Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillende soorten bougies

Pagina: 1
Acties:
  • 2.210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 09:10
Afgelopen week had ik pech met m'n auto.
Onder het rijden een klap en een knallend geluid.
Toen ik stil stond op de vluchtstrook bleek het probleem te zijn dat er een bougie was verdwenen.
Op een of andere manier was die losgetrild en er uiteindelijk uitgeschoten.

De wegenwacht snorde een nieuwe bougie op in zijn bus. even schoonmaken en erin.

Maar toen kwam het.
Volgens de wegenwacht was de bougie van een andere temperatuur als de andere, dus moest ik voorzichtig rijden, max 100 en die bougie laten vervangen.

Nu ben ik best technisch, maar volgens mij vonkt een bougie, of vonkt ie niet! Wat is hier het probleem, wat kan er fout gaan als ik door blijf rijden...

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:48

momania

iPhone 30! Bam!

jmderonde schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:02:
Nu ben ik best technisch, maar volgens mij vonkt een bougie, of vonkt ie niet!
En waarom denk je dan dat bougies niet universeel zijn? ;)

Je hebt nu een snelle werkende oplossing met een bougie die inderdaad wel eens te 'koud' of te 'heet' kan zijn. Elke motor heeft z'n eigen type bougies. Neem voor de gein gewoon eens een kijkje op de website van Bosch :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

jmderonde schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:02:

Nu ben ik best technisch, maar volgens mij vonkt een bougie, of vonkt ie niet! Wat is hier het probleem, wat kan er fout gaan als ik door blijf rijden...
Volgens mij heeft dat te maken met de ontbrandingstemperatuur

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jmderonde
Maar wat kan precies het probleem zijn als ik ze te zwaar belast?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jmderonde schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:02:
Een te hoge temperatuur kan het ceramische isolatiemateriaal doen barsten met als bijkomend risico dat deze delen de motor doen vastlopen.

Oftewel; rechtsomkeert en gewoon die bougie laten vervangen door je garage.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 28-12-2006 10:04 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:48

momania

iPhone 30! Bam!

jmderonde schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:02:
1 cilinder draait nu op een niet voorgeschreven verbrandings temperatuur. Kort gezegt is het gewoon niet goed voor je motor ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

Bougie's hebben een warmte/koudegraad
Bij NGK is het heel simpel, als voorbeeld:
NGK B6HS
NGK B7HS
NGK B8HS

die cijfers staan voor de warmte/koude graad, B6 is een warmere bougie als B7, bij deze bougie ligt de bedrijfstemperatuur lager. Wanneer je bv een motor hebt die veel heter wordt (ik neem ff als voorbeeld een brommertje, omdatik daar de ervaringmee heb :>) die origineel 50 km/h loopt, met een B6 bougie, en je voert 'm op tot, laten we zeggen, 90 km/h, en je hebt nog steeds die B6 erin, reken er dan maar op dat 'ie keihard warmloopt.
Hier een quote van een site met een duidelijke uitleg:
Maar voordat we deze lijst bekijken, moet ik eerst nog even iets vertellen over het verschil tussen een warme en een koude bougie. Kort gezegd, bij een warme bougie gaat het deel van de warmte die de motor via de bougie aan de cilinder afstaat, via een langere weg dan bij een koude bougie, (dus de motor blijft daardoor wat warmer) Dit betekent bv. dat een alleen door rijwind gekoelde bromfiets een kouder type bougie nodig heeft, dan bv. een met geforceerde luchtkoeling aangedreven brommer zoals onze Puch, die dus een warmer type nodig heeft. In de praktijk gebeurt het heel vaak, dat ik in brommers een totaal verkeerd bougietype zie zitten, omdat men het type niet weet, die bougie toevallig nog had liggen, of dat de bromfietshandelaar zomaar wat gaf, omdat hij het ook niet wist. Vandaar dit stukje.

Afbeeldingslocatie: http://www.hans-sandmann.nl/warmkoud.gif

Wat kan er nou gebeuren als je in je Puch een verkeerde (te koude) bougie monteert? Nou hij zal niet echt niet stuk gaan of zo dat niet, maar deze motor is zoals je weet geforceerd gekoeld, dus hij wordt lekker gekoeld door een fris briesje van de ventilator, tevens doet de bougie ook zijn best om de warmte lekker vlot af te voeren.

Wat gebeurt er dus, de motor komt niet lekker op temperatuur en dat is in het algemeen niet goed voor een verbrandingsmotor. De bedrijfstemperatuur van de bougie bv. moet bij onze 2 taktjes zo ongeveer tussen de 400-800 graden C zitten. Blijft de temperatuur van de bougie (de zg. zelfreinigingstemperatuur) onder deze waarde dan zal deze gaan vervuilen door olie en roet aanslag. Wordt echter in bv. een rijwindgekoelde bromfietsmotor die een kouder type bougie gebruikt, een te warme bougie gedraaid, dan kan deze bougie te heet worden met als gevolg parelen en inbranden, en misschien wel (bv. bij wind mee) een oververhitte motor (vastloper). Je ziet wel dat het gevaar voor ons Puchrijders, om een te koud type bougie te nemen, iets minder risicovol zal zijn dan bij het andere voorbeeld, maar motorslijtage door een te koud blijvende motor is ook niet alles.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Dr zit zoveel verschil tussen die dingen, zo wil mijn auto maar 1 merk en 1 type slikken, op alle overige loopt die niet of totaal bagger.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hup even naar de Brezan, kosten 6 euro per stuk, gewone NGK's tenminste.. (door)rijden met verkeerde bougies is echt ontzettend stom en kan motorschade veroorzaken.

• jmderonde
xabre16v schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:24:
Hup even naar de Brezan, kosten 6 euro per stuk, gewone NGK's tenminste.. (door)rijden met verkeerde bougies is echt ontzettend stom en kan motorschade veroorzaken.
Prima, duidelijk!

Mijn technische ik was even nieuwsgierig naar de verschillen. in mijn idee was een vonk een vonk. 8)7

Thanx 8)
Pagina: 1