Hey,
ik ben van plan op Mac OS X en Linux op m'n MacBook te draaien en dezelfde Users/home dir te gebruiken in beide OS'en, waarom? Kan'k bij beide bij dezelfde files
Nu dacht ik, ik kan 't wel ff lekker installeren etc, maar kan ook op GoT posten hoe ik dit heb gedaan en een iemand anders miss een handje op weg helpen
Specs MacBook: 2ghz Core Duo, 1gb ram, 80gb hd.
De partitie schema is als volgt:
Partitie 0: dit is een hidden partitie van EFI, hierin zet ik rEFIt
Partitie 1: 20GB - Mac root - HFS+ Journaled Case Sensitive (dit wil je niet
alle Adobe programma's willen niet werken!)
Partitie 2: 44GB - Users/Home - HFS
Partitie 3: 10GB - Linux root - Ext3
Het partitioneren heb ik gedaan tijdens de installatie van Mac OS X door de Disk Utility te draaien.
Van wat ik vond op Google moet Linux instaat zijn volledig HFS+ te lezen en schrijven, dus hierdoor zou dit 't beste FS zijn om in beide OS'en te gebruiken
Nu is Mac helaas niet zo slim als ik dacht, en kan je niet in de fstab zoals bij normale unicen t geval is neerzetten dat de /Users op een andere partitie staat, omdat hij namelijk soms de drive anders noemt, dit zou tot rare dingen kunnen leiden. Dit los je op door de /Users dir eerst te kopieeren naar de nieuwe partitie en later naar toe te verwijzen, dit commando heb ik ervoor gebruikt:
sommige guides online zeggen dat je op de partitie nog een map moet aanmaken, dit doe ik niet voor compatibiliteit met Linux. Hierna open je NetInfo Manager, te vinden onder Applications/Utilities, klikke op het Slotje, voer je wachtwoord in, dan zoek je onder users je username op, en verander je de path naar de home.
Nadat je dit hebt gedaan, druk je op op een andere user of je sluit 't af, hij zal vragen of ie 't moet aanpassen, yup dit wil je. Log uit, en log opnieuw in, open een Terminal (te vinden onder Utitilies) en tik in:
Als je zeker ervan bent dat 't klopt doe je dit (beste uittevoeren door eerst cd / te doen):
Log opnieuw uit, opnieuw in, en kijk of 't heeft gewerkt. Als dit alles is gelukt staat nu je homedir op een andere partitie! Ok, tot zover heb ik nu ook alles gedaan, ik ga nu rEFIt erop knallen, en zal als 't success is hier verder posten hoe en wat
Hopelijk tot over een uurtje 
teh_twisted
*edit*
nou loop er net tegen aan dat blijkt dat Linux geen Accellerated Graphics heeft als je geen MBR of Hybrid GPT/MBR gebruikt... ff doorzoeken of er niet een patch is (er is een patch voor de Mac Mini, maar die werkt net wat anders
), als iemand hier iets erover weet, graaaag 
k, een gozer verzekerde me er net van dat het niet nodig was, dus tijd om rEFIt te installeren! rEFIt kan je downloaden vanaf: http://refit.sourceforge.net/#download
Volgens hun installation guide mag je lekker zelf uitzoeken hoe je 't op je hidden partitie pleurt, dus ff de handleiding lezen eh?
Hmm is toch allemaal stukje trickier dan t lijkt... pff... blijkt dat 't voor 't Linux kamp vrij exotisch allemaal nog
Ok, heb er voor gekozen gewoon rEFIt te installeren met de Installer, gerestart, Partition Tool gerunned, en 'em z'n gang laten gaan...
Ik kwam een guide tegen van Felipe Alfaro Solana (http://felipe-alfaro.org/...den-efi-system-partition/) waarin ie uitlegd hoe je precies rEFIt op je EFI partitie zet, en verdomme werkt nog perfect ook! Volg die en huppa je bent klaar
Tijd om Gentoo (myup, deze heb ik gekozen deze keer
) erop te pleuren 
Nou rEFIt blijkt z'n werk te hebben gedaan
had ineens geen problemen meer met de partitietabel te lezen onder Linux (hij heeft er dus een hybrid van gemaakt, braaaf). Ext3 erop gezet, ik download nu de stage3 tarball voor Gentoo.
