[HDMI/Breedbeeld] Breedbeeld via HDMI van DVDrec naar LCD TV

Pagina: 1
Acties:

• TonyB
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 21:36
Apparaten:
LCD TV: LG 26LC2R
DVD/HDD Recorder: Pioneer DVR-545H-S

Deze twee apparaten heb ik via HDMI op elkaar aangesloten.
Nu heb ik het probleem dat een breedbeeld uitzending verkleind (lees: zwarte balk rondom beeld) wordt weergeven. Een 4:3 uitzending wordt correct (lees balk L+R) weergegeven.

Het beeld handmatig aanpassen is niet mogelijk. Alle instellingen staan goed (in DVDrec - Beeld menu aangegeven dat we een 16:9 TV hebben, in het HDMI menu alle resoluties geprobeerd), maar niets werkt. Het beeld wordt helaas niet automatisch aangepast.

De boel met SCART aansluiten werkt wel! Maar daar koop ik natuurlijk geen HDMI TV en DVD Recorder voor...

Zou het probleem wellicht liggen in het feit dat de native resolutie van de TV niet wordt ondersteund door de DVD recorder? Of is er wat anders aan de hand?

Carpe Noctem

Verwijderd

Ik heb ook een LG LCD TV en een Samsung speler met DVI/HDMI aansluiting. Het werkt als volgt: stel je recorder/speler inderdaad in op 16:9. Speel je een DVD met een 4:3 of breedbeeld letterboxed formaat: zet de TV op 4:3. Speel je een anamorfe breedbeeld DVD: dan zet je de TV op 16:9. Dan heb je schitterend breedbeeld vullend beeld!
Anamorf betekend dat de dvd gecodeerd is voor breedbeeld TV's. Het beeldmateriaal bevalt 33% meer pixels zodat je in een 16:9 formaat niet hoeft in te zoomen (kan ook niet met HDMI) en goed beeld hebt. Breedbeeld materiaal dat niet anamorf is kunnen dan ook op een HDMI aansluiting niet ingezoomd bekeken worden en hebben rondom zwarte balken. Mijn Samsung speler heeft echter een optie (EZview) waardoor je 4:3 breedbeeldfilms toch via HDMI 16:g stand beeldvullend met goede ondertitels kan bekijken. Weliswaar dan wel ingezoomd!