[P5W DH Deluxe+NZXT Nemesis Elite] External ports aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tellurion
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 08:01
Hallo beste GoT-ers,

Ik heb een Asus P5W DH Deluxe zitten in mijn NZXT Nemesis Elite, en de Nemesis heeft bovenop dit "ding":
http://img237.imageshack.us/img237/6423/imag0785nz4.jpg

Het probleem is, de USB 2.0, de mic ingang en de headphone output en de IEEE aansluiting zijn door mijn computer niet te herkennen.

Ik ben op onderzoek gegaan in de kast, en zag dat de volgende dingen niet aangesloten waren:
http://img141.imageshack.us/img141/6003/imag0787sv2.jpg
Het zijn twee beige/witte dingen
- Een heeft 3 kabeltjes (rood,geel en zwart), met wat grotere ingangen.
- De andere heeft 2 kabeltjes (rood, geel), en dunnen ingangen. Deze lijken op een "fan" ingang van mijn mobo te kunnen.

Ook was dit niet aangesloten:
http://img147.imageshack.us/img147/3786/imag0788ku8.jpg
Een beige/witte kabel met de volgende aansluitingen:
- MICPOWER (rood)
- R-OUT (blauw)
- R-RET (geel)
- MIC-IN (oranje)
- GROUND (zwart)
- L-OUT (wit)
- L-RET (zwart)

Ik heb gezocht in alle boekjes die ik had, maar dat boekje van de Nemesis, daar staat ook bar weinig in zeg :/. De search op Google en GoT leverde bij mij niets op.

Extra foto:
http://img144.imageshack.us/img144/8174/p1011944eg1.jpg

Dat is de onderkant (vanaf de binnenkant gezien) van mijn moederbord. Hier is al een kabel op aangesloten (in dat blauwe), die afkomstig is van dat "ding" bovenop. Ik denk dat deze van de CPU/HDD temperatuur meters is, dus van dat meetsysteem ding van bovenop zit.

Nu mijn vragen:
Wat/Waarvoor zijn die 3 kabels die niet zijn aangesloten?
Maar belangrijker: Hoe krijg ik die external ports aan het werken :?

Bij voorbaat dank.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 18:13

Plato112

Da is toch nie normaal!

Die laatste kabel met MICPOWER etc. etc. is voor je geluid, dit staat ook duidelijk in de gebruiksaanwijzing van je mobo. Op pagina 2.36 wel te verstaan. Op 2.37 staat waar je je usb en IEEE moet aansluiten maar het lijkt erop dat je dit al gedaan hebt. Weet je zeker dat je je USB en IEEE kabels niet omgewisseld hebt? Want die lijken nogal op elkaar.

Op http://www.nzxt.com/Download/EliteManual.pdf kun je denk ik vinden waar die 2 witte fan connectors voor zijn. Waarschijnlijk voor je fancontrol die je niet aangesloten hebt ofzo. De foto is nogal vaag dus ik kan niet zien wat voor aansluiting het is.

Maar je moet dus iig die audio kabel aansluiten. Die aansluiting zit net boven de pci-kaart en deze aansluiting is groen. In de gebruiksaanwijzing kun je vinden wat je op welke pin/pinnen moet aansluiten. Je moet dan wel even uitzoeken of je AC97 of HD geluid op je kast heb zitten. Bij werkte het ook niet meteen omdat mijn kast (Sonata 2) AC97 front audio heeft en je mobo standaard staat ingesteld op HD audio. Dit kun je in je eventueel in je bios wijzigen. Ik denk dat je HD hebt, voor zover ik dit kan beoordelen op de verschillende aansluitingen die je beschreven hebt, dus dit dient meteen te werken.

Je USB en IEEE verhaal kan ik niet verklaren als je de kabels niet verkeerd hebt aangesloten. Ik kan helaas niet in je bios kijken of je daar wel alles goed hebt staan en daar weet ik ook niet zoveel vanaf.

Ik moet wel zeggen dat de gebruiksaanwijzing van je kast wel heel erg kort is, maar die audio had je denk ik wel in je mobo-manual kunnen vinden. Iig succes.

Speed limits are like herpes.

• Tellurion
Volgens mij heb ik het verkeerd uitgelegd.

Ik heb een al geluid en USB aangesloten, maar heb een extra panel (die zat in de Elite erbij) met 2 USB poorten, aansluitingen voor mic een headphone en een IEEE poort.

Omdat ik juist het gewone geluid, usb en IEEE al heb aangesloten, was mijn vraag waar deze dan moesten?

Maar die met MICPOWER is dan die van de Headphone en Mic aansluitingen?
En die 2 Beige/Witte connectors zijn van fans?

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik bedoelde dat je die kabel die op de achtergrond op de foto staat, waar ook de 2 kabels met die witte/beige aansluitingen op staan, moet aansluiten op de groene poort/aansluiting op je mobo. Voor de duidelijkheid dit is de kabel waar al die zwarte kleine connectors aanzitten. Op de foto waar je de onderkant van je mobo op hebt staan is te zien dat deze aansluting nog vrij is.

