Toon posts:

Harde schijf stuk. Iemand advies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mijn maxtor is door tot nu toe onbekende reden niet te benaderen. Er is wel een onbekend klein geel blokje vanaf gegaan. De PC loopt door naar het opstartschermpje van Windows, maar vliegt er ook gelijk uit. Zelf een licht programmatool die je via CD-Rom kan draaien ziet die harde schijf niet. Nu kan ik straks kijken of mijn harde schijf zou werken als ik het gele blokje erop leg.

Aan de ene kant is het verlies van mijn harde schijf niet zo erg, maar aan de andere kant ook weer wel. Dit omdat ik vooral belangrijke informatie heb in mijn maildata (mijn adressenlijst). De volgende keer voer ik zeker wel een back-up van alles.

Nou kan ik voor zekerheid gaan en vooronderzoekkosten van 375 € betalen en een recoverykosten wat uit kan lopen tot 3000 € bij Disklabs. Of ik kies voor een minder bedrijf met een kans op 75% van slagen waarvoor ik 75 € aan onderzoek kosten moet betalen en een recovery tot
maximaal 1400 €.

Wat zouden jullie doen? Of is er misschien iemand weet wat dat gele blokje doet??

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Doe eens een scherpe/duidelijke foto van dat gele blokje. Ik vermoed een weerstandje en met een beetje geluk kan de hobbyist deze er binnen een paar minuten weer op hebben gesoldeerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eens kijken of je de printplaat van een andere maxtor kan overzetten. Kost je wel even moeite om die dingen om te zetten, maar als het echt duidelijk de print is die stuk is dan is dat geen enkel probleem.

Verwijderd

Is dat gele blokje niet gewoon het jumpertje waarmee je hem op master of slave zet?
Dat is het snel en erg goedkoop (lees: gratis) opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 11:03 ]

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 12:11
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:02:
Is dat gele blokje niet gewoon het jumpertje waarmee je hem op master of slave zet?
Dat is het snel opgelost.
zou inderdaad een makkelijke en snelle oplossing zijn,

Binas, plaats voor het gemak eens een foto

• MAX3400

MAX3400

Afbeeldingslocatie: http://www.the-hubba.de/images/gratis6.JPG
Is het zo'n soort blokje maar dan in het geel?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 28-12-2006 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:58:
Doe eens een scherpe/duidelijke foto van dat gele blokje. Ik vermoed een weerstandje en met een beetje geluk kan de hobbyist deze er binnen een paar minuten weer op hebben gesoldeerd.
Zodra ik thuis ben zal ik dat inscannen
Terw_Dan schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:01:
Ik zou eens kijken of je de printplaat van een andere maxtor kan overzetten. Kost je wel even moeite om die dingen om te zetten, maar als het echt duidelijk de print is die stuk is dan is dat geen enkel probleem.
Zou ik dat zelf kunnen dan? Ik moet dan dezelfde type Maxtor hebben? En die heb ik niet.
MAX3400 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:06:
[afbeelding]
Is het zo'n soort blokje maar dan in het geel?
Was het maar een jumpertje.

• MAX3400

MAX3400

Het is geen jumper, dus dan is het waarschijnlijk een
Afbeeldingslocatie: http://www.takeitapart.net/photos/philip_hand/HDD/12.jpg
blokje zoals je hier ziet in het bruin (4x op de printplaat; voornamelijk boven de Lucent chip).

*edit*
Terw_Dan: take it away om een dergelijke reparatie voor te stellen...

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 28-12-2006 11:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:09:

Zou ik dat zelf kunnen dan? Ik moet dan dezelfde type Maxtor hebben? En die heb ik niet.
Ja, kan makkelijk. Heb het zelf ook vaak genoeg gedaan namelijk :P

Enige lastige is precies dezelfde maxtor vinden, maar goed, gooi een ad in V&A en er is vast een tweaker die nog zo'n disk voor je heeft. en de prijs daarvan zal vast minder zijn dat een recovery via een recovery bedrijfje.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:56:
Hallo mijn maxtor is door tot nu toe onbekende reden niet te benaderen. Er is wel een onbekend klein geel blokje vanaf gegaan. De PC loopt door naar het opstartschermpje van Windows, maar vliegt er ook gelijk uit. Zelf een licht programmatool die je via CD-Rom kan draaien ziet die harde schijf niet. Nu kan ik straks kijken of mijn harde schijf zou werken als ik het gele blokje erop leg.

