[1u server] ombouwen

Pagina: 1
Acties:

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Hallo,

Ik heb op dit moment al jaren een server thuis draaien waar ik opzich erg tevreden over ben, alleen met het oog op de toekomst (kinderen/ minder ruimte/herrie/stroom etc..) wil ik toch mijn server dan maar gaan onderbrengen bij een goedkope colocate boer.

Ik heb alleen nog nooit een 1u server gebouwd/in verdiept.

Ik heb hier als server een amd 3200 staan met 1gig mem + 2 ide harddisks(600gb).

Nu is mijn vraag, is het moederbord anders/kleiner voor een 1u kast of moet ik rekening houden met de koeler die op de processor zit + voeding?

Ik neem aan omdat het 1u is dat ik ook rekening moet gaan houden met de airflow.

De server zelf hoeft helemaal geen performance beest te zijn, ik gebruik hem alleen maar voor een heleboel backup + wat eigen mail/domeinen/phpmeut/programeer spielerij

Maar geen x1000 hits per minuut ofzo en ik hoef ook helemaal geen SLA o.i.d.

Dus mijn vraag is eigenlijk waar moet ik opletten als ik mijn huidige server om ga bouwen en of jullie misschien nog wat goedkope colocate adressen weten :) (transip 45e p/m goedkoopste tot nu toe)

edit1: 20 a 30 gig per maand is ruim voldoende

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Verwijderd

Je moet sowieso video onboard hebben dacht ik.

• sontax
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
.

[ Voor 96% gewijzigd door sontax op 23-10-2022 10:34 ]

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Onboard vga is geen must, je kunt ook met een risercard werken, echter onboard is wel makkelijker en meestal koeler.

Voor de koeling van je cpu heb je inderdaad een koeler nodig die in een 1u kast past.

45 Euro is best veel voor een 1u colo, zoek eens wat verder zou ik zeggen (vooral als je geen grote hoeveelheden data gaat verbruiken).

Do as I say, don't do as I do.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:40
Verder is het handig om geheugenslots in de lengterichting geplaatst te hebben, heel vaak worden 1U servers oververhit omdat er gewoon desktopmoederbordjes geplaatst worden die de geheugenslots dwars voor de CPU hebben, waardoor er geen goede airflow richting de CPU is.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 13:46
_JGC_ schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:12:
Verder is het handig om geheugenslots in de lengterichting geplaatst te hebben, heel vaak worden 1U servers oververhit omdat er gewoon desktopmoederbordjes geplaatst worden die de geheugenslots dwars voor de CPU hebben, waardoor er geen goede airflow richting de CPU is.
Ja, ATX is niet echt bedoelt voor 1U servers he? :P

Vaak kun je ook heel goedkoop een colo space krijgen bij mensen die zelf een cage/rack hebben. Tot een paar weken geleden voor €15 / maand oid.. Nu met die nieuwe stroomregelingen kom je inderdaad rond de 45 € uit :'(

Verwijderd

Waar je ook op moet letten is de vraag of je moederbord wel in een 1U case past. Meestal gaat door de audiotoren op het mobo de case niet dicht. Ook zul je een aparte 1U cpu koeler moeten aanschaffen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Op letten zoals gezegd:

- Hoogte audio-onboard
- Zo veel mogelijk onboard, je hebt in de meeste 1U kasten 1 PCI slot ter beschikking.
- Hoogte geheugenmodules (itt tot "echte" servers waar ze onder 45graden zitten)
- 1U cooler

Ik heb zelf al 3 jaar een P3 als web/mail/prutsserver, ook 1U. Zorg voor een nette airflow in je kast, een ide kabel kan de hele zooi al luchtdicht maken.

Ik zou er ook geen 600gb IDE inzetten. Ik heb zelf gekozen voor (kleine) scsi disks, 9Gb 10k en 18Gb. De betrouwbaarheid van SCSI is me meer waard dan grote IDE opslag. Of je moet 2x300Gb in raid zetten, dat kan natuurlijk ook.