Voor de March blijkt nogal een discussie aan de gang te gaan voor welke je t beste kan kiezen met een CoreDuo... Prescott komt 't meest dicht in de buurt, bij GCC4.2 zou je ook "native" kunnen aanzetten, en checked ie 't zelf. Als je een Core2Duo hebt zit je goed gebakken want dan kan je gewoon onder GCC4.2 kiezen voor Core2...
Hehe! Eindelijk m'n make.conf klaar, dit is 't resultaat:
Heb een redelijke discussie gehad op #gentoo @ freenode of ik nou wel of niet -fomit-frame-pointer en -mfpmath=sse zou gebruiken... en over -O3 wel of niet. 't wordt eigenlijk heel erg afgeraden, dus neem maar even dat advies he?
Tijd om 't te bouwen...
Ok, dat verliep allemaal goed, alleen GRUB wilde niet, dus heb LILO gepakt, die wilde wel
Net ff terug geboot naar Mac OS X om dit te updaten, ga zomenteen weer terug naar Gentoo om dus de homedir daar te laden, daarna Xorg 7.2 bouwen....
*UPDATE*
Zoals hieronder al aangegeven, er is ondertussen al aardig wat veranderd
Je loopt tegen wat complicaties op als je dezelfde userid wilt hebben in beide OS'en, dit heb ik zelf aangepast in /etc/passwd en /etc/passwd-, de shadow is niet nodig omdat daar geen userid wordt vermeld, w00t.
Ik heb op moment nog redelijke problemen met het normaal aan de praat krijgen van Xorg, maar ga gewoon door met pielen. Ow had trouwens voor de grab een stopwatch gepakt, vanuit Mac OS X op 't moment dat ik druk op Restart tot m'n login shell in Linux duurt 53 seconden... dit is inclusief een 5sec buffer van rEFIt, maar wil 't sowiso omlaag proberen te schaven naar maximaal 30seconden, streef voor 20
tis en blijft Linux en kan gewoon bruut snel! Shutdown is trouwens minder dan 4sec...
Xorg "werkt" nu, nog niet zoals ik 't wil, maar heb iig een GUI
w00t
ik ben van plan op Mac OS X en Linux op m'n MacBook te draaien en dezelfde Users/home dir te gebruiken in beide OS'en, waarom? Kan'k bij beide bij dezelfde files
Nu dacht ik, ik kan 't wel ff lekker installeren etc, maar kan ook op GoT posten hoe ik dit heb gedaan en een iemand anders miss een handje op weg helpen
Specs MacBook: 2ghz Core Duo, 1gb ram, 80gb hd.
De partitie schema is als volgt:
Partitie 0: dit is een hidden partitie van EFI, hierin zet ik rEFIt
Partitie 1: 20GB - Mac root - HFS+ Journaled Case Sensitive (dit wil je niet
Partitie 2: 44GB - Users/Home - HFS
Partitie 3: 10GB - Linux root - Ext3
Het partitioneren heb ik gedaan tijdens de installatie van Mac OS X door de Disk Utility te draaien.
Van wat ik vond op Google moet Linux instaat zijn volledig HFS+ te lezen en schrijven, dus hierdoor zou dit 't beste FS zijn om in beide OS'en te gebruiken
code:
1
| sudo ditto -rsrcFork /Users /Volumes/Anderepartitie |
sommige guides online zeggen dat je op de partitie nog een map moet aanmaken, dit doe ik niet voor compatibiliteit met Linux. Hierna open je NetInfo Manager, te vinden onder Applications/Utilities, klikke op het Slotje, voer je wachtwoord in, dan zoek je onder users je username op, en verander je de path naar de home.
Nadat je dit hebt gedaan, druk je op op een andere user of je sluit 't af, hij zal vragen of ie 't moet aanpassen, yup dit wil je. Log uit, en log opnieuw in, open een Terminal (te vinden onder Utitilies) en tik in:
code:
dit moet dan de nieuwe path zijn naar je homedir, als dit 't geval is kan je de oude weggooien en er naar verwijzen, is dit niet 't geval voer de vorige stap opnieuw uit!1
| pwd |
Als je zeker ervan bent dat 't klopt doe je dit (beste uittevoeren door eerst cd / te doen):
code:
1
2
| sudo rm -dr /Users sudo ln -s /Volumes/Anderepartitie /Users |
Log opnieuw uit, opnieuw in, en kijk of 't heeft gewerkt. Als dit alles is gelukt staat nu je homedir op een andere partitie! Ok, tot zover heb ik nu ook alles gedaan, ik ga nu rEFIt erop knallen, en zal als 't success is hier verder posten hoe en wat
teh_twisted
*edit*
nou loop er net tegen aan dat blijkt dat Linux geen Accellerated Graphics heeft als je geen MBR of Hybrid GPT/MBR gebruikt... ff doorzoeken of er niet een patch is (er is een patch voor de Mac Mini, maar die werkt net wat anders
k, een gozer verzekerde me er net van dat het niet nodig was, dus tijd om rEFIt te installeren! rEFIt kan je downloaden vanaf: http://refit.sourceforge.net/#download
Volgens hun installation guide mag je lekker zelf uitzoeken hoe je 't op je hidden partitie pleurt, dus ff de handleiding lezen eh?