Wat zouden jullie doen? Of is er misschien iemand weet wat dat gele blokje doet??
Probeer eens iemand te vinden die het blokje erop kan solderen. Met wat geluk zou het weer kunnen werken.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:11:
Het is geen jumper, dus dan is het waarschijnlijk een
[afbeelding]
blokje zoals je hier ziet in het bruin (4x op de printplaat; voornamelijk boven de Lucent chip).

*edit*
Terw_Dan: take it away om een dergelijke reparatie voor te stellen...
Ziet er inderdaad zo uit.
miniBSD schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:14:
[...]

Probeer eens iemand te vinden die het blokje erop kan solderen. Met wat geluk zou het weer kunnen werken.
Ik zou het kunnen vragen. Echter ik hoorde zoiets van dat het niet raadzaam was en die dingen (dat gele blokje sommige maxtors hebben er 2 en ik maar 1?) krijg je enkel met grof geweld eraf. dus ik vroeg me af of er dan niet iets anders is gebeurd...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/87/pambug9pb3.jpg

Plaatje van een andere harde schijf en hier zie je dus 3 gele blokjes. Geen idee hoeveel blokjes die van mij moet hebben, maar dan hebben jullie een idee. Ik vind het wel tof dat er zo snel gereageerd wordt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 15:38 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Das geen jumper.. maar een onderdeel van de printplaat.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MAX3400

MAX3400

Falcon schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:21:
Joh, als ik goed kijk lijken het zelfs condensatoren maar zover zit ik niet in de hardware-techniek...

* MAX3400 roept Terw_Dan maar weer. _/-\o_

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
heb je een typenummer van de HD, ik werk voor de overheid....die hebben alleen maar oude troep ;)
kijken kan nooit kwaad, toch?

• MAX3400

MAX3400

massareal schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:25:
heb je een typenummer van de HD, ik werk voor de overheid....die hebben alleen maar oude troep ;)
Staat op het plaatje; links van het draaigedeelte, toch?

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb het ook een keer meegemaakt dat zo'n smd condensator eraf vloog. Ik heb toen een gewone condensator erop gesoldeerd, die ik van de lokale electronica boer kreeg. De schijf draait nu nog voor zover ik weet (2 jaar later).
Het is een beetje riskant maar wellicht het proberen waard, het kost bijna niks.

"It certainly appears so..."

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:58
Falcon schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:21:
offtopic:
Dat was ondertussen al duidelijk dat het geen jumper was

Is de harde schijf gevallen? Hoe is het gekomen dat dit onderdeel eraf kwam?

Uw advertentie hier?

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Tja zag het later pas.... :s

www.plasma-online.de/engl...s/fix_maxtor_udma100.html
Kon hier ook niet het component nummer/naam lezen.
Hier op het werk ligt er geen eentje meer, maar heb thuis nog een stuk of 8 maxtors liggen.

Verwijderd

Topicstarter
massareal schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:25:
Ik zal eens kijken wat het typenummer is. Dan weet ik hopelijk of ik inderdaad 1 geel blokje mis of meer.
CyPh schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:34:
[...]

