Toon posts:

Windows XP - SATA poort geeft errors in logboek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gloednieuw computersysteem erg onstabiel met diverse vastlopers / bsod wijzende naar harddisk activiteiten. Het error log van windows xp geeft diverse fouten waaronder:

"Het stuurprogramma heeft een controller fout gevonden in \Device\Harddisk0\D"
"Pariteitsfout op \Device\IDE\IDEPort0"
"Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking"

Ik heb de hardeschijf met een tool van WD in de extended mode gestest zonder foutmeldingen.

Wat blijkt nu: als ik de hardeschijf aansluit op de tweede SATA poort op het moederbord (Asus A8v XE) dan verdwijnen de foutmeldingen als sneeuw voor de zon. Het systeem is daarna ook gewoon prima stabiel,.

Kan ik hier terecht concluderen dat een van de SATA poorten op het moederbord niet deugd of zie ik nog iets anders over het hoofd wat ik eerst moet testen voordat ik m'n moederbord inlever bij de winkel.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Gewoon nieuwsgierig, maar rapporteert die log niet over de IDE poorten :/ ? En dan wel IDE poort 0 (de eerste) ...

Mocht ik dat niet goed begrijpen en het is de eerste SATA poort, dan lijkt het me inderdaad een fout van de poort (of de verbinding) als het verdwijnt door op een andere poort over te gaan. Heb je nog garantie op het bord? Je zou asus eens kunnen bellen of mailen.

Zo niet, gewoon lekker de tweede poort gebruiken. Het is een work around, maar het "worked" wel :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Cassius schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:31:
Gewoon nieuwsgierig, maar rapporteert die log niet over de IDE poorten :/ ? En dan wel IDE poort 0 (de eerste) ...
Dat vond ik ook idd wat opmerkelijk. Op de IDE poort zit een asus dvd brandertje aangesloten.
Maar de IDE foutmelding verdwijnt dus ook na het omprikken van de SATA poort dus het lijkt toch echt veroorzaakt te worden door het gebruik van die specifieke poort.

Verwijderd

Topicstarter
Vastgesteld dat de SATA poort idd kapot was. Topic mag gesloten worden.