Deze aansluiting wordt ook wel front audio genoemd. Bij jou zit deze dan bovenop maar de meeste kasten hebben deze aansluiting voor op de kast zitten. Ik denk dat je het wel kunt vinden als je op de eerder door mij genoemde pagina's in je gebruiksaanwijzing kijkt.
Dit is overigens niet je gewone geluid waar jij het over hebt en dat je al aangesloten hebt. Dit is voor als je makkelijk een headset/koptelefoon/mic wilt aansluiten.

Misschien is mijn verhaal niet duidelijk geweest want ik probeerde je in mijn vorige post al duidelijk te maken dat ik het ook over je externe audio aansluiting heb en niet over je normale. Deze groene connector is daarvoor en op mijn kast zit er ook voor op de kast 2 audio, 1 IEEE en 2 USB aansluiting die wel prima werken voor zover ik weet. IEEE heb ik niks voor dus is ook niet getest.

Heb je wel goed alle gebruiksaanwijzigingen doorgelezen? Veel mensen doen dit niet en ik zelf ook niet als ik haast heb, maar uiteindelijk lees ik ze vaak goed door zodat je alle gadgets en andere handige dingen vindt. Hierdoor heb ik deze (mijn eerste zelfgebouwde) pc in 1x op kunnen bouwen zonder enige hardware problemen behalve gekloot met moeilijk bereikbare aansluitingen. Dus lees aub even goed die pagina's van de manual door en dan zou t toch echt moeten lukken.

Laatste vraag, doen je meters bovenop je kast het allemaal?? Je zegt in je eerste post dat je denkt dat de kabel die in de blauwe aansluiting op je mobo zit voor de meters zijn, maar dit is voor je extra en dus ook externe usb aansluitingen. Je zegt ook dat je alle boekjes goed doorgelezen hebt, maar zo'n dingen staan duidelijk in de gebruiksaanwijzing van de P5W DH Deluxe dus toch nog maar een keer checken. Als je wilt kan ik morgen nog even kijken of we eventueel alle onderdelen waar je het over hebt apart kunnen behandelen omdat het nu zo'n lang en (waarschijnlijk) onduidelijk verhaal wordt.

• Tellurion
Okee, ik heb nogmaals gekeken in mijn P5W DH Deluxe manual en gezocht op Google onder "L-OUT L-RET" enz. en heb het volgende uitgevonden:

Dat ding met die 9 connectors van MICPOWER L-OUT enz. is van de front panel audio, en moet hier worden aangesloten (wat dus niet is gebeurd, damn you Azerty!)
http://upload.bus3.nl/ext...nel%20audio%20insteek.JPG

In mijn mobo handleiding stond echter niet welke (MICPOWER L-OUT enz.) in welke moest.
Na even op internet gezocht te hebben vond ik een handleiding voor een andere kast van NZXT waar het wel in stond (de Trinity), dat ze dat dan niet ook in die van de Nemesis hebben gezet. :?
Het zou dus moeten op de volgende manier:
http://upload.bus3.nl/ext/pix/Front%20panel%20audio.JPG

Als ik dit heb gedaan zou mijn Front panel audio aangesloten moeten zijn, kan ik dan meteen mijn microfoon daarop inpluggen of moet je het eerst laten detecteren?

Nu dat dit klaar is, rest de vraag waar die 2 fan control/connector-gevallen nog in moeten.
Zoals ik al zei (foto was vaag helaas)

http://img141.imageshack.us/img141/6003/imag0787sv2.jpg
Het zijn twee beige/witte dingen
- Een heeft 3 kabeltjes (rood,geel en zwart), met wat grotere ingangen.
- De andere heeft 2 kabeltjes (rood, geel), en dunne ingangen. Deze lijken op een "fan" ingang van mijn mobo te kunnen.

Ik heb gekeken op pagina 2.38 van de mobo handleiding, maar de slots waar die 3pins inpassen zijn alleen voor "Rotation, +12V en GND", maar dit is dus om de fans zelf aan te sturen. Nu weet ik niet of fan controllers in datzelfde slot moeten?

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

OK je hebt je pc geassembleerd gekocht. Dat verklaart een hoop. Daardoor heb je waarschijnlijk niet alles even goed bekeken omdat je eigenlijk niks meer zou hoeven aansluiten.

Als je alles volgens dat schema aangesloten hebt zou je inderdaad je mic zo in moeten kunnen pluggen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Het kan zijn dat je Realtek HD Audio Manager rechtsonder op je scherm een pop-up geeft en dat je daar ff bij het Audio I/O tabblad wat moet veranderen. Maar ik zou zeggen probeer het zo snel mogelijk uit.

Over die 2 kleine witte dingen die waarschijnlijk voor fans zijn weet ik zo snel ook niet of die wel aangesloten moeten worden. Je zou kunnen kijken hoeveel fans je in je kast hebt zitten en of die met een kabeltje richting moederbord of richting dat scherm boven op je kast gaan.
Het kan best zo zijn dat je fancontroller boven op je kast meer aansluitingen voor fans heeft dan het aantal fans dat je hebt en dat deze daarom gewoon overblijft.

Wat ik nog steeds niet snap is dat je USB en IEEE het niet doen. Deze lijken mij goed aangesloten worden als ik kijk naar de foto waarop je ziet dat de kabel uit de usb aansluiting uit 2 kabels bestaat en die uit de IEEE uit 1 kabel bestaat. Dit lijkt overeen te komen met je 2 USB en 1 IEEE aansluitingen bovenop je kast.

Pagina: 1