offtopic:
Dat was ondertussen al duidelijk dat het geen jumper was

Is de harde schijf gevallen? Hoe is het gekomen dat dit onderdeel eraf kwam?
Zo ver ik me kan herinneren is hij er niet eraf gevallen. Maar misschien dat ik het eraf gerukt heb door het verkeerd inschuiven in de kast? Of als het inderdaad een weerstandje is dat deze eraf gesprongen is, omdat ik in mijn draaiende pc ging stofzuigen. Het gekke is wel dat hij wel uit ging, maar ik kreeg hem ook weer aan en hij deed het een tijdje. Het kan ook zo zijn omdat een andere schijf ineens gekke meldingen gaf dat daardoor het weerstandje eraf is gevlogen? Die andere schijf gaf ook gekke meldingen op mijn andere pc. Ook in die pc doen ineens mijn schijven raar. Het draait allemaal nog wel en ga ook even zo'n disktest doen om te kijken wat er mis is. Ééntje gaf een cluster foutmelding. Maar dat is toch niet zo erg of juist wel? Ik ga in ieder geval die data overzetten en het reparatie gebeuren opstarten. Tja.. het zit me allemaal niet mee :(

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
3 opties gok ik

-condensator
-weerstand
-regelaar (IC)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Viper® schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:53:
3 opties gok ik

-condensator
-weerstand
-regelaar (IC)
je vergeet diode en :)
maar 2 pootjes. dus ic is wat onwaarschijnlijk. te groot voor een weerstand. hou je condensator over :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 28-12-2006 15:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Condensator? En is dat dan makkelijk te fiksen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:51:
Condensator? En is dat dan makkelijk te fiksen?
Ik zou die gok niet wagen ald die data echt belangrijk is. Dan liever de hele print omzetten, de kans daat je daarmee iets sloopt is namelijk vele malen kleiner dan als je eraan gaat solderen.

Verwijderd

Topicstarter
http://img217.imageshack.us/img217/9296/onderkanthdpv9.jpg

Printplaat veranderen. Okai dan moet ik wel dezelfde type hebben dacht ik zo.

Heb even een foto gemaakt. Het is DiamondMax Plus 9 120 GB SATA. Een 6Y120M0.

meer weten??

Verwijderd

Topicstarter
Ben er intussen achter dat die schijf helemaal geen gele blokjes heeft (manual) Het gele blokje hoort bij een andere schijf die ik dus net op tijd gered heb.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:00
huhm , denk inderdaad dat als je een zelfde type schijf haalt / vindt ergens dat je hem zo kan omschroeven de printplaat, heb het zelf ook wel is gedaan en dat waren eigenlijk 2 verschillende schijven een 120gb en een 160 gb, de 160 was kapot na de printplaat van een 120gb erop te zetten werkte de schijf weer zonder probleem

wat ik namelijk zelf begrepen had van een " hdd reparatie center " is dat de printplaat alleen zorgt voor het data verkeer en de andere componenten in de schijf ( zoiets dergelijks is enige jaren geleden kan het niet zo voor me halen )
kwam daar op neer ^^

en anders voor data recovery ( get data back from nfts / fat 32 ;) )
heel handig progje, maar je gaf al aan je hem niet kan benaderen dus dat is hopeloos ( lees het nu nogmaals excuses )

denk printplaatje omschroeven je beste kans is, of je moet iemand hebben die voor je kan solderen
maar een printplaatje zelf omschroeven moet lukken

succes

EDIT: aha je hebt het al gevonden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weer een dag verder. Heb de schijf in een andere pc gestopt. De windows herkende de schijf en zag bad clusters. Iemand een idee hoe erg het is om bad clusters te hebben? Alles werkt nu weer :) Hij geeft geen foutmeldingen aan bij gwscan!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ik zou ook printplaat vervangen als je een identieke HDD vind, als je je kapotte HDD hebt laten draaien kan het zijn dat die condensator een spanning moet stabiliseren of nog erger een wisselspanning van een signaal halen.

als dit niet meer gebeurt wordt er aan verdere elektronica zware schade aangericht.

als het deel uitmaakt van een PI-filter mag er normaal nooit iets mis zijn :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• PieterPan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 23:22
Jongens, volgens mij is de harde schijf gewoon aan het einde... Als je bad clusters krijgt, zou ik er mijn belangrijke data niet meer op willen hebben. Het gaat dan ook niet om het vervangen van een printplaat. We slaan een beetje door in de condensatortjes en printplaatjes :)

Wat ik zou doen:
- Meteen met die andere PC mijn gegevens van die harde schijf backuppen.
- De harde schijf formatteren en alleen maar gebruiken voor niet belangrijke dingen, om te kijken of ie het nog een tijdje volhoudt.