Aangezien mijn server een hobbydoos is hangt ie dus ook bij een goedkope coloboer: Eweka.
Prima netwerk, niets te klagen, en enorm veel bandbreedte/peerings. Nooit klachten gehad over traag, eerder andersom: "goh, vanuit <insertverwegland> is ie snel bereikbaar"
Snelheid... xs4all ftp 7Mb/sec... met 2 draadjes 9.8, maar ja, mn NIC is maar 100mbit ;)

Kosten 19 eur excl per maand, 1mbit 95% traffic (is 320Gb als je strak de 1mbit aanhoud). 20-30Gb/mnd is dus peanuts.

Verwijderd

DJSmiley schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:51:
Op letten zoals gezegd:

- Hoogte audio-onboard
- Zo veel mogelijk onboard, je hebt in de meeste 1U kasten 1 PCI slot ter beschikking.
- Hoogte geheugenmodules (itt tot "echte" servers waar ze onder 45graden zitten)
- 1U cooler

Ik heb zelf al 3 jaar een P3 als web/mail/prutsserver, ook 1U. Zorg voor een nette airflow in je kast, een ide kabel kan de hele zooi al luchtdicht maken.

Ik zou er ook geen 600gb IDE inzetten. Ik heb zelf gekozen voor (kleine) scsi disks, 9Gb 10k en 18Gb. De betrouwbaarheid van SCSI is me meer waard dan grote IDE opslag. Of je moet 2x300Gb in raid zetten, dat kan natuurlijk ook.

De TS verteld dat ie een hobbyservertje heeft, met veel backups dus als jij begint te praten over scsi disks die tien keer zo duur zijn en al helemaal met 600GB word het niet meer te betalen.

Aangezien mijn server een hobbydoos is hangt ie dus ook bij een goedkope coloboer: Eweka.
Prima netwerk, niets te klagen, en enorm veel bandbreedte/peerings. Nooit klachten gehad over traag, eerder andersom: "goh, vanuit <insertverwegland> is ie snel bereikbaar"
Snelheid... xs4all ftp 7Mb/sec... met 2 draadjes 9.8, maar ja, mn NIC is maar 100mbit ;)

Kosten 19 eur excl per maand, 1mbit 95% traffic (is 320Gb als je strak de 1mbit aanhoud). 20-30Gb/mnd is dus peanuts.

nu wil ik niet lullig doen, maar google doet ook wonderen want het zou lullig zijn als constant 1 provider word bevoordeeld en de rest benadeeld

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 14:58 ]

Verwijderd

Voordat je alles begint om te bouwen,

een atx mobo past wel in een server, maar zorg ervoor dat onboard geluid e.d. niet te hoog is, onboard vga is bijna een must (tenzij je een riser card hebt) en neem een 1U cooler,

maar zoals je verteld heb jij veel backups, 600GB is niet weinig, stel nu dat jij ff 40 gig op die server wilt gaan zetten en dat ga jij vrolijk uploaden, (nu weet ik natuurlijk niet wat voor verbinding jij hebt) maar dat kan nog wel heel erg lang gaan duren, downloaden gaat natuurlijk veel sneller, als je nu dus een trage upload hebt is het misschien beter om toch je server thuis te laten.

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Bedankt iig voor alle waarschuwingen.

Die 600gb backup is veel data ja, maar de veranderingen aan deze data zijn per maand ongeveeer 5 a 9 gig dus dat moet goed te doen zijn m't m'n 8mbit adsl abbonement dat ik hier thuis heb.

En die 19 euro is idd niet erg duur denk dat, dat hem wordt.

Nu alleen even m'n servertje gaan bekijken of het mogelijk is met m'n huidige moederbord anders moet ik maar een servertje erbij kopen.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Dedicated Server niet een optie?

Leaseweb
Netdirekt.de

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Pagina: 1