[2003] dhcp/dns issue

Pagina: 1
Acties:

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb sinds dik een half jaar een Windows Server 2003-server draaien met services zoals DHCP/WINS/DNS/AD/Exchange.
Samen met alle werkstations is die server aangesloten op een switch.

Nu krijgt iedere pc keurig een DHCP-lease van de server. De scope zou (dat heb ik aangegeven) automatisch een DNS-record aan moeten maken voor de DHCP-clients, maar dat doet hij de ene keer wel en de andere keer weer niet. Vaak is het dan ook nog zo dat hij alleen een record aanmaakt in de reverse-lookup en niet in de forward-lookup.

Nu worden de clients ook nog keurig in WINS geregistreerd dus het is niet een heel vervelend probleem, maar ik vindt DNS-records toch wat fijner werken.

Heeft iemand een oplossing voor me?

edit: ik heb de DHCP/DNS howto's van GoT gevolgd voor het instellen van die services.

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Is het toevallig niet zo dat je w2k en xp computers netjes hun records aanmaken en alle NT4 en lager PC's + de PC's die niet in het domein zitten dit niet doen?
Als je namelijk wil dat DHCP die records aan kan maken moet je de COMPUTERACCOUNTS van de dhcp servers aan een groep in je domein toevoegen.
In active directory users and computers heb je in de "users" OU een groep en die heet "DnsUpdateProxy".

Daar voeg je dan de namen van de servers aan toe die DHCP draaien.

Verders kun je als je naar de properties van je DHCP server gaat een tabblad DNS aanklikken.
"Enable DNS dynamic update..." moet uiteraard aangevinkt staan maar default staat die optie daaronder op "Dynamically ... only if requested by the DHCP clients" en die moet je dan op "Always dynamically update DNS A and PTR records" zetten.

Ook de onderste optie op het scherm "Dynamically update DNS A and PTR records... for example, clients running Windows NT 4.0" kun je nog aanvinken

mookie