Wat betreft die andere schijf (nu zonder blokje), goeie actie, die heb je dan op tijd gered. Ik weet niet wat de gevolgen zijn van een missend blokje, maar ik zou hem niet meer gebruiken..

Verwijderd

Topicstarter
PieterPan schreef op zondag 31 december 2006 @ 10:09:
- Meteen met die andere PC mijn gegevens van die harde schijf backuppen.
Gedaan
- De harde schijf formatteren en alleen maar gebruiken voor niet belangrijke dingen, om te kijken of ie het nog een tijdje volhoudt.
Tja ik heb dus geen harde schijven meer over en ik had er wel 1 besteld, maar die was zo goed ingepakt dat hij van 5 cm uit de verpakking op de vloer donderde. Denk dat ik die dus moet terug sturen? Hij geeft in ieder geval ook fouten weer.
Wat betreft die andere schijf (nu zonder blokje), goeie actie, die heb je dan op tijd gered. Ik weet niet wat de gevolgen zijn van een missend blokje, maar ik zou hem niet meer gebruiken..
Die schijf heb ik ook weggedonderd.

• PieterPan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 23:22
... zucht... het valt ook niet mee he? :) um.. die zou ik terugsturen. Hopelijk kan je ze overtuigen dat ie DOA was. En de volgende uitpakken midden op je bed... Dan valt ie lekker zacht. En eerst iets van metaal vastpakken voordat je de hardeschijf hanteert. Anders gaat ie alsnog aan statische electriciteit onderuit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:46:
Tja ik heb dus geen harde schijven meer over en ik had er wel 1 besteld, maar die was zo goed ingepakt dat hij van 5 cm uit de verpakking op de vloer donderde. Denk dat ik die dus moet terug sturen? Hij geeft in ieder geval ook fouten weer.
Weet jij wat schijven kunnen hebben als ze niet aanstaan? Heel veel. Volgens mij moet van een meter hoogte laten vallen op een harde vloer geen probleem zijn.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:54
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 12:01:
[...]

Weet jij wat schijven kunnen hebben als ze niet aanstaan? Heel veel. Volgens mij moet van een meter hoogte laten vallen op een harde vloer geen probleem zijn.
Dit is zo voor de meeste laptophardeschijven. Voor gewone harde schijven geldt dit veel minder.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg gewoon dat het een DOA is. Hij voert niks uit op beide pc's. Ik ga er vanuit dat het niet uit maakt dat het SATA2 schijven zijn ipv de oude SATA.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
skelleniels schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:09:
[...]
Dit is zo voor de meeste laptophardeschijven. Voor gewone harde schijven geldt dit veel minder.
valt wel mee hoor, alle moderne schijven parkeren hun koppen als ze uit gaan, ik zeg niet dat je het moet gaan testen, maar ik heb er al een paar gezien waar 1m geen probleem bleek te zijn
(5cm zou dus echt niets mogen zijn)

indien de schijf uit staat, zijn dus de koppen geparkeerd, dan is het bijna niet mogelijk dat er enkel maar een paar sectors kapot zijn gegaan --> terugsturen die handel :)

soms is SATA en SATA2 niet volledig compatibel en dan hebben ze zo'n extra jumpertje om SATA2 te disablen (sommige merken hebben dit toch dacht ik)

[ Voor 10% gewijzigd door catfish op 02-01-2007 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
catfish schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:18:
[...]

soms is SATA en SATA2 niet volledig compatibel en dan hebben ze zo'n extra jumpertje om SATA2 te disablen (sommige merken hebben dit toch dacht ik)
Is dat zo??? hmmm misschien is dat de reden van mijn nieuwe probleem. Even zoeken en even bekijken hoe ik dit kan afsluiten, want probleem is verholpen. :o
Pagina: 1