Hmm is toch allemaal stukje trickier dan t lijkt... pff... blijkt dat 't voor 't Linux kamp vrij exotisch allemaal nog
Ok, heb er voor gekozen gewoon rEFIt te installeren met de Installer, gerestart, Partition Tool gerunned, en 'em z'n gang laten gaan...
Ik kwam een guide tegen van Felipe Alfaro Solana (http://felipe-alfaro.org/...den-efi-system-partition/) waarin ie uitlegd hoe je precies rEFIt op je EFI partitie zet, en verdomme werkt nog perfect ook! Volg die en huppa je bent klaar
Tijd om Gentoo (myup, deze heb ik gekozen deze keer
Nou rEFIt blijkt z'n werk te hebben gedaan
Voor de March blijkt nogal een discussie aan de gang te gaan voor welke je t beste kan kiezen met een CoreDuo... Prescott komt 't meest dicht in de buurt, bij GCC4.2 zou je ook "native" kunnen aanzetten, en checked ie 't zelf. Als je een Core2Duo hebt zit je goed gebakken want dan kan je gewoon onder GCC4.2 kiezen voor Core2...
Hehe! Eindelijk m'n make.conf klaar, dit is 't resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CFLAGS="-march=prescott -O2 -pipe -msse3"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"
ACCEPT_KEYWORDS="~x86"
SYNC="rsync://rsync.europe.gentoo.org/gentoo-portage"
GENTOO_MIRRORS="ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/os/linux/gentoo "
EMERGE_DEFAULT_OPTS="--verbose"
MAKEOPTS="-j3"
AUTOCLEAN="yes"
USE="-* 7zip X aac aalib acpi alsa apache2 avi bitmap-fonts bluetooth bonjour
bzip2 cairo cddb cdr cli crypt css cups dbus dlloader dri dvd dvdr encode
fam ffmpeg firefox fortran gdbm gif gpm gstreamer hal ipv6 jpeg libg++
mad matroska mikmod mmx mmxext mp3 mp4 mpeg msn ncurses nls nptl nptlonly
objc objc++ objc-gc ogg opengl openssh pam pcre pdf perl php png pop ppds
python quicktime readline real reflection samba sdl session spell spl sse
sse2 ssl svg tcpd tetex truetype truetype-fonts type1-fonts udev unicode
vorbis wifi win32codecs xml xorg xv xvid zlib"
VIDEO_CARDS="i810 vesa"
INPUT_DEVICES="keyboard mouse synaptics evdev" |
Heb een redelijke discussie gehad op #gentoo @ freenode of ik nou wel of niet -fomit-frame-pointer en -mfpmath=sse zou gebruiken... en over -O3 wel of niet. 't wordt eigenlijk heel erg afgeraden, dus neem maar even dat advies he?
Ok, dat verliep allemaal goed, alleen GRUB wilde niet, dus heb LILO gepakt, die wilde wel
*UPDATE*
Zoals hieronder al aangegeven, er is ondertussen al aardig wat veranderd
Ik heb op moment nog redelijke problemen met het normaal aan de praat krijgen van Xorg, maar ga gewoon door met pielen. Ow had trouwens voor de grab een stopwatch gepakt, vanuit Mac OS X op 't moment dat ik druk op Restart tot m'n login shell in Linux duurt 53 seconden... dit is inclusief een 5sec buffer van rEFIt, maar wil 't sowiso omlaag proberen te schaven naar maximaal 30seconden, streef voor 20
Xorg "werkt" nu, nog niet zoals ik 't wil, maar heb iig een GUI
[ Voor 46% gewijzigd door teh_twisted op 05-01-2007 14:38 ]
Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI