatief over SuSe.

Commando blijft onbekend na het opnieuw installeren van pciutils. Zijn er nog meer opties? Kan ik handmatig een bepaald .conf bestand aanpassen oid?

Of is er iets in te stellen via Yast?

Bijkomend probleem ben ik net achter is als ik in Yast mijn hardware info opvraag, Mijn laptop volledig bevriest. Heeft denk ik met het zelfde probleem te maken. Is er een soort van "apperaatbeheer" waar ik de kaart kan verwijderen en opnieuw installeren? misschien dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
@cls; die link lijkt dood.
Ik gok dat op die site staat dat je Broadcom slecht ondersteund wordt.

Edit: Hij is weer online.

Ik heb net ff op het SUSE forum zitten bladeren (had je daar al gekeken?), en daar blijkt dat in elk geval wel. Ook daar verwijzen ze naar de XP drivers en deze howto die voor een aantal mensen lijkt te werken.

Je kunt 'm allicht proberen, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Drgn op 29-12-2006 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Nouja, die site is onstaan door de slechte Broadcom support, het is namelijk de enige Broadcom chipset driver die op dit moment in ontwikkeling is.

Je zou kunnen gaan kutten met ndiswrapper en XP drivers, maar het is gewoon veel makkelijker om de native drivers die door de makers van die website worden ontwikkelt te pakken. Je hebt wel 1 van de latere kernels nodig moet ik erbij vermelden. Gewoon ff wachten tot die link weer up is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCoen
Ik kom op die site dit tegen achter mijn typenr:

Unstable (transmission power issues, work in progress)

Dus daar zit het probleem. Nog even geduld dus. Ben niet blij met windowsdrivers oid. Dus hopen dat met een kernelupdate oid het probleem verholpen is.

Maar zolang het niet anders kan. Ik probeer die howto wel. Als het lukt post ik het wel.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Ik zou 'm toch proberen; als je iets verder naar beneden kijkt staat er een Z-serie Asus icm 4318 als 'supported'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Ik heb ook een 4318 op mijn laptop, en het werkt prima als je redelijk dicht op de AP zit.. Anders zal je even moeten wachten want er zijn dus transmission power issues mbt radio op dat ding.
Pagina: 1