hoge ping tijden en traag met inloggen

Pagina: 1
Acties:

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo

Ik ben sinds een maand aangenomen als systeembeheerder in een groot verzorgings te huis. Ik heb een tijd wat zitten testen met het netwerk, maar het inloggen bij de gebruikers gaat erg traag (win2k server). Mijn ping zijn voor .local ook redelijk hoog. Ik heb zo'n vermoeden dat de netwerk-apparatuur een beetje verouderd is, maar ja die budgetten he.
Is er iets te doen tegen dit probleem zonder de hele netwerkinfrasturctuur op zijn kop te moeten gaan gooien?

Het ziet er ongeveer zo uit
1 FileServer/DC
1 Exchange Server
1 Terminal Server waar maar drie gebruikers op zitten

Er worden wel behoorlijk wat policies geladen maar dat kan ook nog wel sneller denk ik, ik heb al gekeken naar de dns maar dat staat allemaal perfect ingesteld.

Groet,

Guido

Verwijderd

Wat is jouw definitie van hoge ping tijden en tussen wat en wat is dat ?

Heb je een idee hoe het tussenliggende netwerk er uit ziet ?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Kan je voor ons je netwerk dan even uit tekenen en wat extra info hierover geven? Hier kunnen we weinig mee...

Gebruik je roaming profiles? Zo ja, hoe groot zijn die profielen?

Het kan best zijn dat je core switch de geest heeft gegeven en alleen nog maar op half duplex werkt oid.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:06:
Wat is jouw definitie van hoge ping tijden en tussen wat en wat is dat ?

Heb je een idee hoe het tussenliggende netwerk er uit ziet ?
idd, hoe hoog is 'hoog'?

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Een overzicht van het netwerk is inderdaad vrij belangrijk. Welke netwerkcomponenten (switches, routers) worden er gebruikt. Wat voor verbindingen liggen tussen de switches. Als 10 gebruikers op een switch zijn aangesloten en een gebruiker haalt de 10 Mbps voor het ophalen van zijn profiel. Dan heb je niks aan een 10Mbps half duplex verbinding tussen de switches.

Controleer of je duplex mismatches tegenkomt binnen je netwerk. Dit kan achterhaald worden door te kijken naar de errors en collisions welke op een interface voorkomen. Als je veel netwerkcomponenten gebruikt en het netwerk bestaat alleen uit laag 2 (switches) componenten, kun je kijken hoeveel broadcast verkeer je opvangt op een pc. Misschien is het handig om het netwerk dan verder te segmenteren met bijvoorbeeld VLANs. Misschien moet je ook even naar de Spanning Tree configuratie kijken. Het is niet aan te raden om een access switch als root bridge te configureren. Aangezien veel broadcast verkeer eerst via de access switch naar een andere switch zal stromen. Aan te raden is om een core switch als root bridge binnen je STP instantie te configureren.

Ik denk dat je de hogere lagen (servers en dergelijke) even moet vergeten en eerst naar de infrastructuur zelf moet gaan kijken. Dat is namelijk de belangrijkste bouwsteen van je netwerk. Als de infrastructuur niet goed werkt, kun je nog zo'n dikke servers hebben als je wilt. Het zal dan nooit optimaal werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 14:12 ]